Kovin yksinäistä

Re: Kovin yksinäistä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.12.2015 18:16

17:16
Pinja kirjoitti:PP mitä kaikkia vitamiineja sä käytät tablettimuodossa?

Kaikkia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 01.12.2015 18:17

Mitkä niistä kaikista vitamiineista on kaikkein tärkeimmät?
Pinja

ViestiKirjoittaja Lauri » 01.12.2015 22:23

Tärkeitä tietysti on kaikki ja erityisesti ne, joista on puutetta, mutta tässä eräs mielipide

D erityisesti suomalaisille, koska täällä ei aurinko paista
B-ryhmän vitamiinit ovat tärkeitä päänupille ja stressi kuluttaa niitä
C väitetään auttavan mm flunssaan. Puutos aiheuttaa keripukin

Noista B ja C sillä lailla turvallisia, ettei ole yliannostuksen vaaraa, koska ovat vesiliukoisia. D-vitamiini on rasvaliukoista eikä sitä passaa ottaa hirveän suuri annoksia.

Tuossa on hyvä taulukko, tiiviissä muodossa eri vitamiinien vaikutuksista ja puutosoireista:

http://www.vitaplex.fi/vitamiinitaulukko
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 01.12.2015 22:48

Mikäköhän B-vitamiineista olisi paras vaihtoehto?
Pinja

ViestiKirjoittaja Lauri » 01.12.2015 23:11

Rippuu taas mistä on tarve.

Olettaisin, että yhdistelmätabletti, jossa on mahdollisimman monta B-ryhmän vitamiinia.

PS. Muistutan, että nämä ovat vain omia mielipiteitäni. En ole mikään vitamiiniasiantuntija ja terveysongelmista kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.
Lauri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.12.2015 23:51

Minäkin olen näissä asioissa vain tiletantti. - Sitten on vielä hive- ja kivennäisaineet ja rasvahapot.

Magnesiumin saannin on sanottu vähentyneen. Ja sitten on tuo omega3, josta kaikilla on pientä puutosta.

Kuva
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lauri » 02.12.2015 00:12

Jos haluaa oikean vastauksen pitäisi vitamini, hivenaine ja kolestrolitasot mitata verestä, mutta se on pirun kallista.

Omasta ruokavaliosta ja oireistaan voi tietysti yrittää arvata mikä mättää, mutta en senkään analyysin luotettavuudelle kovin hyviä pisteitä antaisi. Oireet saattavat johtua niin monesta muustakin asiasta kuin vitamiinien puutoksesta.
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.12.2015 16:48

En usko kohdallani omega3 toimintaan, en koe saavani siitä riittävästi hyötyä, joskus kokeilin, mutten huomannut hyötyväni. Käytän c- ja d-vitamiineja päivittäin, ne riittävät.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 02.12.2015 18:40

Mäkin tunnen yksinäisyyttä paljon. On myös niin, etten ole sanavalmis enkä erityisen älykäs. Ihan yksinkertaisia asioita joskus kaipaa, kuten kysymys miten menee yms. En edes jaksa keskittyä mihinkään kovin mutkikkaaseen, koska omassa elämässä on niin paljon voimia vaativaa. Niin tämä on vain minun ajatus ja tunne. Kaikilla on omansa.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.12.2015 18:43

Minä myös kaipaan yksinkertaisuutta, elämäni on muuten niin monimutkaista ja voimia vievää. Yksinkertainen tuntuu terapeuttiselta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 02.12.2015 19:15

Ekat tortut tehty. Olin koko päivän yhen ystävän luona. Ostin uuden paidan ja servettäjä, joissa oli suden profiili ja kynttilän, jossa oli pöllön kuva.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.12.2015 20:24

Minä kävin kaverin kanssa kahvilla ja samalla kävin ostamassa lahjoja. Illan olen viettänyt kotona, siivosin ja tilasin pitsan, huomenna taas laihis. Flunssani takia äiti on saanut käyttää koirat iltalenkillä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Lauri » 03.12.2015 21:54

Pinja kirjoitti:En usko kohdallani omega3 toimintaan, en koe saavani siitä riittävästi hyötyä, joskus kokeilin, mutten huomannut hyötyväni. Käytän c- ja d-vitamiineja päivittäin, ne riittävät.

Eräs vastustuskykyä parantava juttu on suolistobakteerit. Jokaisella on syntymässä saatu bakteerifloora, mutta sitä voi parantaa syömällä probiootteja.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ter ... t_flunssaa
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.12.2015 13:12

PP mitä monivitamiinivalmistetta käytät, nimi? Mitä omega3/e-epa valmistetta käytät ja onko se paras valikoimista?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.12.2015 15:33

Psykopatologia kirjoitti:Minäkin olen näissä asioissa vain tiletantti. - Sitten on vielä hive- ja kivennäisaineet ja rasvahapot.

Magnesiumin saannin on sanottu vähentyneen. Ja sitten on tuo omega3, josta kaikilla on pientä puutosta.

Kuva

PP käytätkö tuota omega3, onko se paras ja mistä saa ja paljon maksaa?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2015 12:07

Minulla on (kaverin kautta) 1 purkki, jota en vielä ole avannut, kun on vielä jäljellä Möllerin "pieniä kaloja" (joista on myös foorumilla "ilmoitukseni").

Kaikkiaan minulla on toistakymmentä erilaista tuotetta, joissa on (perinteisten) vitamiinien ja hivenaineiden lisäksi muita terveysmömmöjä. Uusimpia ovat K-vitamiini ja (mahdollisesti) mitokondrioihin vaikuttavat stuffit.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lauri » 05.12.2015 13:30

Etkö tiedä, että valtion virallisen ravintopoliittisen suosituksen mukaan lisäravinteita ei tarvita, kun syö ravintopoliittisen ruokaympyrän mukaisesti?

Tosin otan itsekin tällä hetkellä e-Epaa, d ja b vitamiineja päivittäin. Lisäksi käytän jonkinnverran gefilustuotteita bakteeriflooran parantamiseksi. Saunan jälkeen tai jos olen muuten hikoillut ja ponnistellut, otan sinkkiä ja magneesiumia.

Ei ole hirveästi flunssia tai vatsaongelmia ollut.

Noita vitamiinituotteita vaihtelen yleensä, kun edellinen paketti loppuu. Eli en syö yhtä ja samaa brandia jatkuvasti.
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.12.2015 13:53

Pelkäsin, että c-vitamiini haittaisi unensaantia, koska vaikuttanut mulla hyvinkin piristävästi, tuntuu piristyksen tunne. Itse asiassa unensaanti on parantunut, tuntuu helpommalta saada unta, mutta vaikutukset voivat olla yksilöllisiä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2015 14:10

http://www.apteekkituotteet.fi/Apteekka ... i-pastilli

Ja voihan pillerin vetää napaan nukkumaankin mennessä yö-karkkina (täytyy vaan huolehtia siitä, että ei menee henkeen, eli että ei nukahka ennen kändin sulamista suussa).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.12.2015 14:32

Haluaisin, että psykiatrit pitäisivät psyykelääkityksen ohella myös huolta siitä, että potilaat saavat tarpeeksi vitamiineja. En tiedä lähipiiristäni ketään, jolle olisivat suositelleet. Mielestäni se on heitteille jättöä potilaan kokonaistilanteen hoidossa. Jättävätkö lie tehtävän ravitsemusneuvojille, joita psyykepotilaat eivät välttämättä edes kohtaa. Eipä ole poliklinikoilla ravitsemusneuvojia nähty.
Pinja

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet