Teetä tekee mieli

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Teetä tekee mieli

ViestiKirjoittaja Pinja » 21.11.2014 22:39

Sateentekijä ostin eilen jouluteetä (Nordqvistin) ja tänään illalla join. Itse tykkään tosi paljon. Oisko sulla ehdottaa muita hyviä?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.11.2014 20:46

Ostin Rooiboksen aavikkokerma, oletko Sateentekijä maistanut? Tykkäsin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Rane » 03.02.2015 00:43

Minä juon enimmäkseen omista keräämistäni kuivatuista horsman- ja koivunlehdistä haudutettua teetä. Se on hyvää hunajan kanssa.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 03.02.2015 00:48

Olen maalta kerännyt, puhtaasta luonnosta. Voikukanlehtiäkin minulla on ja nokkosta.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 03.02.2015 01:44

Olen joskus tehnyt ihan vaan tuosta kuivatusta timjamista (kaupan mauste) teetä, kun luin jostakin, että se auttaa vilustumiseen. Siinä on eteerisiä öljyjä, joten höyryä ei saa haihduttaa pois. Haudutetaan kannen alla. Pahanmakuista.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.02.2015 01:46

Lehmuksenkukkatee.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 03.02.2015 01:52

Mikä on teen ja keitteen ero?
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.02.2015 13:37

No mikä on keite? Olen joskus kuullut teetä nimitettävän leikkimielisesti "vihtaliemeksi".

Tee on teepensaan lehdistä fermentointiprosessin ja kuivauksen jälkeen valmistettu haudutettu (uutettu) juoma. Teepensas on Camellia sinensis-niminen kasvi, jota tuotetaan mm. Intian, Kiinan, Japanin, Nepalin, Bangladeshin alueella ja Euroopassa Azorien saarilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Teepensas

Myös muista kasveista (kasvinosista) voidaan valmistaa teetä. Jopa pakurikäävästä haudutetaan teejuomaa. Vihreän teen lehtiä ei fermentoida.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 03.02.2015 15:16

Minä olen joskus koettanut hiostaa noita horsmanlehtiä. Maku parani, vaikka hiostus ei ihan oikeaoppisesti mennyt.

Luulen, että keitteellä tarkoitetaan sitä lientä, mitä syntyy, kun yrttien päälle kaadetaan kiehuvan kuumaa vettä. Liemi siivilöidään ja käytetään hauteisiin ym. Tällaista lueskelin. Periaatteessa yrttiteetä siis.

Uute tehdään laittamalla yrttejä alkoholiin. No, se ei enää ole yrttiteetäkään.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.02.2015 15:54

Kemiallisissa menetelmissä uuttaminen voi tapahtua periaatteessa millä tahansa liuottimella, vaikka kiehuvalla vedellä. Liuottimen polaarisuus vaikuttaa lopputulokseen, mitkä uutettavan kasvin ainesosat irtoavat uutteseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.02.2015 18:49

Minulla keitteestä tuli mieleen teen tapaan valmistettu juoma, joka ei sisällä teetä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 04.02.2015 14:32

Tuolla Yrttitarhan sivulla hyvää tietoa: http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/rohdot/ohjeet.html
Rane

ViestiKirjoittaja Pinja » 08.06.2015 23:52

Keitän ihan just teevettä ja laitan Ricolaa mausteeksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.07.2016 16:52

Kaivakaa taas teet esille! Sateisena päivänä maistuu hyvältä ja lämmittää mieltä. Kylkeen voileipää tai pullaa tai suklaata tai kuivakakkua tai keksiä tai suolakeksejä.
Pinja

ViestiKirjoittaja pöö » 11.07.2016 19:38

Vihreä tee jossa mausteena jasmiininkukkia hunajalla makeutettuna on lempiteeni.
pöö

ViestiKirjoittaja Pinja » 11.07.2016 19:54

mistä saat jasmiininkukkia?
Pinja

ViestiKirjoittaja pöö » 12.07.2016 16:22

Se on siellä irtoteen joukossa ihan valmiiksi.
pöö

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.07.2016 18:17

Hyi helkatti. Miksi juoda teetä, kun kahvikin on keksitty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja pöö » 12.07.2016 20:35

Miksikö ? Kahvi on pahaa , siinä syy.
pöö

ViestiKirjoittaja Pinja » 12.07.2016 20:42

Psykopatologia kirjoitti:Hyi helkatti. Miksi juoda teetä, kun kahvikin on keksitty.

Juon pääasiassa kahvia, mutta välillä tekee teetäkin mieli. En pidä kaikista teemauista. Tee on pahaa ilman makeutusta, en tykkää ollenkaan teestä silloin. Tykkään varsinkin laittaa joukkoon hunajaa. Toki kaikki eivät tykkää sittenkään. PP minkälaisesta kahvista tykkäät? Minä tykkään eniten Kulta mokasta 1:1, kevytmaitoa sekaan 40-65g 2 desilitraan. Kermakahvista en tykkää yhtään enkä makeutuksesta.
Pinja

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko