Etuperse ei kestä pyöräilyä

Etuperse ei kestä pyöräilyä

ViestiKirjoittaja toope » 19.07.2015 06:04

Mikähän siihen on syynä kun tulee mielettömät kivut etuperseeseen pyöräilyn jälkeen vaikka penkki on hyvä.
Ja, jos vika olisi penkissä, luulisi, että tulisi takaperse kipeäksi.
toope

Re: Etuperse ei kestä pyöräilyä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.07.2015 09:01

Penkin asento? Mulla ainakin on tosi tarkkaa, että penkin etuosa ei osoita yhtään ylöspäin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2015 11:16

Jos laskee satulaa heti 5 senttiä ja jos ei ahdista, nostaa sitten 1 sentin jne.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 19.07.2015 14:13

Penkki laitettiin liikkeessä muka just kohilleen mutta ehkä mulla onkin vika etuperseessä enempi.
Pitää ajaa nyt mönkijällä vähän aikaa ja kokeilla sit uudelleen pyörällä.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.07.2015 14:17

Mullekin on laitettu istuin "kohilleen", mutta ei se ole ollut mulle sopiva. On ollut pakko vaatia etupään madaltamista kutakuinkin vaakasuoraan asentoon. Eipä sitä kukaan muu voi tietää, mikä on itselle sopiva kuin itse, vaikka jotkut muuta yrittävätkin väittää.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2015 14:25

Asiaan vaikuttaa myös etäisyys ruhosta ohjaustankoon ja ohjaustangon korkeus, toisin sanoen kuinka kumarassa ajaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.07.2015 14:33

Aja kuten spinning-pyörällä konsanaan ts. istu satulalla mahdollisimman vähän.

Edit: paitsi älä sittenkään tee noin, jos joudut esim. kuljettamaan jotakin toista ihmistä tarakalla. Jos pyörä tärisee liikaa, hänelle voi tulla turvaton olo.
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 19.07.2015 14:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 19.07.2015 14:34

Minä ajelen vaan maastossa tällä pyörällä ja asento on sitten maaston mukaan.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.07.2015 23:37

Pyörän saa liikkeelle joko polkemalla (1) voimakkaasti isolla välityksellä harvakseltaan tai (2) pyörittämällä tiuhasti pienellä (iso kadenssi). 2:ssa satula voi olla matalammalla kuin 1:ssä. Naisilla kammet voisivat olla (165), alle standardin, 170 mm. Lyhyitä kampia voi olla vaikea saada, ja kilpapyörissä 172,5 taitaa olla jopa tavallisin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2015 21:15

Ryysy kirjoitti:Aja kuten spinning-pyörällä konsanaan ts. istu satulalla mahdollisimman vähän.
Edit: paitsi älä sittenkään tee noin, jos joudut esim. kuljettamaan jotakin toista ihmistä tarakalla. Jos pyörä tärisee liikaa, hänelle voi tulla turvaton olo.

Kiikkerän polkupyörän hallinta "seisoviltaan" eli putkelta epätasaisessa tunturissa voi olla hankalaa. Eihän pyöräily mitään telinevoimistelua ole!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2015 21:19

Yksi syy liian korkeisiin satuloihin voi olla jalkajarrussa. Jos satula on suhteellisen matalalla, jalkajarrutus on (käsittääkseni) vaikeampaa.
Jos yksi käsijarru, mieluummin etupyörään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2015 20:01

Rasvaaminen on hyvä muistaa. Sitä tarvitsee sekä pyörä että sen käyttäjä...
Vaseliini on hyvä: 'konevaseliini' pyörälle ja valkovaseliini pyörän polkijalle. Jälkimmäinen on sikäli kätevää, että sitä voi tarvittaessa käyttää myös pyörän huoltamiseen. Toki pyörälle öljyt olisivat parempia, mutta vaseliinista on moneksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2015 20:50

Pyöräöljy kannattaa hankkia spray'na. (Ja kainaloihin sitten myös.)

Vaseliinista ketju tulee töhnäiseksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.07.2015 22:22

Ryysy kirjoitti:Aja kuten spinning-pyörällä konsanaan ts. istu satulalla mahdollisimman vähän.

Ainakin maastopyörissä rungon mitoitus on sellainen, että ei ole luontevaa polkea putkelta. Ja ylämäessä satulassa istuen pienellä vaihteella ajaen on paljon iisimpää kuin rasittavampi polkeminen seisaaltan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 29.07.2015 05:55

On muuten helvetilliset rakot sisäreisissä vaikka laitoin vaseliiniä.
Olen siis ajanut maastossa lähes 200 km ja rinkka selässä.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.07.2015 11:10

En ole vaseliinia käyttänyt. On tehokkaammin pysyviä tuotteita.

Compeedin rakonestopuikkoa olen käyttänyt lenkillä sykevyön alla estämässä reunojen haavojen syntymistä. Myös uusien kenkien totutteluvaiheessa olen laittanut suojaavaksi kerrokseksi hiertymisalttiisiin kohtiin Compeedin puikkoa.
https://www.compeed.fi/jalkojenhoito/rakonestopuikko

Myös Linolan suojaava balsami käy arkojen paikkojen suojaamiseen ja pysyy hyvin hikoillessa.
http://www.apteekkituotteet.fi/Linola-Suojaava-balsami

Monet pyöräilijät käyttivät (ainakin ennen) talkkia hiertymien estoon.

Bacibact–puuteri vastaa lähinnä vanhan ajan basimysiinipulveria, jota käytettiin palovammojen ym. hoitoon. On nykyisinkin saatavilla, tosin tämän linkin mukaan (tilapäisesti) loppu.
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/ ... uteri-10-g
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.07.2015 11:23

Taisipa olla turha tuo linkkilistani, toope näkyy kirjoittaneen jo kuudelta ja minä heräilin vasta kymmeneltä (taas kuivuri yhteen yöllä). Ja on toivottavasti jo ehtinyt kysyä farmaseutin/lääkärin neuvoa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja toope » 29.07.2015 11:38

Ei ollut turhia linkkejä. Mie olen sen verran seksuaalisesti rajoittunut henkilö etten niin vaan mene näyttämään etupersevaivojani kelleen. Ja ei ole edes kyytiä vielä apteekkiin.
Kuivattelen kamojani vasta tässä.
toope

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet