Chili

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Chili

ViestiKirjoittaja Kuutar » 30.07.2015 23:47

Muita chilistä pitäviä? Itse poimin juuri itse kasvattamani chilin palkoja, olivatkin paljon tulisempia kuin mitä kaupan chilimausteet yleensä.
Kuutar

Re: Chili

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2015 00:42

Söin lounaaksi fajitaksen, jonka seurana oli salaattia, jossa kohtuullisen runsaasti raakoja chiliviipaleita. Oh. Muutama pala jäi lautaselle. Pidän chilistä, mutta tarvitsen kyytipojaksi jotain maun pehmentäjää.

Miten kykenit suojelemaan chilit kirvoilta?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 31.07.2015 05:21

Erilaisista tulisista säilykkeistä pidän, jos ne lasketaan. Varmaan en ole ikinä ostanut tuoretta, vaikka syönyt kylläkin, kokemus oli ainutlaatuinen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja SADE » 31.07.2015 19:29

Pidän chilistä todella, mitä tulisempaa sen parempaa. Tosin kun olen enemmän tai vähemmän pakotetuista syistä joutunut syömään sitä päivittäin pidemmän aikaa niin on yököttänyt ajatuskin chilistä, vähän aikaa.
SADE

ViestiKirjoittaja Kuutar » 03.08.2015 02:59

Hilppa kirjoitti:Söin lounaaksi fajitaksen, jonka seurana oli salaattia, jossa kohtuullisen runsaasti raakoja chiliviipaleita. Oh. Muutama pala jäi lautaselle. Pidän chilistä, mutta tarvitsen kyytipojaksi jotain maun pehmentäjää.

Miten kykenit suojelemaan chilit kirvoilta?

Ne ovat ansarissa.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.08.2015 00:56

En muuten tiedä mikä laji on kyseessä. Ovat oransseja ja porkkanan muotoisia chilejä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja SADE » 10.08.2015 21:31

Tänään uutisissa sanottiin uuden tutkimuksen osoittavan, että jos syö 3-5 päivää viikossa chiliä niin elinikä voi pidentyä jopa 10 vuotta! Lisäksi sanoivat, että riski sairastua sydän-ja verisuonitauteihin tai syöpään vähenee kun syö säännöllisesti chiliä.
Tutkimuksessa oli tutkittu useita satoja tuhansia kiinalaisia ihmisiä, jotka söivät useina päivinä viikossa chilipitoista ruokaa.

Hämmästyin, sillä syödessäni chiliä ja tuntiessani chilin polttavan koko sisuskaluja olen lähes joka kerta miettinyt, että miten terveellistä tuo voi olla... No on kai sitten hyvinkin terveellistä.
SADE

ViestiKirjoittaja karsee nimimerkki » 11.08.2015 02:00

tupakoivia peloteltiin viime vuosituhannella väittämällä,että jokainen poltettu savuke lyhentää elinikää 7 minuutilla.silloisen vallitsevan (kenties tupakkateollisuuden manipuloiman) käsityksen mukaan elinikä tulisi lyhentymään vain sieltä kurjemmasta päästä.

miten lienee ylenmääräisen chilin syönnin laita?
karsee nimimerkki

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.08.2015 02:39

SADE kirjoitti:Tänään uutisissa sanottiin uuden tutkimuksen osoittavan, että jos syö 3-5 päivää viikossa chiliä niin elinikä voi pidentyä jopa 10 vuotta! Lisäksi sanoivat, että riski sairastua sydän-ja verisuonitauteihin tai syöpään vähenee kun syö säännöllisesti chiliä.
Tutkimuksessa oli tutkittu useita satoja tuhansia kiinalaisia ihmisiä, jotka söivät useina päivinä viikossa chilipitoista ruokaa.

Hämmästyin, sillä syödessäni chiliä ja tuntiessani chilin polttavan koko sisuskaluja olen lähes joka kerta miettinyt, että miten terveellistä tuo voi olla... No on kai sitten hyvinkin terveellistä.

http://www.bmj.com/content/351/bmj.h3942
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 11.08.2015 09:16

Kiitos Psykopatologia!

karsee nimimerkki, eiköhän tuo ole jo moneen kertaan todistettu erinäisissä tutkimuksissa, että tupakointi yleensä lyhentää elinikää?
Sen sijaan mitä tulee chiliin niin tutkimustulokset ovat uutta, mutta voisin kuvitella, että liikaa mitä vain ei ole hyväksi terveydelle.
SADE

Paluu Romulaatikko