Kirjoittaja Mirri » 19.07.2015 15:56
Vaikea kuvata miltä migreenikohtaus tuntuu, se kun voi olla monimuotoinen ja vaihtelevainen samallakin ihmisellä. Erittäin kova ja jyskyttävä päänsärky tietysti on oleellinen osa migreenikohtausta, mutta ei ollenkaan ainoa. Eikä päänsärky aina ole niin sietämättömän kovaa kuin kerrotaan, se voi olla lievempääkin. Oksentelu, ripulointi, ja yleinen huonovointisuus on osa migreenikohtausta. Kalpea ja kylmänhikinen iho, palelevuus, vapina, käsien puutuminen, aistien herkistyneisyys... Valot, äänet, hajut, maut - kaikki voivat tuntua sietämättömiltä.
Sekavuus lienee vähemmän tunnettu migreenikohtauksen oire; ihmiseltä voi mennä 'tolkku pois'. Se voi ilmetä kohtauksen ollessa tulollaan tai sen ollessa päällä. Tähän asiaan törmäsin vasta 2000-luvulla tuttavan kertoessa lukioikäisestä pojastaan, joka päivänä muuanna ilmestyi koulusta kotiin sekaisena ja aivan kuin muistinsa menettäneenä - ja kauhean sairaana. Ensiavussa sitten selvisi, että kyseessä oli migreenikohtaus, ja apukin löytyi nopeasti nykyisillä lääkkeillä.
Minusta vertaus pahimpiin kuukautiskipuihin on aika osuva, koska olen kärsinyt niistäkin. Onneksi siihenkin vaivaan on nykyisin tehokkaat lääkkeet. Ja tiedetään, ettei kyseessä ole vain vaikea kipu, vaan laaja-alainen oireyhtymä, joka aiheuttaa monenlaista oireilua. Kokemukseni mukaan hyvin paljon samanlaista kuin migreenikohtauksessa; kivun paikka vain on toisaalla.
Ennen triptaanien aikaa tiedettiin, että periaatteessa migreenikohtaukseen tepsivät samat lääkkeet kuin kuukautiskipuoireyhtymään kohtauksen ollessa päällä. Miksei käytännössä ollut niin, sitä ei tiedetty.
Minulla migreeniä hoidettiin (tai siis yritettiin ainakin jotenkin lievittää kohtauksia...) aikoinaan Clotamilla, oli sekä suppoina että tabletteina, ja saman tulehduskipulääkkeen olisi periaatteessa pitänyt tepsiä kuukautiskipuoireyhtymään, vaan eipä auttanut. Siihen oireyhtymään oli monien lääkekokeilujen ja markkinoilta kadonneiden hyvienkin lääkkeiden jälkeen vuosikaudet Miranax, joka oli erittäin tehokas niin, että jopa työkykyisyys säilyi - kunhan vain tabletit olivat käsillä aina tarvittaessa.
Maallikkona en usko migreenin olevan pelkästään aivoverisuoniin liittyvän häiriön, vaan luulen sen olevan laaja-alaisempi ja yhdistävänä tekijänä migreenin ja kuukautiskipuoireyhtymän välillä - niiden oireiden samankaltaisuuden selittäjänä - lienee prostaglandiinit tavalla tai toisella.
Sivusta seuraajan migreenikohtaus voi säikäyttää, koska ihminen on siinä tilanteessa erittäin kurjassa kunnossa, avuton ja tarvitsee hoivaa. Aivan samoin kuin kuukautiskipuoireyhtymän kynsissä sen jyllätessä oikein pahana. Minä en koskaan päätynyt migreenikohtausten vuoksi sairaalan ensiapuun, koska Clotamista sun muista sain aina jonkinlaisen helpotuksen ennen triptaaniaikaa, mutta se kuukautiskipuoireyhtymä teetti eräätkin sairaalareissut ennen nykyisiä tehokkaasti toimivia lääkkeitä.