"Mä näin unta..."

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mä näin unta..."

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.10.2015 14:36

Mirri kirjoitti:Höpinä känkkäränkästä on jo vanha ja kulunut (nais)kirjoittajia vastaan käytetty heitto. Mutta silti se tuntuu aina yhtä vastenmieliseltä ja antaa heittäjästä huonon kuvan - ei heiton kohteesta. Syystä tai toisesta heittäjä yleensä on mies ja heiton kohde on nainen. Eikä känkkäränkkä-heittoon tarvita muuta kuin että heittäjä ei syystä tai toisesta pidä kirjoittajasta.

Gabriel, ainakaan kekseliäisyyttä - saati luovuutta - et osoittanut turvautuessasi tuohon miesten rakastamaan ja loppuun kaluttuun känkkäränkkä-juttuun. Et ole ensimmäinen etkä varmaan viimeinenkään mies, joka näillä mt-aiheisilla vertaistukifoorumeilla kaivaa känkkäränkän esille ja aseekseen.

MItä ihmettä?! Ryysyn Ihmettelypuistikosta päivää. Siis Känkkäränkkäähän on ammoisista ajoista lähtien käytetty lasten sorsinnassa. Ehkä sekoitat Jope Ruonansuun (?) Menkkaränkkään? Joka tapauksessa minulle aikuisten taholta lapsena 'vttuiltiin' känkkäränkästä...
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.10.2015 05:10

Ei tule mitään unia, joten kerron Känkkäränkästä. Lapsena minulla oli kasetti, jossa kyseinen laulu oli. Jossakin vaiheessa aikuiset alkoivat vihjailemaan Känkkäränkästä, että sitä pitää varoa. Laulussakin kerrotaan, että Känkkäränkkä saattaa ilmaantua milloin mistäkin. Sittenpä lapsena rakensin Räkästä mielikuvan "pieni paha noita", joka oli aika mustan värinen. Kyselin mistä se oikein tulee, tuleeko se karkkilaatikosta, postiluukusta vai miten se pääsee. Onko tuossa järkeä ulkoistaa lapsen tunnetiloja johonkin kuvitteelliseen olioon, en tiedä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Rane » 05.10.2015 22:27

Minä näin toissayönä unta, jossa Psykopatologia puolusti minua toisia tällä palstalla kirjoittavia vastaan. Aihe oli arkaluontoinen, joten en kerro enempää.
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.10.2015 23:36

Joo, koetin tehdä parhaani.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2015 12:45

Ryysy kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Höpinä känkkäränkästä on jo vanha ja kulunut (nais)kirjoittajia vastaan käytetty heitto. Mutta silti se tuntuu aina yhtä vastenmieliseltä ja antaa heittäjästä huonon kuvan - ei heiton kohteesta. Syystä tai toisesta heittäjä yleensä on mies ja heiton kohde on nainen. Eikä känkkäränkkä-heittoon tarvita muuta kuin että heittäjä ei syystä tai toisesta pidä kirjoittajasta.

Gabriel, ainakaan kekseliäisyyttä - saati luovuutta - et osoittanut turvautuessasi tuohon miesten rakastamaan ja loppuun kaluttuun känkkäränkkä-juttuun. Et ole ensimmäinen etkä varmaan viimeinenkään mies, joka näillä mt-aiheisilla vertaistukifoorumeilla kaivaa känkkäränkän esille ja aseekseen.

MItä ihmettä?! Ryysyn Ihmettelypuistikosta päivää. Siis Känkkäränkkäähän on ammoisista ajoista lähtien käytetty lasten sorsinnassa. Ehkä sekoitat Jope Ruonansuun (?) Menkkaränkkään? Joka tapauksessa minulle aikuisten taholta lapsena 'vttuiltiin' känkkäränkästä...

Kannattaisi sinun varmaan ihmetellä, miksi Gabriel toi Känkkäränkän tälle foorumille ja tähän ketjuun.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.10.2015 15:58

Mirri kirjoitti:Kannattaisi sinun varmaan ihmetellä, miksi Gabriel toi Känkkäränkän tälle foorumille ja tähän ketjuun.

Riippuu sanojasta ja ehkä myös tulkitsijasta. Esim. mielestäni kettuilu- tai känkkäränkkäilytarkoituksessa ottaen huomioon, että nyt tulee varmaan toinen känkkäily, kun lähden toisen motiiveja arvioimaan.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 06:41

Näin unta jostakin pienestä koulu-ikäisestä tytöstä, jolla oli mukana punainen pussillinen erilaisia vihkoja. Yhteen oli mm. liimattu kiiltokuvia ja monessa oli tekstiä. Pussissa oli yksi ihan uuden näköinen vihko, joka oli täynnä kuin tyhjiä nuottiviivastoja. Tyttö kertoi suuria elämänviisauksia, yksi niistä oli "kirjoittaminen tappaa kirjoittamisen". Kaiketi hän selitti jostakin kaveristaan, jonka lempiharrastus oli (ollut) kirjoittaminen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.10.2015 14:28

Muistan tuon; eihän sinulla ollut housujkaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.10.2015 16:44

Viime aikaiset uneni ovat käsitelleet pelon käsittelyä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.10.2015 18:12

Mirri kirjoitti:Unien pohdiskelu on mielestäni psykoterapiaan kuuluvaa kamaa. Tai ainakin omaan päiväkirjaan, jos ei ole psykoterapiasuhdetta, jossa uniaan voisi ihmetellä. Toivottavasti ainakaan psykoterapiassa olevat eivät innostu ruotimaan uniaan täällä ja kyselemään tämän foorumin käyttäjiltä tulkintoja uniinsa.

