Kun pelko hallitsee

Re: Kun pelko hallitsee

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 17:49

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, mitä sinä syötät lukijoille?

En syötä. Kerron mitä mieltä olen Gabrielin viestin sisällöstä ja sen merkityksestä, muttei minulla ole edes lusikkaa jolla syöttää.

Gabrielin väität syöttävän lukijoille jotakin, mutta sinä et syötä mitään?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 17:58

Jos kyse ei ole kanonisoimisesta (asettaa ohjeelliseksi, julistaa esikuvaksi [lähde: Wiki]), mitä tarkoitusta Gabrielin omakohtaisen kertomuksen oli tarkoitus palvella?

Jos joku tulee kertomaan oman kokemuksensa jostakin ongelmasta ja heti sen perään kertoo onnistuneensa kyseisen ongelman ratkaisussa, ja vieläpä varsin voimakkaasti "hehkuttaa" oman ratkaisukeinonsa yleisestä toimivuudesta sekä siitä saamansa yleistyneen hyödyn puolesta, minun mielestäni silloin voi sanoa ko. kirjoittajan julistavan esikuvaksi oman ratkaisukeinonsa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 18:09

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

En syötä. Kerron mitä mieltä olen Gabrielin viestin sisällöstä ja sen merkityksestä, muttei minulla ole edes lusikkaa jolla syöttää.

En, koska en anna neuvoja, enkä tarjoa tai edes ehdota mitään ratkaisua mihinkään ongelmaan. En omaan kokemukseeni viitaten, enkä muutenkaan.

Gabrielin koen pyrkivän syöttämään omaa keinoaan yleisenä ratkaisuna pelkoihin/pelkotiloihin, tai ainakin antamaan neuvoja pelkojen/pelkotilojen selättämiseen omaa esimerkkiään vertailukohteena käyttäen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 18:32

Psykopatologia kirjoitti:Kyllästuneen ärtymyksen ymmärtää (kokemustensa perusteella), mutta tulkinta kanonisointeen menee yli.
Gabrielin viestin tarkoitus ei ole ollut aiheen tyhjentävä käsittely.

Noin minäkin ajattelen.

Käsittääkseni Gabriel ei yleistänyt mitään kertoessaan pelon selättämisestä yhden omakohtaisen esimerkin, joka sattui koskemaan koulukiusaamista. Saati että olisi 'kanonisoinut' mitään. Mielestäni viestin tärkeä ydinasia oli lamaannuttava pelko ja sen käsittely; peräti hallitsevan pelon voittaminen - ei ollenkaan koulu- tai muukaan kiusaaminen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 18:38

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

En, koska en anna neuvoja, enkä tarjoa tai edes ehdota mitään ratkaisua mihinkään ongelmaan. En omaan kokemukseeni viitaten, enkä muutenkaan.

Gabrielin koen pyrkivän syöttämään omaa keinoaan yleisenä ratkaisuna pelkoihin/pelkotiloihin, tai ainakin antamaan neuvoja pelkojen/pelkotilojen selättämiseen omaa esimerkkiään vertailukohteena käyttäen.

Kyllästynyt, jos tällä foorumilla joku syöttää lukijoille milloin mitäkin, niin juuri sinä. 'Kanonisoit' omat vahvat ja joustamattomat näkemyksesi ja mielipiteesi tosiasioiksi, joita vastaan on turha pullikoida. Suoranaista pakkosyöttöä...
Sanoit, ettei sinulla ole lusikkaa. Ei pakkosyöttöön tarvita lusikkaa; tungetaan letku väkivalloin kurkusta alas ja sillä siisti.

Näin ajattelen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.06.2015 18:52

Kun on kyseessä otsikko "Kun pelko hallitsee", siinä ilmeisesti tarkoitetaan abstraktimpaa pelon tunnetta, joka ei kohdistu mihinkään spesifiseen kohteeseen, joka olisi akuutti tai henkilö jonkinlaisessa vainon tilassa jonkun taholta tai kiusattuna. Tuolloin monenlaiset terapian keinot saattavat toimia, jos mitään konkreettista kohdetta eikä syytä pelolla ei ole. Mielestäni tuolloin koulukiusaaminen ei ole hyvä esimerkki pelon tunteen hallinnasta, koska sellaisessa tilanteessa useinkaan kiusattu ei voi tilanteelleen mitään, jos kiusaamisen kierre on alkanut ja hän on joutunut kohteeksi. Niissä tilanteissa harvemmin etenkään, jos kiusaaminen on jatkunut pitkään, ei kohde itse juurikaan voi vaikuttaa kiusaamisen loppumiseen. Etenkään yksin. Jonkun toisen puolustamana tai selän takan voi tilanteen saada laukeamaan, mutta tuolloin kiusattu ei sitä itse pura, vaan muut auttavat häntä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 18:53

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, jos tällä foorumilla joku syöttää lukijoille milloin mitäkin, niin juuri sinä. 'Kanonisoit' omat vahvat ja joustamattomat näkemyksesi ja mielipiteesi tosiasioiksi, joita vastaan on turha pullikoida. Suoranaista pakkosyöttöä...
Sanoit, ettei sinulla ole lusikkaa. Ei pakkosyöttöön tarvita lusikkaa; tungetaan letku väkivalloin kurkusta alas ja sillä siisti.

Näin ajattelen.

Mielestäni niin kauan kuin pystyn perustelemaan näkemykseni ja pysyn asiallisena sekä korrektina, minä en työnnä letkulla kenenkään kurkusta mitään.

Jos toista mieltä olevat eivät mielipidettäni jaa tai perustelujani pidä riittävinä, se ei anna kenellekään oikeutta ryhtyä minua syyttelemään esim. "suoranaisesta pakkosyötöstä"?

Olen Gabrielin viestiä, sen sisältöä ja näkemääni tarkoitusta arvostellut. En ole arvostellut henkilöä, enkä edes kerrottua kokemusta vaan vain sitä, että sangen rajattua esimerkkiä käytetään vertauskohteena ja ratkaisuksi yleisesti pelkojen ja pelkotilojen selättämiseen.

Minkälaisen vastaanoton olen saanut?
Vastaus: "... kirjoitat kuin täysi kusipää" ja "suoranaista pakkosyöttöä".

Mutta sinä Mirri käyt minun kimppuuni ja syytät minua virheellisestä, vahingollisesta tai muuten vääränlaisesta kirjoittamisesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 18:59

Sateentekijä kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:
(--)

Mielestäni asia ei ole lainkaan noin. Hän kertoi vain esimerkin, kuinka itse oli selviytynyt eikä brassaillut yhtään.Eikä hän neuvonut ketään menettelemään samoin.

Sitä paitsi tässä avattiin erittäin asiallinen ja ajankohtainen keskustelu, jonka Kyllästynyt käänsi taas yleiseksi jankkailuksi, koska ei satu pitämään Gabrielin kirjoituksista.

Itse kerroin,miten pääsin omasta suuresta pelostani oman toimintani ansioista. Yhtä hyvin sitten voisi esittää, kuinka minä tulin tänne brassailemaan .
Odottaisin, kuten näköjään toisetkin, ettei asiallista aloitusta käännettäisi omien antipatioiden takia noin vahvasti sivuraiteille.

Mitä minä nyt olen "jankkaillut"?

Olen kertonut Gabrielin viestin sisältämän koulukiusaamisongelman yliyksinkertaistetun ratkaisuehdotuksen herättämästä suuttumuksesta.
Mielestäni en ole tehnyt vääryyttä kenellekään tai käyttäytynyt muutenkaan sopimattomasti.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:03

Sateentekijä kirjoitti:... Käsittääkseni tässä keskustelussa ei ole tarkoitus käsitellä erilaisia terapioita tms, vaan ihmisten omakohtaisia pelkotapahtumia sekä itsenäisistä keinoista pyrkiä ratkaisemaan pelkoa aiheuttaneet tapahtumat tai pääsemään niistä ulos.

Mielestäni tuollaista rajausta ei otsikossa ole, eikä sellaista ole viesteissäkään ilmoitettu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 19:08

Kyllästynyt, mielipiteenä tämä viestisi on ihan ok:
Voi kiesus, että minua tympii tarinat joissa joku koulukiusaamista kokenut ryhtyy opettamaan muita, omien taannoin (esim. 7-vuotiaana) saamiensa kokemusten suomalla syvällä rintaäänellä.

Totta kai sinua saa tympiä, ja tulkitakin voit toisten viestit aivan kuten haluat ja näet parhaaksi.
Koen keskustelun kanssasi konstikkaana, koska tunnut erittäin joustamattomalta (omia mielipiteitään 'kanonisoivalta'), mutta se lienee toinen juttu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:12

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, mielipiteenä tämä viestisi on ihan ok:
Voi kiesus, että minua tympii tarinat joissa joku koulukiusaamista kokenut ryhtyy opettamaan muita, omien taannoin (esim. 7-vuotiaana) saamiensa kokemusten suomalla syvällä rintaäänellä.

Totta kai sinua saa tympiä, ja tulkitakin voit toisten viestit aivan kuten haluat ja näet parhaaksi.
Koen keskustelun kanssasi konstikkaana, koska tunnut erittäin joustamattomalta (omia mielipiteitään 'kanonisoivalta'), mutta se lienee toinen juttu.

Se on kokonaan toinen juttu, mutta se ei anna sinulle oikeutta syyttää minua omien mielipiteitteni pakkosyöttämisestä.

Minä koen ja tulkitsen sinun yllä olevan pakkosyöttösyytteen sisältävän kommenttisi edustavan huonoa keskustelukulttuuria sekä asiatonta käytöstä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 19:13

Aloitusviestissä sanotaan näin:
Kerro ajatuksiasi pelosta. Tämä oli pohjustusta aiheeseen ilman kummempaa päämäärää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 19:26

Kyllästynyt kirjoitti:Se on kokonaan toinen juttu, mutta se ei anna sinulle oikeutta syyttää minua omien mielipiteitteni pakkosyöttämisestä.

Minä koen ja tulkitsen sinun yllä olevan pakkosyöttösyytteen sisältävän kommenttisi edustavan huonoa keskustelukulttuuria sekä asiatonta käytöstä.

Minusta näyttää siltä, että sinä kanonisoit omat mielipiteesi ja pakkosyötät niitä lukijoille. Voi kiesus, miten minua tympii näkemäni.

Mutta kuten hyvin tiedetään, näkeminen voi olla kokemista ja tulkintaa, ja sellaisena virheellistä ja vääristynyttä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:28

(--)
Olen kertonut Gabrielin viestin sisältämän koulukiusaamisongelman yliyksinkertaistetun ratkaisuehdotuksen herättämästä suuttumuksesta.
Mielestäni en ole tehnyt vääryyttä kenellekään tai käyttäytynyt muutenkaan sopimattomasti.

Sinä olet jankuttanut oman mielipiteesi oikeudesta välittämättä siitä, mitä muut sanovat. OK...

Olen toistuvasti kertonut mikä on kritiikkini kohde ja syy. Jos perustelujani ei kuunnella tai niitä ei ymmärretä oikein, minä toistan asiaani siihen saakka kunnes viestini ymmärretään.

Mielestäni keskustelupalstan tarkoitus on keskustelu, eikä toimia huutoäänestyskokouksena jossa suunvuoron saavat vain ne kirjoittajat jotka ovat enemmistön kanssa samaa mieltä.
Sateentekijä kirjoitti:... OK. jos sinä olet määrättyä mieltä se ei tarkoita, etteivätkö toiset saisiolla eri mieltä.Tokihan mielipiteen ilmaisuvapaus koskee kaikkia, en minä sitä tässä kiistä...

Silti sinä syytät minua jankkaamisesta sekä siitä, etten välitä siitä mitä muut sanovat. Ei tuollainen kritiikki ainakaan mielipiteen ilmaisuvapauden puolesta todista.
Sateentekijä kirjoitti:... Sinun mielipiteesi ei edusta yleistä katsantoa vaan on yksi mielipide muitten joukossa, ei muuta...

Voi herranpieksut sentään. Tuo esille yksikin esittämäni viesti, tai edes lause, jossa minä väitän mielipiteeni olevan jotakin muuta kuin yksi mielipide muiden joukossa...
Odotan.
Sateentekijä kirjoitti:... Sinun mielipiteesi ei edusta yleistä katsantoa vaan on yksi mielipide muitten joukossa, ei muuta...

Tuo näytille edes yksi kirjoittamani viesti tai edes lause, jossa minä väitän mielipiteeni edustavan jotakin muuta kuin ihkaomaa mielipidettäni.
Odotan sitäkin.
Sateentekijä kirjoitti:... Jos joku ei ole samaa mieltä, hänellä on siihen täysi oikeus ilman, että siitä tehdään " varsinainen laulu".
Jos ymmärsit, mitä tarkoitin?

En ymmärrä.
Jos löydät yhdenkin viestin, kommentin tai edes lauseen jossa minä esitän/väitän, ettei jollakulla ole oikeutta olla minun kanssani eri mieltä, tuo näytille.

Jään odottamaan sitäkin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:30

Sateentekijä kirjoitti:Aloitusviesti avasi keskustelun hyvin antaessaan mahdollisuuden kertoa myös omista pelkotilanteistaan, niiden aiheuttajista ja mahdollisista keinoista niiden eliminoimiseen.
Siksi omakohtaiset kertomukset kuuluvat mielestäni otsikon antamaan aihepiiriin.

Ei ole esitetty, etteivät ne tähän ketjuun kuuluisi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:34

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Se on kokonaan toinen juttu, mutta se ei anna sinulle oikeutta syyttää minua omien mielipiteitteni pakkosyöttämisestä.

Minusta näyttää siltä, että sinä kanonisoit omat mielipiteesi ja pakkosyötät niitä lukijoille. Voi kiesus, miten minua tympii näkemäni.

Mutta kuten hyvin tiedetään, näkeminen voi olla kokemista ja tulkintaa, ja sellaisena virheellistä ja vääristynyttä.

Kun kerron minua tympivän jokin asia tai keino/tapa jolla se on esitetty, se ei pakkosyötä minun mielipidettäni kenellekään!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 19:35

Olen toistuvasti kertonut mikä on kritiikkini kohde ja syy. Jos perustelujani ei kuunnella tai niitä ei ymmärretä oikein, minä toistan asiaani siihen saakka kunnes viestini ymmärretään.
(lihavointi minun)

Kyllästynyt, mistä tiedät milloin viestisi on 'nielaistu' - otettu vastaan ja ymmärretty tahtomallasi tavalla?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:36

(--)

Tympiikö sinua myös minun viestini, jossa kerroin omakohtaisesta kiusatun roolistani ja siitä irtautumisesta? Eikö tuokin sinun mielestäsi olisi henkilökohtaista brassailua?

Ei. Enkä ymmärrä mihin tuolla kysymyksellä pyrit.
Toivon, että tuot esille ne viestit jossa minä olen väittänyt/esittänyt mielipiteeni olevan jotakin muuta kuin oma mielipiteeni.

Jos et pysty sellaista osoittamaan, olisi kohtuullista, että poistat syytöksesi.
En vaadi poistoa, mutta mielestäni se olisi minun kannaltani oikeudenmukaista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.06.2015 19:39

Mirri kirjoitti:
(lihavointi minun)

Kyllästynyt, mistä tiedät milloin viestisi on 'nielaistu' - otettu vastaan ja ymmärretty tahtomallasi tavalla?

Viimeistään silloin kun minua ei syytetä jollakin tavalla huonosta/kelvottomasta/vääränlaisesta kirjoittamisesta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.06.2015 19:43

Kyllästynyt, aikamoista mielipiteidesi - 'asioidesi' - pakkosyöttöä sinulla.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa