Kirjoittaja Ryysy » 28.06.2015 20:10
Tässä perjantainen "responssini" (tottakai narsistesti arkistoin kaiken kirjoittamani!), tarjoilen tämän nyt tasapainoisemmassa olossa, kun olen ns. valmis vastaanottamaan kritiikkiä / eriäviä mielipiteitä:
Mielestäni kokemus loman tms. pilaamisesta voi tulla myös täysin vääristä, jopa absurdeista syistä. Ihmisillä on taipumus tuntea syyllisyyttä, joillakin enemmän ja joillakin vähemmän. Syyllisyyden tunne on musertava ja sen ruokkiminen ei yleensä johda mihinkään hyvään niiden kohdalla, jotka jo valmiiksi tuntevat syyllisyyttä. Jos vedän perseet ja ilmoitan töihin, että olen sairas, on ihan ok tuntea syyllisyyttä, mutta jos esimerkiksi ajan autolla vahingossa siilin tai kissan yli, on mielestäni syyllisyyden tunteen kokeminen negatiivinen ja jos ei tuhoava, niin ainakin paikallaan pitävä tunne, josta pitäisi voida päästä yli. (Eli vaikka tapahtuma olisi kuinka traaginen - on syytä antaa armoa itselleen.) Käytännössä sekään ei välttämättä kaikilta noin vain onnistu sillä perusteella "kuinka paljon niiden [tunteiden ym.] antaa itseään syyllistää tai häiritä". Tämäkin on siis paljon helpompi sanoa kuin tehdä / toteuttaa.
Ymmärrän sen, että on toisiakin ihmisiä huomioitava, myös parisuhteessa, mutta tilanteet eivät ole itsestäänselviä. Ihmiset pitivät minua ennen hirveänä akkana, kun en halunnut mieheni lähtevän baariin, mutta sitten taas ehkä jotkut ystävät tai terapeutit olisivat saattaneet ymmärtää, että kyseessä ei välttämättä olekaan hirveä akka, joka manipulatiivisuuttaan soittelee miehen perään viimeistään puolen tunnin kuluttua lähdöstä. Olisi esimerkiksi saatettu ymmärtää, että en tee sitä pahuuttani tai edes (r)akkauttani, vaan esimerkiksi siksi, että minulla oli silloin jokin juttu sen suhteen, että ahdistuin asiasta liikaa. Tämä olisi voitu selittää vaikkapa lapsuuden kokemuksilla näin yhden vaihtoehdon yksinkertaistaen.
Itselleni olisi nuorempana tullut Gabrielin viestistä paha mieli. Eritoten seksi-aiheen osalta: "Jos sinulla on tunne, että miehesi saa liian vähän seksiä hän todennäköisesti saa liian vähän seksiä." Tämän jälkeen olisi käynyt niin, että olisin ryöminyt makuuhuoneeseen puukon kanssa itseäni hakkaamaan ja kokenut vielä pahempaa syyllisyyttä - ikään kuin toisen tyydyttäminen olisi omalla vastuullani. Edelleen myöskin esim. Gabrielin laihdutus-viestit vetävät pääni ylikierroksille ihan vain siitä syystä, että elän sopeutumis/muutos-vaihetta ja minun on joskus vaikea sopeutua uusiin tilanteisiin, jolloin ikivanhat tunteet tulevat pintaan. Nyt kai onneksi olen jo niin iso, että jos joku sanoo, että "olet läski, älä syö", niin sitten syön myös tämän asian sanojan.
Unohdin kertoa, että silloin kun lopetin SSRI:n seinään päässäni oli todella sairaita ajatuksia, jotka tuntuivat silloin täysin uskottavilta ja normaaleilta sekä hauskoilta. Mielestäni oli esimerkiksi erinomainen idea, kun keksin, että ensi kerran kun menen päihdehoitajalle sanon hänelle "minulla muuten on puukko mukana". Kuulosti todella hienolta ajatukselta! Todennäköisesti ajatuksen toteutus olisi kärsinyt, koska sosiaaliset normit koen niin voimakkaasti. Sain myös ajatuksia siitä, että minua vihataan. Meinasin kirjoittaa oikean pamfletin siitä, että tiedän todellakin (myös foorumilta ihmiset nimeten) ketkä vihaavat minua. Onneksi en kirjoittanut. Tai siis kirjoitin, mutten postittanut. Normaalisti, jos mielessäni on väkivaltaisia ajatuksia, niin tiedostan sen, että ne ovat ajatuksia, enkä todellakaan ajattele niitä toteuttavani. Tästä syystä pidän juuri lääkevähennysketjua hieman kyseenalaisena. Haluan myös tiedottaa, että tällä hetkellä itken. Näin ehkä ihmiset ymmärtävät, että meistä jotkut, kuten minä, emme ehkä olekaan niin täyspäisiä, mitä pitäisi olla kyetäkseen käymään foorumikeskusteluja puhtaasti "järkevästi".
Lisäksi tiedotan, että minulla on paha olla. Se johtuu eniten siitä, että tiedossa on taas yksi asia, jota en halua tehdä. Ja luojan kiitos, se ei liity seksiin! Näin positiivisia asioita etsiäkseni.