Pisteytä seuraavat harrasteet

Re: Pisteytä taidemuodot

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.05.2015 15:55

Teatteriako ei kukaan arvosta?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 16:21

Teatteri on rahakysymys enemmän kuin nuo Trissen luettelemat. Luettelossa on taidemuotoja, joita voidaan harrastaa pienelläkin budjetilla. Fiksu luettelo.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.05.2015 17:26

1. Maalaustaide + museonäyttelyt ym.
2. Klassinen musiikki
3. Viihdemusiikki
4. Elokuva
5. Kertomakirjallisuus
6. Runous
7. Maalaaminen itse tai muu kuvataiteilu
8. Fiktion/runouden kirjoittaminen
9. Muu kirjoittaminen (asiateksti, päiväkirja)
10. Muu luova tekeminen (askartelu, sisustaminen)

Minun listallani nämä:

1. Fiktion/runouden kirjoittaminen
2. Kuvataiteilu: minulla piirtäminen
3. Elokuva
4. Klassinen musiikki
5. Kertomakirjallisuus
6. runous
7. muu kirjoittaminen (päiväkirja)
8. maalaustaide
9. muu luova tekeminen
10. viihdemusiikki
Maaria

ViestiKirjoittaja Kissi » 09.05.2015 18:16

Kertomakirjallisuus
Muu luova tekeminen (askartelu, sisustaminen)
Muu kirjoittaminen (asiateksti, päiväkirja)
Viihdemusiikki
Maalaaminen itse tai muu kuvataiteilu
Maalaustaide + museonäyttelyt ym.
Elokuva
Klassinen musiikki
Runous
Fiktion/runouden kirjoittaminen
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 18:34

Oletko Trisse ollut näytelmäkerhossa? Teatteria voi harrastaa muutoinkin kuin katsomalla sitä (laitos)teatterissa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.05.2015 20:43

Muu kirjoittaminen (asiateksti, päiväkirja)
Fiktion/runouden kirjoittaminen

Muu luova tekeminen (askartelu, sisustaminen)
Maalaaminen itse tai muu kuvataiteilu

Elokuva

Viihdemusiikki
Klassinen musiikki

Kertomakirjallisuus
Runous

Maalaustaide + museonäyttelyt ym.

Teatteri
Improvisaatio
__

Mainio aloitus (miten tällaista voi edes keksiä?), mutta olipa vaikea laittaa näitä parhausjärjestykseen. Laitoin nämä tällaisiin 'paketteihin', koska pidän useita 'yhtä hyvinä' tai en osaa erottaa niitä kunnolla toisistaan tms. Lisäksi loppupään juttuja on tullut harratettua sen verran vähän, etten oikein osaa niistä sanoa. Klassinen musiikki myös vaikea... en tunne yleissivistyksen tasolla mitään "teoksia", mutta kuitenkin nautin suunnattomasti jostakin klassiseksi musiikiksi määritellystä. En käy klassisen musiikin konserteissa, joten siinä mielessä se voisi olla vaikka teatterin ja improvisaation kanssa samassa... Elokuvat voisivat myös hyvin olla nro. 1, koska niitä tulee katsottua niin paljon, mutta suurin osa on kuitenkin surkeita, joten... vetäydyn mietintämyssyyni.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 09.05.2015 20:57

poistettu, koska aloitusviestiä on muutettu.
Viimeksi muokannut toope päivämäärä 12.05.2015 09:11, muokattu yhteensä 1 kerran
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 21:18

Minusta sisustaminen tai käsityöt eivät oikeastaan ole taidetta. Pitäisikö tässä puhua ainoastaan niistä taidemuodoista, joita itse harrastaa? Tuolloin listani jää aika pieneksi. En voi kutsua omia räpeltämisiäni taiteen harrastamiseksi.

Mutta paljon kuitenkin pidän kaikenlaisesta käsitöiden puuhailemisesta, akvarellien maalaamisesta (silloin harvoin kun siihen on aikaa). Nyt pitäisi piirtää puutarhasuunnitelma pihan pohjoispuolelle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 23:03

En pitänyt omaa satunnaista akvarellien tuhraamistani taiteena.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 23:52

Et ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitin.

Ihan mukava lukea taideharrastuksistanne, eikä määrittely taiteeksi ole minulle mikään kynnyskysymys ehkä tunnekysymys kuitenkin. En vain osaa pisteyttää.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 10.05.2015 00:28

Tuo munkin lista vaihtelee. Lasipurkkien maalaaminen oli kivaa, kutomisesta en oikein pidä.
Luen mielelläni fiktiota ja jännitystä. Rakastan hyviä elokuvia. Tuo klassinen musiikki, minkä laitoin, pitää
sisällään muutakin kuin perinteistä klassista mm. modernia klassista. Teatteria en juuri harrasta.
Koruja olen tehnyt, lasihelmiä askarrellut. Tunteitani puran kirjoittamalla myös runomuotoon,
Sekä piirtämällä. Viihdemusa menettelee, mutta suurin varauksin.
Maaria

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2015 20:35

Hilppa kirjoitti:En pitänyt omaa satunnaista akvarellien tuhraamistani taiteena.

Jospa se olikin taideterapiaa?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2015 20:46

Hilppa kirjoitti:Minusta sisustaminen tai käsityöt eivät oikeastaan ole taidetta. Pitäisikö tässä puhua ainoastaan niistä taidemuodoista, joita itse harrastaa? Tuolloin listani jää aika pieneksi. En voi kutsua omia räpeltämisiäni taiteen harrastamiseksi.

Kyllä käsityöt ovat taidetta. Käsityötaidetta voidaan harrastaa paitsi tekemällä myös katselemalla. Minä olen katselijoiden joukossa, koska tekemistä en osaa.

Jos oma taiteen tekeminen tuntuu räpeltämiseltä, minusta taideterapia voisi olla hyvä sana. Eihän sekään mitään ihmeitä vaadi; taiteiden parissa tavalla tai toisella rentoutuminen on erittäin hoitavaa. Vaikka olisi patalapujen virkkaamista tai värityskuvien värittämistä tai puulusikoiden vuoleskelua.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.05.2015 21:11

Olisi pitänyt tehdä kaksi listaa: erimerkiksi kuvataiteissa
oma maalaaminen (tms.) ja näyttelyissä käynnit (yms.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.05.2015 21:30

Minulla on jonkin tason henkilökohtainen suhde seuraaviin esitetyistä taidelajeista:

1. Kertomakirjallisuus
2. Oma kirjoittelu
3. Laulaminen
4. Viihdemusiikki
5. Klassinen musiikki

Satunnaisesti:
6. Elokuva

Teatterissa kävin vastikään ensimmäistä kertaa ainakaan kymmeneen vuoteen. Joskus nuorempana tuli käytyä useammin. Itse olin innostunut näyttelemisestä joskus alle murrosikäisenä. Murrosikäisenä taisin tajuta, etten osaa näytellä.
Taidenäyttelyissä ja museoissakin olen joskus elämässäni viihtynyt, en kuitenkaan ole saanut raahattua itseäni kumpaankaan vuosikausiin.
Runous on mielestäni pelottavaa. Luen sitä joskus itseltäni salaa.
En omaa erityisiä lahjoja kuvataiteiden alalla. Ainoa, mistä pidän, on värittäminen. Ja joskus lasten ollessa pieniä tykkäsin muovailuvahailusta. Olen joskus miettinyt, olisiko savenvalanta kivaa... Luultavasti terapeuttista, jos tuotosta ei arvioitaisi.

Kaikenlainen improvisaatio on minulle kauhistus. En tykkää edes improvisaatioteatterin katsomisesta, en ainakaan, jos sen on tarkoitus naurattaa. Luova tanssiminen on niin ikään pelottavaa. En osaa ollenkaan irrotella, mitä jossain määrin suren.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2015 21:53

Darwi- ja Das-massat ovat vuosikymmenten takaisia kivoja keksintöjä ja aina vain käyttökelpoisia, jos halutaan hyppysiin jotakin muovailuvahaa kestävämpää ainetta:
http://netmanner.com/PublishedService?p ... e=14003nro
http://www.taidetarvike.fi/tuotteet.html?id=168/2036

Varmaan nykyisin on vaikka mitä muitakin, mutta nuo putkahtivat mieleen 70-luvulta.
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 11.05.2015 08:56

Kyllä minäkin muovailuvahalla leikin lasten kanssa mutta en laskenut sitä taiteeksi.
Lasketaanko legoilla rakentelu mukaan?
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.05.2015 11:40

Tuskin muovailuvahalla leikkimistäkään lasketaan. Minä vain laitoin sen rikaksi rokkaan, kun oli niin vähän sellaisia taiteenlajeja, joita harrastaisin.
Muistan kaipauksella niitä aikoja, kun olin löytänyt Lasten kirjakaupasta sellaisia ihanan taipuisia muovailuvahoja, joista sai toisiinsa yhdistelemällä vaikka minkä värisiä vahoja aikaan. Uusien värien "tehtaileminen" oli siihen aikaan minulle rakas harrastus (ei kyllä kovinkaan aikaavievä, koska sitä saattoi harjoittaa muun tekemisen ohella, toisella kädellä). Luulenpa, että olin innostuneempi niistä vahoista kuin lapseni 8-)
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.05.2015 12:27

Kyllästynyt kirjoitti:Teatteriako ei kukaan arvosta?

Mirri kirjoitti:Teatteri on rahakysymys enemmän kuin nuo Trissen luettelemat. Luettelossa on taidemuotoja, joita voidaan harrastaa pienelläkin budjetilla. Fiksu luettelo.

Miten rahakysymys tähän liittyy? Ei siitä ainakaan lähtötiedoissa mitään puhuta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 11.05.2015 12:37

Kyllähän musiikki, elokuva ja kirjatkin ovat rahaharrastuksia, kun kaikkea ei kyllä netistäkään ilmaiseksi saa.

Entäs Hama-helmi-taiteilu vai onko se leikkimistä?
Ja ne aikuisten värityskirjat?
toope

Seuraava

Paluu Terapiaa