"Mä näin unta..."

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mä näin unta..."

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2015 17:16

Gabriel kirjoitti:- -
Tämä on ketju jossa keskustellaan unista. Siis k e s k u s t e l l a a n unista.

Tiedän.
Gabriel kirjoitti:Toin myös oman uneni tarjolle jota en itse ole tähän päivään mennessä pystynyt "avaamaan", eli se ei kerro minulle asioita, en pysty yhdistämään sitä mihinkään. (vain hataraa arvailua) Kuitenkin jostain syystä muistan sen vielä vuosikymmenten jälkeen joten jotain mieleenpainuvaa siinä silloin oli. Eli laitoin myös oman perunani kattilaan jota saa haukata jos haluaa tai tuntee, että on jotain sanottavaa.

Toit oman unesi (ruukkutarina ja isoisä) esille ja mielestäni jo valmiiksi avasit ja tulkitsit sitä ja kuvasit tuntojasi siitä. Ei avaukseesi liittynyt mitään kysymystä tai muutakaan aihetta, johon olisi voinut tarttua, joten koko uni jäi ulkopuoliselle vain kertomukseksi. Ei sellaiseen juuri mitään voi sanoa, kun ei vastaavaa kokemusta ole.
En minäkään odota, että omat uneni olisivat sellaisia, joista syntyisi erityistä keskustelua. Minua lähinnä kiinnostaa aihepiirit ja sävyt, eivät välttämättä niinkään itse juoni, tarkka kuvaus, sen syvemmän merkityksen kaivaminen tms.
Gabriel kirjoitti:Vai onko ketjun tarkoitus kuitenkin vain kertoa pätkä omaa untaan jota toinen sitten jatkaa omallaan?
Aloitusviestistä sai toisen käsityksen.

Jos minulla on sanottavaa sanon sen. En vetäydy nurkkaan tai pyytele anteeksi ilmaisuani.

Kyllä olen huomannut, että mielelläsi esittelet ajatuksiasi ja vieläpä jollain tavalla muiden yläpuolelta ehkä erityisempinä kuin muiden tarinat tms. elämä. Mutta kaikkien meidän elämähän on erityistä juuri itsellemme. Ei vaan kauheasti auta tai valaise muita, vaikka omaa erityistään muille avaa. Heillä on oma erityisensä.
Gabriel kirjoitti:Sinun kannanotoistasi tulee fiilis että suhtaudut pilkallisesti, vähättelevästi tai vetäytyvästi mihin tahansa esittämääni asiaan.
Syy siihen on minulle selvä, mutta sitä ei kai tarvitse sanoa.

En ole pilkallinen. En vain pitänyt "panisitko"-aloituksestasi enkä muistakaan rannekellojutuistasi. Tuollaisesta itselleni muodostuu helposti mielikuva, että melkein kaikessa muussakin olemme "eri aaltopituudella". Koska sävy on sama kautta linjan.
korjaus: n->si
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 01.10.2015 20:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.10.2015 19:14

Kategoriasta tavaraunet, TAAS: Näin juuri unta, jossa olimme lähdössä metsään yöpymään. Ennen sitä menimme kuitenkin vanhaan mummolaani. Lupasin, että otan kahden tyypin makuupussit kantooni, mummolassa kuitenkin huomasin, että olen unohtanut ne ottaa mukaan. Selitin sitten näille tyypeille tilanteen, sanoivat että eivät edes välttämättä tarvitse makuupusseja, koska ottavat patjat ja peitot. Silti ahdisti, että olin unohtanut ne!

Eli tämä se vielä puuttuikin, että on vielä muidenkin tavarat tai muille luvatut tavarat kateissa! Nyt sentään saimme jotenkin selvitettyä asian, suurimmalta katastrofilta siis vältyttiin, kiitos henkilöiden joustavuuden ja näkemyksen "ei tässä mitään, siis ihan normaalia on raahata metsään sänkypatjat ja peitot". Muistan kuitenkin, että yksi henkilö ihmetteli asiaa ja itse olin huolissani patjojen mahdollisesta kastumisesta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2015 20:53

Jos sinulla kategoriasta tavaraunet, minulla kategoriasta asuntounet: kun olin muuttanut, näin toistuvasti vanhasta asunnostamme unta, että asuinkin siellä. Jotenkin vain vahingossa olin joutunut sinne. Samoin näin edellisestä kesämökistämme unta, että kävimme siellä viettämässä viikonloppua, kun uudet asukkaat (joita en koskaan tavannut) olivat poissa sieltä. Ja sitten oli ahdistavaakin olla väärässä paikassa, jonne uudet omistajat voivat koska tahansa saapua. Joitakin vuosia noita unia näkyi, kunnes häipyivät uusien paikkojen vakiinnuttua elämään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 02.10.2015 00:07

Tässä kun lueskelin, huomasin joidenkin näkevän unta korkealta selälleen putoamisesta. Ihmeellistä...ja kauhistuttavaa. En koskaan näe putoamisunia, mitä ne ovat? Kauhistuttavalta kuulostaakin.Uneni ovat aina arkipäivän (esim. miniän keittiö kaaos tms.)juttujen selvittelyä ja herätessä suuri helpotus-puuh- ei ollutkaan totta tuo ahdinko. (suunnaton tiski tai hallitsematon lelu ja pyykki kaaos)
*lisäys
Mutta uni joka ei koskaan petä, toistuu n. kerran kuussa. Eli olen laivassa ja ihmettelen, miten merimies unioni suhtautuu tähän, että olen täällä. villillä linjalla, menossa jonnekkin _viimeksi *neuvostoliittoon* muka_ Ja en muka muistanut/ehtinyt kertoa, että olen eläkkeellä, että tuleeko se palkka vai ei? Tämä toistuu eri muodoissa niin usein, että ajattelen jopa unessa: jos tää onkin taas vaan unta? Koska se on niin ahdistavaa, että unessakin epäilee sen juonta.

jotakin paskaa
http://www.energiakeskus.com/energiasiv ... mbolit.php
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2015 11:02

Gabriel 2.10.2015 (5:49)
(- -)
Varmasti olemme eri aaltopiuuksilla monessa asiassa. Seksuaalisuudessa ja "tuhmissa jutuissa" olen mielestäni avoin ja avomielinen. Sinä pidät taas sen alueen kokonaan itselläsi ja verhoudut kuoreen muutoinkin hyvin monessa asiassa. Tässä on tärkeää kokonaisuuden käsitteleminen. Jos ei pidä jostain aiheesta tai yhdetä sanomisesta ja siitä johtuen tuo omaa mielikuvaansa esille myös muissa ketjuissa (kyseiseen epämielyttävyyteen vedoten) liki jatkuvasti niin mitä se kertoo? [PP]

Minusta se kertoo sitä että ihminen henkilöi vahvasti kaikki asiat tunnepitoisesti. Henkilö ei pysty suhtautumaan asioihin asioina vaan henkilöi niitä jatkuvasti. Heikkoutta suurempien kokonaisuuksien hamottamisessa ja asioiden neutraalissa tarkastelussa. Usein tämäntyyppiset persoonat jakaa porukan hyviin tyyppeihin ja huonoihin. Joutuessaan jostain syystä "huonoihin" niin sieltä ei kertakaikkiaan ole mitään ulospääsyä, koska toisella ei vaan ole kapasiteettia jäsennellä asioita uudestaan.
Eli luokittelijan "työkalupakista" puuttuu työkaluja jolla homma hoituisi.

(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2015 11:06

Otin tuon viestin osan esiin erikseen, koska se sisältää aineksia tärkeiden periaatteellisten kysymysten pohdintaan. - Ajan puutteen vuoksi en jatka teemasta nyt vaan myöhemmin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.10.2015 11:19

Psykopatologia tässä ketjussa:
ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 12:27

Mielestäni tällainen analyysi toisten persoonallisuuksista on aivan turhaa, jopa haitallista ja jopa kiellettyä.

Miten on, onko (toisten persoonallisuuksien) analysointi välttämätöntä, jopa hyödyllistä - ja jopa sallittua????
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2015 11:41

Kyllästynyt: Miten on, onko analysointi välttämätöntä, jopa hyödyllistä - ja jopa sallittua????

Ei ainakaan välttämätöntä mutta voi joskus olla (jopa) hyödyllistä: (vain) silloin, kun analysointi on oikeaa, tarkkaa ja perusteltua sekä kohdetta mahdollisimman niukasti loukkaavaa ja (varsinkin) kritisoijan oman osuuden mukaan ottavaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.10.2015 11:47

Psykopatologia kirjoitti:Kyllästynyt: Miten on, onko analysointi välttämätöntä, jopa hyödyllistä - ja jopa sallittua????

Ei ainakaan välttämätöntä mutta voi joskus olla (jopa) hyödyllistä: (vain) silloin, kun analysointi on oikeaa, tarkkaa ja perusteltua sekä kohdetta mahdollisimman niukasti loukkaavaa ja (varsinkin) kritisoijan oman osuuden mukaan ottavaa.

Kuka määrittelee ja arvostelee sen, mikä on oikeaa, tarkkaa, perusteltua - sekä kohdetta mahdollisimman niukasti loukkaavaa?
Sinäkö, joka luokittelet ihmisiä torviksi ja julkisesti otat kantaa heidän keskeiseen problematiikkaansa?

Voihan sinä "oman osuutensa" ottaa mukaan, ei se ole konsti eikä mikään - etenkin kun kehuu itse olevansa "suuria kokonaisuuksia hahmottava" - ja luokittelee toiset siihen kykenemättömiksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2015 11:56

Nuo ovat keskeisiä vaikeita kysymyksiä. Oman osuuden mukaan ottaminen - kenties vaikein kohta - defensiivisessä mielessä ei ole asianmukaista. Loukkaantumista arvioivat lähinnä kohde ja ylläpitäjä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.10.2015 11:59

Psykopatologia kirjoitti:Nuo ovat keskeisiä vaikeita kysymyksiä. Oman osuuden mukaan ottaminen - kenties vaikein kohta - defensiivisessä mielessä ei ole asianmukaista. Loukkaantumista arvioivat lähinnä kohde ja ylläpitäjä.

No siinä tapauksessa voin ilmoittaa, että kyllä minua loukkaa aivan helvetisti, että muiden kirjoittajien viestien loukkaavuutta arvioiva ylläpitäjä itse nimittelee toisia torviksi sekä ammattilaisen asemassa julkisesti arvioi ja viittaa heidän "keskeiseen problematiikkansa".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2015 12:20

Pahoittelen ja pyydän anteeksi. - Ensisijaisuus näissä arvioissa on kohteella.
"Totuuden torvi"
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2015 12:49

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kyllästynyt: (- -)
Voihan sinä "oman osuutensa" ottaa mukaan, ei se ole konsti eikä mikään - etenkin kun kehuu itse olevansa "suuria kokonaisuuksia hahmottava" - ja luokittelee toiset siihen kykenemättömiksi.

Kyllästynyt on tuossa oivasti napannut esiin "oman osuuden" defensiivisen käytön, mikä joillakin ihmisillä vaikeuttaa Gabrielin viestin hyväksikäyttöä oman minuuden re-organisoinnissa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.10.2015 15:22

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Toin myös oman uneni tarjolle jota en itse ole tähän päivään mennessä pystynyt "avaamaan", eli se ei kerro minulle asioita, en pysty yhdistämään sitä mihinkään. (vain hataraa arvailua) Kuitenkin jostain syystä muistan sen vielä vuosikymmenten jälkeen joten jotain mieleenpainuvaa siinä silloin oli. Eli laitoin myös oman perunani kattilaan jota saa haukata jos haluaa tai tuntee, että on jotain sanottavaa.

Toit oman unesi (ruukkutarina ja isoisä) esille ja mielestäni jo valmiiksi avasit ja tulkitsit sitä ja kuvasit tuntojasi siitä. Ei avaukseesi liittynyt mitään kysymystä tai muutakaan aihetta, johon olisi voinut tarttua, joten koko uni jäi ulkopuoliselle vain kertomukseksi. Ei sellaiseen juuri mitään voi sanoa, kun ei vastaavaa kokemusta ole.
En minäkään odota, että omat uneni olisivat sellaisia, joista syntyisi erityistä keskustelua. Minua lähinnä kiinnostaa aihepiirit ja sävyt, eivät välttämättä niinkään itse juoni, tarkka kuvaus, sen syvemmän merkityksen kaivaminen tms.

Ei tuo ollut mikään unen avaus, se oli vain tunnetilojen kertomista mitä unessa koin. Eli ei mitään analyysiä tai jäsentelyä. Varsinaisen kysymyksen jätin tarkoituksella pois koska jonkun asian spesifinen kysyminen rajoittaa. Jokainen kuitenkin halutessaan voi ymmärtää, että tekstissä on avoin kysymys ja siihen voi puuttua halutessaan. Tätä juuri myös tarkoitin rautalangasta vääntämisellä. Eli asiat ei vain mene perille jos niitä ei suoraan kysy. "Sävyjen" oivaltaminen on osa normaalia kommunikointia.
Toki tuota ei kenenkään tarvitse miettiä jos ei halua. Ajattelin vain että joku pystyisi tarjoamaan poikkeuksellista näkökulmaa joka on itselleni vieras.
Joskus niin tapahtuu...

