Re: Mitä Psykopatologia-foorumi lukee nyt? [ym.]

Re: Mitä Psykopatologia-foorumi lukee nyt?

ViestiKirjoittaja Megakesä » 14.09.2010 14:54

Hermitin kirja Kuntoutujan tie
(tukarimerkintöjä ja elämäkertaosioita)
-> hieno

Hymy Kankaanpää: Eikö rakkaus riittänyt?
(kirjoittajan pojan tarina)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 14.09.2010 23:47

Olen kielitieteilijä koulutukseltani, ja mielestäni k.o kirjan kieli ja tyyli olivat ihan hyviä. Muutamia murteellisia ilmauksia löysin, mutta ne höystivät tekstiä mukavasti. Lisäksi oli kiva lukea uudestaan Hermitin päiväkirjatekstit, kun koko hänen päiviksensä lukemisesta netissä on jo kulunut aikaa. Itsekin tosiaan haaveilen kirjan julkaisemisesta, joten tästä sain hieman rohkaisua.
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 14.09.2010 23:48

Soile Helminen: Mikä minun on
(romaani paniikkihäiriöstä)
Hanna Marjut Marttila: Tulikirja
(nuorten avo-osasto ja uusperhe-elämää)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 15.09.2010 14:39

Hymy Kankaanpää: Rakkauden kerjäläinen
(opettaja psykoterapiassa) -> aika vähän annettiin käytännön keinoja ahdistuksen kanssa pärjäämiseen potilaalle, ja lääkkeitäkään hän ei saanut käyttää, enimmäkseen vellottiin lapsuudessa
-> kai psykoanalyyttinen psykoterapia sitten on tuollaista, mutta mielestäni psykoterapian yhden tarkoituksen pitäisi olla potilaan tukeminen arjessa, liialliset menneisyysmuistelot vain hajottavat minuutta
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 15.09.2010 19:42

Nina Linnovaara: Sofia ja salaisuuksien kevät
(Salkkari-kirja)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 17.09.2010 19:51

Ben Furman: Ei koskaan liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus
(helppolukuinen, asiallinen teos, mutta itse olisin toivonut muita lapsuuden ongelmia käsittelyyn perhesuhteiden lisäksi, itselläni koulussa oli kurjaa, ja perheeni kanssa mukavaa)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 17.09.2010 21:06

*pois*
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 15:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Megakesä » 18.09.2010 00:59

Kaj Hedman: Paniikissa-seuranani ahdistus
(elämäkerta ja kertomus agorafobiasta)
-> itselläni on sama vaiva, joten löytyi paljon asioita, joihin pystyin samaistumaan, pystyn kuitenkin nykyisin viettämään aktiivista elämää
Megakesä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 19.09.2010 00:53

Jukka Parkkinen: Onnenpoika ja pelienkeli
(nuortenromaani mm. rahapeleistä ja tietokoneista)
-> vähän viihteellisempää, kun olen tällä viikolla lukenut aika raskaita tekstejä.
Megakesä

ViestiKirjoittaja GAD » 19.09.2010 03:06

M.Y. Joensuu; Harjunpää ja rautahuone. Eipä ollut mielestäni Joensuun alkupään tuotannon veroinen.
https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9511250203

Makuasioita tietysti.

Olli Jalosen Poikakirja sen sijaan muutaman kymmenen luetun sivun jälkeen tuntuu "vievä mukanaan".
https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9511245728
GAD

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.09.2010 03:32

GAD kirjoitti:M.Y. Joensuu; Harjunpää ja rautahuone. Eipä ollut mielestäni Joensuun alkupään tuotannon veroinen.

Makuasioita tietysti. (- -)

Ainakin osin. Mutta jos Harjunpää-sarja on tuttu, pystyy arvioimaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja GAD » 19.09.2010 22:54

Psykopatologia kirjoitti:
GAD kirjoitti:M.Y. Joensuu; Harjunpää ja rautahuone. Eipä ollut mielestäni Joensuun alkupään tuotannon veroinen.

Makuasioita tietysti. (- -)

Ainakin osin. Mutta jos Harjunpää-sarja on tuttu, pystyy arvioimaan.

Totta, noinhan asian laita on.

Olen huomannut tässä alkaneen syksyn ja menneen kevään myötä, että monelta kirjailijalta tuntuu ilmetyvän uusi kirja per vuosi vain sen takia että niin jotenkin kuuluu olla. Alkavat toistaa itseään, oli sitten kyse kotimaisesta tai käännöskirjallisuudesta. Ote jotenkin herpaantuu ja kirjoitetaan vain jotain.

Esim. Leena Lehtolaisen uusimpaan olin todella pettynyt, ei silti en odottanutkaan mitään sen kummosempaa. Ja silti petyin, jotenkin tekemällä tehty, kaikkea liikaa. Jos vertaa uusintaan (ja muutamia taaksepäin) alkuaikansa kirjoihin niin mielestäni ero on huikea.

Toki on sitten näitä kirjailijoita jotka vain tuntuvat paranevan, en ole tainnut lukea esim. Mankellilta yhtäkään huonoa teosta ja kaikki käännetyt olen lukenut, hänelläkin niitä kirjoitettuja kirjoja aikamoinen määrä.

J.Oatesin uusinta odotan, hän on yksi lempikirjailijoistani. Tässä yksi lempikirjoistani, Putous, se vain on yksinkertaisesti upea, minun mielestäni

https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9511205692

M.Atwood on toinen jota luen yhä uudelleen ja olen pitänyt kaikista kirjoittamistaan kirjoista.

https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... &pageID=3&

Ai niin, tuo Jalosen Poikakirja oli mielestäni todella hyvä, suosittelen. Pidän Jalosen (kummankin puoliskon) tuotannosta.

Tuula-Liina Variksen uusinta odottelen...

Nyt kuitenkin Merete Mazzarellan uusimman kanssa peiton alle.
GAD

ViestiKirjoittaja Maria » 21.09.2010 12:54

GAD kirjoitti:

Pidin "När vi spelade Afrikas stjärna"-teoksesta. Mielestäni kohtuullisen luettava ja kielellisesti tasapainoinen. Siis sopivasti mukaansa tempaava ja maanläheinen tai sanoisin sopivasti arkinen ote elämään, mikä itseäni viehättää. Myöhemmin ostin Finlandia-ehdokkaanakin olleen "Ingen saknad, ingen sorg"-teoksen, jota en tosin ole vielä aloittanut. Oletko lukenut Merete Mazzarellan aiemmin julkaistuja teoksia ja mitä olet niistä pitänyt? Minulle avaamattomia kansia, mutta olen kuullut niiden olevan kovasti pidettyjä.
Maria

ViestiKirjoittaja Megakesä » 21.09.2010 23:47

Anna-Leena Härkönen: Ei kiitos
(tragikoominen romaani parisuhdekriisistä/keski-iän kriisistä)
-> tykkäsin, Härkönen on yksi suosikkikirjailijoistani, ja nyt olen siis lukenut kaikki hänen romaaninsa. Myös novelli-ja pakinakokoelmat olen lukenut häneltä eli mulla on lukematta enää omaelämänkerralliset teokset ja keittokirja.
Megakesä

ViestiKirjoittaja GAD » 21.09.2010 23:49

Maria kirjoitti:
GAD kirjoitti:

Pidin "När vi spelade Afrikas stjärna"-teoksesta. Mielestäni kohtuullisen luettava ja kielellisesti tasapainoinen. Siis sopivasti mukaansa tempaava ja maanläheinen tai sanoisin sopivasti arkinen ote elämään, mikä itseäni viehättää. Myöhemmin ostin Finlandia-ehdokkaanakin olleen "Ingen saknad, ingen sorg"-teoksen, jota en tosin ole vielä aloittanut. Oletko lukenut Merete Mazzarellan aiemmin julkaistuja teoksia ja mitä olet niistä pitänyt? Minulle avaamattomia kansia, mutta olen kuullut niiden olevan kovasti pidettyjä.

Olen, olen lukenut koko tuotantonsa. Ja pitänyt.Hän kirjoittaa asiaa ja hyvin kirjoittaakin. Nyt nappasin luettavakseni Lilli Loiri-Sepältä kirjan Selviämistarinoita
https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9512077229

Rinnalle otin Anne Holtin Kasvoton kuolema nimisen dekkarin, vaikka jo vuosi sitten päätin etten Holtia enää lue (viit.aiempaan nurinaani saman toistosta). Mutta otin nyt kuitenkin....

Tämä järkälekin odottelee lukemista; G.D. Roberts Shantaram

https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9522340344

Ja lukaisin taas Kunderan Olemisen sietämätön keveys....yksi kirjoista joihin tulee palatuksi aina uudelleen.

Onneksi on lukemista ja paljon, flunssan takia mennyt vaakatasossa aikaan, oikein mitään muuta ei edes jaksa tehdä kuin lukea, hyvä syy lötkötellä ja nauttia kirjoista.
GAD

ViestiKirjoittaja Maria » 22.09.2010 10:59

Kiitos GAD monista lukuvinkeistä! Seuraavaksi taas kirjastoon.
Maria

ViestiKirjoittaja GAD » 22.09.2010 17:07

Kiva jos kelpaa, vinkit meinaan.

Sain tänään Susanna Alakosken Hyvää vangkilaa toivoo Jenna. Oletko Maria lukennut edellisensä, Sikalat? Toivon mukaan tämä uutensa on yhtä upea kuin mitä oli Sikalat.

https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9515017017
Tässä tuosta uudesta:
https://www.suurikuu.fi/PublishedServic ... 9515019882

Ja tuosta Sikalasta tuli mieleeni kirja jonka nimeä en millään saa päähäni, kirja kertoo naiskirjailijan lapsuudesta jonka hän vietti alkoholisoituneen isänsä kanssa. Ruotsalainen..Tytön mielestä lapsuutensa oli onnellinen..Nyt minua tosiaan jäin vaivaamaan asia.

Muistaisiko joku kirjan tai kirjailijan nimen?
GAD

ViestiKirjoittaja Megakesä » 22.09.2010 23:24

Jukka Parkkinen:Kalle-Yrjänän 12 yritystä
(nuortenromaani tyttöystävän metsästyksestä ja harrastuksen etsimisestä)
Megakesä

ViestiKirjoittaja Maria » 23.09.2010 10:56

GAD, en ole lukenut edellistä enkä uusintakaan. Tuntemattomia ovat minulle, mutta laitetaan harkintaan, mitä seuraavaksi. Kuulostavat ihan lukemisen arvoisilta. Moni teos on vielä kirjahyllyssäni lukematta, siis voinen sanoa, että omistan lukemattomia kirjoja. 8-)

Vieläkin menossa "'Inte utan min mamma". Vaihtelevasti olen siitä pitänyt. Joissakin kohdissa pientä juoruiluakin koskien ryhmäterapioiden buumia Suomessa 60-70-luvuilla, omakohtainen osa kerronnassa mielestäni kiintoisampaa.
Maria

ViestiKirjoittaja Megakesä » 23.09.2010 19:43

Dawson´s Creek-kirja nro 1
-> ekan tuotantokauden 2 ekaa jaksoa kirjana: high schoolin käymistä, murrosiän kuohuja ja leffan tekoa
Megakesä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet