"Vertaistuesta"

Re: "Vertaistuesta"

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 15:16

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Onneksi "tyylipoliisi" on älykäs ja terävä. Kuinka vanha hän noilla vakuutteluilla oli?...

En tiedä mitä tarkoitat, mutta jos tarkoituksesi on kysyä minkä ikäinen hän on ollut kun olen hänelle noin sanonut, on vastaus: Ikävälillä pikkulapsi - aikuinen.

Ja pelkääkö edelleen hämähäkkejä?

Pelkää.
Onneksi hänen hämähäkkipelkonsa (araknofobia) ei ole kuitenkaan estänyt häntä elämästä normaalia (mitä se sitten onkaan) elämää.
Itse toisinaan mietin, kenet hän kutsuu/on kutsunut apuun silloin kun hän on asunut Australiassa, Ranskassa, Tanskassa - tai nyt, lähes toisella puolella maapalloa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2015 17:07

Helmenkalastaja (26.9.2015 17:51) kirjoitti:Alkuun yksi monista, keskenään hyvin samankaltaisista vertaistuen määritelmistä:
(- -)

[27.9.2015 17:07] Vertaistuki ei ole Psykopatologiassa toteutunut hyvin ainakaan perinteisessä mielessä, jolloin keskustelu käytäisiin liki kauttaaltaan "positiivisessa" yms. hengessä. Psykopatologiassa sananvapaus on ollut sangen suurta, ja mm. tämän myötä foorumilla on esiintynyt aivan tarpeetonta riitaisuutta yms. Suurimmat syyt eripuraan ovat mielestäni olleet toisaalta kirjoittajien ("arkipäivän") sadismi ja toisaalta vaikeus mennä itseen. Vaikka saatu kritiikki olisi osin tai joissain kohden huonoakin tai epätarkkaa, voi siinä silti olla elementtejä, joita kritiikin kohde voisi käyttää oman rakentamisensa hyväksi. Tämän sijaan kritiikin kohde on usein vain pyrkinyt hyökkäämään kritisoijaa vastaan, pahimmillaan pyrkien lyömään tämän aivan lättäjalaksi sen sijaan että hän pyrkisi ottamaan kritiikistä edes jotain onkeensa. - Mainostamani "sananvapaus" on toimiva ja parhaimmillaan puhdistavaa vain silloin, kun kirjoittaja on vastaanottava ja nöyrä saamansa palautteen suhteen.
22:14
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.09.2015 17:24

Mielestäni kinasteluissa ei voi odottaa olevan vertaistukea.

On turhauttavaa kommentoida oikein mihinkään mitään, kun juttujeni yli hypitään eikä keskustelu siten ole jatkumossa -turhauttavaa. Varsinkin yli hyppimistä on silloin varsin paljon, kun ketjussa riidellään. Turha sanoa yhtään mitään sopumielessä, kun sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, siksi ymmärrän sitä, että alkaa itsekin riitaiseksi, että voisi olla osallistuvana ketjuun, silloin ei hypitä yli ja eikä lukeminenkaan tunnu turhalta.
Pinja

Re: Vertaistuesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2015 19:18

Trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Minäkin myönnän, että foorumin alaotsikko on harhaanjohtava; tämä palsta on nähnyt vertaistukea hyvin vähän.

Olen jo vuosia sitten ehdottanut että se poistettaisiin. Luukkosen mukaan täällä on kunnon vertaistukea eikä mitään symppaamista tai komppaamista.

Trisse, luitko Psykopatologian klo. 17:07 kirjoittaman viestin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2015 19:57

Mutta mitä sinä olisit voinut oppia täältä itsesi organisoimiseksi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2015 20:02

Trisse, voisihan sen ylläpitäjän viestin ajatella niinkin, että siinä on ajattelemista itse kullekin. Ei kai mikään estä tämän foorumin käyttäjiä - niin sinua kuin minua ja kaikkia muita - menemästä itseensä ja miettimästä (hiljaa mielessään), että missä kaikessa on mennyt pieleen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2015 20:07

20:25
En, kukin kertokoon omalta kohdaltaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.09.2015 20:32

On ihmisiä, joiden kanssa keskustelu miten voisi parantaa käytöstään ei hyödytä yhtään, keskustelu menee vain huonoon käytökseen siinäkin. Jotkut ovat parantumattomia. Tietää väittelyä ja syyttelyjä, joka johtaa vain...
Täydellinen muutosvastaisuus ja harhaisuus.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 27.09.2015 20:57

Helmis kirjoitti aiemmin, ettei toivoisi tähän palstaan tutustumista edes pahimmalle vihamiehelleen ja Tristan puolestaan totesi :"os olisin tiennyt 2009 kaiken minkä nyt tiedän en olisi ikinä tullut tänne. Koen tämän foorumin vahingoittaneen minua syvästi ja henkilökohtaisesti."
Olen kokenut nuo tunteet joskus. Asia on parantunut kohdallani vuosien saatossa ja en enää ole ihan noin jyrkkä, mutta edelleen toivon, ettei kukaan minulle rakas joutuisi vahingossa tämän palstan "vangiksi" . Ihan todella...jos tästä ovesta astut, paluuta entiseen ei ole.
Kissi

ViestiKirjoittaja Maaria » 27.09.2015 21:27

Aikoinani toivoin , että ylläpitäjä olisi puuttunut palstan sisäisiin kärhämöinteihin. Silloin, kun sain jonkilaisen ahdistuskohtauksen ja kuvittelin trissen ja pinjan minua kimpassa kiusaavan. On aika vakavaa jos ihminen saa ahdistuskohtauksen palstan jonkilaisen kinastelun seurauksena. Minulle oli kehittymässä jonkilainen harha. Nykyisin olen tyytynyt ajatukseen, täälläkin jokainen on oman onnensa seppä.
Maaria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 21:55

Trisse kirjoitti:... Olen kyllästynyt olemaan joku foorumin lapsi jota kasvatetaan, nuhdellaan, rangaistaan, läksytetään...

Miksi sitten käyttäydyt niin kuin uhmaikäinen lapsi?

Jos et halua läksytystä, noudata hyviä käytöstapoja.

Psykopatologian viestiin vastaa, että kyllä, minä todellakin lyön niin lättäjalaksi kuin ikinä pystyn sellaisen kirjoittajan joka on toistuvasti, harkiten ja tarkoituksella kimppuuni hyökännyt.

En ole niin altruistinen, että katsoisin tarpeelliseksi paijata minua rääkänneitä.

Jos jollakulla on jotakin valittamista liittyen oikeuksiini valvojana, valittakaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2015 22:39

Kyllästynyt kirjoitti:Psykopatologian viestiin vastaa, että kyllä, minä todellakin lyön niin lättäjalaksi kuin ikinä pystyn sellaisen kirjoittajan joka on toistuvasti, harkiten ja tarkoituksella kimppuuni hyökännyt.

Sen verran lättäjalkaiseksi Urpokin tällä foorumilla aikanaan hutkittiin, eikä lyömisessä ollut loppua näkyvissä, että hän katsoi viisaimmaksi pysytellä täältä poissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2015 23:21

Jill kirjoitti:Aikoinani toivoin , että ylläpitäjä olisi puuttunut palstan sisäisiin kärhämöinteihin. Silloin, kun sain jonkilaisen ahdistuskohtauksen ja kuvittelin trissen ja pinjan minua kimpassa kiusaavan. On aika vakavaa jos ihminen saa ahdistuskohtauksen palstan jonkilaisen kinastelun seurauksena. Minulle oli kehittymässä jonkilainen harha. Nykyisin olen tyytynyt ajatukseen, täälläkin jokainen on oman onnensa seppä.

Ikävää, että noin on käynyt. Minulle voi aina laittaa privaattia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 23:25

Trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:... Olen kyllästynyt olemaan joku foorumin lapsi jota kasvatetaan, nuhdellaan, rangaistaan, läksytetään...

Miksi sitten käyttäydyt niin kuin uhmaikäinen lapsi?

Jos et halua läksytystä, noudata hyviä käytöstapoja. .

Ymmärsin ettei sillä ole enää väliä - liian myöhäistä - vaan vainoat ja rääkkäät joka tapauksessa?...

En ole sinua vainonnut, enkä rääkännytkään. Sinä olet vainonnut sekä rääkännyt minua - kuten eilenkin.
Trisse kirjoitti:... Mikset vastaisi moraalitestiin? Onhan se tappeluton kiinnostavakin keskustelu.

Annetut vaihtoehdot eivät ole riittäviä. Jos esimerkiksi pitäisi valita kuoleeko lapseni vai kuusi muuta, en voi tietää mitä silloin tekisin. On helppoa sanoa, että olisin oikeudenmukainen ja antaisin lapseni kuolla, koska toisessa vaihtoehdossa käytännössä tappaisin kuusi ihmistä. Todellisessa elämässä ihminen ei ehkä kykenekään olemaan jalo, vaan valitsee toisin.

Minun vastaukseni kysymykseen olisi se, etten suostuisi tekemään valintaa - kuolisin mieluummin itse.
Eläminen sen tiedon kanssa, että on käytännössä murhannut ihmisiä, ei houkuttele. Olkoonkin, että olisi sen tehnyt "hyvästä syystä".
Jos taas kävisi niin, että lapseni kuolisi, elämä ei olisi enää elämisen arvoista, enkä pystyisi elämään sen tiedon kanssa, että olisin mahdollisesti voinut hänet pelastaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2015 23:29

Trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:20:25
En, kukin kertokoon omalta kohdaltaan.

Onko tunteeni sulle ylipäänsä totaalisen samantekeviä? Luetko edes viestejäni?

Olen lukenut ilkeitä viestejäsi. (Olen kiireinen.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 23:34

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Psykopatologian viestiin vastaa, että kyllä, minä todellakin lyön niin lättäjalaksi kuin ikinä pystyn sellaisen kirjoittajan joka on toistuvasti, harkiten ja tarkoituksella kimppuuni hyökännyt.

Sen verran lättäjalkaiseksi Urpokin tällä foorumilla aikanaan hutkittiin, eikä lyömisessä ollut loppua näkyvissä, että hän katsoi viisaimmaksi pysytellä täältä poissa.

Miten Urpoa sinun mielestäsi hutkittiin?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2015 23:47

Kyllästynyt, sitä asiaa voidaan miettiä ja muistella hiljaa mielessämme.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 23:52

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, sitä asiaa voidaan miettiä ja muistella hiljaa mielessämme.

Ei ole eettisesti kestävä argumentointitapa, että ensin sinä viittaat johonkin ja syytät minua jostakin, muttet sitten suostu kertomaan mikä/mitä se jokin on.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Maaria » 27.09.2015 23:53

Ok psykopatologia, hyvä tietää että näin voi tehdä. (Privaattiviesti)

Tällä kommentillani tarkoitin sitä, että KENEN tahansa foorumin käyttäjän, jonka kuntoon vaikuttaa jokin riita tai kina täällä niin, että se uhkaa mielenterveyttä, olisi hyvä voida luottaa siihen, että ylläpitäjä puuttuu jollain tavalla tilanteeseen. (Minun esimerkkini oli vanha juttu, jonka tosiaan itse kuvittelin).
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 27.09.2015 23:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2015 00:08

Trisse kirjoitti:14 vuorokautta aluksi

Kyllä tietysti. Viimeksi rupesit asettamaan ehtoja ja kyselemään, vaikka vastausviestini oli aivan selvä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet