Avokado

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Avokado

ViestiKirjoittaja Kuutar » 30.08.2015 01:12

Avokado maistuu vähän pähkinäiseltä, mutta en pidä siitä, vaikka useimmista pähkinöistä pidänkin. Avokadon maku on mieto, mutta silti mielestäni paha maku. Outo hedelmä tuo avokado.
Kuutar

ViestiKirjoittaja karsee nimimerkki » 30.08.2015 03:35

Lidlin kasvikset ja hedelmät ovat huippuluokkaa. Saksalaiset eivät ikänä söisi esimerkiksi Närpiön Siggen kitkeriä ja paskan sekä pakokaasun makuisia kurkkuja. Onko teistä kukaan koskaan hurmaantunut Lidlin retiiseihin tai fenkoleihin? Muusta tuorerehusta puhumattakaan.

No. Ehkä sittenkin. Myönnän. Lidlin putipuhtaiksi pestyt luokattomat perunat ovat ympäri vuoden suoraan perseestä, mutta - kuten sanottu - silti putipuhtaita,
karsee nimimerkki

ViestiKirjoittaja toope » 30.08.2015 07:38

Eikö Lidlin kasvikset ole pääasiassa kuitenkin suomalaisia ja kurkku siellä tosiaan on aivan kauhiaa.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.08.2015 22:40

Kasvikset siellä Lidlissä saattavat olla vaikkapa niitä myyntiin kelpaamattomia tomaatteja, jotka itse asiassa ovat maultaan parempia kuin kotimaiset tomaatit keskimäärin, mutta syynä kelpaamattomuuteen on jokin vika ulkonäössä, koossa tms. Siksi ovat halvempia. Hedelmät saattavat olla samanhintaisiakin kuin muualla, mutta tuote-erät pienempiä eikä aina ole saatavissa kaikkea. Vähän mitä milloinkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 31.08.2015 08:38

Voi perse, että olen kyllästynyt sun ainaisiin kyselyihin onko joku pilalla vai ei. Miksi tuhlaat rahaa kalliseen ruokaan joka sitten venyy pöydälläsi ja sitten ihmettelet onko se pilalla vai ei.
Ei mulla vaan työssäkäyvänä ole varaa tuollaiseen ylellisyyteen mitä on tukirahoilla elävillä.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 09:53

Trisse kirjoitti:Avasin avakodoni. Meniköhän se pilalle? Sisältä on osittain ruskea. Voikohan sen vielä syödä?

Voihan sen syödä, mutta pahalta se luultavasti maistuu.
(Voihan mätiä tomaattejakin syödä).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 12:04

Trisse kirjoitti:Smoothiessa se ainakin meni. Eihän banaanikaan rusehtuneena ole pilalla...

Ei banaani olekaan, mutta avokado on.
Ei ihme, ettet pidä avokadon mausta jos olet niitä (osittain) mädäntyneinä syönyt.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.08.2015 14:24

Trisse kirjoitti:Avasin avakodoni. Meniköhän se pilalle? Sisältä on osittain ruskea. Voikohan sen vielä syödä?

Ei ole pilalla vaikka onkin sisältä osittain ruskea. Avokadon vihreä muuttuu herkästi ruskeaksi hedelmän kypsyessä, mutta värimuutos ei ole pilaantumisen merkki. Kypsyysaste on osittain makuasia; tummaa voidaan pitää herkullisen pehmeänä ja 'ylikypsänä'. Ainakin se on paremmin sulavaa kuin avokado, joka on niin 'raaka', että pysyy koossa palasina tai viipaleina.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 14:43

Raaka avokado on mauton/pahanmakuinen, mutta sisältä ruskeaksi muuttunut avokado ei mielestäni ole enää syömisen arvoinen.

Parhaimmillaan avokado on silloin kun sen kantaosa antaa painettaessa hieman periksi, mutta joka on halkaistaessa vielä kauttaaltaan tasavärinen (vihreä). Kypsää avokadoa voi syödä lusikalla, niin pehmeää se on, mutta käy se salaattiinkin.
Pureskelua tarvitseva avokado on raaka.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.08.2015 16:22

Mirri kirjoitti:

Ei ole pilalla vaikka onkin sisältä osittain ruskea. Avokadon vihreä muuttuu herkästi ruskeaksi hedelmän kypsyessä, mutta värimuutos ei ole pilaantumisen merkki. Kypsyysaste on osittain makuasia; tummaa voidaan pitää herkullisen pehmeänä ja 'ylikypsänä'. Ainakin se on paremmin sulavaa kuin avokado, joka on niin 'raaka', että pysyy koossa palasina tai viipaleina.

Häviääkö silloin se rasvaisuus hedelmästä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.08.2015 16:29

Jossain ohjeessa sanottiin, että avokaado ruskettuu sen jälkeen, kun se on avattu. En tiedä mitä sitten tarkoittaa, jos ruskettuu ei avattuna.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 16:39

Ryysy kirjoitti:Jossain ohjeessa sanottiin, että avokaado ruskettuu sen jälkeen, kun se on avattu...

Ruskettuuhan (hapettuu) omenakin leikattuna. En silti usko, että Tristankaan söisi omenaa joka on ruskea sisältä jo ennen halkaisemista. En siitäkään huolimatta, että banaanin ruskea kuori ei tee banaanista syömäkelvotonta.

Ratkaisevaa on, kuinka paljon ruskeaa avokadossa on todettavissa heti avaamisen jälkeen. Hyvä avokado ei ole ruskea/ruskeapilkullinen, mutta jos ruskeaa/ruskeita kohtia ei ole paljon, voihan sitä maistella olisiko loppuosa vielä syötävää. Itse olen todennut, ettei ruskeapilkullinen ole enää syömisen arvoinen.
Ryysy kirjoitti:... En tiedä mitä sitten tarkoittaa, jos ruskettuu ei avattuna.

Sitä, että avokado on ylikypsä ja se on alkanut mädäntyä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.08.2015 16:54

Tässä yksi esimerkki tummuneesta mutta syömäkelpoisesta avokadosta:
http://3.bp.blogspot.com/-R7TAkSJ1JrI/U ... vokado.JPG
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 16:56

Minun mielestäni tuo (Mirrin linkin kuva) näyttää siipeensä saaneelta raa'alta avokadolta.
Kuvaa ei voi tunnustella, mutta tämä näyttää minun mielestäni kypsältä:
Kuva
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.08.2015 19:01

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni tuo (Mirrin linkin kuva) näyttää siipeensä saaneelta raa'alta avokadolta.

Kyllästynyt, mikä kohta kuvan avokadossa on mielestäsi raaka?

Tässä toinen esimerkki tummuvasta mutta silti vielä syöntikelpoisesta avokadosta:
http://www.menaiset.fi/artikkeli/ruoka/ ... tummumisen

Sen verran arvokkaasta herkusta on kyse, että mielestäni kannattaa harkita ennen kuin hylkää avokadon muka syömäkelvottomana.

Jos ylikypsän avokadon syöminen arveluttaa, sitä voi hyödyntää ulkoisesti:
http://blogit.kauneusjaterveys.fi/idaih ... a-avokado/
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.08.2015 19:13

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni tuo (Mirrin linkin kuva) näyttää siipeensä saaneelta raa'alta avokadolta.

Kyllästynyt, mikä kohta kuvan avokadossa on mielestäsi raaka?...

Mielestäni se näyttää raa'alta, koska kiven, kuoren ja hedelmälihan reunat ovat liian tarkkarajaisia.
Tummat kohdat vaikuttavat mielestäni mustelmilta joita kolhiintuneissa omenoissakin on.
Kyllästynyt

Edellinen

Paluu Romulaatikko