"Vertaistuesta"

Re: "Vertaistuesta"

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.09.2015 12:47

Tämän keskustelun pitäisi olla romulaatikko osiossa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 12:48

Helmenkalastaja kirjoitti:Ei ole esittää muuta eikä minulla ole tarvetta olla oikeassa. Tiedän itse, mitä ajattelin...

Minä en tiedä mitä sinä ajattelit, mutta tiedän mitä sinä sanoit.
Helmenkalastaja kirjoitti:... Se tilanne, josta minä puhun, ei liipannut alunperin läheltäkään noita "väitteitä", joihin sinä kyllä liukkaasti asian käänsit...

Vaan mitä?
Helmenkalastaja kirjoitti:... Toisin sanoen olen saanut käsityksen, että jos sinun kanssasi ei ole asioita selvittänyt sinun tyydytykseksesi (minkä olen todennut kutakuinkin mahdottomaksi), ei saa kirjoittaa palstalla mitään muutakaan ilman, että saa sinut niskaansa.

Varsin epämääräinen syytös, joka kuitenkin (sinun kannaltasi) sangen mukavasti sallii sinun luikerrella tilanteesta niin, ettei sivullinen helposti huomaa mistä lopultakin on kyse.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.09.2015 12:54

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Ei ole esittää muuta eikä minulla ole tarvetta olla oikeassa. Tiedän itse, mitä ajattelin...

Kerro se sitten! Sanasta sanaan. Kas kun muisti helposti kääntää asiat itselle edullisempaan muotoon. Tämä koskee niin minua kuin sinuakin.

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Se tilanne, josta minä puhun, ei liipannut alunperin läheltäkään noita "väitteitä", joihin sinä kyllä liukkaasti asian käänsit...

Vaan mitä?

Tähän luuhun en nyt tartu. Ei ole minun asiani. Olen nimen ilmoittanut, kun vaadittiin, se riittäköön.

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Toisin sanoen olen saanut käsityksen, että jos sinun kanssasi ei ole asioita selvittänyt sinun tyydytykseksesi (minkä olen todennut kutakuinkin mahdottomaksi), ei saa kirjoittaa palstalla mitään muutakaan ilman, että saa sinut niskaansa.

Varsin epämääräinen syytös, joka kuitenkin (sinun kannaltasi) sangen mukavasti sallii sinun luikerrella tilanteesta niin, ettei sivullinen helposti huomaa mistä lopultakin on kyse.

Olkoon sitten niin. Tätä palstaa on kuitenkin seuraamassa ihmisiä, jotka osaavat ihan itse päätellä olenko oikeassa vai väärässä vai kenties jopa jotakin siltä väliltä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 12:58

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Empaattisuudesta vielä sen verran, että kyse on minun omasta käsityksestäni. En yritä uskotella kenellekään mitään, enkä myöskään etsi tai pyydä kenenkään arviota tai vertailua empaattisuudestani.

Miksi sitten ihan itse totesit olevasi todennäköisesti empaattisempi kuin Trisse?

Koska kyse on omasta käsityksestäni, ja kerroin sen Tristanille vastineena hänen syytöksiinsä epäempaattisuudestani.

Miksen sinun mielestäsi olisi saanut sitä sanoa?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 13:11

Kyllästynyt kirjoitti:

Kerro se sitten! Sanasta sanaan. Kas kun muisti helposti kääntää asiat itselle edullisempaan muotoon. Tämä koskee niin minua kuin sinuakin...

Olen jo kertonut asian niin tarkkaan kuin pystyn.
Kyllästynyt kirjoitti:

Vaan mitä?

Tähän luuhun en nyt tartu. Ei ole minun asiani. Olen nimen ilmoittanut, kun vaadittiin, se riittäköön...

Ei riitä minulle. Jos on sinun asiasi väittää minun hyökänneen syyttömien sivullisten kimppuun, on sinulla (ainakin moraalinen) velvollisuus kertoa käsityksesi siitä mitä he ovat minulle tehneet. Olet kertonut tietäväsi henkilöitä joiden kimppuun olen syyttä ja suotta hyökännyt, muttet suostu kertomaan muuta kuin heidän nimensä, ja kun sitten kerron mitä he ovat minulle tehneet ja etteivät he ole lainkaan niin syyttömiä ja viattomia sivullisia kuin sinä haluat luulla, sinun mielestäsi kertomani asiat eivät ole millään tavalla relevantteja. Niinkö?
Kyllästynyt kirjoitti:

Olkoon sitten niin. Tätä palstaa on kuitenkin seuraamassa ihmisiä, jotka osaavat ihan itse päätellä olenko oikeassa vai väärässä vai kenties jopa jotakin siltä väliltä.

Toivottavasti on noin kuin sanot.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.09.2015 13:26

Jos henkilö sanoo, että

"apua, näin tänään ihan hirveän hämähäkin. Alkoi ahdistaa todella paljon... yritin monta kertaa mennä sitä lähelle, että voisin ottaa siitä kuvan. Lopulta pystyin siihen ja tässä on se kuvakin:
Kuva"
...niin mitä hänelle vastaatte?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 13:28

Ryysy kirjoitti:Jos henkilö sanoo, että

"apua, näin tänään ihan hirveän hämähäkin. Alkoi ahdistaa todella paljon... yritin monta kertaa mennä sitä lähelle, että voisin ottaa siitä kuvan. Lopulta pystyin siihen ja tässä on se kuvakin: ...
...niin mitä hänelle vastaatte?

Hyvä! Kuten huomasit, ei sinulle kuinkaan käynyt.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.09.2015 13:36

Oho.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.09.2015 13:44

Kyllästynyt kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Empaattisuudesta vielä sen verran, että kyse on minun omasta käsityksestäni. En yritä uskotella kenellekään mitään, enkä myöskään etsi tai pyydä kenenkään arviota tai vertailua empaattisuudestani.

Miksi sitten ihan itse totesit olevasi todennäköisesti empaattisempi kuin Trisse?

Koska kyse on omasta käsityksestäni, ja kerroin sen Tristanille vastineena hänen syytöksiinsä epäempaattisuudestani.

Miksen sinun mielestäsi olisi saanut sitä sanoa?

Totta kai sait kertoa. Ja minä sain kommentoida.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 13:48

Helmenkalastaja kirjoitti:Totta kai sait kertoa. Ja minä sain kommentoida.

Tietenkin saat, mutta mielestäni käsitit tarkoitukseni väärin; en minä yrittänyt "uskotella mitään".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 13:53

Ryysy kirjoitti:Oho.

???
Tyylipoliisi pelkää hämähäkkejä - hysteerisesti.
Käytin samaa tapaa jolla olen yrittänyt häntä rauhoitella jos/kun kuulen vertahyytävän kirkaisun, jonka syy on se, että hän on nähnyt huoneensa seinällä/katossa/lattialla hämähäkin.
Yritän saada hänet uskomaan sen, että vaikka hämähäkki olisi ollut (ja todennäköisesti onkin) hänen huoneessaan koko päivän/yön, ei hänelle ole käynyt kuinkaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 27.09.2015 14:02

Kyllästynyt kirjoitti:

Tietenkin saat, mutta mielestäni käsitit tarkoitukseni väärin; en minä yrittänyt "uskotella mitään".

Et siis uskotellut, mutta halusit kuitenkin tuoda asian esiin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 14:06

Kyllästynyt kirjoitti:

Et siis uskotellut, mutta halusit kuitenkin tuoda asian esiin.

Oikeastaan vain tiedoksi Tristanille, en niinkään muille.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 14:09

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

???
Käytin samaa tapaa jolla olen yrittänyt häntä rauhoitella jos/kun kuulen vertahyytävän kirkaisun, jonka syy on se, että hän on nähnyt huoneensa seinällä/katossa/lattialla hämähäkin.
Yritän saada hänet uskomaan sen, että vaikka hämähäkki olisi ollut (ja todennäköisesti onkin) hänen huoneessaan koko päivän/yön, ei hänelle ole käynyt kuinkaan.

Tottakai ihminen järjellään sen tietää että ei käy kuinkaan. Mielestäni tuo tapasi kuitenkin vain ruokkii pelkoa. Lyö siinä sitten päätä tyynyyn kun on varmus siitä että hämähäkki ON huoneessa. Äiti sanoi niin.

Eihän äiti ole sanonut, että hämähäkki ON huoneessa. Älä nyt sentään tuollaista väitä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.09.2015 14:09

Kyllästynyt kirjoitti:

??? (...)

Mielestäni vastaus oli hyvä ja ns. oikea. "Oho" tuli siitä, että oletin omiani, vähän erilaista vastausta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.09.2015 14:23

Kyllästynyt kirjoitti:Urpo ei koskaan pystynyt nimeämään tai kertomaan minkäänlaista perätöntä asiaa jonka minä olisin kertonut - eli ei ollut mitään syytä käyttää sanaa "kun".

Olisi pystynyt, jos olisi halunnut. Mutta koska ne sinun esittämät perättömät väitteet koskivat häntä itseään ja hänen elämäänsä, hänen olisi samalla pitänyt kertoa itsestään, 'avautua' raadeltavaksesi. Joten ymmärrettävistä syistä hän jätti nimeämättä ja kertomatta.

Sehän siinä jutussa hullunkurisinta olikin, että sinä esitit Urpon elämästä perättömiä väitteitä, ja kun hän kertoi sinulle, että väitteesi ovat perättömiä, sinä olit tietävinäsi asian paremmin kuin hän.
Näköjään unohdit tämän 'pienen yksityiskohdan': ne perättömät väitteet, mitä mahtoivatkaan olla, koskivat Urpoa itseään ja hänen elämäänsä - sitä, josta sinä et tiennyt tuon taivaallista, luulit vain tietäväsi ja luulojesi perusteella julkisesti esitit perättömiä väitteitä toisesta henkilöstä!

Minä muistan Urpon joutuneen tosi pahasti sinun uhriksesi ja kiusaamisesi kohteeksi. Ja vain siksi, että hän kertoi sinun hänestä ja hänen elämästään esittämiesi väitteiden olevan perättömiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 14:32

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:???

Tottakai ihminen järjellään sen tietää että ei käy kuinkaan. Mielestäni tuo tapasi kuitenkin vain ruokkii pelkoa. Lyö siinä sitten päätä tyynyyn kun on varmus siitä että hämähäkki ON huoneessa. Äiti sanoi niin.

Eihän äiti ole sanonut, että hämähäkki ON huoneessa. Älä nyt sentään tuollaista väitä.

Mitä sinä tuossa ylhäällä sanoit?

Voi taivas.
Onneksi tyylipoliisi ei ole niin tyhmä, että sotkisi keskenään käsitteet "on/on ollut" ja "on ehkä ollut/on saattanut olla". Arkijärki puolestaan ilmoittaa, että maantasolla asuessa, monenlaiset hämähäkit kuuluvat "luontaisetuihin".

Ja jos yrittäisin uskotella, ettei huoneessa missään tapauksessa ole hämähäkkejä, joutuisin hämähäkkitarkastuksien kanssa ojasta allikkoon.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 15:01

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Urpo ei koskaan pystynyt nimeämään tai kertomaan minkäänlaista perätöntä asiaa jonka minä olisin kertonut - eli ei ollut mitään syytä käyttää sanaa "kun".

Olisi pystynyt, jos olisi halunnut. Mutta koska ne sinun esittämät perättömät väitteet koskivat häntä itseään ja hänen elämäänsä, hänen olisi samalla pitänyt kertoa itsestään, 'avautua' raadeltavaksesi. Joten ymmärrettävistä syistä hän jätti nimeämättä ja kertomatta...

Ei pidä paikkaansa. Ne väitteet joista minä puhuin olivat niitä joissa Urpo väitti minun esittäneen jotain perättömiä väitteitä. Niillä (joita ei sitten lopulta ollut koskaan olemassakaan) ei ollut mitään tekemistä Urpon itsensä tai hänen henkilökohtaisten asioittensa kanssa. Hän vain heitti yksilöimättömän ja perustelemattoman väitteen jonka mukaan minulla on tapana kertoa perättömiä juttuja. Mitään tietoa kyseisten väitteiden aiheesta tai sisällöstä hän ei koskaan suostunut kertomaan - joka ei tietenkään ole mikään ihme, koska sellaisia ei ollut, eikä milloinkaan ollutkaan olemassa.
Mirri kirjoitti:... Sehän siinä jutussa hullunkurisinta olikin, että sinä esitit Urpon elämästä perättömiä väitteitä...

Ainoa asia jonka mahdollisesti voi Urpoon ja hänen elämäänsä liittää on se, kun kerroin lakimiestuttuni sanoneen, ettei ole mitään niin hirveää kuin insinööri joka on lukenut lakikirjaa (Urpollahan oli tapana esiintyä jonkinlaisena lakiasiantuntijana). Lisäsin tuohon, että mahdollisesti teknikko joka on omistaa lakikirjan on vielä pahempi tapaus.
En edes tiedä onko Urpo teknikko tai insinööri, mutta mitään muuta en ole Urposta tai mistään hänen elämäänsä liittyvästä aiheesta sanonut.
Mirri kirjoitti:... Minä muistan Urpon joutuneen tosi pahasti sinun uhriksesi ja kiusaamisesi kohteeksi. Ja vain siksi, että hän kertoi sinun hänestä ja hänen elämästään esittämiesi väitteiden olevan perättömiä.

Toistan vielä, että niillä väitteillä joista Urpo puhui, ei ollut mitään tekemistä hänen asioidensa tai elämänsä kanssa. Hän väitti, että minulla on jotenkin yleisesti tapana kertoa perättömyyksiä ja/tai asiattomuuksia, mutta lopulta sitten kävi ilmi, ettei hänen väittämiään tapahtumia ole koskaan tapahtunut, vaan että Urpo käytti väärin sanaa "kun" vaikka hänen olisi pitänyt käyttää sanaa "jos".

Kyllähän minä sitkeästi yritin saada Urpoa perumaan syytöksensä (että olen esittänyt vääriä ja paikkansapitämättömiä tietoja), mutta sitä hän ei kuitenkaan lopultakaan koskaan suostunut tekemään. Sekin, että kyse oli hänen käyttämistään vääristä konjuktiosta ("kun" vaikka olisi pitänyt olla "jos") oli minun esille tuomani asia - jonka Urpo sitten lopulta pitkin hampain myönsi oikeaksi.

Urpon "kun" väitteet eivät edes tangeeranneet Urpoa tai hänen elämäänsä, vaan vain ja ainoastaan minua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.09.2015 15:04

Gabriel kirjoitti:Onneksi "tyylipoliisi" on älykäs ja terävä. Kuinka vanha hän noilla vakuutteluilla oli?...

En tiedä mitä tarkoitat, mutta jos tarkoituksesi on kysyä minkä ikäinen hän on ollut kun olen hänelle noin sanonut, on vastaus: Ikävälillä pikkulapsi - aikuinen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.09.2015 15:14

Seuraisin tätä keskustelua ja muitakin keskuteluja täällä, mutta olen siinä kunnossa etten jaksa, olen todella väsynyt ja rasittunut. Keskustelu voisi olla tiivimpää, niin ei olisi niin paljon luettavaa, jolloin jaksaisin seurata. Keskustelu menee myös liian kovaa vauhtia eteenpäin, että joutuisin kerralla lukemaan suuria määriä, kun en tässä keskustelukyvyssä jaksa ottaa sellaista taakkaa, en pysty keskittymään. Aiheesta sivuun meno sekä jatkuvat kinat ahdistavat myös.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 27.09.2015 15:19, muokattu yhteensä 2 kertaa
Pinja

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet