Flower kirjoitti:Kyllästynyt:
Ajatukset eivät vastaa todellisuutta tai ole totta minun näkemykseni mukaan...
Kyllästynyt kirjoitti:Flower kirjoitti:Kyllästynyt:
Ajatukset eivät vastaa todellisuutta tai ole totta minun näkemykseni mukaan...
Ajatukset sisältävät (tietenkin) tulkintaa ja saattavat sen takia olla virheellisiä tai jopa olla deluusioitakin, mutta yleistetty väitteesi että ajatukset eivät vastaisi todellisuutta, on mielestäni outo.
Pinja kirjoitti:Masentuneet ovat yleisimmin hyvin vaateliaita, tarvitaan todella kovaa tahdonvoimaa, että vaateliaisuuden saa selätettyä.
Psykopatologia kirjoitti:Ajatuskoe: 1-viikkoinen vauva ja 110-vuotias vanhus makaavat petillä vierekkäin. Heidän ajatuksensa "todellisuudesta" ovat luultavasti erilaisia. Mikä siis on "oikea" todellisuus?
Pinja kirjoitti:Vaateliaisuudella tarkoitan ettei ole tyytyväinen itseeensä eikä hyväksy itseään sellaisena kuin on. En väitä, että kaikilla masentuneilla olisi noin, mutta uskoisin monilla olevan. Voin kertoa mielipiteitäni ilman asiantuntijuutta, en edes ole minään asiantuntijana täällä esiintynyt. Itselläni vaikea masennus ja mulla masentuneisuuteeni johtuu juuri noista syistä, ainakin ne ylläpitävät masennusta.
Psykopatologia kirjoitti:Kyllästynyt 20.8.2015 12:35
Flower: Ajatukset eivät vastaa todellisuutta tai ole totta minun näkemykseni mukaan...
Kyllästynyt: Ajatukset sisältävät (tietenkin) tulkintaa ja saattavat sen takia olla virheellisiä tai jopa olla deluusioitakin, mutta yleistetty väitteesi että ajatukset eivät vastaisi todellisuutta, on mielestäni outo.
Psykopatologia: Ajatuskoe: 1-viikkoinen vauva ja 110-vuotias vanhus makaavat petillä vierekkäin. Heidän ajatuksensa "todellisuudesta" ovat luultavasti erilaisia. Mikä siis on "oikea" todellisuus?
Kyllästynyt: Ei tarvitse turvautua kvanttifysiikkaan voidakseen väittää, että kummankin todellisuus saattaa olla totta.
Psykopatologia:
Siis subjektien erilaiset "todellisuudet" voivat olla "totta". Miten se on mahdollista?
(lihavointi minun)Ben Furman ei tee eroa alakulon ja masennuksen välillä vaan kutsuu asiaa elämänilon katoamiseksi. Hän kokosi kirjan ratkaisukeskeiseen terapiaan pohjautuvista, elämäniloa uudelleen rakentavista keinoista. Harjoituksia on lukuisia, mutta nyt voit kokeilla niistä muutamia.
Tehtävien avulla voit tietoisesti muuntaa kielteisiä tunteita myönteisiksi ja palauttaa siten vähitellen elämäniloasi. Jos omat voimat riittävät, tee tehtäviä itseksesi. Jos olosi on oikein onneton, pyydä ystävää, kumppania tai puolisoa avuksi. Jos et jaksa edes tavata ketään, tarvitset ehkä lääkärin apua.

Psykopatologia kirjoitti:... Flowerin alun perin esittämä kanta ei ole solipsistinen - ja olet ollut eri mieltä - mutta vastauksesi pohjalta voit ollakin (osin) samaa mieltä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa