Aku Kopakkala Arassa paikassa

Aku Kopakkala Arassa paikassa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.10.2014 09:10

Julkipotkut saanut Aku Kopakkala:
Mietin häpeävätkö lapseni minua

HELSINGIN SANOMAT - Julkaistu 13:32 (9.10.2014)

http://www.hs.fi/hstv/arkapaikka/Julkip ... 2733993060 Video 15:20

Anja Snellmanin uuden Arka paikka –ohjelman ensimmäisenä vieraana on psykologi Aku Kopakkala.
Kesäkuussa [2014] Kopakkala sai potkut työstään Mehiläisen kuntousjohtajana. Potkuja käsiteltiin
laajasti julkisuudessa. Nyt hän kertoo, miltä täytenä yllätyksenä tullut irtisanominen ja potkuja
seurannut julkisuus tuntuivat.

Tältä tuntuu, kun saa potkut – HSTV aloittaa kello 11.30 uuden keskusteluohjelman
Irtisanotulle on tärkeintä, ettei lähipiiri pidä epäonnistujana
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Aku Kopakkala Arassa paikassa

ViestiKirjoittaja saara » 09.10.2014 12:48

Ihan mielenkiinnosta kysyn, PP , tunnetko Aku Kopakkalan muutenkin kuin nyt saadun julkisuuden pohjalta?

Hänen mielipiteensä ovat monille tuttuja, kukaan ei vaan ole uskaltanut sanoa niitä ääneen. Kuten hän itse sanoikin, "sisäpiirissä" näistä keskustellaan paljonkin, mutta kun asia viedään televisioon, silloin ylitetään tietty raja.
Toivon mukaan tämä "avaus" saa aikaan toisenlaista suhtautumista tarpeettomaan lääkitykseen ja bisnekseen, jota lääketehtaat oman voitontahdon ensisijaisena tavoitteena tekevät.

Ennen muuta se, että potilaalle annetaan myös vaihtoehtoisia mahdollisuuksia eikä ensimmäiseksi lyödä pillerireseptiä käteen.

Tässä mielessä psykiatriakin kuten terveydenhoito yleensäkin on käännekohdassa Hoitoa pyritään laajentamaan vähemmän lääkekeskeiseksi ja siirrytään potilaskeskeisyyteen, muihin mahdollisiin hoitomuotoihin.Lääkehän tavallaan hoitaa vain oiretta ja muu hoito paneutuu syyhyn.

Lisäisin vielä, että Kopakkalan " kohtalo" kosketti minua henkilökohtaisesti, sillä laman aikana tulin itse irtisanotuksi, en samoista syistä, mutta taloudellisten ja toiminnallisten syitten(yksityinen hoitolaitos) takia. Vähennettiin työntekijöitä Siitä "kalliimmasta" päästä eli niistä joilla oli pitkäaikainen työkokemus ja kaikki ikälisät ym.Sen jälkeen en vakituista työsudetta saanut.
Masennukseni alkoi tästä tapauksesta ja on jatkunut enemmän tai vähemmän oirehtivana vuosikausia.

Minä olen pitkäaikainen SSRI lääkkeen käyttäjä, tiedän kuinka vaikeaa siitä on päästä eroon vaikkei se addiktoiva lääke, sanan varsinaisessa mielessä olekaan. Ymmärrän monella tapaa Kopakkalaa ja hänen katsantokantaansa.
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.10.2014 13:10

En ymmärrä Kopakkalan näkemystä täysin enkä hyväksy sitä ainakaan ehdoitta. Aiemmin olen tutustunut Kopakkalan näkemyksiin aiemmassa Psykopatologian kirjoitusketjussa.

Valitettavasti vaihtoehtoja ei ole niin paljon, että voisi ikään kuin karkkikaupan hyllyltä valita itseään eniten miellyttävän ja täydellisesti korjaavan ja parantavan menetelmän. Päteviä psykopterapeutteja on aivan liian vähän. Eikä terapiakaan sovi ainakaan kaikille ainoaksi hoitovaihtoehdoksi.

Elämänolosuhteita ei voi aina muuttaa, vaan ihmisen on sopeuduttava ja joskus ainoa keino sopeutua on terapian ja lääkkeiden tuella sopeutuminen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.10.2014 14:10

En tunne Kopakkalaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.05.2015 00:07

'
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa