Trisse kirjoitti:No olen vaan peilannut arviotani tilanteestasi suhteutettuna äitini tilanteeseen. Hänelle on kertynyt käsittääkseni noin 1100 eläke mutta hän on tehnyt pienipalkkaista siivous/ravintola-alan työtä...
Ilmeisesti äitisi saa melko hyvää eläkettä. Minulle ei ole vielä kertynyt noin paljon.
Trisse kirjoitti:... Kerrot olevasi "nettomaksaja". Ymmärsin tuon niin että palkkasi on sen verran korkea että verotuksen suhteen kuulut korkeimpiin verotuskasteihin...
Nettomaksajalla tarkoitan sitä, että maksan enemmän veroja kuin yhteiskunnan palveluina käytän. Tie- ja katuverkoston kustannuksia per capita on vaikea laskea, mutten kuitenkaan usko, että kulutan katuja tai viemäriputkia niin tehokkasti, että niistä kertyisi vuosittain kovin suuret kustannukset. Ja koska en ole kovin usein tai pitkään sairastanut (muita sairauksia kuin masennusta), en ole käynyt yhteiskunnalle kovin kalliiksi.
Trisse kirjoitti:... Kenties vain sitä että psykoterapiaasi menee valtiolta vähemmän rahaa kuin mitä maksat veroja? Jos tuosta on kyse niin keksisin jonkun muun vähemmän harhaanjohtavan sanonnan asiasta...
Ei se minun mielestäni ole harhaanjohtava termi.
Trisse kirjoitti:... Nimittäin se yhtälö tuntuu jossain määrin erikoislaatuiselta että teet 18 vuotta duunia korkeimpaan verokastiin kuuluen jonkinlaisena sairaanhoitoalan erityistyöntekijänä eikä sinulle kerry sinä aikana tuon enempää eläkettä...
Ei ole kertynyt tuon enempää eläkettä vaikka veroja maksankin enemmän kuin yhteiskunnan palveluina käytän - eli olen nettomaksaja.
Trisse kirjoitti:... Tietenkin voi olla että olet laskenut tuohon 18 vuoteen opiskeluaikoinasi tekemäsi pienipalkkaiset osa-aikatyöt mutta muistan sinun kehuskelleen nettomaksajuudellasi vuosikaudet ja olen myös saanut sen kuvan että olet ollut iät ja ajat samassa työpaikassa. (Olet kertonut että pomosi huomaavat aina kun vointisi on huono jne). Minä en ihan kässää tätä hommaa.
Et näköjään kässää.
Olen ollut "iät ja ajat" samassa työssä, mutta pienipalkaisen eläkekertymäkin on pieni - etenkin kun työhön ei kuulu vuoro- tai ylityökorvauksia.
Pomoni ovat huomanneet ja ottaneet huomioon sairauteni. Se ei liene kovin kummallinen tai outo juttu, koska kaikki esimieheni ovat olleet lääkäreitä.