Aikuisen pukeutuminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Aikuisen pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.07.2015 18:38

Tämä on taas tätä sarjaa, mutta olkoon.

Miten aikuisen ihmisen (naisen ja miehen) kuuluu pukeutua? Olen muistaakseni lukenut, että tennarit eivät sovi enää tietyn ikäiselle. Netistä olen myös lukenut, että ihmiset häpeävät esim. vanhempiensa, miesystäviensä ym. pukeutumista. Lisäksi minulla oli ala-asteikäisenä ihan selkeä kuva siitä, että kun olen "aikuinen" niin päälläni on yhtä hieno jakku ja muut vaatteet kuin opettajallammekin. Lisäksi muistan, että alle 20-vuotiaana oli selkeä käsitys, että sitten kun olen yli 20, en voi enää käyttää näin sekopäisiä vaatteita. Eli, miten aikuinen (iältään 18, 30, 40, 50, 60, 70, 80, jne.) pukeutuu? Värit ovat käsittääkseni makuasia vai ovatko nekään?

Lisäsin luvun 18.
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 30.07.2015 12:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

Re: Aikuisen pukeutuminen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.07.2015 22:12

En luottaisi kumpaankaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.07.2015 22:33

Miten aikuisen ihmisen (naisen ja miehen) kuuluu pukeutua?

Vaikea kysymys. Netistä varmaan löytyy kaikenlaisia oikeaoppisia pukeutumisneuvoja, mutta mahdatko kaivata niitä.
Minä sanoisin, että tilanteen mukaan, ja sää on erittäin tärkeä tilannetekijä. Kumisaappaat ovat tänä kesänä olleet kova juttu, niin olen ymmärtänyt. Sadetakki ja kurahousut ovat myös kätevä varustus Suomen suvessa. Aikuisten kohdalla tosin ei puhuta kurahousuista, vaan sadehousuista...

Edesmenneen äitini vaatevarastoa silmäillessäni olen huomannut, että vetoketjulliset takit eivät ole kuuluneet aikuisen ihmisen pukeutumiseen. Minä taas inhoan nappeja ja rakastan vetoketjulla suljettavia vaatteita. En muista milloin viimeksi olisin napittanut takkini kiinni, niissä on aina ollut vetoketju...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.07.2015 23:32

Kyse on paljolti myös rahasta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 07:30

Tänä kesänä olen nähnyt monella sellaisia 'viittoja'. Luulin ensin, että naapuri ulkoiluttaa koiraa aamutakissa, mutta se onkin näköjään ollut jokin muoti-ilmiö sekä aikuisten että nuorten pukeutumisessa.

Pienenä osasin eritellä erikseen myös 'mummovaatteet', esim. kaikki Marimekon vaatteet olivat automaattisesti mummokategoriassa (kunnes tulin vähän vanhemmaksi). Myös tietynnäköiset nauhalliset littanat ecco-kengät ovat (vielä nytkin mielestäni) mummokengät. En tiedä minkä ikäinen saa ostaa sellaiset kengät. Kuulemma myös itselläni on yhdet "mummokengät", mutta kun ne on niin hyvät.

Joskus oli myös käsitys, että aikuisten vaatteet eivät saa olla kokonaan mustat. Lisäksi aikuisten vaatteet (varsinkaan jos on äiti) eivät saa olla liian seksikkäät. Eivätkä liian tiukat, ei mitään pillinuorisofarkkuja.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 07:55

Kesäkellä päivää tulee sakot, yöaikaan ei välttämättä.

Eikö muka Trissellä ole mitään käsitystä pukeutumisesta? Kaikilla on ainakin omat mieltymykset. Mm. leopardikuvio on sellainen, mikä yleensä jakaa ihmiset automaattisesti kahteen leiriin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 08:25

Minullakin on yhdet, vähän tämän tyyppiset. Tykkään punaisesta kaikessa.

Kuva
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 08:39

Toivottavasti en nyt loukkaa kenenkään kenkämakua, mutta sitä päivää ei varmasti tule ikinä, että hankkisin nämä ecco seniorit. Tällaiset saa hankkia aikaisintaan 60-vuotiaana.

Kuva

Kaiken kukkuraksi, mitä pitempään näitä tuijotan, sitä vähemmän hirvityksiltä nämä alkavat näyttää. Apua.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 28.07.2015 13:27

Kenkien valinta ei aina ole mausta kiinni, vaan jaloilla on omat vaatimuksensa, joita on pakko noudattaa mikäli mielit kävellä niillä vanhuudessasi mahdollisimman pitkään. Yksi hyväkuntoisiakin jalkoja kohtaava tosiasia on, että jalkaterän muoto muuttuu ikääntymisen myötä. Se madaltuu ja levenee, joten kivuttomaan kävelyyn tarvitaan toisenlaiset kengät kuin nuoruusvuosina.

Että ihan hyvä, jos alat aikasi katseltuasi pitää kengistä, jotka jalkasi saattavat myöhempinä vuosinasi tahtoa käyttöönsä suostuakseen palvelemaan sinua. :)

Tuli vielä mieleeni... Onneksi nykyisin on myös tarrakiinnityksiä. Ne ovat kätevät aikana, jolloin kädet ovat liian kankeat kengännauhojen solmimiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 16:31

Ecco-kenkiä on kaiketi myös ihan ok:n näköisiä. Tuota ecco senior -mallia saan sitten joskus mummoltani perinnöksi varmaan paritkymmenet, että niitä ei tarvitse edes erikseen ostella. Omat jalkani pitävät erityisesti junttilenkkareista.
Ryysy

ViestiKirjoittaja SADE » 28.07.2015 19:52

Onko todella jokin ikäkaudelle ominainen pukeutumistyyli? Ei kai enää nykyään..?

Pukeudun aivan tilanteesta ja mielialasta riippuen, en iästäni riippuen.
SADE

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.07.2015 21:05

En tiedä, mikä aiheuttaa epähoukuttavuuden. Ehkä tuo vaalea väri, mutta toisaalta mustana olisivat ihan Mikki-Hiiren kengät.

Malli ei käy itselleni, mutta mustia Eccoja siis en tuota mallia, olen kyllä kuluttanut loppuun jokusen kpl:een.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 21:39

Trisse kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Ecco-kenkiä on kaiketi myös ihan ok:n näköisiä. Tuota ecco senior -mallia saan sitten joskus mummoltani perinnöksi varmaan paritkymmenet, että niitä ei tarvitse edes erikseen ostella. Omat jalkani pitävät erityisesti junttilenkkareista.

Värikö tuossa vai mikä tökkii? Vaalea väri tietty korostaa leveyttä ja epäseksikkyyttä.

Ei, kyllä ne on kaikenvärisenä ihan kauheat. Eikä kuva edes kerro koko totuutta. Voisin kuvitella, että nuoremmallekin henkilölle ne sopisivat, ehkä, mutta eivät minulle. Tämä taitaa onneksi olla makuasia. Ehkä mummoni ecco-kenkäily "ostetaanhan sinullekin tämmöiset, kokeile nyt kuinka hyvät" vaikuttaa taustalla. Tietysti, jos joku ihminen, joka on löytänyt hienon jutun, haluaa usein tarjota kyseistä vaihtoehtoa muillekin. Seksikkyys voisi liittyä asiaan ainoastaan sitä kautta, että juurikin mummollani on ollut aina hyvin selkeä käsitys siveellisestä pukeutumisesta yms. Eccot taitavat siis olla vähintäänkin siveelliset.

Korostaisin vielä, että en tosiaan mummouta koko ecco-komppaniaa, jopa nuoret pisnesmiehethän käyttävät usein "eccoa".
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 28.07.2015 21:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 28.07.2015 21:53

SADE kirjoitti:Onko todella jokin ikäkaudelle ominainen pukeutumistyyli? Ei kai enää nykyään..?

Pukeudun aivan tilanteesta ja mielialasta riippuen, en iästäni riippuen.

Nimen omaan, mm. tilanteesta riippuen. Ei 'voi' käyttää mitä tahansa vaatetta missä tahansa tilanteessa. Voit tietysti vetää vaikkapa punk-henkiset kamppet päällesi ja ajatella, että "ei tässä mitään"... (oletan tietäväni, että mielialasi ei moista pukeutumista hae, joten sikäli tilanne on tasapainossa).
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.07.2015 22:25

Nyt kekkasin, mikä noissa Ecuissa tökkii. Se on kiilakorot. En voi sietää (siis itselläni en, muille saattaa sopiakin) kiilakorkoisia kenkiä. Lenkkareissahan ei varsinaisesti ole korkoa, mutta ne ovatkin lenkkitossut eivätkä mitkään kengät.

Korokepohjaisia kenkiä olen myös inhonnut, kunnes tsadaa. Löysin ihanat espanjalaiset korkkarit, joissa on myös koroketta päkiän alla. Eivät siis tunnu niin hankalilta jalassa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.07.2015 22:34

Kyllä vähän sinne päin. Mutta saattaa olla myös "valekorokepohja", jossa on vain reunus, mutta ei kovin paksu pohjaosa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 28.07.2015 22:37

Minusta epäseksikkään noista tekee pohjan muoto, joka on leveä ja sitten etuosaan kapeneva. En voi pitää kahdesta syystä; koska eivät ole hyvät muodoltaan jaloilleni ja koska ovat karseen näköiset. Tykkään rouheemmista vapaa-ajan kengistä. Joko reilusti rouheet tai sitten himphamput juhlahöppänät.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.07.2015 15:44

Epäseksikkäät kengät ovat yleensä jaloille ystävällisemmät kuin seksikkäät, jotka tavallisesti kohtelevat omistajaansa kaltoin enemmän ja vähemmän. Luulen, että mitä aikuisempi ihminen sitä enemmän hän uskaltautuu ajattelemaan pukeutumisessaan omaa mukavuuttaan ja myös terveyttään; muiden miellyttäminen jää taka-alalle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.07.2015 15:59

Rieker ja salomon sopivat omaan lättäjalkaani. Muita kenkiä sörkin pitkällä tikulla ennen kuin uskaltaudun edes testaamaan. (Paitsi ilmaisia.)

Tarralenkkarithan olivat joskus muotia, vielä siis aikuisikäisenä. Muistan kun minullakin oli. Merkkiä en muista, mutta jotkut lapsityövoimalla tehdyt.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.07.2015 16:27

Eilen näin yhdellä nuorella naisella jalassaan vaaleanpunaiset Reino-tossut. Bussissa, joten kyllä hän varmaan oli ihan tarkoituksella lämpimissä aamutohveleissa liikenteessä.
Näyttivät oikein mukavilta, ja luulen harkitsevani niitä kylmempien säiden jalkineiksi. Ovat ilmeisesti muodissa, joten tuskin kukaan kuvittelee minun vanhuudenhöperyyksissäni lähteneen aamutossuissa ulos.
Mirri

Seuraava

Paluu Romulaatikko