Ahdistuksen lievitystä

Ahdistuksen lievitystä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.09.2015 23:28

Mikä on paras keino lievittää ahdistusta?

Aikoinaan eräs terapeutti sanoi, että toisen ihmisen iho ja syli. Hän tarkoitti halausta.
Hilppa

Re: Ahdistuksen lievitystä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.09.2015 00:08

Jotkut löytävät lohtua lemmikkieläimestä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Lauri » 29.09.2015 00:08

Jos ei ole rutisteltavaa lähistöllä niin sopiva musiikki.
Lauri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.09.2015 02:13

"Olen orpo, yksinäinen,
minusta ei kukaan huoli.
Kodin kattona on mulla
taivaan tähtikirkas puoli."
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.09.2015 07:42

Tämä on kysymys, johon ei muuten tee mieli vastata rehellisesti - itsesuojeluvaisto: puoliksi toiminnassa.

Kirjoittaminen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2015 20:50

Kiitos kaikille vastauksista.

Varmaan kaikki esitetyt voivat lievittää ahdistusta. Päihteiden käyttöön suhtaudun skeptisesti ahdistuksen lievittäjänä, vaikka olisikin kohtuullista. Viini on ilon ja juhlan seurajuoma. Tuossa yhteydestään seuran merkitys voi olla ylivertainen ahdistuksen poistajana. Jos yksin juo ahdistukseensa, käy huonosti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 29.09.2015 21:59

Toisen syli ja läheisyys. Kaunis musiikki ja luonnossa oleilu. Kirjoittaminen. Pimeinä vuodeaikoina minulla on kirkasvalolamppu käytössä.
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 30.09.2015 06:03

Jos katsoitte Silta-ohjelman, niin siinä se poliisi jolla on autistisia piirteitä, ahdistui ja alkoi järjestelemään kirjoja vaikka ne oli ihan suorassa.
Oli kuin just minä. Keskityn vain yhteen asiaan ja yritän sulkea kaiken muun ympäristön pois ajatuksista.
Puiden laittaminen pinoon tai just kirjojen suorittaminen on hyviä keinoja. Pitää vaan katsoa ettei kirves ole kovin lähellä.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.09.2015 15:58

Mun ahdistusta lievittää se, että mietin mikä ahdistaa ja miksi se ahdistaa. Mietin mikä minua uhkaa, mikä on huoleni; hetken voi ahdistaa jopa vielä kovemmin, mutta pikku hiljaa ahdistus vähenee ja poistuu. Välttely pahentaa ahdistusta, tekee uhasta todellisen, vaikka totuus voi olla toinen. Jos ei löydä ahdistuksen syytä miettimisestä huolimatta, on paras vain olla.
Pinja

ViestiKirjoittaja toope » 30.09.2015 18:22

Mitenkä sitä voi vain olla, jos ahdistaa?
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.09.2015 18:26

Yleensä ahdistus vie keskittymiskyvyn/keskittymiskykyä, jolloin voi olla helpompaa ettei keskity mihinkään, vaan on vain.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.09.2015 18:27

Onko tuo sitä maindfulnesia vai lamaannusta?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.09.2015 18:30

Tuskin. Silloin, kun mulla on ahdistus kovimpana, en pysty keskittymään mihinkään, vaan on pakko vain olla, vaikka haluaisi tehdä jotakin. Levätä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2015 18:51

toope kirjoitti:Mitenkä sitä voi vain olla, jos ahdistaa?

Ahdistuneisuus voi lamaannuttaa niin, ettei pysty tekemään yhtään mitään. Pahimmillaan ahdistuneisuus suorastaan jähmettää paikoilleen. Näin minun kokemukseni mukaan.

En tiedä kumpi on 'helpompi' ahdistuneisuuden ilmenemismuoto: lamaantuneisuus vai pakottava tarve toimintaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 30.09.2015 18:53

Minun pitää tehdä jotain. Jos alkaisin jotain läsnäoloharjoitusta tekemään, hyppäisin kohta kaivoon.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.09.2015 18:59

Mulla on kumpaakin joko pakottava tarve toimintaan tai täydellinen lamaantuneisuus. Riippuu tilanteesta ja ahdistuksen asteesta.
Pinja

Re: Ahdistuksen lievityst

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2015 23:25

Tekemisessä vaaditaan jonkinlaista keskittymistä tai ajatusten fokusoimista johonkin. Sama idea on tai itse asiassa samaa vaaditaan myös meditatiivisessa joogassa, jonka jokin yksittäinen ulospäin hyvin yksinkertaiselta vaikuttava liike voikin koostua useammasta eri kehonosan samanaikaisesta toiminnasta. Ja oikeastaan samaa vaaditaan tekemättömyydessäkin. On vaikea olla ajattelematt mitään ja tuolloin voi yrittää keskittyä ajattelemaan, miltä ahdistus tuntuu. Ikään kuin kokemaan ahdistusta ja yksinomaan keskittymään ahdistuksen kokemukseen ja samalla muodostuu ulkoistava tunne, jolloin voi huomata ahdistuksen lieventyneen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 01.10.2015 00:03

Juuri noin.
Pinja

ViestiKirjoittaja toope » 01.10.2015 08:03

Minä en ole vielä uudessa kodissa ja työpaikalla löytäyt paikkaa tai asiaa mitä tekisin kun alkaa ahdistaa.
Me emme ole vielä tuoneet kovin paljon kirjoja tänne joita voisi järjestellä ja puutkin mies laittoi liiteriin pinoon.
Metsään ei voi lähteä kävelee kun ei juuri sitä ole vain pari vaivaiskoivua.
Tunturi on liian avara ahdistukseen.
Työpaikalla mulla ei ole omaa huonetta ja tämä on eka kerta työelämässä kun pitää olla muiden kanssa koko työpäivä.
Vessaan voi tietenkin mennä mutta jos olen siellä tunnin muut jo ihmettelee.

Siis mulla välillä heittää aika pahasti päässä.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 08:30

Selvitäpä aiempaa "kiikku"-viestiäsi Mirrille.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet