Trisse kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Trisse kirjoitti:... Olen kyllästynyt olemaan joku foorumin lapsi jota kasvatetaan, nuhdellaan, rangaistaan, läksytetään...
Miksi sitten käyttäydyt niin kuin uhmaikäinen lapsi?
Jos et halua läksytystä, noudata hyviä käytöstapoja. .
Ymmärsin ettei sillä ole enää väliä - liian myöhäistä - vaan vainoat ja rääkkäät joka tapauksessa?...
En ole sinua vainonnut, enkä rääkännytkään. Sinä olet vainonnut sekä rääkännyt minua - kuten eilenkin.
Trisse kirjoitti:... Mikset vastaisi moraalitestiin? Onhan se tappeluton kiinnostavakin keskustelu.
Annetut vaihtoehdot eivät ole riittäviä. Jos esimerkiksi pitäisi valita kuoleeko lapseni vai kuusi muuta, en voi tietää mitä silloin tekisin. On helppoa sanoa, että olisin oikeudenmukainen ja antaisin lapseni kuolla, koska toisessa vaihtoehdossa käytännössä tappaisin kuusi ihmistä. Todellisessa elämässä ihminen ei ehkä kykenekään olemaan jalo, vaan valitsee toisin.
Minun vastaukseni kysymykseen olisi se, etten suostuisi tekemään valintaa - kuolisin mieluummin itse.
Eläminen sen tiedon kanssa, että on käytännössä murhannut ihmisiä, ei houkuttele. Olkoonkin, että olisi sen tehnyt "hyvästä syystä".
Jos taas kävisi niin, että lapseni kuolisi, elämä ei olisi enää elämisen arvoista, enkä pystyisi elämään sen tiedon kanssa, että olisin mahdollisesti voinut hänet pelastaa.