Diagnooseista (PP?)

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Diagnooseista (PP?)

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 19:34

PP tekeekö psykiatrit diagnoosit ottaen huomioon lääkityksen vai ajatellen mikä tilanne olisi ilman lääkitystä? Tilanne, jossa psykiatri vaihtunut ja yrittää selvittää mitkä ovat voimassa olevat diagnoosit.
Pinja

Re: Diagnooseista (PP?)

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.09.2015 01:14

Niin, jos ihminen on "parantunut", niin hän ei kai syö / tarvitse lääkkeitä? (Ei sillä etteikö ihminen voisi olla sairas, vaikkei lääkkeitä söisikään.)
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 03.09.2015 18:49

Diagnoosit tehdään oireiden perusteella. Mitä oireita tällä hetkellä on. On lääkkeitä tai ei.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.09.2015 22:50

Riippunee sairaudesta.

Skitsofrenia ei useimmiten katoa vaikka lääkitys pitäisi oireet kurissa, sen sijaan depression diagnoosi voi muuttua vaikeasta lieväksi - voipa hävitä koko sairauskin - lääkehoidon tuloksena. Maanisdepressiivisyys on toinen esimerkki psykiatrisesta sairaudesta, joka ei lakkaa olemasta lääkehoidon turvin.

Luulen, että psykiatrisia sairauksia arvioidessaan lääkärit osaavat ottaa huomioon niin lääkityksen kuin sairauden kroonisuudenkin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2015 13:18

Mietin sitä, että pitääköhän ihmisen olla psykiatrin vastaanotolla masentuneen/ahdistuneen näköinen, jotta psykiatri pystyisi tekemään kyseisen diagnoosin vai riittääkö, että kuvailee sanoin masennus- ja ahdistusoireita. Mirri mitä uskot?
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2015 16:09

Minulla on vain oma kokemukseni. Mitä vaikeammin masentunut sitä vaikeampi on kuvailla mitään, koska puhuminen sanojen löytämisineen vaatii hirveästi voimia, saati että samalla jaksaisi miettiä miltä naama näyttää.
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 04.09.2015 16:36

Miksi sun pitää esittää jotain työkykytesteissä, kun ainakin Mirri uskoo, että olet ihan oikeasti työkyvytön ja hän on näissä asioissa asiantuntija.
toope

ViestiKirjoittaja Maaria » 04.09.2015 17:23

Muistan kun minulta kysyttiin miltä se minun paha olo tuntuu, tai käskettiin kuvailemaan sitä, niin en pystynyt, sille ei ollut sanoja, se oli niin toisen ulottuvuuden juttu.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2015 23:36

Minulla oli jatkuva pahaolo pitkän aikaa, nyt paha olo on pienempi. Aikaisemmin valtava. Minusta tuntui äärimmäisen pahalta enkä tiennyt miksi. Nyt terapiaa käyneenä ymmärrän jo syitä. Jokin diagnoosi pitäisi olla jatkuvalle pahalle ololle, ei taida olla. Minun on myös vaikea kuvata sanallisesti olojani.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2015 00:04

Jatkuva paha olo on psyykkinen oire, joka liittyy useisiin psykiatrisiin sairauksiin. Siksi sillä ei ole omaa diagnoosia, ja siksi psykiatrit pyytävät potilasta kuvailemaan jatkuvan pahan olon tuntemuksiaan.
Oireen taustalla voi olla persoonallisuushäiriöisyys, mielialahäiriöisyys, mielisairaus psykoosijaksoineen, tai noiden kaikkien sekoitus. Ja ties mitä kaikkea muuta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.09.2015 00:27

Okei eli se on sairaudenoire.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.09.2015 00:37

Aivan. Psyykkinen kipu, joka on oireena tärkeä mutta vaikeasti arvioitavissa, kuvattavissa ja mitattavissa siinä kuin somaattinenkin kipu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.09.2015 00:49

Hyvin sanottu, psyykkinen kipu.
Pinja

Paluu Romulaatikko