Olen kuullut kaikenlaisia selityksiä ja jossiteluita. Minun on pakko sanoa äidille niistä, että: "Äiti, en ymmärrä sanaakaan". Sitä ei voi selittää ajattelen ja jossitteluista ei ole enää mitään hyötyä.
Mietin kuitenkin miksi kaikki meni pieleen.
Haluan leikkiä äidin kanssa: Äiti leiki kanssani!
Miksi äiti ei leikkinyt kanssani?
Äiti ei tiennyt, äiti ei halunnut, äiti ei jaksanut, äiti ei huolinut.
Jos olisin ollut kiinnostava, jos olisin ollut suosittu, jos olisin ollut tärkeä.
Minulla on nälkä: Äiti anna minulle ruokaa!
Miksi äiti ei antanut ruokaa?
Äiti ei muistanut, äiti ei huomannut, äiti ei arvannut, äiti ei huolehtinut.
Jos olisin ollut anorektikko, jos olisin ollut vaativainen, jos olisin ollut palveltava.
Haluan äidin kosketusta: Äiti silitä minua!
Miksi äiti ei silittänyt minua?
Äiti ei ymmärtänyt, äiti ei nähnyt kaipausta, äiti ei huomioinut, äiti ei rakastanut.
Jos olisin ollut sairas, jos olisin ollut heikko, jos olisin ollut loukkaantunut.
Nyt, kun olen aikuinen haluat leikkiä kanssani, haluat laittaa minulle ruokaa ja tarjota minulle kosketusta. "Etkö ymmärrä, en ole enää lapsi!" Äiti toteaa syytöksiini: "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi ja jos minua syytät teet sen turhaan!". Haluan äidin ymmärrystä: "Äiti ymmärrä minua!", mietin miksi äiti ei ymmärrä minua, hän ei ymmärrä sanaakaan mitä yritän sanoa. En kaipaa enää selityksiä ja jossitteluita, olen aikuinen ja vapaa. En kaipaa äiti leikkiä kanssasi, en kaipaa sinua ruuanlaittajakseni, en kaipaa sinulta kosketusta. Tämä sinun täytyy ymmärtää, jos et mitään muuta ymmärrä. Muuta en kaipaa.