Kirjoittaja Maria » 23.09.2010 13:31
Suhtautumiseni kaamosmasennuskeskusteluun on varovaisen myönteinen. Kirjoituksen mukaan vain prosentti kärsii kyseisestä oireesta. En tiedä kuulunko tuohon yhden prosentin ryhmään enkä tiedä, mistä johtuu, että en pysty säätelemään unirytmiäni talvisin samalla tavoin kuin nuorena. Tunnen tarvitsevani talvisiaamuisin kirkasvalolampun valoherätteen. En usko, että olisin jotenkin poikkeusyksilö tai yksi sadasta, vaikka masennukseni aikanaan puhkesikin sydäntalvella pimeän syksyn jälkeen. Niin monen tekijän summa. Tunnen jaksavani kirkasvalon ansiosta paremmin. Aikanaan kirkasvalohoitoa suositteli psykiatrini. Myöskään kevään vaikutusta en koe niin voimakkaan tunneperäisesti, kun käytän valohoitoa talvisin. Voi olla, että pelkkää placeboa vain, mutta minulla tuntuu toimivan. Kirjoituksessa suositeltiin myös viikon lomamatkaa talvisin. Lamppu tulee halvemmaksi ja koen lampun sekä monien liikuntaharrastusteni auttaneen riittävästi. Myös riittävä D-vitamiinin saanti talvisin on tärkeätä.
Mikä tahansa asia esitettynä (tai luettuna) siten, että oireiden vakavuus, harvinaisuus ja erityisyys korostuvat (Tai jos eitetään siten, että asia eriytyy olennaisimmasta ytimestään), voi lisätä tuota Pertti Luukkosen mainitsemaa hysteerisyyttä.
En koe, että kaamosoireilussa sinänsä olisi mitään erityistä. Tuiki luonnollinen elämänrytmiin liittyvä asia. Ehkä pitäisi puhua kamoksen vaikutuksista vireystilaan noin yleisemmin eikä varsinaisesti masennuksesta. Ihmisellä on rytminsä, biologinen kellonsa. Muiden eurooppalasten kanssa olen usein keskustellut kesä/talviaikaisesta kellojen siirrosta. Espanjalaiset eivät ole millänsäkään kellojen siirtämisestä, mutta kun joutuvat elämään täällä yhden talven, huhti-toukokuussa alkaa hirveä kalabaliikki maaliskuisen kellojen siirron ja keväisen voimakkaan auringonvalon "hulluksi tekevästä" vaikutuksesta. Eräskin tosesi, että "Minä kyllä peitän ikkunani mustalla jätesäkillä ja teipillä." ja toinen halusi silmälaput silmilleen toukokuisiksi öiksi.