Mitä kuuluu?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Mitä kuuluu?

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.08.2015 12:16

Se on minulla aina piirakan ja piiraan sekoitus. Mikäli sanamuoto häiritsee korjaan sen piirakaksi.
Maaria

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.08.2015 12:38

Puhuuko joku lihapiiraista?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.08.2015 12:44

Käytin harhaanjohtavaa ilmaisua, helmenkalastaja, minun piiraani on oikeammin mustikkapiirakka. Muistan vaan mummoni joskus puhuneen piiraasta, kun kyse on ollut marjapiirakasta. Mutta voimme kyllä puhua lihapiiraistakin, jos joku haluaa. Äitini on erinomaisen hyvä tekemään lihapiirasta.
Maaria

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.08.2015 13:07

No, minä ainakin puhun edelleen lihapiirakoista, joista olen tottunut puhumaan, vaikka kyseessä onkin taikinan sisään leivottu leipomus, jota esitettyjen periaatteiden mukaan kai "pitäisi" kutsua piiraaksi.

Tietysti voidaan ottaa esille kaikenlaisia "sääntöjä" asioista puhumiselle, mutta uskon, että esimerkiksi tässä sinun mustikkapiiras-tapauksessasi kyllä ymmärrettiin, mitä tarkoitit, vaikka käytitkin eri sanaa kuin mihin useimmat lienevät tottuneet. Eri asia tietysti, jos haluttiin tietää, millainen on mustikkapiiras verrattuna mustikkapiirakkaan ja oltiin varmoja siitä, että käytit sanaa tarkoittamaan jonkin muun laista leipomusta kuin tavallista mustikkapiirakkaa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Maaria » 08.08.2015 13:21

Minä luulin, että halusit puhua lihapiiraista. Minäkin olen tottunut sanomaan lihapiirakka, enkä lihapiiras. Mustikkapiirakassani on pohja ja vähän päällistä, se ei ole ihan avoin, mutta ei suljettukaan.
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 08.08.2015 13:39

Jos kotona teen pellillisen lihapiirasta, se on piiras.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.08.2015 13:59

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni piiras on suljettu, umpinainen - ja piirakka on avoin.
En käsitä mitä ovat esim. karjalanpiiraat, joita jotkut kertovat syöneensä.

Pitääkö lähettää reklamaatio? "Teillä on kiinninnäinen piirakka täällä myynnissä. Sekä sen lisäksi piiras, joka ei ole kuin 'puolikiinninnäinen' ja petyin..."

Kuva Isompi piirakka-kuva: http://www.fazershop.com/Root/InRiver/O ... 09d303.png
Kuva Isompi kuva piiraksesta: http://www.fazershop.com/Root/InRiver/O ... a84243.png
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.08.2015 14:17

Piiraasta, Ryysy, piiraasta (kuva) ;)

Olisi tietysti johdonmukaista käyttää pellillä peitetyn piirakan muotoon leivottua leipomusta lihapiiraaksi, mutta minä sanon sitäkin lihapiirakaksi (esim. otin palan lihapiirakkaa), koska lihapiiras sanana ei kerro minulle oikeastaan mitään (epäilisin vain sanojan puhuvan "väärin").
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.08.2015 14:23

No niin, kappas. Piirakka - piirakan. Piiras - piiraan. Entäpä jos päätän yhdistää nämä molemmat, tulee piirakas. Teenkö silloin piirakaksia vai piirakkaita?
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 08.08.2015 14:24

Kyllä minäkin sanon- omien kirjoituksieni vastaisesti- lihapiirakaksi sellaista umpinaista juttua mihin laitetaan taikinan sisään
lihaa ja keitetään rasvassa. Mitä voi ostaa nakkikioskilta ja laittaa rinnuksille, kun on kännissä.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.08.2015 14:39

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.08.2015 14:58

Piirakkaita :ugeek:
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.08.2015 22:11

Kiitos!

Kävin kaupassa ja siellä oli tämmöinen piiras.

Kuva

Nyt kuitenkin mietin, että kun kyseessä on Vaasan Oy, niin miten kerron, että "ostin Vaasanin Isoäidin mustikkapiiraan?" Laitetaanko Vaasan, Vaasan', Vaasanin, Vaasan'n vai miten? Entä laitetaanko isoäiti isolla vai pienellä? Jos tämä pitäisi jossakin kirjoittaa, laittaisin varmaan, että "ostin Vaasan-merkkisen Isoäidin mustikkapiiraan". Myös mm. Vaasan ranskanleipä on aiheuttanut päänvaivaa. Parempi jättää pullamössöleivät, kuten Vaasan Ranskan LEIPÄ, osatamatta.

Kuva
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.08.2015 23:33

Toisaalta on Hyvinkään Sveitsi...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 09.08.2015 06:22

Ja Hesassa on Arabianranta ja jossain Itä- Suomessa on Jerusalem.

Mie tulin sanomaan, että on ukkonen ja vettä tulee ja mua alkaa jo kohta suuresti vituttaa.
toope

ViestiKirjoittaja Maaria » 11.08.2015 18:32

Ainako siellä sataa, kun täällä paistaa aurinko. Tuossa viikonloppuna sunnuntaina kävin yhdellä niemellä uimassa ja aurinkoa ottamassa.
Viimeksi muokannut Maaria päivämäärä 11.08.2015 18:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 11.08.2015 18:35

Ei tänään ole satannut, kun nyt vasta alkoi.
toope

ViestiKirjoittaja Maaria » 11.08.2015 19:14

Nythän on niin että piiraasta tuli piirakka eikä puolikiinniänäinen edes. Mummini (edesmennyt) on johtanut minua harhaan, ettenkö jopa sanoisi harhauttanut minua viekkaudella ja vääryydellä. Mutta eiköhän tämä elämä tästä vielä hyväksi muutu. Mummini siis on kertonut piirakan olevan piiras, joka ei sitten, kun todellisuus minulle valkeni kaikessa kaameudessaan, pitänytkään paikkansa.
Maaria

Edellinen

Paluu Romulaatikko