toope kirjoitti:Mitä on riittävän kauan, onko se 38vuotta työelämässä, kuten jossain eläkejutuissa sanottiin?
En kyllä ymmärrä, että jos on koulutus kahteen ammattiin ja ei voi enää tehdä sitä nykyistä työtä, niin miksei pidä kokeilla sitä toista ammattia mihin on koulutus?
Vai onko tämä sellainen ikäjuttu? Jos täyttää 60vuotta, pääsee eläkkeelle helpommin?
Minä tein ammatilliseen eläkkeeseen johtanutta työtä parikymmentä vuotta ilman suurempia katkoja. En tiedä mikä on riittävän kauan.
Pääsin eläkkeelle viisikymppisenä vuoden sairausloman ja 4kk:n kuntoutustuen jälkeen.
En missään vaiheessa peitellyt lääkäreiltä, Kelalta tai eläkeyhtiöltä aikaisempaa koulutustani ja muutaman vuoden työkokemustani.
Ilmaisin psykiatrini neuvon mukaisesti selkeästi haluavani eläkkeelle ja tein selväksi, että silloisessa ammatissani en voi jatkaa.
Sanoin kuitenkin olevani valmis päivittämään nuoruuden koulutukseni ja kokeilemaan tuon alan töitä.
Ilman eläkeyhtiön tai Kelan tukea en viitsinyt ottaa riskiä ja vaihtaa ammattia. Mukavuudenhalua ja turvallisuushakuisuutta varmaan.
Koska eläkehakemus meni läpi, olen tehnyt nuoruuden koulutukseni mukaista työtä sitten eläkkeellä tulorajojeni puitteissa.
Eläkkeestäni on kommenttia tullut.
Hyvin on suunsoittajat kuitenkin lopettaneet, kun olen perustellut ratkaisuani riittävästi.
Usein ihmiset arvostelevat tai myös ihannoivat sellaista mistä eivät tiedä riittävästi.