Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.11.2015 19:50

Mirri kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Gabriel, mikset voisi kirjoittaa oikein kun huomaat virheen tai se sinulle osoitetaan?

Niin, että jos tällä foorumilla kerrotaan, että esimerkiksi menttori, hetekka ja metvursti ovat vääriä ja virheellisiä sanoja, pitäisi niiden käyttäminen lopettaa - vai miten?

Metvursti ei ole väärä, se on sanan 'meetvursti' rinnakkaismuoto.

Kuinkahan paljon mahtaa olla käytössä olevia sanojen rinnakkaismuotoja, jotka eivät syystä tai toisesta (vielä) ole kulkeutuneet Kielitoimiston sanakirjaan? Yhtenä esimerkkinä se tunteita herättänyt hetekka.

Hetekkaa käytetään varmasti puhuttaessa (minä muiden muassa). Rinnakkaismuodoksi se tuskin kuitenkaan kelpaa sanan etymologian takia.

Minä kirjoitan edelleen ja tulen aina kirjoittamaan kanttarelli, koska niin sanon enkä ymmärrä, miksi on pitänyt säilyttää ruotsin kielen yksöiskonsonantti, vaikka kaikki tuntemani ihmiset (joiden olen kuullut sanaa käyttävän) lausuvat kaksois-koon.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2015 20:01

Trisse, pyydän sinua siivoamaan minulle kirjoittamasi viestin. Ajattele minusta mitä lystäät, mutta pidä mölyt mahassasi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.11.2015 20:40

Trissen tulee noudattaa Mirrin toivomusta (toki minuakin Mirrin kysymys otti päähän).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2015 20:58

Trisse, kiitos siivouksesta.
Olen varmaan jossakin vaiheessa pudonnut taas kärryiltä, kun en tiedä enkä tajua missä kohdassa myöntäminen on tapahtunut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.11.2015 22:06

Rautalankaa; tämän ketjun alussa on "myöntö":

Gabriel kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Ethän. Käytit itsepäisesti tahallaan sanaa väärin ("menttori").

Tietenkin, koska vittuilu.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.11.2015 22:13

Mirri kirjoitti:Mutta älä suotta ota itseesi minun 'väärin' kirjoitettuja sanojani. Kuten sitä, että edelleen vielä vuosienkin jälkeen kirjoitan down-lapsi... Muistan miten aikanaan pahastuit, kun en sinun käskystäsi korjannut kirjoitustyyliäni - muttet sentään, luojan kiitos, väittänyt minun vittuilevan kirjoittaessani deen sinnikkäästi pienellä sinun ärsyyntymisestäsi välittämättä.

Ai downin syndooma tulee myös isolla kuten asperger. Tätä on jotenkin vaikea hahmottaa... siis ilmeisesti nämä on jotain henkilöitäkö? Joku Zyzder-Jakobsonin tauti (jota ei siis ole olemassa) menisi heti läpi, että kirjoitetaan isolla, mutta jos D ja A kirjoitetaan isolla myös siksi, että ovat jonkun nimiä, niin ne eivät kuitenkaan kuulosta nimiltä. Kuulostavat hyvin arkistuneilta. Tai arkiintuneilta. Arkisiksi tulleilta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2015 22:15

Ja jo toisessa ketjussa kirjoitti "paskat nakkaan siitä", mikä oli mielestäni vielä selvempi (ja pahempi) tunnustus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2015 22:37

'Tunnustus' mistä - ärsyyntyneisyydestä vai jostakin muusta?
Hilppa, mainitsemassasi ketjussa Kyllästynyt provosoi ja kävi kimppuun.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.11.2015 22:40

Gabriel kirjoitti:Väärinkoirjoitukseen voisi hieman pureutua. Eli miksi se on joilekin niin erinomaisen ärsyttävää?
Mikä on perinmäinen syy?
Joku ei piittaa ollenkaan, eikä edes huomaa toisen virheitä. Jollekin toiselle kirjoitusvirheet tuntuvat olevan punainen vaate.
Ajattelin ottaa tämän erilliseksi pohditttavaksi ettei asialla tarvitse jatkossa kaikkia ketjuja saastuuttaa.

En tiedä edes omalta kohdaltani kuin osittain. Esim. koen tosi vaikeaksi sanoa kellekään kirjoitusvirheistä (arkielämässä!) Esim. täällä kirotusviheet eivät edes ärsytä, mutta... voihan muttien mutta, kuinka paljon ne ovat aikoinaan koulussa / koulutöissä ärsyttäneet. Oikeinkirjoitusta ei arvosteta - ja mikä opettelu olikaan siinä, ettei sitä tarvitsekaan arvostaa. (Koskee lähinnä ammattikouluja... jos joku on sattunut vaikkapa lukemaan lopputöitä tai opettajien tekemiä diasarjoja yms.)

Foorumillakin ärsyttävät, eivät kirjoitusvirheet, mutta esteettiset seikat. Näihin kuitenkin olen tottunut melko hyvin. Tässä on varmaan jokin neuroosi taustalla, koska ärsyynnyn myös joistakin sekalaisesti valikoituvista asioista todella herkästi. Esim. tietyt äänet, kiroilu (lasten suusta ja lasten seurassa), en nyt muista muita... mutta niitä on paljon.

Tällä foorumilla on havaintojeni mukaan tavallista korkeampi kirjoitustaito sekä korkea koulutustasokin ehkä (sellainen koulutustausta tai vaikkapa työ, jossa kirjoitustaitoa vaaditaan, voi olla myös lahjakkuutta.) Jotenkin tänne vain on valikoitunut poikkeuksellisen hyviä kirjoittajia. Jotakin (ammattikuskia) ärsyttää se, että edessä oleva ei osaa ajaa autoa. Ehkä kirjoitustaidossa on jotakin samaa.

Olen melko vakuuttunut, että aika monia ärsyttää myös oma kirjoitustapani, mutta siihen ei auta kuin tottua tai sitten kommentoida. Jos joku sanoisi vaikkapa "vtuttaa nuo pistepistepiste-tekstit" tai "helvetisti sulkuja, helvetin pitkät lauseet", niin saattaisin ehkä koettaa muuttaa tapaani kirjoittaa. Tietysti kun on hulluutta taustalla, niin on aina mahdollisuus siihen, että alkaisin kirjoittaa vielä sekavammin!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.11.2015 23:37

Mirri kirjoitti:Ei se mitään vaikket ymmärrä...

Miksi haluat harkitusti ärsyttää ja tahallisesti kirjoittaa väärin?
Minun mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta tahallisesti tehdä tuollaista. Eri asia on, jos ei tiedä oikeaa muotoa tai kyse on jostakin muusta tahattomasta erehdyksestä tai tietämättömyydestä.
Mirri kirjoitti:... Mutta älä suotta ota itseesi minun 'väärin' kirjoitettuja sanojani...

En varsinaisesti "ota itseeni", mutta epämiellyttävänä minä sinun ylimielisyytesi suomen kieltä ja sen kielioppia sekä oikeinkirjoitusta kohtaan koen.
Mirri kirjoitti:... Kuten sitä, että edelleen vielä vuosienkin jälkeen kirjoitan down-lapsi... Muistan miten aikanaan pahastuit, kun en sinun käskystäsi korjannut kirjoitustyyliäni - muttet sentään, luojan kiitos, väittänyt minun vittuilevan kirjoittaessani deen sinnikkäästi pienellä sinun ärsyyntymisestäsi välittämättä.

Kyllä minä edelleenkin tulkitsen sinun vittuilevan, jos ja kun käytät muotoa jonka tiedät virheelliseksi, mutta käytät sitä koska "sinä haluat sitä käyttää".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.11.2015 23:40

Mirri kirjoitti:'Tunnustus' mistä - ärsyyntyneisyydestä vai jostakin muusta?

Tuo vastaus ei kuitenkaan ollut Kyllästyneelle, vaan ylimielinen vastaus ylläpidon huomautukseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.11.2015 23:48

Mirri kirjoitti:Kuinkahan paljon mahtaa olla käytössä olevia sanojen rinnakkaismuotoja, jotka eivät syystä tai toisesta (vielä) ole kulkeutuneet Kielitoimiston sanakirjaan? Yhtenä esimerkkinä se tunteita herättänyt hetekka.

Ei se ole mikään "rinnakkaismuoto" vaan selkeä virhe. Sängyn nimi tulee nimestä Helsingin Teräskaluste.
Ja koska heteka on suorastaan kansallinen ikoni, en pysty käsittämään millä perusteella sinä koet olevasi auktoriteetti joka voi suoda tai sallia virheellisen kieliasun julkisen käytön (edes omalla kohdallasi).

Jos minä väittäisin, että minulla on oikeus yleisesti ja aina käyttää sanasta "painava" muotoa "paivana", koska tyttäremme sitä pienenä käytti, ja se muoto on minulle rakas sana, hölmöltähän tuo kuulostaisi.
Samaten voisin väittää minulla olevan oikeus käyttää sanasta "vihannes" muotoa "lihannes", koska minä lapsena luulin sen olevan niin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.11.2015 23:49

Lihannes! Pääasiassa miespuoliseta henkilöstä valmistettu lihaista kasvishöystö. Kiinalaisittain ehkäpä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.11.2015 23:56

Kyllästynyt kirjoitti:Miksi haluat harkitusti ärsyttää ja tahallisesti kirjoittaa väärin?

Minun pitäisi tällä foorumilla opetella kirjoittamaan hetekka hetekaksi, jotta en 'harkitusti ärsyttäisi' sinua - vai miten?

Miksi sinä et halua korottaa ärsyyntymiskynnystäsi niin, että sietäisit enemmän?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.11.2015 23:57

Ryysy kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Mutta älä suotta ota itseesi minun 'väärin' kirjoitettuja sanojani. Kuten sitä, että edelleen vielä vuosienkin jälkeen kirjoitan down-lapsi... Muistan miten aikanaan pahastuit, kun en sinun käskystäsi korjannut kirjoitustyyliäni - muttet sentään, luojan kiitos, väittänyt minun vittuilevan kirjoittaessani deen sinnikkäästi pienellä sinun ärsyyntymisestäsi välittämättä.

Ai downin syndooma tulee myös isolla kuten asperger...

Kyllä.
Lyhenteet (esim. DNA) kirjoitetaan kokonaan ja eponyymit (Zyzder-Jakobsonin tauti) aloitetaan versaalilla ("isoilla" kirjaimilla).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 00:01

Mirri kirjoitti:'Tunnustus' mistä - ärsyyntyneisyydestä vai jostakin muusta?

En ole provosoinut ketään - enkä mielestäni käynyt kenenkään kimppuunkaan.
Jos joku kimpaantuu siitä, että selkeistä ja korjattavissa olevista virheistä huomautetaan, se on silloin hänen oma ongelmansa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 00:03

Minä Kyllästyneen herkkähermoisuutta uhmaten olen vuosien varrella rohjennut kirjoittaa niin down-lapsista kuin peräti dauniaisista ja tauniaisistakin. Nuo kaksi viimeksi mainittua ovat nykyisten vanhempien keksimiä lempinimiä omille lapsilleen. Kyllästyneen mielestä aivan sopimattomia ja loukkaavia...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 00:06

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Miksi haluat harkitusti ärsyttää ja tahallisesti kirjoittaa väärin?

Minun pitäisi tällä foorumilla opetella kirjoittamaan hetekka hetekaksi, jotta en 'harkitusti ärsyttäisi' sinua - vai miten?...

Kyllä, eikä minun mielestäni voi olla kovin vaikeaa opetella käyttämään oikeaa muotoa virheellisen sijaan.
Mirri kirjoitti:... Miksi sinä et halua korottaa ärsyyntymiskynnystäsi niin, että sietäisit enemmän?

Minähän olen sietänyt sinun ilmoituksesi väärän muodon käyttämisestä. En minä siitä tietenkään pidä, eikä minulta voi sellaista edellyttääkään. Enkä edes halua opetella pitämään vääristä kirjoitusasuista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.11.2015 00:07

Mirri kirjoitti:Minä Kyllästyneen herkkähermoisuutta uhmaten olen vuosien varrella rohjennut kirjoittaa niin down-lapsista kuin peräti dauniaisista ja tauniaisistakin. Nuo kaksi viimeksi mainittua ovat nykyisten vanhempien keksimiä lempinimiä omille lapsilleen. Kyllästyneen mielestä aivan sopimattomia ja loukkaavia...

Down isolla on kai virallinen muoto. Olisiko esim. down-lapsi tms. sitten ei-virallinen. Vähän niin kuin Asperger onkin yhtäkkiä assi jne.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 00:18

Mirri kirjoitti:Minä Kyllästyneen herkkähermoisuutta uhmaten olen vuosien varrella rohjennut kirjoittaa niin down-lapsista kuin peräti dauniaisista ja tauniaisistakin. Nuo kaksi viimeksi mainittua ovat nykyisten vanhempien keksimiä lempinimiä omille lapsilleen. Kyllästyneen mielestä aivan sopimattomia ja loukkaavia...

Minulle on yhdentekevää käyttääkö joku lapsestaan yksityisesti nimitystä "mömmeliskömmelis-lapsi" vai ei, mutta yleiskieliseen puheeseen (ja kirjoitukseen) se ei mielestäni sovi.
Sivumennen sanoen, inhoan sitä kun lapselle puhutaan "pittetään popot laluun" -lässytyksellä.
Isoäiti sanoi noin Tyylipoliisille, joka ei silmät pyöreinä katseli, eikä lainkaan ymmärtänyt mitä hänen pitäisi tehdä.
Vasta sitten kun suomensin "mummi tarkoittaa, että laitetaan kengät jalkaan", hän hoksasi mistä oli kyse.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa