Onko munankeitin hyvä vehje?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Onko munankeitin hyvä vehje?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 22:31

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Veden kuumentaminen kiehumapisteeseen ei (veden määrästä riippuen) vie juurikaan enemmän sähköä kuin keittimällä keittäminenkään.

Mistä tiedät?...

"Jumala sä varjele ihmislasta, insinöörin muijaksi joutumasta..."
Mirri kirjoitti:... Yksi munankeitinten taloudellisuuden jujuista on siinä, että ne tarvitsevat ja kuumentavat erittäin vähän vettä verrattuna kananmunien keittämiseen vesikattilassa...

Vettä varmasti tarvitaan enemmän, mutta sähkönkulutus on kummallakin tavalla niin vähäinen (keitin n. 300 -500 W ja levy n. 1000 W), että sähkönsäästö jää marginaaliseksi.
Mutta kun lasketaan mukaan munankeittimen raaka-aine-, valmistus-, kuljetus- ja lopulta hävittämiskustannukset, kattilakeino on ekologisempi ja taloudellisempi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 22:32

Lauri kirjoitti:Kierrätettävää jätettä syntyy vähemmän kattilalla keitettäessä, kun ei tarvitse viedä munankeitintä kierrätykseen.

Jos munankeitin kestää ja palvelee kolmisenkymmentä vuotta, se on erittäin taloudellinen ostos. Tällaiseenkin munankeittimen ikään olen törmännyt netissä.
Minun vastaava keitin on ollut käytössä vasta toistakymmentä vuotta, joten oletan sillä olevan edessään vielä pitkän elämän.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 22:35

Mirri kirjoitti:Jos munankeitin kestää ja palvelee kolmisenkymmentä vuotta, se on erittäin taloudellinen ostos. Tällaiseenkin munankeittimen ikään olen törmännyt netissä.
Minun vastaava keitin on ollut käytössä vasta toistakymmentä vuotta, joten oletan sillä olevan edessään vielä pitkän elämän.

Kuinka paljon arvioit vuodessa säästäväsi munakeittimellä verrattuna kattilassa keittämiseen?
Montako kilowattituntia käytät kananmunien keittämiseen vuodessa?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 22:44

Kyllästynyt kirjoitti:Mutta kun lasketaan mukaan munankeittimen raaka-aine-, valmistus-, kuljetus- ja lopulta hävittämiskustannukset, kattilakeino on ekologisempi ja taloudellisempi.

Noinkohan on?

Pitäisi varmaan ottaa huomioon niin lieden, kattilan kuin keittimenkin käyttöikä, jotta pystyttäisiin vertailemaan.
Myös kattilalla ja liedellä on omat raaka-aine-, valmistus-, kuljetus- ja lopulta hävittämiskustannukset.
Mirri

ViestiKirjoittaja Lauri » 04.11.2015 22:47

Huippukokki on selvästi saanut Kyllästyneeltä munankeitto-ohjeet:
Oletko kuvitellut saavasi täydellisiä kananmunia kattilassa keittämällä? Huippukokki Heston Blumenthalin mukaan olet väärässä. Salaisuus täydellisiin keitettyihin kananmuniin piilee yllättäen niiden keittämättömyydessä.

– Salaisuus on, että keitettyjä kananmunia ei kannata keittää! Munanvalkuaisesta tulee näin helposti kumimaista ja keltuainen jää sisältä raa'aksi. Laita kananmuna sen sijaan korkeareunaiselle pannulle kylmään veteen peitettynä. Anna veden kiehahtaa ja ota pannu tämän jälkeen välittömästi pois levyltä. Jätä kananmuna veteen kuudeksi minuutiksi. Jälkilämpö kypsentää kananmunan hellästi, jolloin kananmunasta tulee koostumukseltaan täydellinen, Blumenthal vinkkaa.

Blumenthalin omistama Iso-Britannian Berkshiressä sijaitseva ravintola The Fat Duck on äänestetty useaan otteeseen yhdeksi maailman parhaimmista ravintoloista.

http://www.makuja.fi/artikkelit/1863802 ... -yllattaa/

Mutta huippukokitkaan eivät puhu mitään reikien pistelystä. Vedättääköhän nämä palstan naiset minua? :?
Lauri

ViestiKirjoittaja Lauri » 04.11.2015 22:55

Kotikokin ohjeet menevät seuraavasti:
Ohjeet

Ota munat huoneenlämpöön kaksi tuntia ennen keittämistä, jotta kuoret eivät halkeile keitettäessä. Käytä kyllin isoa kattilaa, jotta munat eivät kolhi toisiaan. Laita munat kattilaan ja peitä runsaalla kylmällä vedellä. Kuumenna kohtalaisella lämmöllä. Kun vesi alkaa kiehua:

Erittäin löysä kananmuna: pois vedestä minuutin päästä

Löysä kananmuna: 2 minuuttia

Puolikova kananmuna: 3 minuuttia

Kova kananmuna: 6 minuuttia

Älä anna kananmunan kiehua kovaa, sillä se tekee valkuaisen kumimaiseksi!!

Nosta kananmunat jääkylmään veteen, jotta kuoret irtoavat helposti.

Oma mielipide: helppo ja sähköä säästävä tapa keittää maukkaita kananmunia! :D

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta ... ananmunat/

Mutta aamupalan teko kestää turhan kauan, jos täytyy ensin odotella kaksi tuntia munien lämpeämistä huoneenlämpöön. :?

Tämä on aika mutkikasta

PS. Täytyykö kananmunien keitinveteen panna suolaa?
Lauri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 22:58

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Jos munankeitin kestää ja palvelee kolmisenkymmentä vuotta, se on erittäin taloudellinen ostos. Tällaiseenkin munankeittimen ikään olen törmännyt netissä.

Kuinka paljon arvioit vuodessa säästäväsi munakeittimellä verrattuna kattilassa keittämiseen?
Montako kilowattituntia käytät kananmunien keittämiseen vuodessa?

Tiskikonettakin pidettiin aikoinaan turhakkeiden turhakkeena. Nykyisin ollaan viisaampia ja tiedetään konetiskauksen olevan käsin tiskaukseen verrattuna monin tavoin taloudellisempi vaihtoehto.

Entä vedenkeitin? Kuumentaako vesi lieden avulla kattilassa vai käyttääkö vedenkeitintä - siinä pulma. Olen taipuvainen uskomaan, että vedenkeitin on liesi- ja kattilasysteemiä järkevämpi keino veden kuumentamiseen. Noin etenkin, jos kuumennettava vesimäärä on pieni.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 23:11

Lauri kirjoitti:Vedättääköhän nämä palstan naiset minua? :?

Siinä sinulla pulma ihmeteltäväksi.

Minä ihmettelen, että vedätitköhän sinä tämän ketjun aloituksella.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 23:33

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mutta kun lasketaan mukaan munankeittimen raaka-aine-, valmistus-, kuljetus- ja lopulta hävittämiskustannukset, kattilakeino on ekologisempi ja taloudellisempi.

Noinkohan on?...

Jos lasketaan kilowattitunnin hinnaksi 10 c, maksaa 1000 W keittolevyn kuumentaminen yhden tunnin ajan tuon 10 senttiä. Vastaavasti 300 W keitin kuluttaa tunnissa vain vajaan kolmasosan tuosta, eli 3,3 c.

Jos keittolevyä pitää käyttää 15 min, kulutettu sähkömäärä maksaisi 1000 W tehoisella levyllä 0,4 x 1000 W = 250 W - eli 0,4 KWh ja maksaisi siis 10 c jaettuna neljällä, joka tekee 2,5 c.

Ja munankeittimellä luvut olisivat n. 300 W x (arvioitu aika) 6 min ajan. 300 W x 0,10 h = 30 W - eli 0,033 kWh joka maksaisi 0,33 c.
Ellen aivan pieleen laskenut, ero siis on noin 2,17 c/keittokerta. Ja jos keität munia joka päivä vuoden ajan, säästät vuodessa lähes 365 x 2,17 c = 7,92 €!

Voithan sinä tietenkin keittää munia useamminkin, ja jos innostuisit keittämään munia kaksi kertaa joka päivä, säästösi olisi huikeat 15,84 €!
Mirri kirjoitti:... Pitäisi varmaan ottaa huomioon niin lieden, kattilan kuin keittimenkin käyttöikä, jotta pystyttäisiin vertailemaan...

Laskelmani on vain karkea ja suuntaa antava. Tulokseenhan vaikuttaa mm. kuinka monta kananmunaa kerrallaan keität.
Mutta ellen aivan väärin ole järkeillyt, tätä suuruusluokkaa sähkönsäästö on.
Mirri kirjoitti:... Myös kattilalla ja liedellä on omat raaka-aine-, valmistus-, kuljetus- ja lopulta hävittämiskustannukset.

On, mutta kananmunankeittimellä ei ole muuta virkaa kuin keittää kananmunia, kun puolestaan liedellä ja kattilalla voi tehdä muutakin.
Korjaus 5.11.2015 klo 9:48
Korjattu Helmenkalastajan huomaama pilkkuvirhe
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 23:38

Kysyisin vielä Mirriltä, kuinka monta kertaa päivässä/viikossa sinä kananmunia keittelet?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 23:42

Käytän keitintäni satunnaisesti vaihtelevaiseen tahtiin, mutta kypsennän aina täyden satsin puolikovia munia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 23:47

Mirri kirjoitti:Käytän keitintäni satunnaisesti vaihtelevaiseen tahtiin, mutta kypsennän aina täyden satsin puolikovia munia.

Kuinka monta kertaa viikossa tai kuukaudessa keitintä käytät?
Jos käytät kerran viikossa, säästät vuodessa hieman yli euron.

En tiedä hintaa, mutta arvioin kananmunankeittimen hinnaksi noin 20 €.
Saat siis keittimen hinnan kuoletettua jo 10-20 vuodessa, käyttökerroista riippuen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.11.2015 23:54

Meillä suositaan uppiksia, joten ei tarvita munankeitintä. Meillä ei ole mikroakaan eikä vedenkeitintä.

Lisäys: Mutta riisikeittimen aion hankkia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.11.2015 23:57

Olennaista voi olla, montako munaa syöt viikossa. (Luulen, että 4 - 5 pitäisi riittää.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.11.2015 23:58

Itse olen kyllä munankeittäjistä tykännyt.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.11.2015 00:01

Lasketaanko pullassa saadut mukaan viikottaisiin muniin?

Lisäys: l
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 05.11.2015 00:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.11.2015 00:04

Psykopatologia kirjoitti:Itse olen kyllä munankeittäjistä tykännyt.

Munankeittäjien hommaamisessa ei ainakaan säästä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.11.2015 00:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Käytän keitintäni satunnaisesti vaihtelevaiseen tahtiin, mutta kypsennän aina täyden satsin puolikovia munia.

Kuinka monta kertaa viikossa tai kuukaudessa keitintä käytät?
Jos käytät kerran viikossa, säästät vuodessa hieman yli euron.
En tiedä hintaa, mutta arvioin kananmunankeittimen hinnaksi noin 20 €.
Saat siis keittimen hinnan kuoletettua jo 10-20 vuodessa, käyttökerroista riippuen.

Samaan malliin ajatellen keittiöissä on monenlaisia turhakkeita. Veden- ja kahvinkeittimet, mikroaaltouunit, tiskikoneet... Kaiken maailman raastimista, silppureista ja vatkareista puhumattakaan.

Toistaiseksi en ymmärrä mikä juuri kananmunankeittimestä kaikessa kätevyydessään tekisi turhakkeen taloudessa, jossa kananmunia käytetään keitettyinä. Käsittääkseni kananmunankeitin puoltaa paikkaansa oikein hyvin - jos sillä on käyttöä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.11.2015 00:18

Mirri kirjoitti:Samaan malliin ajatellen keittiöissä on monenlaisia turhakkeita. Veden- ja kahvinkeittimet, mikroaaltouunit, tiskikoneet... Kaiken maailman raastimista, silppureista ja vatkareista puhumattakaan...

Niin on, enkä ole vielä kertaakaan törmännyt ihmiseen jonka mielestä hänen keittiössään on liikaa työpöytä- tai kaappitilaa.
Astianpesukone käyttää vähemmän vettä käsin tiskaamiseen verrattuna, mutta koneella tiskaaminen on myös paljon vaivattomampaa kuin käsin lutraaminen.
Mikroaaltouuni säästää sähköä verrattuna siihen mitä esimerkiksi einesmaksalaatikon lämmittäminen tavallisessa uunissa, paistinpannulla tai kattilassa vesihauteessa kuluttaisi, mutta ennen kaikkea sekin säästää aikaa ja vaivaa.
Raastimia ja silppureitakin tarvitaan, mutta sähkökäyttöisissä on yleensä niin paljon pestävää ja puhdistettavaa, etten ainakaan minä viitsi nähdä sitä vaivaa, että kaivaisin sen kaapista.
Sähkövatkaimissa ja sauvasekoittimissa ei ole kovin paljon puhdistusta kaipaavia osia, ja jo kermavaahdon vatkaaminen käsipelillä saa ranteen väsymään.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku ostaa kananmunankeittimen, mutta on aivan huuhaata kuvitella sillä merkittävästi sähköä säästävänsä ja pääsevänsä oleellisesti halvemmalla kuin kattilassa keittäen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.11.2015 00:29

Mirri kirjoitti:... Entä vedenkeitin? Kuumentaako vesi lieden avulla kattilassa vai käyttääkö vedenkeitintä - siinä pulma. Olen taipuvainen uskomaan, että vedenkeitin on liesi- ja kattilasysteemiä järkevämpi keino veden kuumentamiseen. Noin etenkin, jos kuumennettava vesimäärä on pieni.

Vesilitran kuumentaminen kiehuvaksi vie aina saman määrän energiaa, tekipä sen millä konstilla tahansa.
Ratkaisevaa on se, kuinka paljon käytetystä tehosta kuluu hukkaan. Vedenkeittimen lämpövastus on joko sellaisenaan vedessä tai heti kannun vesitilan alla. Se on siis energiatehokas.
Toisaalta, induktioliesi ei juurikaan kuumenna levyä eikä kattilaa, joten veden keittäminen induktioliedellä lienee sähkönkulutukseltaan melko lähellä erillistä vedenkeitintä.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko