"Mä näin unta..."

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mä näin unta..."

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2015 09:43

Mä näin unta ja siinä oli yksi palstalainenkin. Siinä oli laivamatkoja, ratikkamatka, jonka kuljettaja ajoi pysäkiltä ohi eikä ottanut kyytiin. Seuraava kuljettaja varasti rahamme. Siinä oli myös paljon muita ihmisiä, mm. kuollut isäni. Todella sekavaa ja kissoja ja koiria kaksi valkoista huskya. (Eilen näin kaksi valkoista huskya.) Paljon tapahtumia, vanha talo vanhojen talojen kylässä, joka oli vähän kuin Seurasaari. Yhdessä vanhassa talossa oli niin paljon vettä, että se oli puoliksi vedessä. Toope kävi sieltä hakemassa jonkin vanhan puuesineen, ilmeisesti jonkin puukipon ja villasukkia, jotka antoi lainaksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.09.2015 09:48

Oiva tiivistelmä ja referaatti palstan sisällöstä ja tapahtumista; todella sekavaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2015 15:16

Jep joo. Ja unena siinä oli kaikkien ketjujen elementit yhdisteltyinä ja sekaisin kuin Haminan kaupunki. Ei puoliksikaan noin selkeää, kun jätin 90% tapahtumista pois.

Uiminen unessa on aiemminkin tullut esiin. Eräs lastenpsykiatri muistaakseni professori Terttu Arajärvi piti meille kerran opiskeluaikana luentoa. Hänellä väitöskirjaohjattavansa uni esimerkkinään. Henkilö oli nähnyt ilmeisesti paineen alaisena unta, jossa yritti uida voimakkaassa virrassa eikä päässyt eteenpäin tms. Sitten hän alkoi unissaan uida myötävirtaan ja uiminen alkoi tuntua siedettävältä ja väitöskirjakin valmistui. Unessa heittäytyminen voi olla ratkaisu eikä enää muodostu painajaiseksi.

Välittämättä rannan tiikeristä, joka antaa ohjeita, ui miten huvittaa ja sulkee korvansa antaen ajatusten jähmettyä kylmässä. Lopulta kylmällä ei ole enää merkitystä, vaan ehkä alkaa pistellä kuin kuuma vesi, josta on vain uitava rannalle tai saareen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.09.2015 19:51

Hilppa kirjoitti:... Unessa heittäytyminen voi olla ratkaisu eikä enää muodostu painajaiseksi.

Välittämättä rannan tiikeristä, joka antaa ohjeita, ui miten huvittaa ja sulkee korvansa antaen ajatusten jähmettyä kylmässä. Lopulta kylmällä ei ole enää merkitystä, vaan ehkä alkaa pistellä kuin kuuma vesi, josta on vain uitava rannalle tai saareen.

Pitäisi (niin kuin pitäisi paljon muutakin) varmaankin heittäytyä, koska ilmeisen turhaa on odottaa ketään tulevaksi veneellä noutamaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.09.2015 21:31

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Uni ei siis sisältänyt mitään dramaattisia aineksia tai merkityksiä, piilotajunta vain teki päivän saaliista kollaasin.

Ihan oikein. Näin se usein menee. Jotkut unet tosin merkitsevät enemmän kuin toiset. (Siis omat uneni itselleni.)
Pari untani olen itseasiassa kirjoittanut päiväkirjaani ja ne kertoo minulle myös jotain.

Tässä "oikein" merkitsee pikemminkin "olen samaa mieltä".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.09.2015 21:52

Psykopatologia kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Uni ei siis sisältänyt mitään dramaattisia aineksia tai merkityksiä, piilotajunta vain teki päivän saaliista kollaasin.

Ihan oikein. Näin se usein menee. Jotkut unet tosin merkitsevät enemmän kuin toiset. (Siis omat uneni itselleni.)
Pari untani olen itseasiassa kirjoittanut päiväkirjaani ja ne kertoo minulle myös jotain.

Tässä "oikein" merkitsee pikemminkin "olen samaa mieltä".

Ymmärsin kyllä mitä Gabriel tarkoitti, mutta koska hänen mielestään olen itse omalla käytökselläni ja ajattelutavallani ansainnut ahdistukseni ja tuskani, ajattelin antaa hänelle lisää pontta ja perusteita tarttumalla ilmaisuun (jonka merkityksen tässä yhteydessä varsin hyvin arvasin), mutta joka sävyltään ja asenteeltaan toisten kirjoittajien on yläpuolelle asettautuva.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2015 21:56

Todennäköisesti hän on vain niin äärettömän innoissaan omista oivalluksistaan ja ajatuksistaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.09.2015 22:09

Hilppa kirjoitti:Todennäköisesti hän on vain niin äärettömän innoissaan omista oivalluksistaan ja ajatuksistaan.

Kyllä, ja siksi koenkin hänen asenteensa ja tapansa esiintyä "joka alan erikoisasiantuntijana" vastenmielisenä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2015 22:24

Kenties uhkana sinun 'tietämyksellesi'?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.09.2015 22:25

Mirri kirjoitti:Kenties uhkana sinun 'tietämyksellesi'?

Ei.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.10.2015 00:06

Koska minua on syytetty omien tekojen virheellisestä/väärästä puolustelusta, ilmoitan, ettei minun olisi pitänyt kirjoittaa mitään vastaukseksi Gabrielin lauseeseen "Ihan oikein".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 00:13

Yhtä "oikea" tulkinta voisi olla, että Gabriel on iloinen siitä, että hänellä ja Kyllästyneellä on yhteinen sävel.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.10.2015 00:22

Kyllä. Gabrielin lausahdus ihan oikein voisi tarkoittaa esimerkiksi ihan totta, totta puhut, juuri noin, aivan niin - tai vaikkapa, että minä ajattelin asian ihan noin kuin sinä sanoit.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 00:27

Mirri kirjoitti:Kenties uhkana sinun 'tietämyksellesi'?

Eihän Kyllästynyt tuolla lailla esiinny; pikemminkin hän voi olla tyytyväinen, jos joku tietävämpi tietää enemmän.

Minun mielestäni taannoinen Urpo-analyysisi oli aivan pielessä. En muista, että Kyllästynyt olisi tivannut Urpolta henkilökohtaisia tietoja (tms.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.10.2015 07:04

Miten muutoin setämäisiin isällisyyksiin voisikaan vastata. Paitsi että äidillisiä viestini eivät kyllä ole. Lähinnä toteamukseni oli osuva, sillä kyllä sinä Gabriel mielelläsi tuot esiin täällä omaasi. Outoa, jos tuon kiellät.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 09:27

Hilppa: Todennäköisesti hän on vain niin äärettömän innoissaan omista oivalluksistaan ja ajatuksistaan.

Siis tätäkö pidät osuvana toteamuksena? - Omat arviot ovat aina parhaita!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.10.2015 11:53

Gabriel kirjoitti:Eli haluat siis haastaa riitaa koska sait siihen sopivan tilaisuuden...

En varsinaisesti, mutta halusin kiinnittää huomiosi siihen, että sinulla on tapana esiintyä ylimpänä auktoriteettina joka kertoo meille tyhmille, miten asiat oikeasti ovat.
Kyllästynyt kirjoitti:Ymmärsin kyllä mitä Gabriel tarkoitti, mutta koska hänen mielestään olen itse omalla käytökselläni ja ajattelutavallani ansainnut ahdistukseni ja tuskani, ajattelin antaa hänelle lisää pontta ja perusteita tarttumalla ilmaisuun (jonka merkityksen tässä yhteydessä varsin hyvin arvasin), mutta joka sävyltään ja asenteeltaan toisten kirjoittajien on yläpuolelle asettautuva.

Gabriel kirjoitti:Viittaat ilmeisesti siihen, että kielioppivirheistä sinä raakkaisit pois työnhakijat heti tai että kävelet pois kaupasta jos myyjä ei puhu kieliopillisesti oikein ym. johon minä vastasin.
viewtopic.php?f=5&t=16106...

Raakkaisin pois ne joiden kohdalla nousee epäily piittaamattomuudesta ja/tai huonosta yleissivistyksestä. Huono kirjoitusasu kertoo ihmisesta (pois lukien luki-ongelmaiset) ainakin yhtä paljon kuin huono käytös tai epäsiisti pukeutuminen.
Asiakkaana minulla on vapaus kävellä ulos mistä tahansa syystä; tavara ei kesken lopu.

Gabriel kirjoitti:... En halunnut sitä tuossa ketjussa enempää ruotia, mutta koska nostit asian uudemman kerran esille niin tässä hieman paremmin avattuna. Tuossa lauseessa ei ollut mainitsemaasi sisältöä.
Minusta jos ei osaa katsoa kokonaisuutta ja raakkaa ihmisiä tai asioita pois pelkästään yhdellä tai tietyllä perusteeella, on ihminen tuskansa ansainnut...

Mikä sitten oli viestisi sisältö? Miksi halusit sanoa, että olen itse ansainnut ahdistukseni ja tuskani? Ja mistä sinä päättelet, että ahdistus ja tuska ovat seurausta siitä, ettei ole osannut "katsoa kokonaisuutta"?
Gabriel kirjoitti:... Avarampi katse tekee ilmanmuuta elämästä helpompaa, omasta ja muiden. Aivan turha kantaa hyödytönä taakkaa...

Varmasti, mutta elämästä tekee helpompaa myös se, että osaa käyttäytyä tilanteen ja paikan mukaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 12:27

Mielestäni tällainen analyysi toisten persoonallisuuksista on aivan turhaa, jopa haitallista ja jopa kiellettyä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.10.2015 12:30

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Eli haluat siis haastaa riitaa koska sait siihen sopivan tilaisuuden...

En varsinaisesti, mutta halusin kiinnittää huomiosi siihen, että sinulla on tapana esiintyä ylimpänä auktoriteettina joka kertoo meille tyhmille, miten asiat oikeasti ovat.

Tapasi kiinittää huomiota asioihin on lapsellinen ja kiukutteleva. (Teit siitä esimerkin) . Tässäkin viestissä heität marttyyrinviittaa ja tehostat tunnesiältöä ylisanoin...

Ehkä, mutten ole kuitenkaan kenellekään sanonut, että hänen ahdistuksensa ja tuskansa ovat itse ansaittuja.
Mitä ylisanoja sinä viest(e)istäni olet löytänyt?
Gabriel kirjoitti:... Mutta kyllä joskus todellakin tuntuu siltä, että tällä palstalla täytyy asioita vääntää rautalangasta (ainakin joidenkin kohdalla) eikä ne silti mene perille.
Vertauskuvallinen viesti ei juuri koskaan etene.
Ääretöntä spesifiointia tarvitaan vaaditaan ja kinutaan, joka loppupelissä käännetään pilkunnussimiseksi, jonka perinmäinen tarkoitus on "kiihottaa" itseä ja saada "liekkeihin".
Pyrit siihen myös nyt.

Sinusta en tiedä, mutta minun tarkoitukseni ei ole kiihottaa tai saada itseäni liekkeihin.
Gabriel kirjoitti:Ja,

Kyllä sinun asenteesi ja tapasi toimia saa sinut suuriin vaikeuksiin...

Miksi en kuitenkaan ole suurissa vaikeuksissa?
Gabriel kirjoitti:... Aina voi kävellä pois jos ei "tykkää naamasta", ihan joka paikassa, Loppupelissä vaan ei päästetä enää edes sisälle.
Ole siinä sitten "oikeassa".

Parempi yksin kuin huonossa seurassa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.10.2015 15:37

Tai toinen torvi selittää toisen torven problematiikkaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko