Flower kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:... Sinä kuitenkin mielestäni määrittelit "ajatusrakennelmat" (aina) epätosiksi, mutta oivallukset (vain ja aina) tosiksi.
Tuo on määritelmä jonka perusteita en ymmärrä. Minun mielestäni ei ole mitään eroa ajatuksilla ja ajatusrakennelmilla - ja samoin voivat oivalluksetkin olla yhtä vääristyneitä ja/tai puutteellisia kuin ajatukset tai oivalluksetkin.
Puhuin (tai ainakin tarkoitukseni oli puhua) siitä oivalluksesta, että ajatukset eivät vastaa todellisuutta, siis sisällöltään. Sellaista poissulkumenetelmää, jonka koen olevan totuudellisuutta lähemmäksi vievä kuin suoraan ryhtyä olettamaan jotain asiaa tietynlaiseksi (tämä asia on näin vrt. tämä asia ei ainakaan ole näin). Kokemuksellisesti ajatukset ovat toki tosia, kuten Ryysykin mainitsi. Minä ajattelen, että on enemmän yksittäisiä ajatuksia, sekä sitten ajatusrakennelmia, kuten teorioita tms., jotka ikään kuin koostuvat ajatuksista. .
En vieläkään ymmärrä millä perusteella sinä väität, etteivät ajatukset vastaa todellisuutta (sisällöltään). Tietenkin kaikessa havainnoinnissa on mukana tulkintaa, muttei se tarkoita sitä, etteivätkö ajatukset tai ajatusrakennelmat voisi vastata todellisuutta (arkiajattelun rajoissa). "Poissulkumenettely" (niin kuin minä sen ymmärrän) ei tee havainnoimisesta, ajatuksista, ajatusrakennelmista tai oivalluksista yhtään paremmin "todellisuutta vastaavia" kuin mitä se olisi ilman "poissulkumenettelyä".
Alkuperäinen viestisi johon vastasin ja johon olen pyytänyt tarkennuksia:
Flower kirjoitti:On totta, että kaikilla on ajatusrakennelmia päässään, mutta koska ne eivät ole totta, niin miten muuten voi päästä edes lähemmäksi totuutta kuin tiedostamalla sen, että ne eivät ole totta.
Minun elämänkatsomuksessani minä on se tietoisuus, joka tiedostaa ja käsittelee ajatuksia, aistimuksia sekä tunteita, joita herää( näin hyvin pikkuruisessa pähkinänkuoressa) Tämä on ainakin toistaiseksi loogisin näkemys minuudesta, johon olen törmännyt. Vaikka sekään ei olisi lopullinen totuus, mikä toki on mahdollista, koen ainakin hyötyneeni siitä eniten.
---
Kyllästynyt kirjoitti:Flower kirjoitti:... Masennuslääkkeet ovat nykytietämyksen mukaan uskomuslääkkeitä...
Ei pidä paikkaansa, että masennuslääkkeet olisivat "nykytietämyksen mukaan uskomuslääkkeitä"!
Flower kirjoitti:Olen siinä käsityksessä, ettei muuta vaikutustapaa ole pystytty tieteellisesti toteamaan. Jos sinulla on esittää jotain todisteita väitteesi tueksi, olisin hyvin kiinnostunut, sillä olisin mielelläni tässä väärässä.
"Muu vaikutustapa" on pystytty tieteellisestikin todistamaan (asia josta farmakologeilla on paljon parempi tietämys kuin minulla), mutta millä perusteilla sinä haluat väittää masennuslääkkeiden "nykytietämyksen mukaan" olevan (vain) uskomuslääkkeitä? En nimittäin millään saata uskoa, että olen pelkän uskomuslääkkeen aiheuttamana saanut itselleni uskoteltua esimerkiksi mydriaasin.
Se, että masennuksen fysiologisia syitä ja/tai seurauksia ei vieläkään tunneta läpikotaisin (eikä niin ollen pystytä määrittelemään millä mekanismilla masennuslääkkeet masennuspotilaan oloon vaikuttavat), ei tee masennuslääkkeistä uskomuslääkkeitä. Eikä niistä tee uskomuslääkkeitä sekään, että ne eivät kaikkia masennusta sairastavia auta!
Mielestäni väitteesi, että masennuslääkkeet olisivat "nykytietämyksen mukaan uskomuslääkkeitä" on sangen haitallinen tai jopa vaarallinen yleiseen levitykseen masennuspotilaille (sekä heidän lähipiirilleen).