Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.11.2015 11:53

Psykopatologia kirjoitti:eponyymiset sairaudet ja ilmaukset (kr. ep(i) jäljessä, onyma nimi)

1) Adams'in – Hakim'in *syndrooma (*normaalipaineinen hydrokefalia); 2) *Alzheimerin *tauti; 3) *Apgar'in pisteet; 4) *Aspergerin syndrooma; 5) *Bellin pareesi; 6) *Binswangerin tauti; 7) *Briquet'n *hysteria; 8) Brocan *afasia; 9) *Capgras'in syndrooma; 10) *Charcot'n *sairaus (eli *Lou Gehrig'in sairaus; *ALS); 11) (de) *Clémbault'n syndrooma; 12) *Cyrano'n syndrooma; 13) *Dacostan syndrooma; 14) *Delilan syndrooma; 15) Diana-*kompleksi; 16) *Downin syndrooma; 17) Ebstein'in – Barr'in virussyndrooma (*krooninen väsymysoireyhtymä); 18) *Ekbomin sairaus (*delusionaalinen parasitoosi); 19) Elektra-*kompleksi; 20) *eonismi (Charles Eon de Beaumont; transvestismi); 21) *Fregoli'n syndrooma; 22) *Ganserin syndrooma; 23) *Guillain'in – Barré'n syndrooma; 24) Gräfenbergin piste (*G-piste); 25) *Huntingtonin tauti; 26) Kannerin syndrooma (*autismi); 27) Kaposi'n sarkooma (*AIDS); 28) Klinefelterin syndrooma (*XXY-syndrooma); 29) *Korsakovin *psykoosi; 30) *Lewyn kappale -*dementia; 31) *Lou Gehrig'in sairaus (eli *Charcot'n sairaus; *ALS); 32) *Madama Butterflyn fantasia; 33) masokismi (von Sacher-Masoch); 34) mesmerointi (*Mesmer); 35) *Moro-*refleksi; 36) *Münchhausenin syndrooma; 37) *Napoleon-kompleksi; 38) *Oidipus-kompleksi; 39) *Okkamin partaveitsi; 40) *onania (Oonan); 41) *Otellon syndrooma; 42) *Parkinsonin tauti; 43) *Pickin tauti; 44) Ranvier'in kurouma (*hermosolu *kuva); 45) Rett'in syndrooma (*autismi-spektrin *häiriöt); 46) *Röntgen-säteily (X-säteily; *aivojen kuvantaminen *rtg ym.); 47) *sadismi (markiisi de Sade); 48) Strauss'in syndrooma (*AD/HD); 49) Turnerin syndrooma (*X-mono-somia); 50) *Wernicken afasia; 51) *Wernicken enkefalopatia; 52) *Wernicken – Korsakovin syndrooma; 53) *Winston Churchill -argumentti; 54) Wittmaack'in – *Ekbom'in syndrooma (restless legs syndrome, RLS). (Kokoomaan on *oireyhtymät muutettu yhtenäisyyden vuoksi syndroomiksi.)

Sinähän olet heitellyt noita heittomerkkejä ihan miten sattuu! Ja yhdysviivoja myös...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2015 12:26

Korjaaminen on vapaata.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.11.2015 12:33

Minulleko kirjoitat? Ei minun tarvitse lukea uudelleen mitään. Teidän keskinäinen vääntämisenne ei varsinaisesti minulle kuulu, kunhan kerroin, että olin ymmärtänyt vittuilu-viestisi samoin kuin Kyllästynyt. Kerroin sen tuodakseni esiin, että viestisi kaikessa lyhykäisyydessään oli vähintäänkin kaksitulkintainen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 12:52

Gabriel kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Tässä nähdään hyvin kuinka asiat saa aivan toisen merkityksen kun niitä tulkitaan pelkästään oman perspektiivin kautta.
"Koska, vittuilu!" Siis tarkoitti Kyllästyneen minuun kohdistamaa iänikuista nokkimista.

Minäkin ymmärsin tuon lauseesi samoin kuin Kyllästynyt. Ehkä olisi kannattanut olla vähän tarkempi. Sinä kuitenkin jatkoita mentori-sanan kirjoittamista väärin, vaikka olit tietoinen oikeasta muodosta. Mitä muuta sekään oli kuin vittuilua...

Lue nyt ihan uudestaan kaikki mitä kirjoitin. Vastaus on hyvinkin siellä jo kerrottu miksi näin tapahtui...

Vittuiluahan se oli, et se siitä selittelemällä muuksi muutu.
Gabriel kirjoitti:Etkö sinä tajua?
Sinun väknyttämisesi on johtanut siihen pisteeseen, että on aivan sama mitä sinulle sanoo koska vänkytys vain jatkuu.
Eli sama kai se on sitten kirjoittaa niitä asioita joista sinä minua jatkuvasti syytät. Silloin sinä saat tyydytystä (voit olla oikeassa) ja minun turhautumiseni helpottaa kun ei tarvitse vääntää rautalankaa...

Millään syyllä tai verukkeella ei ole oikeutettua nimitellä ketään. Sinä olet sille tielle lähtenyt, mutta kuitenkin valitat minun kirjoituksistani ja esität minun käyttäytyvän väärin.
Gabriel kirjoitti:... Totuuden nimessä, en ole ikinä nesttihistoriani aikana, joka on kohtuu pitkä, törmännyt kaltaiseesi ihmiseen...
Kerta se on ensimmäinenkin. Ikävää, jos kukaan ei ole sinulle aiemmin kertonut minkälainen keskustelutapa ja -tyyli on asiaton.
Gabriel kirjoitti:... Yleensä on edes jonkinmoinen lähentyminen ollut mahdollista ja ikinä ei ole oikeinkirjoitus nossut näin huimiin mittasuhteisiin...

Olisi varmaankin ollut itsellesikin eduksi, jos joku olisi kirjoituksiisi puuttunut jo aiemmin.
Gabriel kirjoitti:... Olet uniikki...

Niinhän me kaikki olemme.
Gabriel kirjoitti:... Oletko käynyt kosaan AA saiteilla?
Siellä tosin kaikilla on sama sairaus, mutta sinne ei voi mennä retostelemaan viikonlopun dogaamisilla.
Eli siellä on sallittua kertoa ongelmistaa ja lipeämisistään, mutta ei voi mennä "käniörveltämään" ja tosia täytyy kunnioittaa...

En ole käynyt, mutta juuri toisten kunnioittaminen on se mitä yritän sinulle selittää; on epäkunnioittavaa esimerkiksi nimitellä ja provosoida - ja on myös epäkunnioittavaa kirjoittaa tahallisesti ja harkitusti väärin.
Gabriel kirjoitti:... Tällä saitilla taas "känniörveltäminen" eli oman ongelman ruokkiminen on sallittua ja sitä jotkut tekee pääsääntöisesti.
Minun nokkimiseni on osa sinun ongelmaasi, ei se että MINÄ teen virheitä vaan se että SINÄ nokit. Jospämpaa kuin mitä se oli kun tänne ensimmäisen kerran paikalle tulit.
Jos sinä teet virheitä, mikset suostu niitä korjaamaan vaan käyt niistä kertoneen kimppuun?
Gabriel kirjoitti:... Jos riittävää tekosyyttä nokkimiselle ei löydy menet jonnekkin muulle palstalle ja kehität nokittavaa.
Eli onko oman ongelman ruokkiminen järkevää, suotavaa tai oman edun mukaista?

Enhän minä ole "kehittänyt" sitäkään, että sinä teet valtavasti kielioppi- ja kirjoitusvirheitä.

Minun "ongelmani" on se, etten salli kenenkään nimittelevän minua tai muutenkaan käyvän minun kimppuuni, ja mielestäni minulla on siihen täysi oikeus.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2015 12:55

Ethän sinäkään, Gabriel, mene itseesi ja sisälmyssyihisi. Mitkä ovat omia virheitäsi ja miksi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 13:29

Mietin vielä Gabrielin esimerkkiä AA-sivustosta jossa ymmärrettävästi ei ole sallittua kehuskella juomisillaan, eikä luultavasti myöskään ääneen arvostella alkoholismista eroon pyrkiviä. Oletan, että AA-sivustolla katsottaisiin karsaasti myös niitä kirjoittajia jotka kertovat omasta ongelmattomasta suhtautumisestaan alkoholiin ja nimittelevät palstalaisia esimerkiksi räkäisiksi juopoiksi - ja jotka kritiikkiä kohdattuaan kuuluttavat, ettei ongelma suinkaan ole nimittelijän asiaton käytös, vaan AA-palstalaisen asenne omiin ongelmiinsa.

Tuosta voi vaivatta luoda allegorian siihen, että mielenterveyspalstalle ponnahtaa joku retostelemaan esimerkiksi omalla ongelmattomalla suhteellaan seksuaalisuuteen ja nimittelemään muita esimerkiksi mulkuiksi, kuivettuneiksi akoiksi tai idiooteiksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.11.2015 14:11

Gabriel kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ethän sinäkään, Gabriel, mene itseesi ja sisälmyssyihisi. Mitkä ovat omia virheitäsi ja miksi?

Minun virheitäni on, että vastaan negatiivisuuteen negatiivisuudella. Jos aistin vihamielisyytä ja niiden seassa "neuvoja", en noudata niitä.
Tuon ilmi, että asian on ymmärretty, mutta paketti jossa se on tarjoiltu ei kelpaa. Puuttuu nöyryyttä.
Varsin lapsellinen tapa reagoida ja parmpikin keino olisi olemassa.

Jos menen syvälle sisimpääni niin syy miksi neuvo ei kelpaa on, että pidän neuvonatajaa monessa suhteessa itseäni alemmalla tasolla. (Karmeeaa eikö totta?)
Tämä johtuu ehkä siitä, että keskustelun mennessä tietylle alueelle kyseinen neuvonantaja vetäytyy ja väistelee, mutta kuitenkin samalla alueella vähättelee.
Tulkitsen sen epävarmuudeksi, kuin myös että neuvonantaja joutuu alueelle jota ei oikeasti hallitse. (Tämä on siis minun intuitioni.)

Tiedän että omassa suhtautumisessani on ylenkatsetta paria henkilöä kohtaan palstalla. (Mutta vain paria.)
Osa minusta tuntee, että nuo henkilöt tarkoituksellisesti vähättelevät kirjoituksiani ja toimiani.
Eli tätä taustaa vasten minun on välillä vaikea pysyä nahoissani. Oma virheeni on myös että ehkä pyrin suojautumaan toisen virheillä.

Oliko riittävän syvältä vai tarvitaanko muuta?

Itse asiassa tuohan ei ollut mitään omasta itsestäsi, ainoastaan perusteluja reaktiollesi, mikä sinänsä ei ole kiinnostavaa. Koska palautat aina kaiken johonkin toiseen, ulkoiseen, ympäristön tapaan reagoida, erilaisiin persooniin jne.

Toisen ketjun kirjoitusvirheisiin liittyen. Mutta sanopa miksi juuri sinua pitäisi ohjata/neuvoa kannustavasti? Etkö voi tyytyä vain korjaamaan virheilmoituksen jälkeen, kuten (useimmat) muutkin tekevät? Onhan tieto siitä, että jokin on kirjoitettu väärin ja annettu vieläpä oikea kirjoitusmuoto korjausehdotuna jo sinänsä ihan arvokasta tietoa ja hyödyllistäkin korjata omat virheensä. Koska olet aikuinen ihminen ja mitä ilmeisemmin osaat kirjoittaa siedettävää suomea ja useimmiten niin teetkin, miksi et tekisi niin aina (siis ilman tahalliselta vaikuttavia virheitä) ja jatkossakin, siis ilman kannustusta?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 14:32

toope kirjoitti:Tällä foorumilla on kai sanottu, että hyväksytään murteella kirjoittaminen, jopa tässä ketjussa?????
Sitten kai hyväksytään minulta, että kirjoitan esim. menttori, koska Lapin murteeseen olennaisena kuuluu kaksoiskonsonantit joita valtaväestö pitää vääränä?
Eli Gabriel kerro olevasi lappalainen, niin loppuu tämäkin jänkytys sinusta.

Kaivoin Toopen kirjoittaman viestin esille, koska mielestäni se on ajattelemisen arvoinen. Ehkä saatiin myös selitys sille, miksi menttori kulkee mentorin rinnalla kirjoitetussa(kin) kielessä, vaikka miten yritetään paukuttaa päähän, että on väärin kirjoittaa menttori.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.11.2015 14:37

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mietin vielä Gabrielin esimerkkiä AA-sivustosta jossa ymmärrettävästi ei ole sallittua kehuskella juomisillaan, eikä luultavasti myöskään ääneen arvostella alkoholismista eroon pyrkiviä. Oletan, että AA-sivustolla katsottaisiin karsaasti myös niitä kirjoittajia jotka kertovat omasta ongelmattomasta suhtautumisestaan alkoholiin ja nimittelevät palstalaisia esimerkiksi räkäisiksi juopoiksi - ja jotka kritiikkiä kohdattuaan kuuluttavat, ettei ongelma suinkaan ole nimittelijän asiaton käytös, vaan AA-palstalaisen asenne omiin ongelmiinsa.

Tuosta voi vaivatta luoda allegorian siihen, että mielenterveyspalstalle ponnahtaa joku retostelemaan esimerkiksi omalla ongelmattomalla suhteellaan seksuaalisuuteen ja nimittelemään muita esimerkiksi mulkuiksi, kuivettuneiksi akoiksi tai idiooteiksi.

Niin kumpi oli ensin, muna vai kana?
Eli jos avaa aiheen josta toinen vetää herneet nenään koska itsellä on sillä alueella ongelmia (kuuma peruna) niin eikö silloin olla alueella jota juuri kannattaisi yrittää purkaa. Alkoholistit ainakin yrittävät purkaa asioitaan ja syitään. Siellä on myös monenlaisia mielenkiintoisia tarinoita ja "blogeja",

Minä en ole alkoholisti enkä halua purkaa ongelmiani samoin kuin alkoholistit. AA ei kerta kaikkiaan toimi yleismenetelmänä kaikkiin mielenterveyden ongelmiin.

En vedä herneitä nenääni sinun ongelmasi vuoksi, joka sinulla sattuu olemaan ja purkautumaan eräänlaisena haluna muokata/terapoida muiden palstalaisten reaktioita tai minä ihmeenä ikinä toimintasi koetkaan. Sinun ongelmasi Gabriel on muiden palstalaisten olemattomien ongelmien käsittely.

Minulla ei ole "kuuma peruna" eikä minkäänlaisia ongelmia seksuaalisuuden alueella. Siitä huolimatta sinun aloitustasi "Panisitko..." en pitänyt asiallisena enkä hyvänä, vaan täysin idioottimaisena, kuten tuolloin totesinkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.11.2015 14:40

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ethän sinäkään, Gabriel, mene itseesi ja sisälmyssyihisi. Mitkä ovat omia virheitäsi ja miksi?

Minun virheitäni on, että vastaan negatiivisuuteen negatiivisuudella. Jos aistin vihamielisyytä ja niiden seassa "neuvoja", en noudata niitä.
Tuon ilmi, että asian on ymmärretty, mutta paketti jossa se on tarjoiltu ei kelpaa. Puuttuu nöyryyttä.
Varsin lapsellinen tapa reagoida ja parmpikin keino olisi olemassa.

Jos menen syvälle sisimpääni niin syy miksi neuvo ei kelpaa on, että pidän neuvonatajaa monessa suhteessa itseäni alemmalla tasolla. (Karmeeaa eikö totta?)
Tämä johtuu ehkä siitä, että keskustelun mennessä tietylle alueelle kyseinen neuvonantaja vetäytyy ja väistelee, mutta kuitenkin samalla alueella vähättelee.
Tulkitsen sen epävarmuudeksi, kuin myös että neuvonantaja joutuu alueelle jota ei oikeasti hallitse. (Tämä on siis minun intuitioni.)

Tiedän että omassa suhtautumisessani on ylenkatsetta paria henkilöä kohtaan palstalla. (Mutta vain paria.)
Osa minusta tuntee, että nuo henkilöt tarkoituksellisesti vähättelevät kirjoituksiani ja toimiani.
Eli tätä taustaa vasten minun on välillä vaikea pysyä nahoissani. Oma virheeni on myös että ehkä pyrin suojautumaan toisen virheillä.

Oliko riittävän syvältä vai tarvitaanko muuta?

Itse asiassa tuohan ei ollut mitään omasta itsestäsi, ainoastaan perusteluja reaktiollesi, mikä sinänsä ei ole kiinnostavaa. Koska palautat aina kaiken johonkin toiseen, ulkoiseen, ympäristön tapaan reagoida, erilaisiin persooniin jne.

Toisen ketjun kirjoitusvirheisiin liittyen. Mutta sanopa miksi juuri sinua pitäisi ohjata/neuvoa kannustavasti?

Niin selitin juuri omista psykologisista näkökohdistani miksi vastustan parin henkilön neuvoja. Boldasin oleellisen koska et ilmeisesti sitä hoksannut.
Ylipäätään se että pitää toista kyvyiltään alempitasoisena on jo jonkilainen tunnustus itselle ja sen julkinen sanominen on myös riskialtista.
Ei minua tietenkään TARVITSE neuvoa kannustavasti eikä ketään toisiakaan. Vittuilulinja käy varmaan ihan hyvin.

En pidä vihjailuista. Koen Helmenkalastajan ja Kyllästyneen itselleni antamat neuvot arvokkaina, varteenotettavina ja hyödyllisinä neuvoina.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2015 14:46

13:46
Minusta on, Garriel, riittävän syvältä. - Kyllä myös "alemmilta" pitäisi pystyä ottamaan osviittaa yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 15:22

Gabriel kirjoitti:Niin kumpi oli ensin, muna vai kana?...

Aloitit kirjoittelusi kyselemällä ihmisten seksitottumuksia ja haluja.
Gabriel kirjoitti:... Eli jos avaa aiheen josta toinen vetää herneet nenään koska itsellä on sillä alueella ongelmia (kuuma peruna) niin eikö silloin olla alueella jota juuri kannattaisi yrittää purkaa...

Siihen tarvittaisiin sellaista tietoa, osaamista ja (ammatti)taitoa jota maallikoilla ei ole.
Gabriel kirjoitti:... Alkoholistit ainakin yrittävät purkaa asioitaan ja syitään. Siellä on myös monenlaisia mielenkiintoisia tarinoita ja "blogeja",

Vertaistuen merkitystä väheksymättä, tuskin sielläkään ilahduttaisiin jos joku omatekoinen ekspertti pyyhältäisi liepeet lepattaen paikalle parantamaan ja ratkomaan toisten ongelmia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 15:32

Gabriel kirjoitti:... Niin selitin juuri omista psykologisista näkökohdistani miksi vastustan parin henkilön neuvoja. Boldasin oleellisen koska et ilmeisesti sitä hoksannut...

Mielestäni sinun oma asenteesi (...vastustan parin henkilön neuvoja) ei kuvasta peräänkuuluttumaasi"nöyryyttä"?
Gabriel kirjoitti:... Ylipäätään se että pitää toista kyvyiltään alempitasoisena on jo jonkilainen tunnustus itselle ja sen julkinen sanominen on myös riskialtista...

Etenkin jos kuulija ei pidä moisia tunnustuksia perusteltuina.
Gabriel kirjoitti:... Ei minua tietenkään TARVITSE neuvoa kannustavasti eikä ketään toisiakaan...

Jokainen TARVITSEE neuvoja.
Gabriel kirjoitti:... Vittuilulinja käy varmaan ihan hyvin.

Jos se on sinun valintasi, mikäpä minä olen sitä kritisoimaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 15:35

...
Mirri kirjoitti:Kaivoin Toopen kirjoittaman viestin esille, koska mielestäni se on ajattelemisen arvoinen. Ehkä saatiin myös selitys sille, miksi menttori kulkee mentorin rinnalla kirjoitetussa(kin) kielessä, vaikka miten yritetään paukuttaa päähän, että on väärin kirjoittaa menttori.

Muoto "menttori" "kulkee rinnalla" vain sinun väitteissäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 15:51

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:... Niin selitin juuri omista psykologisista näkökohdistani miksi vastustan parin henkilön neuvoja. Boldasin oleellisen koska et ilmeisesti sitä hoksannut...

Mielestäni sinun oma asenteesi (...vastustan parin henkilön neuvoja) ei kuvasta peräänkuuluttumaasi"nöyryyttä"?

Ei kuvastakaan. Myönsinkin että nöyryyden puute on heikkouteni tai virheeni.

Siinä tapauksessa sinulle ei pitäisi olla yllätys, että kirjoittelusi tuskastuttaa ja herättää antipatiaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 15:58

Gabriel kirjoitti:Jokainen vastaa omista tunteistaan.

Kyllähän minä omista tunteistani vastaan, mutta kanna sinä vastuusi omista teoistasi ja sanoistasi.

Ei se voi niin mennä, että viis veisataan siitä mitä ja miten kirjoitetaan, ja sitten selitetään lukijan ongelmaksi jos kirjoitus ärsyttää tai loukkaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 16:18

Gabriel kirjoitti:Joo.

Minulle on epäselvää, kenen kannalta vastauksesi pitäisi nyt tulkita?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 16:25

Kyllästynyt kirjoitti:...
Mirri kirjoitti:Kaivoin Toopen kirjoittaman viestin esille, koska mielestäni se on ajattelemisen arvoinen. Ehkä saatiin myös selitys sille, miksi menttori kulkee mentorin rinnalla kirjoitetussa(kin) kielessä, vaikka miten yritetään paukuttaa päähän, että on väärin kirjoittaa menttori.

Muoto "menttori" "kulkee rinnalla" vain sinun väitteissäsi.

Muistan vielä ajan, jolloin luurikin kulki pitkään rinnalla ennen kuin se löysi tiensä Kielitoimiston sanakirjaan. Nykyisin luuri kelpaa jo matkapuhelimenkin synonyymiksi - ihan sanakirjan mukaan.

Kielikellossa asiaa arki- ja yleiskielestä:
http://www.kielikello.fi/index.php?mid= ... 1&aid=1728
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 16:50

Mirri kirjoitti:Muistan vielä ajan, jolloin luurikin kulki pitkään rinnalla ennen kuin se löysi tiensä Kielitoimiston sanakirjaan. Nykyisin luuri kelpaa jo matkapuhelimenkin synonyymiksi - ihan sanakirjan mukaan...

Mirri, huono selitys.
Oletan, ettet sinäkään kuulu Kielitoimiston asiantuntijoihin, eikä sinulla ole asemaa jonka perusteella sinä voit hyväksyä vierasperäisten sanojen väärät kirjoitusmuodot suomen kieleen.[/quote]
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.11.2015 16:51

Olipa tuleva sääntö mikä hyvänsä ja muuntamisen tarve mikä hyvänsä, yleensä asiassa kuin asiassa mennään vallitsevan säännön mukaan. Muutoin kaikki olisi yhtä hulinaa ja kukin toimisi, kuten omannäköisessä elämässään parhaaksi näkee ja omassa kuplassaan parhaimmalta tuntuu. Kuitenkin yhteisöissä on otettava huomioon muut ja mukauduttava ainakin kohtuullisessa määrin.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa