HS 12.10.2015 Psykoterapian teho masennuksen hoidossa

Re: HS 12.10.2015 Psykoterapian teho masennuksen hoidossa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.10.2015 01:26

Trisse kirjoitti:Vituttaa rankasti. En oo koskaan sietänyt tuota valkosiipeä...

Uskon todella ettet siedä minua.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 01:29

Valkosiipi kirjoitti:Minusta on hullua joutua selittelemään, miksi ei halua mennä terapiaan.
Terapiasta on tullut jonkinlainen jokamiehen velvollisuus, johon "kaikki" tyrkätään, kun ei muutakaan keksitä.

Ehkä se on itsesuojeluvaistoa jossain tapauksessa, että ei halua terapiaan.
Tietää jo etukäteen, että siitä ei ole mitään suurempaa hyötyä.

Minä voisin aloittaa milloin vain uuden kymmenen vuoden session.

Aika moni voisi sinun laillasi. Mutta sanopa miksi juuri sinuun pitäisi panostaa sellainen? (Minä en keksi omalle kohdalleni mitään erityissyytä, jonka vuoksi juuri minä olisin valittu tapaus. Kivahan sellainen "satsaus itseen" olisi saada etenkin, kun on jo harjoituskerta takana. Ainakin kuvittelee onnistuvansa helpommin uudella kerralla. Mutta jos.... Terapeutti olisi perfect match.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.10.2015 01:33

1:32
Trisse kirjoitti:Vituttaa rankasti. En oo koskaan sietänyt tuota valkosiipeä...

Jos jatkat tällaisia, saat lähteä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 01:36

Niin ja miksi ei ajatella, että voisi elämä loksahtaa kohdalleen muutoinkin kuin hoitojen avulla?

Omainen hoidetaan yhdellä lääkkeellä. On "elimellinen" sairaus eikä ole koskaan halunnut terapiaa. On mennyt kohta vuosikymmen hyvin ja toivottavasti jatkossakin. Ehkä minä olen sitten jonkinlainen "terapeutti". Aika hullua sekin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.10.2015 01:36

Siis en minä ajattele, että minun terapiaani pitäisi kenenkään panostaa.
Tämä on minusta hullu asia nykysysteemissä, että pidetään itsestään selvänä, että yhteiskunta maksaa.

Minä ajattelen, että jos menisin terapiaan, maksaisin tietenkin terapiani itse.
Olen eläkkeellä ja teen ohessa tuntitöitä. Ei yhteiskunta nyt niin pähkähullu sentään ole, että minuun panostaisi. Onneksi.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 01:39

Valkosiipi kirjoitti:Opiskelevat minusta tekivät gradun ja terapian ohella tuntitöitä.
Työssäkäyvät olivat kaupungilla vakkaritoimissa.

Minusta aika jännä, että tunnet monia terapian käyneitä. Itse en tunne oikeastaan ketään... Tai itse asiassa yksi henkilö on kertonut, tai oikeastaan hänen miehensä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 14.10.2015 01:48

Olen itse käynyt kymmenen vuotta terapiassa ja siitä suuren osan neljä kertaa viikossa.
(Minulla oli terapeutti, joka sovitteli taksansa maksukykyni mukaiseksi.)

Kaikki tiesivät, että käyn terapiassa.
On aika luonnollista, että työkaverit ja työtutut tulivat kertomaan jos aloittivat oman terapian.
Toinen opiskelijakin oli työtuttu.

Noi koulutusterapoitavat ovat jälkikasvuni kavereita.

Lisäys: Olen tehnyt työurani alalla, jossa työuupumus ja masennus on aika yleistä.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.10.2015 02:08

Taksaa sovitteleva terapeutti - nyt jo kolmas. Aika hienoa kuulla. Aiemmin olen kuullut vain, että joillekin terapeuteille on ilmaiset puhelut.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 14.10.2015 12:03

Hilppa kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Vituttaa rankasti. En oo koskaan sietänyt...

Niinhän sinua usein. Selkeä masennusoire.

Loppujen lopuksi hoitomenetelmiä on aika vähän. Onko mitään muita vaihtoehtoja olemassa kuin lääkehoito tai terapia ja ehkä sähköhoidot? Jos mikään noista ei käy.

Jätit näköjään lainauksestasi pois sanan-valkosiipeä. Jollain kyseessä ei ole mikään vitun masennusoire vaan pelkkä herjaus. Johon kyllä auttaisi sähköhoito jos se olisi tarpeeksi voimakas.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 12:07

toope kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Vituttaa rankasti. En oo koskaan sietänyt...

Niinhän sinua usein. Selkeä masennusoire.

Loppujen lopuksi hoitomenetelmiä on aika vähän. Onko mitään muita vaihtoehtoja olemassa kuin lääkehoito tai terapia ja ehkä sähköhoidot? Jos mikään noista ei käy.

Jätit näköjään lainauksestasi pois sanan-valkosiipeä. Jollain kyseessä ei ole mikään vitun masennusoire vaan pelkkä herjaus. Johon kyllä auttaisi sähköhoito jos se olisi tarpeeksi voimakas.

Masennukseen kuuluu myös vihan tunne ja toisinaan joillakin purkautuu teoiksi asti, jolloin kai persoonan häiriöistä puhutaan. Ja ymmärtääkseni vihan tunne onkin se vaikein käsiteltävä monilla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 14.10.2015 12:26

Eipä olisi uskonut että siekin Hilppa liityit ymmärtäjien joukkoon.
Jos sanoo, että vittu kun vituttaa jatkuvasti, kyseessä voi olla masennus.
Jos sanoo, että en ole koskaan sietänyt valkosiipeä------- on kyseessä herjaus.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 12:35

toope kirjoitti:Eipä olisi uskonut että siekin Hilppa liityit ymmärtäjien joukkoon.
Jos sanoo, että vittu kun vituttaa jatkuvasti, kyseessä voi olla masennus.
Jos sanoo, että en ole koskaan sietänyt....

Ei missään tapauksessa ymmärrettävää ole. En ole liittynyt mihinkään. Herjaus kyseessä, jonka taustalla on muutakin. Mielestäni olisi hyvä asianomaisen itse miettiä niitä tunteiden taustoja myös, jotta ne purkaukset eivät aina tapahtuisi häneltä. Siksi kirjoitin tällä kertaa noin. Valkoisiiven nimen jätin pois, koska en halunnut toistaa herjaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.10.2015 13:14

Noin arvelin.

En tiedä, onko kyseessä herjaus, mutta kuitenkin ilmaus on aggressiivinen ja liityy myös siihen, että foorumilla vihamieheksi asettaminen on kielletty. Joku voi puolustella, että kyseessä on henkilökohtainen mielipide - ei arvio tai analyysi - jolloin kielto olisi sananvapautta tms. vastaan. Kuitenkin ilmaukset, jotka kohdistuvat henkilöön kernaammin kuin hänen sanomaansa, generoivat eripuraa yms. mt-foorumilla ja voivat toisaalta olla estämässä erilaisten kannanottojen esiin tuomista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.10.2015 13:27

Toope on viime aikoina tehnyt pari uskaliasta interventiota (nyt tämä ja aiemmin ammattiin liittyvä). Rohkea rotan syö!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 14.10.2015 13:54

Liian ymmärtäväiset psykoterapeutit ovat huonoja, eivät kestä sitä, että jos eivät jotakin ymmärrä. Jokaiseen juttuun kommentoi mmm, mmm, mmm. Tulee hankaluuksia. Siksi en ottanut ensimmäistä terapeutti ehdokasta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.10.2015 13:59

Psykopatologia kirjoitti: (...) kuitenkin ilmaus on aggressiivinen ja liityy myös siihen, että foorumilla vihamieheksi asettaminen on kielletty. (...)

Jos olisin valtias, suosittaisin musta lista -toiminnon käyttöä kaikille tilanteissa, joissa sen käyttämättä jättäminen vain lisäisi kohtuuttomasti kärsimystä.

Joskus jo vähäpätöisemmissä (?) tilanteissa, joissa tulee tunne "en jaksa tuota tyyppiä", on musta lista parempi vaihtoehto kuin "vittu en jaksa sun juttuja, paskaläjä".
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 15:06

Ryysy kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti: (...) kuitenkin ilmaus on aggressiivinen ja liityy myös siihen, että foorumilla vihamieheksi asettaminen on kielletty. (...)

Jos olisin valtias, suosittaisin musta lista -toiminnon käyttöä kaikille tilanteissa, joissa sen käyttämättä jättäminen vain lisäisi kohtuuttomasti kärsimystä.

Joskus jo vähäpätöisemmissä (?) tilanteissa, joissa tulee tunne "en jaksa tuota tyyppiä", on musta lista parempi vaihtoehto kuin "vittu en jaksa sun juttuja, paskaläjä".

En kannata. Sen verran aikuista tulee jokaisesta löytyä, että jaksaa toisia ihmisiä sietää, vaikka olisi mitä omia kipuiluja. Ei ihmisiä voi muuallakaan "siivota pois tieltään" vain, jos ei heistä satu pitämään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 14.10.2015 15:36

Mutta sinä et puuttunut siihen ettei Tristan siedä Valkosiipeä vaan annoit sille tekosyyn olla sietämättä.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 14.10.2015 15:42

Psykoterapian teho masennukseen on vaikea määrittää, jos on yhtäaikaa lääkkeet käytössä. Lääkkeettomänä näkisi todellisen vaikutuksen. Toivottavasti tutkimukset on tehty lääkkeettömille, ainakin niin uskon. Lääkityksen sanotaan tehostavan psykoterapian vaikutusta, silloin psykoterapian teho masennukseen olisi suurempi kuin niillä, jotka eivät ole käyttäneet masennuslääkettä. Pitäisi siis tehdä tutkimus myös lääkkeitä käyttäneille, jotka ovat lopettaneet lääkityksen ja testata terapian vaikutusta heidän masennukseensa. Lääkityksen vaikutusta ei tietenkään haluta ottaa huomioon, terapian pitäisi itsessään auttaa ja lääkkeiden käyttöön ei haluta kannustaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2015 16:07

toope kirjoitti:Mutta sinä et puuttunut siihen ettei Tristan siedä Valkosiipeä vaan annoit sille tekosyyn olla sietämättä.

Minulla ei ole oikeutta puuttua kenenkään kirjoittajan sietämiseen, enkä näinollen anna kenellekään mitään lupia olla sietämättä jotakin. En ole antanut mitään tekosyitä. En myöskään ole hyväksynyt vihantunteiden näyttämistä toista kirjoittajaa kohtaan. Tunteilleen kukaan ei voi mitään, mutta tunteidensa aiheuttamia tekoja jokainen voi hillitä. Käyttäytymisen hillintää helpottaa yleensä omien tunteidensa analysointi, siis ennen kuin menee tekemään mitään peruuttamatonta eli kirjoittamaan kenellekään kanssakirjoittajalle loukkaavasti.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa