Ruokajonossa!

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Ruokajonossa!

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.07.2015 18:44

Herkkusatsilta kuulostaa, nam! Leipomo-leipiä ja muita leipiä on aina paljon. Samoin 'puolivanhoja' pullia ym. herkkuleivoksia. Joskus on salaattia (pussissa), joissakin salaattikastike mukana. Lihaa saa myös paljon (en ota), valmiskeittoja jne. Joskus on semmoisia, joissa on vain jauhoja, näkkäriä, lisää outoja jauhoja, makaroneja yms. Mutta mitä ihmettä on spelttijauho? Minä en osaa mistään jauhoista tehdä oikein mitään, niin ne on aina olleet aika turhia. Ja aina niihin pitäisi lisäksi ostaa itse jotakin muuta. 'Pitkähkö' aika kun viimeksi itse missään käynyt...
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 30.07.2015 18:49

On sitä köyhillä hyvät ruuat. Mutta mitä teet esim. kookosvedellä?
Onko nuo jotain sellaisia joista on menossa päivämäärä vanhaksi? Oikein en muuten voi ymmärtää noita ruokia.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2015 00:34

Perunoista, kookosvedestä ja jostain vihanneksesta tai esim. Broilerisuikaleista voi tehdä chilin kanssa itämaisen kastikkeen, jota voi syödä keitetyn lisäkeriisin kanssa. Mausteeksi limettiä ja vaikka thaibasilikaa tai sitruunaruohoa.

Lisäys. Kermaa tai jogurttia, jossa rasvaprosentti vähintään 7.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 31.07.2015 05:39

Trisse kirjoitti:Ehkäpä hyvä että ne ovat yleensä yhdeksältä aamulla eli tuntikausia ennen heräämisaikaani.

Ainakin eilinen satsi näytti sellaiselta, että sitä ilman köyhäkin elää.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2015 10:23

Köyhänkin olisi hyvä syödä monipuolista ravintoa. Jokaisen tulisi syödä kohtuudella. Osa noista tarvikkeita ovat hyvin säilyviä.

Speltti (4.95€ 800 g)
Spelttiräiskäleet
1/2 l maitoa
1/2 tl suolaa
2 rkl sokeria
2,5–3 dl puolikarkeita ydinspelttijauhoa. Sekoita taikina. Anna turvota. Paista öljyssä tai voissa ohuita räiskäleitä.

Tuo oli ohje pussin kyljessä. Toope ojensi reiskojen ja näkkärin ohjeen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 31.07.2015 13:46

Trissen linkistä keskusteluosa
"Suomessa on jokaisella mahdollisuus kouluttautua omien kykyjen mukaan vaikka tohtoriksi asti ja löytää itselle se sopiva juttu. Toki valitettavasti kaikki vanhemmat eivät osaa kannustaa lapsiaan ja antaa oikeaa esimerkkiä koulutuksen tärkeydestä (oli se oppiaste mikä hyvänsä)"

Hauska ajatus, että kun olet tohtori et tarvitse leipäjonoa.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 31.07.2015 14:03

Sun linkissä siinä kommenteissa.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.08.2015 00:10

Kyllä jakoivat teille hyvän kassin. En vaan ymmärrä, miksi lukijoiden (Metro HS) piti tuostakin aloittaa ilkeily–parjaus–sivistymättömyys–idiotismi keskustelu. Tai oikeastaan miksi lehdissä ylipäätään pitää olla aiheesta kuin aiheesta nettikeskustelu?

Asiasta toiseen, kokeilin ensi kertaa spettiä. Laitoin vain osittain. + vähän grahamia ja suurimmaksi osaksi puolikarkeita vehnäjauhoja. Tein siis mitäpä muuta kuin (sitä ainaista) pullaa. Ja extrahyvää tuli!
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 02.08.2015 07:16

31.7 kai tarkoitit? En enää söisi tuota mozzarellaa.
Eikä siitä aina tarvitse jotain tehdä, voi vaan leikata siivuja ja laittaa vaikka leivän päälle.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2015 12:20

Mozzarellasta, aurinkokuivatuista tomaatista ja spelttijauhoista saa tehtyä vaikka pizzan. Jos aurinkokuivatut tomaatit ovat öljyssä, sen voi käyttää pizzataikinaan. Lisäksi tarvitset joko kuivahiivaa tai puolikkaan hiivan. Noista tekisin pannupizzan leivinpaperille. Pienehkö taikina (Kolmen desin, siis vettä, ja alustetaan spelttijauhoilla notkeaksi, 1/2 tl suolaa, oliiviöljy tomaateista) kohottuaan levitetään leivinpaperin päälle uunipellille ja ehkä ketsuppia sivellään vähän taikinan pintaan ensin, jos ei ole tomaattipyrettä, lisätään aurinkokuivatut tomaatit, mozzarella viipaleina ja pinnalle lisäksi ihan vähän juustoraastetta ja oreganoa. Sitten uuniin 225°C ja paistetaan kypsäksi. Katsotaan, että pohja on hieman ruskistunut, jolloin on kypsää.

Tuollainen pizza on nimeltään Margarita höystettynä mozzarellalla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.08.2015 12:32

Olenkin ihmetellyt mihin aurinkokuivattuja tomaatteja käytetään, koska sellaisenaan ne maistuvat hirveältä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 02.08.2015 18:43

Hyi helvetti, en kyllä ymmärrä miksi ihmiset ottavat tuollaista riskiä ruuan kanssa. Kyseessä ei ole köyhyys, koska ilman noita ruokia kaikki pärjäävät.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 02.08.2015 19:44

Lihat ja maitotuotteet talvisin!
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 02.08.2015 20:00

Trisse kirjoitti:Minähän en juuri ottanutkaan riskiä. Olen kyllä miettinyt jos alkaisin dyykkaamaan..

Niin et ottanutkaan mutta kuinka moni ahneuksissaan ottaa riskin ja syö jotain pilantunutta?
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2015 20:09

Luulen, että jonossa oli tottuneita dyykkaajia, koska oli tuollainen mainostettu tapahtuma.

Olen esimerkiksi raejuustoa syönyt päiviä jopa viikon vanhana, enkä ole sairaaksi tullut. En koskaan kotonani mistään vanhaksi menneistä ruuistani, joita olen syönyt, ole sairaaksi tullut. En kuitenkaan suosittele muille kokeilemaan. Pitää tietää mitä kokeilee ja millä tavalla. Sen sijaan raakaa (enkä myyntipäivän jälkeistä) lihaa en enää syö sairastuttuani kerran Portugalissa ikävään salmonellaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 02.08.2015 20:13

Mutta kylmäketju ei ole kai katkennut?
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2015 20:20

En ymmärrä, mihin tuotteeseen viittaat. Jos tarkoitat sitä Mozzarellaa, minun pitäisi haistaa ja aavistuksen verran maistaa sitä, jott voin sanoa, voiko siitä tehdä pizzan vai ei. Kuumennettaessa uunissa ruuassa ei ole niin suurta riskiä kuin kylmissä ruuissa. Vakuumikalat ja lihat ovat eri juttu. Niitä ei voi vanhana syödä. Tosin lähikaupastamme olen ostanut savusiikaa, joka on ollut punaisen lapun tuote, siis puoleen hintaan. Söimme kalan samana ostopäivänä (kylmäketju ei katkennut). Niissä oli myyntipäivä ilmeisesti ostopäivä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 02.08.2015 20:30

Viittaan siihen että sanoit syöväsi kotona päiväysvanhoja tuotteita.
Kaupasta kyllä voi ostaa punaisen hintalapiun tuotteita vaikka en niitäkään juuri osta. Koska ne pitäisi aika nopeasti syödä tai pakastaa eikä sinne yleensä mitään mahdu.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2015 23:02

Kyllä joskus syön sellaisiakin tuotteita, joita jotkut heittäisivät roskiin. Syy on se, että ostan kerralla enemmän ruokaa ja käyn harvoin kaupassa, joten menekkiä en aina osaa arvioida tarkasti. Viilit, jogurtit, rahkat, tuorejuusto, piimä, joskus kermakin saattaa vanheta päiväykseltään kaapissani, enkä heitä pois vaan valmistan ruuaksi tai syön sellaisenaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2015 23:13

Jos homejuusto on ollut liian kauan kaapissa, kuorin pinnan pois, mutta syön sisukset, jotka ovat ihan hyvää vielä. Homeista leipää en syö (enää). Kun olin lapsi, homehtuneesta leivästä kuorittiin homeet pois ja se syötiin. Valitettavasti leipähome tuottaa aflatoksiineja, jotka saastuneen leivän homerihmastoissa ovat levinneet kaikkialle leipään. Aflatoksiinit eli homemyrkyt aiheuttavat syöpää.
Hilppa

Seuraava

Paluu Romulaatikko