taikinaraivo

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

taikinaraivo

ViestiKirjoittaja Maaria » 30.05.2015 21:54

En saa sitä sormistani, vaikka kuinka vaivaan ja joudun lisäämään jauhoja liikaa.
Mites teidän taikinat ja leivonnaiset sujuvat? Leivoin porkkanasämpylöitä ja taikinaa oli joka puolella, pöydällä, latialla, vaatteissa, jääkaapin kahvassa, hanassa, joka puolella universumia, koska hermostuin siihen. Onko tämä jokin uusi oire, diagnoosi, tai häiriö kenties? Muutenkin olen hermostunut, niin en voi sietää, että taikina ryppyilee minulle. Puolustuksekseni sanon, etten koskaan ole ollut kovin käytännöllinen ihminen.
Maaria

Re: taikinaraivo

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.05.2015 22:00

En vaivaa sämpylätaikinoita yleensä juurikaan. Pyrin sekoittamaan ne voimakkain liikkein jollain lastan tyyppisellä puuesineellä. Yleensä sämpylätaikina irtoaa huonommin käsistä kuin vehnätaikina.

Leivon raparperipiirakkaa ja tein vaniljakastikkeen, josta tuli aika sakeaa. Kun käytin maissijauhoa perunajauhon asemasta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.05.2015 22:07

Olisikohan rasvan lisääminen auttanut?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 30.05.2015 22:20

4 keinoa tarttuvaa taikinaa vastaan: http://www.mtv.fi/teemasivut/leivontanu ... in/3300376
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.05.2015 22:27

Hyvät ohjeet. Ja riippuu myös taikinatyypistä, mitä keinoa kannattaa käyttää.

Itse käytän äitini veistämää puuveistä taikinan "leikkaamiseen" sämpylöiksi tai pullikoiksi, jotka vielä pyörittelen pyöreiksi. Sämpylätaikinan "leikkaaminen" vaatii enemmän irtojauhoja.
Hilppa

Paluu Romulaatikko