Käytin väärää sanaa unen avaus; oma kertomuksesi oli ehkä unen tulkinnan aloitus ja siinä merkityksessään keskustelun avaus, joka oli samalla myös tulkintaa, arvottavaa tulkintaa. Olit jo valmiiksi arvottanut oman unesi merkitykselliseksi ("aavistin, että ollaan asioiden äärellä, suurten asioiden äärellä tms."), joten mitäpä siihen enää muuta sanomaan.
Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Vai onko ketjun tarkoitus kuitenkin vain kertoa pätkä omaa untaan jota toinen sitten jatkaa omallaan?
Aloitusviestistä sai toisen käsityksen.

Jos minulla on sanottavaa sanon sen. En vetäydy nurkkaan tai pyytele anteeksi ilmaisuani.

Kyllä olen huomannut, että mielelläsi esittelet ajatuksiasi ja vieläpä jollain tavalla muiden yläpuolelta ehkä erityisempinä kuin muiden tarinat tms. elämä. Mutta kaikkien meidän elämähän on erityistä juuri itsellemme. Ei vaan kauheasti auta tai valaise muita, vaikka omaa erityistään muille avaa. Heillä on oma erityisensä.

Tuo on sinun tulkintasi. Oma tulkintani on, että minä kerron asioita, mielipiteitä, ajatuksia, oivalluksia, joskus jopa tapahtumia omasta elämästäni tai tekojani. Mielestäni se ei ole muiden yläpuolelle asettumista vaan yksi tapa toisinaan kommunikoida.

Mutta tuossa on kyse vain omasta tulkinnastasi. Mikä on sinulle vain yksi tapa muiden joukossa kommunikoida, on toisille jotakin muuta, esimerkiksi ylimielisyyden tai oman erityisyyden osoitusta muita kohtaan. Näin me näemme asiat aivan eri kannoilta riippuen siitä, kuka niitä katselee.
Gabriel kirjoitti:Mutta "erityisyydestä" vielä.
Me emme ole tasa-arvoisia. Meillä on kaikilla teoriassa samat oikeudet, mutta eri velvollisuudet. Esim. tällä palstalla voidaan uskoa, että kaikilla on samat oikeudet, joka toteutuu liki, mikäli ylläpitäjä pysyy neutraalina. Todellisuus elämässä on kuitenkin aivan muuta. Ihmiset ei ole samalla viivalla eikä kaikkien kokemukset, teot ja saavutukset ym. ole samalla viivalla tai saman arvoisia. Hajontaa on ääettömän paljon. Sinä voit olla korkeammalla jollain alueella kuin minä, mutta minä taas ehkä pystyn käsittelemään joitain asioita hyvin joihin sinulla ei ole kapasiteettia. Siinä olet oikeassa, että jokaiselle oma kokemus ja oma "erityinen" on tärkeää. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että jos tuo esille jotain omasta sisimmästä asettuisi muiden yläpuolelle. Mielestäni se on usein henkilön omaa tulkintaa ja alitajuista ymmärrystä, että jollain alueella on itse "alapuolella".

Minä en koe olevani kenenkään yläpuolella enkä ole. Kaikki nukumme, syömme, ajattelemme, käymme paskalla, hikoilemme, olemme syntyneet rakastelun tuloksena jne. Ei kukaan ole toisen yläpuolella ja siten meidän tulee toisiamme kunnioittaa ja suhtautua tasavertaisesti.
Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Sinun kannanotoistasi tulee fiilis että suhtaudut pilkallisesti, vähättelevästi tai vetäytyvästi mihin tahansa esittämääni asiaan.
Syy siihen on minulle selvä, mutta sitä ei kai tarvitse sanoa.

En ole pilkallinen. En vain pitänyt "panisitko"-aloituksestasi enkä muistakaan rannekellojutuistasi. Tuollaisesta itselleni muodostuu helposti mielikuva, että melkein kaikessa muussakin olemme "eri aaltopituudella". Koska sävy on sama kautta linjan.
korjaus: n->si

Varmasti olemme eri aaltopiuuksilla monessa asiassa. Seksuaalisuudessa ja "tuhmissa jutuissa" olen mielestäni avoin ja avomielinen. Sinä pidät taas sen alueen kokonaan itselläsi ja verhoudut kuoreen muutoinkin hyvin monessa asiassa. Tässä on tärkeää kokonaisuuden käsitteleminen. Jos ei pidä jostain aiheesta tai yhdetä sanomisesta ja siitä johtuen tuo omaa mielikuvaansa esille myös muissa ketjuissa (kyseiseen epämielyttävyyteen vedoten) liki jatkuvasti niin mitä se kertoo?

Sinun sanomisesi ei kerro minusta tunteistasi juuri mitään. Seksuaalisista ominaisuuksistaan ja intiimeistä teoistaan kertominen on voyerismia eikä mitään tunteiden avoimuutta eikä persoonan avoimuutta.
Gabriel kirjoitti:Minusta se kertoo sitä että ihminen henkilöi vahvasti kaikki asiat tunnepitoisesti. Henkilö ei pysty suhtautumaan asioihin asioina vaan henkilöi niitä jatkuvasti. Heikkoutta suurempien kokonaisuuksien hamottamisessa ja asioiden neutraalissa tarkastelussa. Usein tämäntyyppiset persoonat jakaa porukan hyviin tyyppeihin ja huonoihin. Joutuessaan jostain syystä "huonoihin" niin sieltä ei kertakaikkiaan ole mitään ulospääsyä, koska toisella ei vaan ole kapasiteettia jäsennellä asioita uudestaan.
Eli luokittelijan "työkalupakista" puuttuu työkaluja jolla homma hoituisi.

Tarkoitus ei ole haastaa riittaa vaan tuon myös tässä esille aasioita niinkuin näen. Jos tämäkin on "yläpuolelle" asettumista niin sitten se vaan "on". Itse näen sen asioiden objektiivisena tarkasteluna ja tiettyjen tosiasioiden ymmärtämisenä.
...

En koe viestejäsi erityisemmin tunneperäisesti. Persoonani ei ole tullut voimakkaasti esiin näissä viesteissäni sinulle enkä jaa ihmisiä tyyppeihin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.10.2015 16:56

Gabriel kirjoitti:Mikä mielestäsi olisi tarpeeksi "nöyrä" tai näkymätön tapa osallistua keskusteluun?

Tuo on niin osuva kysymys, että siteerasin sen ihan erikseen. Olen omalla kohdallani miettinyt joskus samaa: miten osallistuisin nettikeskusteluihin niin, ettei kukaan kokisi minun asettuvan kenenkään yläpuolelle...

Olen vuosien varrella herättänyt pahennusta joissakin kirjoittajissa, koska he ovat kokeneet minun asettuvan heidän yläpuolelleen. Narsistiksikin olen leimattu ja myös psykopaatiksi/sosiopaatiksi.
Muistan sellaisenkin, että aikanaan paheksuttiin käyttämääni sanontaa totta puhut. Saatoin innostuksissani sanoa noin kanssakirjoittajalle, jonka huomasin ajattelevan jostakin asiasta samoin kuin minä. Minulle kerrottiin, että moisella toisten yläpuolelle asettumisella ja yhden kirjoittajan viestin sanomisella todeksi vien muilta kirjoittajilta mahdollisuuden kertoa omia mielipiteitä... Vältin käyttämästä tuota minulle tuttua ja tavallista sanontaa pitkään, ja vasta viime aikoina olen joskus rohjennut kokeilla, että jokohan sitä voisi taas käyttää pelkäämättä herättävänsä pahennusta.
Lisäksi sitten ne nimittelyt besserwisseriksi ja joka alan asiantuntijaksi; niitä on vuosien varrella riittänyt pilvin pimein. Ja jos ei muuta todistetta ylimielisyydestä ja narsismista ole löytynyt, niin ainakin viestien ja tekstin määrä: Mirri kirjoittaa aivan liian paljon, ja sillä tavoin vie tilaa ja huomiota pois muilta...

Mielestäni Gabrielin esittämä kysymys on varsinainen ikuisuuskysymys. Siis: mikä olisi tarpeeksi "nöyrä" tai näkymätön tapa osallistua keskusteluun?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.10.2015 17:13

Ken hallitsee suomen kieli, villitsee ihmisen mieli.

Mirrin kooste oli purkaus lukuisien kirjoittajien hänelle kirjoittamistaan negatiivisista kokemuksistaan vuosien varrelta. Lukuisten yhteentörmäystilanteiden tunnepohjainen kooste.

Gabriel kirjoittaa hyvin, kun hän niin haluaa. En voi ohjeistaa ketään kirjoittamisessaan, voin vain kertoa, pidänkö jostakin ja ärsyttääkö jokin seikka erityisesti. Nokian soittoääni ärsyttää aika monia ihmisiä. Ehkä epäpersoonallisuutensa vuoksi. "Totta turiset" on arkipäiväinen maneeri, jota monet matkivat, koska haluavat keventää ilmaisuaan ja hakea tuttavallisuutta kuulijalta, mikä voi kuulostaa toisesta kirjoittajasta aivan turhan tavoittelemiselta; ehkäpä hän ei juuri sillä hetkellä halua, että puhelinmyyjä aloittaa neuvottelut uudesta liittymästä.

Silloin kun ihminen aidosti haluaa kertoa jotain omasta itsestään tai tunteestaan, pitämisestään, mukavuuden, herkkyyden, kauneuden, tavanomaisuuden, minkä ikinä suhteellisen neutraalisluonteisen kokemuksen, onnistuu ilmaisukin yleensä kaikilta. Ei tarvitse olla kirjailija.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.10.2015 18:01

Mirri kirjoitti:(...) totta puhut. Saatoin innostuksissani sanoa noin kanssakirjoittajalle, jonka huomasin ajattelevan jostakin asiasta samoin kuin minä. (...)

Hih! Siis ei varmasti sinusta hauska asia kaikkine(nsa) sivuseurauksinensa... Mutta minulla on sellainen, eritoten arkielämässä, että jos samaa asiaa toistetaan tarpeeksi, siitä tulee joko ärsyttävä maneeri, helkutin hyvä vitsityyppinen, iloinen, naurattava tai koominen juttu tai sitten erinomainen sanonta - tai näiden sekoitus. En tiedä miten nämä valikoituvat, mutta "totta puhut" menisi todennäköisesti ryhmään: hyvin sanotut ei-ärsyttävät sekä tarttuvat 'maneerityyppiset'.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.10.2015 19:12

Gabriel kirjoitti:Mikä mielestäsi olisi tarpeeksi "nöyrä" tai näkymätön tapa osallistua keskusteluun?...

Erityistä nöyryyttä tai nöyristelyä ei ole tarvetta harjoittaa, mutta jos joku tulee palstalle ja alkaa jokseenkin ensitöikseen väittää, että naiset kadettavat toisiaan ja vertailevan miestensä peniksiä sekä brassailevat niillä, en usko että minun silmissäni kyseisen kirjoittajan pisteet ainakaan nousevat jos hän nimittelee toisia mulkuiksi tai akoiksi tai ämmiksi jne.

Ihmiset luokittelevat toisiaan, ei siitä mihinkään päästä - kuka milläkin perusteella. Ja luokittelu on sallittua niin kauan kuin ei ryhdy nimittelemään tai muutenkaan kohtelemaan kaltoin tai loukkaamaan muita.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.10.2015 19:29

Jos saa sanoa psykopaatiksi tai sosiopaatiksi, niin kyllä voi sanoa ihan akaksi tai ämmäksikin - eikö? Ja mistäs sen tietää, jos joku on kateellinen kaverilleen siitä, että hänen miehellään on kuvaputki-televisio.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.10.2015 23:38

Ryysy kirjoitti:Jos saa sanoa psykopaatiksi tai sosiopaatiksi, niin kyllä voi sanoa ihan akaksi tai ämmäksikin - eikö? ...

Ei.
Ryysy kirjoitti:... Ja mistäs sen tietää, jos joku on kateellinen kaverilleen siitä, että hänen miehellään on kuvaputki-televisio.

Eipä sitä voi tietää, mutta väite, että naisilla yleisesti (tai ainakin merkittävällä osuudella naisista) olisi tapana tuollaista tehdä, on pötyä. En ole tähän ikään mennessä koskaan tuollaisessa tilanteessa ollut, en ole milloinkaan sellaisesta kuullut, enkä liioin ole koskaan kuullut kenenkään muunkaan tuollaisesta maininneen.
On siis täyttä roskaa väittää, että "naiset kadettavat toisiaa ja brassailevat miestensä peniksillä".
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko