Masennus ja ahdistus

Re: Masennus ja ahdistus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.12.2015 10:38

Ryysy kirjoitti:Kasvissyönnistä: onko helpompi siis sanoa, että on nirso kuin että on kasvissyöjä vai kumpi on vaikeampaa? Ei saisi olla nirso, koska ruokaa pitää syödä (vaikka monet liharuuat ovat hirveitä ja monet muutkin, kuten banaanikakut, paitsi jotkut banaanikakut). Mutta miksei saisi olla kasvissyöjä tai siis millä perusteella siitä tulee muille jotenkin vaivaantunut tai ylenkatsottu fiilis? Kasvissyöjänä esiintyminen on tavallaan helpompaa, koska siihen voi lukea kaikki liivatteet ja muutkin. Kahvikuppineurootikkona olen erikoistunut ruuasta kieltäytymiseen, eikä se näin pitkällä koulutuksella tunnu itsessä enää oikein miltään (itsessä kai ne muidenkin äkkiä unohtamat ilmeet ja eleet eniten tuntuvat) ja syytkin tulevat luonnostaan ihan hatusta. Joskus on paha jos vetoaa aversioon jauhelihapitsan kohdalla ja seuraavaksi lautasella jo onkin kinkku. Itse en koe, että kasvissyöjä olisi mitenkään yläpuolelle asettuva, kasvissyöjä on vain hankala "kestitettävä". Siis jos on todellinen kasvissyöjä eli ettei edes mitään maitotuotteita käytä.

Hän on vegaani.

Kasvissyöjiä ovat sellaisetkin, jotka syövät maitotuotteita, kananmunia ja kalaa. Jotkut pitävät vaikeana toisen tekemät valinnat, vaikka toinen ei omalla valinnallaan vaadi mitään häneltä, vaan suostuu syömään lihaakin. Kun on pitkään arkiruokanaankin jättänyt lihan syömättä alkaa satunnaisesti nautittu liharuoka maistua ei miltään. (Vaikka ei kertoisi tuota ruuan tarjoajalle, hän saattaa loukkaantua, vaikka olisi itse monesti kieltäytynyt ottamasta vastaan tarjottua ruokaa/juomaa. Mutta tämä oli vain eräs henkilö.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.12.2015 15:17

Flower kirjoitti:Luulen, että taisin olla edelleen epäselvä. Edelleen myös haluan muistuttaa, että kasvissyönti ei tässä ollut se "the" olennaisuus vaan otin sen esiin vain esimerkkinä. Mutta tajusin nyt, että ehkä tuo reaktio tuleekin vasta siinä vaiheessa, kun kysytään niitä motiiveja, että miksi ollaan kasvissyöjiä tai tehdään jotain muuta asiaa jollain tietyllä tavalla, joka poikkeaa omastani (siis kysyjän).

Minun esimerkkini oli huono, koska oli kyse henkilöstä, joka muutoinkin inhoaa minua (ja kaikkia kasvissyöjiä, luontoharrastajia, lähes raittiita ja ylipäätään kaikkea, mitä teen) eikä keskustelussamme koskaan päästä siihen vaiheeseen, että voisin edes kertoa, miksi syön kasviksia. Kasvissyöjät ovat hänen ja miehensä näkökulmasta vinksahtaneita hölmöjä. Mutta noin ylipäätään olen ihmetellyt, että on olemassa sellaisiakin ihmisiä, joiden on vaikeata hyväksyä ketään sellaisia ihmisiä, jotka eivät elä kuten he itse.
Flower kirjoitti:Kun ottaa esiin esim. ekologiset tai eettiset näkökohdat, niin ehkä se on sitten siinä se juttu, että niistä näkökohdista sitä ihan aidosti tulee toimittua paremmin kuin se toinen. Ja jos ajatellaan, että toiminta määrittää ihmistä niin silloinhan tässä asiassa joku voi ajatella, että sitä ollaan parempia ihmisinäkin, kun näin paremmin kerran toimitaankin, josta voi seurata kysyjälle huonommuuden tms. tunteita. Kuitenkin näkökulmia (esimerkiksi tapauskohtaisia) ja arvoja on valtavasti muitakin, joiden perusteella voitaisiin päätyä ihan päinvastaisiinkin näkemyksiin, esimerkiksi kasvissyönnistä, joten paremmuutta ei voida siten suoraan tästä korreloida (vaikka yleisellä tasolla yhteiskunnassamme asia olisikin näin), ja keskeistä on myös se, ettei ihmisarvo määrity toiminnan mukaan. Voihan tietysti myös olla, että henkilö on aiemmin törmännyt telaketjukasvissyöjään, jonka ominaisuuksista hän on kehittänyt mielessään stereotypian, jonka on laajentanut koskemaan kaikkia kasvissyöjiä, mikä sitten vaikuttaa suhtautumiseen. Vielä lisäksi on myös otettava huomioon se seikka, että ilmeisesti ruoka ja ruokavaliot on aihe, joka voi joissain ihmisissä herättää suuriakin intohimoja. Minussa kuitenkaan ei.

Mielestäni tuo ekologisuusnäkökulma on horjuva kasvissyönnin tai ylipäätään minkään länsimaisten ihmisten elämänvalintojen kohdalla. Kyse on yksilönvapaudesta ja vapaudesta yrittää elää hyvä elämä ja sellainen, jonka itselleen (ja jopa muille myös) katsoo hyväksi. Lähinnä siinä on ekologisesti hyvää lihan määrän rajoittaminen ja muille hyvää kyky joustavuuteen ja sopeutumiseen. Kaikki ehdottomuus ja joustamattomuus koetaan usein persoonan vaikeudeksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.12.2015 22:45

Oho, onpas se virkistänyt sinua. Liikaakin. Harmi, että vie sulta yöunet. Mulla ei ole vienyt onneksi ja vaikutus on ollut se, että olen jakseliaampi ja energisempi. Vähemmän rasittunut ja uupunut. Otin viikon ajan jopa 1000 mg, kun flunssa, mutta sekään ei vienyt unia.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.12.2015 13:04

Flower, onko sun tabletissa jakoura, senhän voi puolittaa, jos on. Silloin käyttäisit vain 250 mg/päivä, jos se ei veisi yöunia, mutta toisi lisää virkistystä ja voimaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.12.2015 18:29

Tänään otin myös B-vitamiinit käyttöön, pitkävaikutteisena.
Pinja

ViestiKirjoittaja Lauri » 11.12.2015 01:03

Tuossa on yksinkertainen taulukko eri vitamiinien suotitusannoksista, vaikutuksista, puutosoireista ja ravintoaineista, joista niitä saa.

http://www.vitaplex.fi/vitamiinitaulukko
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 14.12.2015 21:46

Flower miten on yöunien laita?
Pinja

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet