Neulominen ja virkkaaminen ym.

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Neulominen ja virkkaaminen ym.

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.09.2015 17:31

Olen kerran tehnyt lapaset (ylä-asteella), toisella kerralla jätin kesken joitakin vuosia sitten. Sukkia koitin myös neuloa, mutta kantapään jossakin vaiheessa menivät piloille. Nyt ajattelin koittaa taas lapasia.

Tykkääkö joku täällä neuloa, virkata tms.?
Ryysy

Re: Neulominen ja virkkaaminen ym.

ViestiKirjoittaja toope » 08.09.2015 17:37

Tykkään neuloa nappia kiinni ja siihen mut muuten opastettiin alkuperäisellä Tukarilla.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.09.2015 18:07

Napin neulominen (vai onko se ompeleminen?) on ihan hyvä taito. Tai ainakin on tullut tarpeeseen. Nyt piti jo youtubesta katsoa kuinka nurjaa neulotaan, sitten muistuikin mieleen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.09.2015 19:08

*askat mitään tee. Kolmesti jo purin koko pökäleen. Nyt on taas vain lankaa. Ei riitä kärsivällisyys. Koitan ehkä myöhemmin tai vaikka viikon kuluttua.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.09.2015 22:16

Käsitöissä olen surkea, mutta tiedän kuitenkin (äidin opetuksia), että
nappeja ommellaan
sukkia neulotaan
ja mattoja kudotaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.09.2015 22:25

Olen aina ollut surkea käsitöissä. Ala-asteella tein kolmilahkeiset housut ja yhä ihmettelen miten se on ihmismielelle mahdollista. Neuloa ja virkata en osaa, kun se taito on unohtunut, enkä ikinä ole siinä ollut innokas tai hyvä. Ihailen kyllä sitä, miten jotkut osaavat neuloa villapaitoja ja sukkia yms.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.09.2015 23:52

En ole vuosikausiin neulonut mitään, enkä ole siinä hommassa hyvä. Mutta nyt kun minulla on kissoista ja niiden karvoista vapaa huusholli, olen ajatellut, että jossakin vaiheessa voisin ryhtyä elvyttämään vanhoja taitoja. Olisi kiva hypistellä neulepuikkoja käsissään ja näprätä sukkia ja lapasia. Tai ainakin sukkia...
Virkkausta en osaa senkään vertaa kuin neulomista. Vanhastaan kuitenkin muistan, että virkkaaminen on mukavaa askartelua. Eikä vaikeaakaan, jos ei vaadi itseltään liikoja; pannulapuista on hyvä aloittaa aivan kuten ennen vanhaan.

Kärsivällisyyttä opettelussa tietysti tarvitaan, mutta tekeminen - puikkojen tai koukun heiluttelu - on erittäin rentouttavaa puuhaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja karsee nimimerkki » 09.09.2015 02:09

- pannulappuja virkataan (lastentarhan koetehtävä)
- matonkuteita leikataan
- sukkia paikataan
- pellavia karstataan
- lankaa kehrätään
- köysiä punotaan
- kankaita painetaan

Jos vohvelipunontaa ja kanavatöitä ei oteta huomioon, mitä muita yksinkertaisia työtapoja olisi olemassa? Etsin lahjaideaa käsillätekemisestä innostuneelle reumaatikolle
karsee nimimerkki

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.09.2015 02:12

En ole pitkään aikaan neulonut enkä virkannut mitään. Kerran yritin virkata päiväpeiton, virkkasin monta pitkää pötköä, mutta sitten en jaksanut liittää niitä yhteen. Ja lopulta heitin pätkät roskiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.09.2015 02:23

Tässä on nyt tällainen lapasen alku taas, että tulkoon tästä vaikka harjoituslapanen, jos ei muuta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.09.2015 02:28

Ryysy valvotko näin myöhään, eikö sinua nukuta?
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.09.2015 02:34

Unirytmi on välillä vähän erikoinen, tänään nukuin jossain vaiheessa päivällä, niin ei väsytä ehkä senkään takia. Minulle ihan normaalia, mutta valvotko sitten itse usein näin myöhään?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.09.2015 02:35

En minä yleensä näin myöhään valvo, mutta olo on sen verran huono, etten saa untakaan. Teki mieli oikeasti tappaa itteni.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.09.2015 02:42

No onneksi et kuitenkaan tehnyt mitään hölmöä. Toivottavasti olo parantuu tai edes tasaantuu!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.09.2015 02:46

Olosuhteisiin nähden pärjään ihmeen hyvin. Toisaalta väsyttää, mutta ahdistaa niin en saa unta. minkävärinen lapasistasi tulee ja minkälaiset kuviot niihin tulee?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.09.2015 02:54

Pakko mennä nukkumaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.09.2015 11:18

karsee nimimerkki kirjoitti:- pannulappuja virkataan (lastentarhan koetehtävä)
- matonkuteita leikataan
- sukkia paikataan...

Sukkia parsitaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.09.2015 11:21

Pinja, näistä piti tulla tosiaan ihan yksiväriset (vihreät), en mitään kuvioita osaa ainakaan tehdä... saattaahan näihin pari tuuletusaukkoakin vahingossa lipsahtaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.09.2015 14:26

:) tuleetusaukkoa :lol:
Pinja

Paluu Romulaatikko