Erilaisia käsityksiä (yleis)sivistyksestä

Re: Erilaisia käsityksiä (yleis)sivistyksestä

ViestiKirjoittaja Hermes » 13.07.2015 17:58

Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Vielä minunkin koulussa opeteltiin esimerkiksi Pähkinäsaaren rauhan vuotta ns. toisto-opetuksella. En vieläkään osaa ulkoa sitä, mutta osaan opetella sen omilla uudemmilla tekniikoillani, jos vain tahdon tehdä niin.

Tuossahan on yksi hyvä nykyaikaisen sivistyksen mittari: osataan opetella asioita, jos vain satutaan haluamaan.
Kaikkea (tai mitään sinne päinkään) ei tarvitse tietää, mutta aina voidaan ottaa selvää ja opetella tietämään, jos sellaiseen tulee tarvetta.

Olen kenties kerrankin samaa mieltä sinun kanssasi, Mirri. Tärkeämpää kuin kaiken nippelitiedon tietäminen on esimerkiksi se, että osaa itse etsiä ja arvioida tietoa. Kuitenkin mielestäni sen asian sanominen tällä tavalla on aika harhaanjohtavaa: "jos vain satutaan haluamaan". Tahdoin tehdä niin tahtoni mukaan. Siihen liittyi tahtoa, ei satunnaista haluamista.
Hermes

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.07.2015 18:19

.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 14.07.2015 21:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.07.2015 18:59

Mirri kirjoitti:...
Olen havaitsevinani jonkinlaista elitismiä (vai 'kilpailuhenkeä'?) liittyen lukemiseen ja vielä erikseen romaanien lukemiseen. Sellainen on omiaan nujertamaan ihmiset, jotka lukevat hitaasti ja harvakseltaan; kirjan silloin toisen tällöin, tai eivät niinkään paljon.

Vaikuttaa aivan omalta näkemykseltäsi ja toivottavasti väistyvältä sellaiselta. Missään tapauksessa ainakaan itselläni ei ole tarkoitus leuhkia lukemisillani, ainoastaan etsiä ihmisiä, jotka olisivat lukeneet samoja teoksia kuin itsekin olen joskus tullut tavanneeksi. Tuolloin olisi mahdollista vaihtaa ajatuksia kirjoista, mihin netti on hyvä väline, koska tälläkin palstalla on lukemista harrastavia kirjoittajia. Itse olen lukenut hyvin vähän kaunokirjallisuutta. Toivoisin ehtiväni enemmän, mutta moni muukin asia vie aikaa. Työ, urheilu, urheiluharrastuskaverit, sukulaiset, kotityöt, ammattikirjallisuuden seuraaminen, remontti ja joskus näidenkin viestien kirjoittaminen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.07.2015 20:02

Huh, mikä infotulva. Eipä taida muuta vaihtoehtoa tässä vaiheessa olla kuin brassailla sillä, kuinka sivistymätön olen. Orwell - Kahvi mulle joskus koitti siitä vääntää, kyseessä oli jokin lausahdus ko. kirjaan liittyen. En muista mikä. Muistan myös, että meidän oli pakko lukea jokin sika-kirja koulussa, se taisi olla tämä, mikä kuuluisi tietää.

Mitään elitismiä en sinänsä ole havainnut (tai sitten olen siltä silmäni sulkenut), pikemminkin on mukava lukea ihmisten ajatuksia eri kirjoita, tällöin ei ehkä tarvitse itse kirjoja väkisellä lukea. Ymmärrän kuitenkin pointin, että jollekin voi tulla ikävä tunne, ehkä jonkinlainen huonommuuden tunne siitä, että "olen ihan tyhmä". Minulla oli tämä(kin) joskus. On helpompi, kun voi olla avoimesti sivistymätön tai keskittyä esimerkiksi muumeihin.

Suomen itsenäistymisvuotta en tiedä, jos sen joku nyt kysyisi, mutta sentään tiedän, että se on tapahtunut joskus ja että se on hyvä asia. Jos sen nyt googlettaisin, olisin tod. näk. unohtanut sen jo huomenna.

Mikä helkutti on Pähkinäsaaren rauha? Saari, jossa kasvaa rauhoitettuja pähkinöitä kenties, ehe. (Älkää turhaan selittäkö.) Entäs sitten derivaatta, kuulosta matematiikalta, mikä aiheuttaa yleensä vain oksennusrefleksin. Minusta on oikein hyvä, että derivaatasta kiinnostuneet voivat siitä keskenään keskustella. Kiva Hermes, että laitoit Platonin valtion englanniksi, kas kun et alkuperäiskielellä. Tästä voisin päätellä sen, että keskustelua ko. asiasta halutaan käydä ihmisten kanssa, jotka osaavat englantia. Näin ollen myös englanninkielen taito taitaa nykyään olla yleissivistystä.

SADE voisi tästä lähtien kirjoittaa kaiken ruotsiksi, Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa, mutta joidenkin mielestä ruotsi ei kuulu yleissivistykseen.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 13.07.2015 20:09

Rasittavaa, kun ryysy esität tyhmää.
toope

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.07.2015 20:13

.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 14.07.2015 21:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 13.07.2015 20:15

Ryysy kirjoitti:SADE voisi tästä lähtien kirjoittaa kaiken ruotsiksi, Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa, mutta joidenkin mielestä ruotsi ei kuulu yleissivistykseen.

Suomessa on kaksi kansalliskieltä eli suomi ja ruotsi.

kursivoitu kappale
Perustuslaki takaa saamelaisille, romaneille ja muille ryhmille oikeuden ylläpitää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Viittomakielisien ja vammaisuuden vuoksi käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan myös lailla. Tarkemmin saamelaisten oikeudesta saada viranomaispalveluita omalla äidinkielellään säädetään saamen kielilaissa.
Eli Suomi ei ole kaksikielinen maa.
Viimeksi muokannut toope päivämäärä 13.07.2015 20:18, muokattu yhteensä 1 kerran
toope

ViestiKirjoittaja Hermes » 13.07.2015 20:17

Ryysy kirjoitti:Mikä helkutti on Pähkinäsaaren rauha? Saari, jossa kasvaa rauhoitettuja pähkinöitä kenties, ehe. (Älkää turhaan selittäkö.) Entäs sitten derivaatta, kuulosta matematiikalta, mikä aiheuttaa yleensä vain oksennusrefleksin. Minusta on oikein hyvä, että derivaatasta kiinnostuneet voivat siitä keskenään keskustella. Kiva Hermes, että laitoit Platonin valtion englanniksi, kas kun et alkuperäiskielellä. Tästä voisin päätellä sen, että keskustelua ko. asiasta halutaan käydä ihmisten kanssa, jotka osaavat englantia. Näin ollen myös englanninkielen taito taitaa nykyään olla yleissivistystä.

Minulla saattaa olla Platonin, tai se pitää kai sanoa oikeasti suomenkielessä Plato, alkuperäinen teos Valtio myös suomenkielisenä kirjana, ellen ole ehtinyt heittää sitä jo roskikseen tämän siivousprojektin vuoksi. Tavallaan englannin kielen taidon ehkä voisi laskea nykyään juuri yleissivistykseksi. Vanhemmalle sukupolvelle ei opetettu niin paljon englannin kieltä, mutta tämän nuoremman sukupolven pitäisi jo ihan yleissivistyksenä hallita sitä. Tai toisin sanoen, nuorempien kansalaisten sivistykseen tai yleissivistykseen kuuluu ainakin englannin osaaminen. Jos ei osaa, niin sitten on osa rahvasta.
Hermes

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.07.2015 20:20

toope kirjoitti:Eli Suomi ei ole kaksikielinen maa.

Ai jaa, tämänkin olen luullut päin persettä siis. Enkä esitä tyhmää, uskoisin että minulla on foorumin laajin yleissivistys mm. tositeevee-ohjelmista.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.07.2015 20:21

.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 13.07.2015 20:22

Ryysy kirjoitti:
toope kirjoitti:Eli Suomi ei ole kaksikielinen maa.

Ai jaa, tämänkin olen luullut päin persettä siis. Enkä esitä tyhmää, uskoisin että minulla on foorumin laajin yleissivistys mm. tositeevee-ohjelmista.

Se BB-Nino muuten asuu täällä lähellä. Käy kulmien baareissa.
Hermes

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.07.2015 20:25

Jostain syystä täällä tositeevee-ohjelmia koskeviin ketjuihin suhtaudutaan jo valmiiksi halveksuen (ehkä liian voimakas ilmaus) tms. Ainakin aina kun Jaska aloitti jonkin, niin jonkun oli pakko siihen tulla sanomaan, että 'onko pakko tänne näitä jaskoja laittaa'.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hermes » 13.07.2015 20:32

Seurasin itsekin esimerkiksi paria jaksoa Big Brotheria pari vuotta sitten. Se liittyi sen aikaisiin sosiaalisiin suhteisiin. Äitini katsoi niitä myös silloin. Niiden katsominen oli mielestäni silloin itse asiassa monella tavalla mielenkiintoista. Nainen, jonka kanssa yritin seurustelua, tykkäsi Big Brotherin katsomisesta.

Tavallaan olen nykyään itse varmaan aika pihalla kaikesta "yleissivistyksestä", kun tosi-tv-sivistyksenikin on jäänyt juuri sille BB-Nino-tasolle. Samoin Idolsista se Kristian Meurmann ja Kristian Brask, yms. Sen jälkeen en ole nähnyt juuri mitään noista tv-tähdistä.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 13.07.2015 20:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.07.2015 21:22

On varmaankin, Jaska oli oikeassa siinä, että uutisia tms. pitäisi seurata laajasti. Toki suotakoon kaikenlainen tai valikoiva uutispimento heille, ketkä eivät uutisia halua koskaan lukeakaan. Tätähän PP ei ymmärrä, eikä halua suoda.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hermes » 13.07.2015 23:56

Hyvä Trisse, tuo riittää! ;)
Hermes

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 06:41

Ryysy kirjoitti:On varmaankin, Jaska oli oikeassa siinä, että uutisia tms. pitäisi seurata laajasti. Toki suotakoon kaikenlainen tai valikoiva uutispimento heille, ketkä eivät uutisia halua koskaan lukeakaan. Tätähän PP ei ymmärrä, eikä halua suoda.

Luukkonen kyllä availee päivän uutisia koko ajan mutta eipä suakaan siellä näy keskustelemassa. Sie varmaan kaipaat sellaisia päivän uutisia joissa esiintyy pillu tai rinnat?
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.07.2015 07:50

Auts, meni aamukahvit pitkin pitäjiä. Taidat olla oikeassa, mainitsemasi asiat kyllä kiinnostavat. Mielestäni on ihan hyvä, etten tule joka paikkaan kyselemään, että mitä tää tarkottaa, mitä tää tarkottaa, miten tää näin on, en tajua tätäkään. Eli ei-yllämainituista-asioista kiinnostuneet saavat olla rauhassa. Mutta ehkä voin nyt ainakin kuukauden tauon pitää sen suhteen, etten enää uusia ko. asiaan liittyviä ketjuja ainakaan avaa. Ehkä voin vaikka alkaa kirjoittaa pillupäiväkirjaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 14.07.2015 13:55

toope kirjoitti:Luukkonen kyllä availee päivän uutisia koko ajan mutta eipä suakaan siellä näy keskustelemassa. Sie varmaan kaipaat sellaisia päivän uutisia joissa esiintyy pillu tai rinnat?

Toope, voisitko kertoa, mikä oli tämän viestin tarkoitus?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.07.2015 15:16

Ryysy kirjoitti:Mm. Kyllästynyt on ilmoittanut, että palsalla on sivistymättömiä ja se on huono asia. (Ks. esim. "Näillä kelpaa pyyhkiä" viewtopic.php?f=16&t=15543&start=100#p228891)...

Tarkoitan sivistymättömyydellä tietynlaista henkistä laiskuutta yhdistettynä perusteettomaan omahyväisyyteen ja omanapaisuuteen. Ajatusta/asennetta, ettei tarvitse tietää tai oppia mitään sellaista joka "ei ole mun juttuni".

Kaikesta ei voi tietää kaikkea eikä kaikesta voi pitää tai innostua, mutta silloin voisi ainakin myöntää, ettei tunne aihetta tai asiaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 16:07

tölvimiset poistettu
Viimeksi muokannut toope päivämäärä 14.07.2015 17:33, muokattu yhteensä 2 kertaa
toope

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa