Aggressiivinen musiikki lisää miesten ahdistusta

Re: Aggressiivinen musiikki lisää miesten ahdistusta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.11.2015 23:00

Lukki seittinsä keskellä illoin,
sadekyyneltä tuijottaa silloin,
kun se päivän heijastuksen heittää,
lukki kaipaustaan ei voi peittää.
Itse vankina verkkonsa takaa,
lukki onnettomuutta vain jakaa,
mutt' koskaan, ei vapaaks päästä se voi,
sen osan sille kohtalotar toi.

Tää on joku patologinen sarjamurhaaja tai muulla tavalla paha, jolla on kuitenkin tunteet, mutta joka ei voi tekemisilleen mitään. En tiedä tiaknoosia.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Lauri » 11.11.2015 23:23

Hämähäkki seitin kutoo
On kohta valmis verkko sen
Sadekyynel nyt siihen putoo
Mä sitä välttää voinut en
Paluutieni seitti sulkee
Nyt lukin myötä polku kulkee
Vanki on öinen lukki
Seitti jo tieni tukki
Yöhön viet mukanasi mun

Ei varoittaa mua kukaan voinut
Kun yöhon jouduin
Ei päivän laulu soinut
Vain nähdä saan pitenevät varjot
ja seitit nuo mun sitoo öisen vaeltajan luo

Lukki seittinsä keskellä illoin,
sadekyyneltä tuijottaa silloin,
kun se päivän heijastuksen heittää,
lukki kaipaustaan ei voi peittää.

Niinkuin lukki seitin suojaan
mä päivin hiivin piilohon
Ennen uskoin mä onnen tuojaan
Mut kauan sitten usko mennyt on
Yhä yössä yksin kuljen
Mut toivon, että viimein suljen
silmästä kauniin naisen, seittiini pisaraisen
Se mulle päivän heijastaa

Depressio
Lauri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.11.2015 23:27

Kiitos sanoista!

Mutta ei depressiivinen mitään verkkoja luo ja juonittele.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lauri » 11.11.2015 23:29

Sehän oli lukki, joka kutoi. Laulaja katseli ja vertasi hommaa omaan tilanteeseensa.

Pisarainenkin mielitiettynsä silmästä valaisisi hänen päivänsä, mutta ei.
Lauri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.11.2015 23:51

Siis kertojan.

Huomattakoon, että kotihämähäkki, lukki, on eri kuin metsän ämä-äkki, joka tekee isoja verkkoja pensastoihin ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.11.2015 23:59

Hetkinen: lukki hämähäkin seitin keskellä muuttaa kaiken. Pääsen konkreettisesta ajattelusta "hämähäkki kuuluu verkkoonsa" -eroon. Siis lukkihan ei kuulu seittiin, vaan hänen on mahdollista siitä poistua! Toisaalta: ristihämähäkki on ollut kai ennen ristilukki, mutta saa ehkä paremman tulkinnan, jos ei huomioi sitä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 00:00

Minä katselen asiaa kertojan kannalta.
Lauri

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 00:42

Paranoidista Pertti taisi ehdottaa.
Lauri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2015 00:48

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2015 01:54

(- -)
Saukki piti tärkeänä, että hänen tekstinsä toisaalta täyttivät runousopin vaatimukset ja toisaalta mukautuivat kappaleen rakenteeseen ja sävelkulkuun. Esikuvikseen runoilijoina hän mainitsi Eino Leinon, Yrjö Jylhän, Aaro Hellaakosken ja Aale Tynnin. Scandian tuotantopäällikkö ja Puhtilan aisapari Jaakko Salo piti Olavi Virran vuonna 1957 levyttämää tangoa Yön kulkija yhtenä Puhtilan mestarisuorituksista. Espanjalaisen Jose Padillan sävellys oli alun perin konserttitango, johon ei ollut sanoja lainkaan. Puhtilan ainoana johtolankana oli kappaleen nimi Spider of the Night, ja hän kehitti suomennoksestaan todellisen jännitystarinan.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 21:30

Flower kirjoitti:Minusta sanat voisivat viitata alkoholismiin. En tiedä onko Virta itse ne kirjoittanut, kuitenkin hänen elämänsä tarinaan tämä tulkinta osuisi myös.

Selitäs vähän tarkemmin.

Alkohlismi olisi kuin lukki seitteinen, joka kietoo kertojan verkkoonsa eikä hän pääse siitä pois?

Ehkä sen voi noinkin tulkita.
Lauri

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 21:38

Psykopatologia kirjoitti:Mikä häiriö?

Olavi Virta: Yön kulkija (1957)
https://www.youtube.com/watch?v=6jLAXhBVPQo (3:40 )

Olet tuon muutaman kerran kuunnellut ja tullut seuraavanlaiseen johtopäätökseen:

Saukki kirjoitti piisin Olavi Virralle ja se kertoo Olavi Virrasta.
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 12.11.2015 22:29

Lauri ooksä sekaisin, mistä sä tiedät mihin johtopäätökseen PP on tullut, tiedät ainostaan mihin johtopäätökseen itse olet tullut. PP ei ole vielä ilmaissut johtopäätöstään.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 12.11.2015 22:41

Hyi, inhoan hämähäkkejä yli kaiken.
Pinja

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 22:48

Pinja kirjoitti:Lauri ooksä sekaisin, mistä sä tiedät mihin johtopäätökseen PP on tullut, tiedät ainostaan mihin johtopäätökseen itse olet tullut. PP ei ole vielä ilmaissut johtopäätöstään.

Minun johtopäätökseni ei ole riippuvainen pp:n johtopäätöksistä. Teen ne ihan itse.
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 12.11.2015 23:09

Arvaat, et tiedä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2015 23:25

Vuonna 1957 29-vuotias Saukki ei voinut nähdä mitään suurta tragediaa huipulla olevaan Virtaan liittyen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 23:35

Olavi Virralla oli ainakin kaksi ongelmaa. Alkoholismi ja naiset.

Saukilla taiteilijana saattoi olla kyky hoksata missä mennään. Virta oli koukussa jo tuohon aikaan, vaikka suuri yleisö ei sitä huomannut.
Synkkä vuosi 1959

Maaliskuussa 1959 Ilta-Sanomissa kerrottiin Ilomantsissa 16.3.1959 tapahtuneesta skandaalista. Lehdelle tietoja antaneen Ilomantsin apulaisnimismiehen mukaan Virta ja hänen orkesterinsa olivat esiintyneet humalassa. Aggressiivisesti käyttäytynyt hanuristi Arvo Nyström oli viety putkaan. Jo tuolloin alkoholisoitunut Virta oli tietysti myös vastuussa orkesterinsa kunnosta. Kaiken huipuksi Virran väitettiin häipyneen tapahtumapaikalta kassa mukanaan. Hieman myöhemmin sama lehtijuttu julkaistiin miltei sellaisenaan Viikkosanomissa lisämaininnalla, että Virtaa on alettu nimittää mediassa ja yleisön keskuudessa ”laulavaksi lihapullaksi”. Pienistä lehtikirjoituksista paisui Suomen oloissa ennennäkemätön ajojahti, ja kaikki Virran yritykset asioiden todellisen laidan selvittämiseksi kaikuivat kuuroille korville. Skandaali oli vähällä katkaista hänen uransa, ja vuoden 1959 aikana levytyksiä kertyi erittäin vähän.[13] Yleisradio reagoi tapahtuneeseen omalla tavallaan asettamalla Virran alkuvuodesta 1959 tekemän levytyksen ”Balladi Tom Dooleysta” soittokieltoon.[14]

Pian myös hänen perheensä hajosi, kun Irene Virta otti avioeron ja matkusti perheen tyttärien kanssa elokuussa 1959 Tukholmaan, jonne myös poika Pauli seurasi saman vuoden joulun alla. Tosiasiassa avioliiton viimeiset vuodet olivat olleet vain muodollista yhdessäoloa. Olavi Virta oli ollut suurimman osan ajasta poissa kotoa ja Irene Virta tiesi, että hänen miehellään oli toisia naisia. Kaikki hänen yrityksensä saada miehensä muuttamaan elämäntapojaan olivat valuneet hiekkaan.[15] Tunnetuin ja pitkäaikaisin avioliiton ulkopuolinen suhde Virralla oli ollut malli ja näyttelijä Ruth Johanssoniin, joka oli ollut hänen vastanäyttelijänsä Pekka Puupää kesälaitumilla -elokuvassa.[16] Ilomantsin tapahtumien jälkeen Virran kotiin alkoi tulla uhkauskirjeitä ja häiriösoittoja, ja Irene Virta alkoi pelätä lastensakin puolesta.[17]

Skandaalin taustoja selvittämään ryhtyneille musiikkiliikkeiden tavarantoimittajille paljastui viimeistään nyt, että Virta oli edellissyksynä saanut potkut Levytukusta ja Niilo Saarikko oli katkaissut luototuksensa Virralle. Nämä pelästyivät omien saataviensa puolesta ja alkoivat karhuta niitä Virralta, ja lopulta huhumylly tiesi jo kertoa Virran varmasta konkurssista. Tässä tilanteessa päättyi Olavi Virran musiikkikauppojen liiketoiminta, josta lähinnä Irene Virta oli huolehtinut. Pääliike sijaitsi vuosina 1957-1959 Mannerheimintiellä Vanhaa Ylioppilastaloa vastapäätä. Näyteikkunan yläpuolella luki vihrein valokirjaimin OLAVI VIRTA. Virallisesti Oy Olavi Virta & Co Ab luovutettiin konkurssiin 28.1.1964, mutta konkurssi raukesi varojen puutteessa.[18]

Olavi Virta ei pystynyt koskaan unohtamaan perheensä hajoamisen ja taloutensa romahtamisen aiheuttamaa tuskaa, vaikka hän toisille ja itselleen ehkä muuta uskottelikin. Loppuvuoden 1959 ja alkuvuoden 1960 hän pysytteli täysin poissa julkisuudesta. Läheisilleen Virta tunnusti myöhemmin harkinneensa useaan kertaan itsemurhaa häneen kohdistuneen ajojahdin ollessa kiivaimmillaan.[19]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Olavi_Virta
Viimeksi muokannut Lauri päivämäärä 12.11.2015 23:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Lauri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.11.2015 23:36

Trisse kirjoitti:Oliko se Olavi Virta alkoholisti tai mitä? Avaa vähän? (Flowerkin saa)

KVG!

Vaikka luulisi tähän ikään mennessä jo siihen tottuneeni, ihmisten suorastaan hermeettinen tietämättömyys täysin triviaaleista asioista ja ilmiöistä ällistyttää kerta toisensa jälkeen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Lauri » 12.11.2015 23:48

Olen ollut eräällä Olavi Virran viimeisistä keikoista. Elettiin 70-luvun alkupuolta. Häntä odotettiin koko ilta ja hän ilmestyi lavalle joskus aamuyöstä. Suurin osa yleisöstä oli jo lähtenyt. Hän lauloi pari biisiä ja mikrofoni tärisi kädessä ehkä 10 cm amplitudilla, mutta ääni oli vielä hyvä.

"Kiitos ystävät" hän sanoi lopuksi.
Lauri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa