Lääkeasiaa

Re: Lääkeasiaa

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.11.2015 22:13

Minä en lopeta lääkitystäni varmaan pitkiin aikoihin, jos koskaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.11.2015 00:16

Pinja auttoiko lääkkeen nosto?
Maaria

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.11.2015 02:09

Maaria kirjoitti:(...) Veikkaan että tapahtuisi seuraavaa; Eroaisin miehestäni, koska en rakastaisi enää uutena minänä häntä ja muuttaisin yksiöön, saattaisin rueta harrastamaan irtosuhteita ja juomaan. Ei kovin kaunis kuva. Toisaalta minulla olisi paljon uusia jännittäviä tunteita, menisin sekaisin niistä ja saattaisin vahingoittaa itseäni. Olisin vanha minä. Minkälainen ihminen tekee elämälleen noin.

Esim. minunlaiseni: kuulostaa nimittäin melko tutulta toiminnalta : D Nyt yritän ajatella kuitenkin "nuoruuden toilailuiksi" näitä, mutta onneksi tulee vielä mm. ikäkriisit, jolloin voi jälleen "hyväksytysti" tempaista. Tai sitten voi myös olla muuttunut miäs.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.11.2015 17:49

Maaria kirjoitti:Pinja auttoiko lääkkeen nosto?

Muutin suunnitelmia. En nostakaan 800 mg:aan vaan päädyin tarvittaviin. Sain lyhytvaikutteisena, sitä lääkettä mikä mulla on. Saan päättää paljon sitä otan päivässä, korkeintaan sitä saa ottaa neljä kertaa, välttämättä en ota yhtään, jos ei tule tarvetta. Jos ottaa yhden, se kuulemma väsyttää, jos ottaa kaksi tai enemmän väsyttävää vaikutusta ei tule. Ajattelin, että ottaisin seitemän aikoihin sitä yhden, että antaisi yöksi unta. Jos uni ei tule, lisäksi voin ottaa melatoniinia ja jos se ei auta niin lisäksi ataraxia.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.11.2015 18:13

Mulla menee yksi 25mg Ketipinor eli Seroquel illalla ja sillä tulee hyvin uni. Lisäksi se tasaa ja poistaa ahdistusta.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.11.2015 18:50

Mulla on Seroquel 25 mg tarvittavana. Halusin just kuulla kokemusta siitä, eli sulla sillä menee ahdistus hyvin pois ja antaa unta hyvin. Mihin aikaan illasta otat ketipinorin?
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 19.11.2015 19:12

Otan sen liian myöhään 23.00 aikaan, kun se ois hyvä ottaa 21-22.00 aikaan. Sitten ei aamulla väsyttäs niin. Kyllä mulla ei pelkästään 25mg seroquel auta ahdistukseen, vaan on myös sitä Lyricaa.
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 19.11.2015 19:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.11.2015 19:31

Minkä takia se olisi hyvä ottaa 21-22?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.11.2015 20:54

VOITKO JO VASTATA, KÄYN TÄÄLLÄ AIKA KIERROKSILLA, KUN TARTTISIN TOTA PILLERIÄ JO, MUTTA MIKSI SE PITÄISI OTTAA VASTA 21-22?
Pinja

ViestiKirjoittaja Noolan » 19.11.2015 21:02

Pinja kirjoitti:VOITKO JO VASTATA, KÄYN TÄÄLLÄ AIKA KIERROKSILLA, KUN TARTTISIN TOTA PILLERIÄ JO, MUTTA MIKSI SE PITÄISI OTTAA VASTA 21-22?

Noissa tunnelmissa kannattaa toki ottaa aikaisemmin.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.11.2015 12:22

Joo, jos päivällä haluaa ottaa voi olla, että täytyy ottaa kaksi, jos haluaa ahistukseen apua eikä halua kokea väsymystä. Ongelmallista. Mulle olisi uni tärkeätä, mutta myös ahdistuksen lievitys.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.11.2015 14:06

Haluaisin ottaa nyt yhden seroquelin mutta yöunet epäilyttää sitten. Kyllä on ongelmallista. Yksi vaihtoeto olisi se, että nostaisi annoksen 100 mg:lla ja sitten ottaisi noita 25 mg tarvittaessa esim. yhden ennen nukkumaanmenoa parantamaan unta. Toisaalta en tiedä olenko edes lisäävän lääkityksen eli ton 100 mg tarpeessa, että onko tämä tilani ihan normaalia, ainakin pidemmin jatkunutta, väliaikasesti pahentunutta. Minulle normaalia, ei ehkä muille. En tiedä auttaako lääkitys yhtään mitään, sitten se on aivan turha nosto. Toisaalta tarvitsen 25 mg unettamaan ja unta antamaan. Olen vähän niin kuin pulassa, mitä tekisin ja mikä olisi minulle parasta. Täytyy nyt miettiä miten tekisin. Sairaanhoitaja päivystyksessä oli sitä mieltä, että minun ei pitäisi nostaa 100 mg lääkitystä, koska prosessia mitä psykoterapiassa tällä hetkellä käyn, ei olisi hyvä tukkia lääkityksellä. Psykiatri taas oli sitä mieltä, että lääkitystä voitaisiin nostaa. Minä viime kädessä päätän mitä teen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.11.2015 15:48

Päätin ottaa yhden pillerin, olen tänään valmis ottamaan niitä 3 lisää tarpeen mukaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Maaria » 20.11.2015 16:02

Ei kun minun on hyvä ottaa se 25mg nukkumaan mennessä, mutta noin 21.00 aikaan niin se ei väsytä aamulla. Saa sen ottaa ihan milloin sitä tarvitsee, vaikka päivällä jos ahdistaa.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 21.11.2015 18:39

Eilen otin neljä, tänään ei ole tarvinnut vielä ottaa yhtään, yöksi aion ottaa yhden.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.11.2015 20:14

Perustuuko neuroleptien vaikutus siihen, että niitä otetaan pitkään ja tasaisesti (kuten mm. SSRI) vai onko niitäkin tosiaan järkevää tai tarkoituksenmukaista ottaa tarvittaessa?

Lyricasta voisin esittää saman kysymyksen: onko vaikutus paras, jos ottaa aina saman määrän ja tasaisesti? Vai onko tätäkin lääkettä järkevä syödä tarvittaessa? Yleinen suositus lienee syödä tasaiseen tahtiin tietty määrä päivässä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja popi » 21.11.2015 22:07

Ketipinoria ( seroquel ) määrätään nykyisin myös otettavaksi tarvittaessa. Itsellänikin on resepti, missä lukee että voidaan ottaa 25mg sta 100 mg päivässä. Ketipinorin vaikutusmekanismi on erilainen pienillä annoksilla ( vaikuttaa lähinnä histamiinireseptoreihin ) ja vasta suuremmissa annoksissa ( 400- ) se alkaa vaikuttaa dopaminireseptoreihin. Eli pienillä annoksilla sillä on rauhoittava vaikutus.
popi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.11.2015 22:15

Joskus olen lukenut tuosta vaikutusmekanismista; isoilla annoksilla erilainen jne. Mutta näistä tarvittaessa otettavista neurolepteista saanut (täällä) tietää vasta viime päivinä tai viimeistään nyt.

Luulisin, että tuuven suositus on ihan yleisesti käytössä. Tämän takia kai itsellenikin jankattiin monta vuotta "hoitavasta lääkkeestä" (tasaiseen tahtiin otettava SSRI) ja sen lisänä oli sitten muita.
Ryysy

ViestiKirjoittaja popi » 21.11.2015 22:22

Tuuve:

Epilepsia ei ole mielisairaus, vaan neurologian alueeseen kuuluva sairaus. Mielisairauksia ovat psykoosisairaudet ja kaksisuuntaiset mielialahäiriöt. Esim pelkkä masennus tai persoonallisuushäiriö eivät ole myöskään mielisairauksia vaan psyykkisiä vaivoja tms.
popi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.11.2015 22:32

tuuve t kirjoitti:Eikö mielisairauksissakin kuten epilepsiassa olisi parasta olla ainakin yksi lääke jota syö säännöllisesti joka päivä lääkärin ohjeiden mukaan. Ja sitten joku lääke jota ottaisi kun tulee tilapäisesti enempi mielisairaaksi.

tuuve tarkoittaa: Eikö mielisairauksissa - kuten epilepsiassakin - olisi parasta (- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet