Roskapussit lähimpään laatikkoon?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.09.2015 12:56

Roskiksissa roskapussit laitetaan tavallisimmin lähimpään tai helpommin tunkeuduttuvaan laatikkoon (laiskuuden vuoksi). Itse pyrin laittamaan roskat vaikeimmin lähestyttvään lootaan (ihmisyyden vuoksi).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Roskapussit lähimpään laatikkoon?

ViestiKirjoittaja toope » 10.09.2015 15:46

Laitan kyllä lähimpään laatikkoon, koska seuraava olisi parin km päässä.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.09.2015 17:18

Täällä meillä taajamissa on useimmiten monta pönttöä vierekkäin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 10.09.2015 18:40

Ja täällä meillä on vielä ohjeiden kanssa täyttösuunta. Nyt en muista oliko takaa eteen vai toisin päin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2015 21:08

Psykopatologia kirjoitti:Roskapussit lähimpään laatikkoon?

Roskiksissa roskapussit laitetaan tavallisimmin lähimpään tai helpommin tunkeuduttuvaan laatikkoon (laiskuuden vuoksi). Itse pyrin laittamaan roskat vaikeimmin lähestyttvään lootaan (ihmisyyden vuoksi).

Helsingissä lajitellaan - eikö?
Pitää olla tosi tarkkana, että kukin roska päätyy oikeaan lootaan. Ei lasia biojätteeseen, eikä metallia jätepaperilaatikkoon... Sekajätelootaan taas ei saa laittaa ainakaan jätepaperia, kartonkia, lasia, metallia, ruokaa - ja ties mitä kaikkea muuta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.09.2015 22:10

Yleensä roskapöntöt on sijoitettu niin, että helpoimmin lähestyttävä pönttö on kauimpana, joten jos tarvitsee liikuntaa ja kunnonkohotusta vie helpoimmin lähestyttävään, kuten minä teen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.09.2015 21:23

Muistatteko ja tiedättekö roskakuilut?
Minun helsinkiläislapsuuteni kerrostaloissa oli rappukäytävissä roskakuiluksi nimetty putki, jolla oli kannellinen/ovellinen suuaukko jokaisen kerroksen seinässä. Se oli kätevä systeemi: ei tarvinnut muuta kuin astua roskapussin kanssa kotiovesta ulos rappukäytävään, avata roskakuilun luukku ja pudottaa roskat luukusta sisälle.

En ikinä ole asunut roskakuilulla varustetussa kerrostalossa, mutta nähnyt olen - ja kadehtinut roskien viemisen helppoutta... Kun saattoi vaikka sukkasillaan tai aamutossuissa ja pyjamassa kipaista rapussa nakkaamassa roskat kuiluun. Vieläkin kaipaan ja muistelen kaiholla niitä roskakuiluja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.09.2015 21:47

Mirri kirjoitti:Muistatteko ja tiedättekö roskakuilut?
Minun helsinkiläislapsuuteni kerrostaloissa oli rappukäytävissä roskakuiluksi nimetty putki, jolla oli kannellinen/ovellinen suuaukko jokaisen kerroksen seinässä. Se oli kätevä systeemi: ei tarvinnut muuta kuin astua roskapussin kanssa kotiovesta ulos rappukäytävään, avata roskakuilun luukku ja pudottaa roskat luukusta sisälle...
... Vieläkin kaipaan ja muistelen kaiholla niitä roskakuiluja.

Paluu realismiin:
Roskakuilujen vuoksi porraskäytävät haisivat samalta kuin pesemättömät roska-astiat nykyäänkin haisivat ja tukkeutuivat aina kun joku neropatti tunki kuiluun liian suuren (sanomalehteen käärityn) jäte-erän.
En ole itse koskaan asunut roskakuilutalossa, mutta serkkuni asui - ja muistan hajun varsin elävästi. Sama aromi leijui myös velanperillisen ensimmäisen oman asunnon rappukäytävässä, vaikka roskakuilut olikin poistettu käytöstä jo vuosikymmeniä sitten.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.09.2015 22:06

Noin voi hyvin olla, että kuilut ovat aiheuttaneet ties mitä haittoja ja ongelmia.

Hajuhaittaa en muista, siksi kai minulle onkin jäänyt niin auvoinen mielikuva kuiluista. Isäni siskon luona Helsingin Kalliossa oli roskakuilujärjestelmä, ja siellä asuessani aina välillä kävin pudottamassa roskat kuiluun. Rappukäytävä ei haissut. Ehkä haju ja hajuttomuus oli riippuvainen talon asukkaista ja roskakuilun huollosta. Aivan kuten nykyäänkin roskisten ympäristön mahdolliset hajut ovat. Lisäksi varmaan myös roskakuilun luukkujen tiiviys ja tiivisteiden puhtaus vaikutti siihen, että pääsikö putkesta hajuja rappukäytävään vai eikö päässyt.

Minulla on kokemusta vain yhdestä roskakuilusysteemistä, joten en tiedä mitä muualla on haistettu ja koettu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2015 22:47

Täällä minun omistamassani kerrostalossa (1938) on roskakuilu, mutta ainakaan 1970-luvulla sitä ei enää ole käytetty.
(Ei niissä koskaan mitään sukellusveneiden tiiviyttä ole koskaan ollut, tuskin tiivisteitä ollenkaan.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.09.2015 22:57

Onko rappukäytävässä haissut roskakuilun vuoksi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.09.2015 23:06

En tiedä.

Varmaan kuilu pitäisi tyhjentää ainakin pari kertaa viikossa. (Ja käytettäisiin kusipaikkana yms.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.09.2015 23:21

Kyseisessä kiinteistössä tehtiin sittemmin LVI-saneeraus jonka yhteydessä myös roskakuilut puhdistettiin perusteellisesti. Vasta sen jälkeen vuosikymmeniä (!) jatkunut hajuhaitta vihdoin poistui.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.09.2015 23:50

Googlailun tuloksena selvisi, etteivät 60-luvun kerrostalojen roskakuilut taida olla ihan historiaa, vaan että niitä saattaa olla käytössä vielä nykyisin.

Tässä yksi esimerkki, Kiinteistömaailman sivustolta löytynyt:
viemärit ja roskakuilu huuhdeltu 2009

http://www.kiinteistomaailma.fi/riihima ... ot/1159342
Mirri

Paluu Romulaatikko