Kuulostaa aika vanhanaikaiselta tuo, että psykoterapiassa ruodittaisiin unia. Ei kaikissa terapioita niin tehdä, ymmärtääkseni useimmat nykyajan terapiat eivät pidä unien tulkitsemista oleellisena.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.10.2015 19:14

Unista voi saada vähintäänkin uutta ajatusta, jota voi soveltaa nykytilaan ja sillä parantaa tulevaisuutta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 19:16

Kuutar kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Unien pohdiskelu on mielestäni psykoterapiaan kuuluvaa kamaa. Tai ainakin omaan päiväkirjaan, jos ei ole psykoterapiasuhdetta, jossa uniaan voisi ihmetellä. Toivottavasti ainakaan psykoterapiassa olevat eivät innostu ruotimaan uniaan täällä ja kyselemään tämän foorumin käyttäjiltä tulkintoja uniinsa.

Kuulostaa aika vanhanaikaiselta tuo, että psykoterapiassa ruodittaisiin unia. Ei kaikissa terapioita niin tehdä, ymmärtääkseni useimmat nykyajan terapiat eivät pidä unien tulkitsemista oleellisena.

Onneksi olen saanut olla vanhanaikaisessa psykoterapiassa - ja peräti kahteen kertaan. Tiedän kyllä että ratkesin edustajat naureskelevat kyseiselle vanhanaikaisuudelle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Lauri » 11.10.2015 11:50

Kyllästynyt kirjoitti:"Seitsemästä mersusta mun tallissain.."

Yllä oleva on lainaa Pekka Ruuskan kappaleesta Mä näin unta
https://www.youtube.com/watch?v=TyZKXUfWvjc ,
Kesto 3:25

mutta tuo on vain johdantoa:

Minä näin (viime yönä) unta, jossa minun piti toimia kätilönä hirvelle.
Vasan sorkat jo pilkistivät esiin, ja sain kiskottua laihan ja elottoman näköisen vasan ulos. Vasa oli siis kuollut. Se ei hengittänyt, mutta sen silmät kuitenkin liikkuivat.
Vasoja syntyi vielä kolme lisää, eikä niistä yksikään hengittänyt, vaikka nekin aukoivat ja sulkivat silmiään ja näyttivät katselevan (anovasti).
Ahdisti, koska minun olisi jotenkin pitänyt elvyttää niitä vasoja, mutta miten pystyisin resuskitoimaan yht'aikaa neljää hengittämätöntä vasaa/vasikkaa. (Unen logiikkaa:) syntyneet eläimet eivät olleet hirvivasan näköisiä vaan muistuttivat vasikoita, hyvin laihoja vasikoita.
Heräsin ennen kuin ehdin aloittaa elvytyksen, mutta mietin unen "symboliikkaa". En usko mihinkään enneuniin, mutta miksi minun unissani on usein eläimiä, ja vain harvoin ihmisiä.

Onko kenelläkään ehdotuksia?

Joudutko tai oletko joutunut työksesi elvyttämään ihmisä tai eläimiä tai avustamaan synnytyksissä?

Tulkintani mukaan kyse on siitä, että tunnollisena ihmisenä koet riittämättömyyden tunnetta, kun et pysty kaikkia auttamaan.
Lauri

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.10.2015 13:10

Uneton yö.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.10.2015 13:31

Näin unta, että aina kun olin menossa tupakalle piti syödä karjalanpiirakka (kovareunainen), jossa on päällä metvursti. Lopulta sanoin, etten ihan oikeasti jaksa syödä enää yhtään näitä ja menin tupakalle karjalanpiirakka mukanani.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.10.2015 13:36

Se on meetvursti eikä metvursti.
Pinja

ViestiKirjoittaja toope » 11.10.2015 13:41

Metwursti se ainakin meillä on.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.10.2015 13:44

Saisikohan metvurstista jo nykyään virhepisteen äikän kirjoituksissa? Olen kai aina kirjoittanut metvursti, mutta hirveästi tyrkyttää ainakin google tuota lihaisaakin lihaisampaa MEETvurstia.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.10.2015 14:15

toope kirjoitti:Metwursti se ainakin meillä on.

Joo... Lapin Liha näköjään ihan virallisesti myy metvursteja.
http://www.lapinliha.fi/tuotteet/metvurstit

Metvursti on minulle lapsuudesta tuttu sana vaikka helsinkiläinen olenkin syntyjäni. En muista milloin hoksattiin, että kyseessä onkin meetvursti. Kiva huomata, että joku - tässä tapauksessa Lapin Liha - rohkenee pidellä kiinni perinteisestä sanasta.

Lisäys. Googlailemalla selvisi, että myös Kielitoimiston sanakirja tuntee metvurstin, joka on rinnakkainen meetvusrtille. Joten metvusti on nykyisinkin ihan ok, eivätkä äikän opet voi sakottaa sen käyttämisestä.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/n ... ge=results
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 11.10.2015 14:31

Huh! Metvursti tulikin niin luonnostaan, etten kiinnittänyt edes huomiota.

(Toisin kuin lauserakenteeseen: "...kun olin menossa tupakalle piti syödä karjalanpiirakka, jossa on päällä metvursti." Eli mietin onko oikein sanoa, että "päällä ON metvursti" vai pitäisikö sanoa, että oli. Mukava, että sain kertoa miettimyksiäni, minkä jälkeen voin alkaa miettiä sanajärjestystä.)
Ryysy

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko