Trisse kirjoitti:Joudun aina valehtelemaan tolkuttomasti. Omissa jutuissani olen tyytyväinen. Tuntuu moraalittomammalta hakea töitä ja kirjoitella mitä sattuu omasta taustastaan, piirteistään ja asioistaan. Aina sanotaan mitä ei kannata ikinä sanoa haastattelussa mutta ei sitä mitä sitten kannattaa sanoa. Jotainhan on hakemuksessa pakko sanoa. Jos vaikka työllistyisinkin joutuisi yhteiskunta maksumieheksi.
Kyllästynyt kirjoitti:Kukaan ei voi hypätä toisen nahkoihin, ja vaatimus että jokainen vaikeus, vamma tai vääryys on itse kohdattava ennen kuin siitä voi mitään sanoa, on älytön.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Näytäpä yksikin kirjoitus, jossa minä olisin puhunut köyhyydestä!..
Puhuttaessa yhteiskunnan tukirahoilla elämisestä, puhutaan mielestäni samalla myös köyhyydestä.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Minä olen köyhä toki yleisesti käytössä olevilla mittareilla (tulotaso yms.) arvioituna, mutta koska mieheni maksaa asumisemme, en voi sanoa kokeneeni köyhyyttä...
Luulen, ettet ole köyhä, ja ettet ole edes nähnyt (saati kokenut) köyhyyttä muualla kuin kuvissa ja TV:ssä.
Rahaton saatat olla, niin kuin olen minäkin.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Miksi siis otit esiin vangit? Oletko jossain kritisoinut vankilaoloja? En ole huomannutkaan. Mitä kritisoimista niissä on? Ja muuten, kas kun et kommentoi minun rinnastustani vankeihin...
Edellinen lukemani viesti oli Jaskan kirjoitus tuomioista ja vankilaoloista. Luulen, "että siitä se ajatus sitten lähti". Eipä tullut mieleeni, että joku tulkitsisi kirjoitukseni niin, että vertaisin työttömiä ja vankeja toisiinsa.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Itse olen hakenut puhtaaksikirjoittajan hommaa (välitysfirman kautta), mutta minulle sanottiin, että olen liian koulutettu. Ei työnantaja kuulemma usko, että viihdyn kauankaan sellaisessa hommassa. Minulle olisi siinä vaiheessa kelvannut mikä tahansa ei-ruumiilliseksi katsottava työ, olkoon vaikka kuinka rutiininomaista...
Fyysiset rajoitukset saattavat estää fyysisen työn, mutta tuo on juuri sitä mitä tarkoitin; olet hakenut tietynlaisia töitä, mutta et ole niihin tullut valituksi. Et siis ole hakenut "mitä työtä tahansa".
Jos ruumiillisia rajoituksia ei ole, "teoreettinenkin tyyppi" voi tehdä ruumiillista työtä.
Kyllästynyt kirjoitti:Vahvasti antipatiasi värittämiä ja negatiivisesti minua luonnehtivia sinun ääneen lausumat ajatuksesi, kuten [korjaus: esimerkki poistettu Helmenkalastajan toimesta].
Helmenkalastaja kirjoitti:[/list]Kyllästynyt kirjoitti:Flower kirjoitti:... Vielä lisäisin, että miksi koet, ettei ahterisi olisi turvassa, jos töitä kerran on?
Lienet kuullut YT-neuvotte[list=]luista ja irtisanomisista.
No, ehkä pääset sinäkin nauttimaan työttömän etuuksista. Tai voihan olla, että sinut suurena asiantuntijana värvätään salamana jonkin toisen työnantajan palvelukseen, ehkä suorastaan viedään käsistä... Jos noin ei kuitenkaan käy, saatat ihan omakohtaisesti päästä tutustumaan siihen, millaista vientiä on yli viisikymppisellä naisella työmarkkinoilla. Onneksi olet kuitenkin ollut niin kauan työelämässä ja miehesi on niin hyvätuloinen, että tuskin koskaan pääset tuntemaan, mitä työttömyys tavalliselle ihmiselle on.
Kyllästynyt kirjoitti:Olen hyvin tietoinen siitä, että mahdollisen irtisanomisen jälkeen on erittäin todennäköistä, etten saisi työpaikkaa.
Joten voit lopettaa ilkeilysi asiasta turhana ja perättömänä.
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Kukaan ei voi hypätä toisen nahkoihin, ja vaatimus että jokainen vaikeus, vamma tai vääryys on itse kohdattava ennen kuin siitä voi mitään sanoa, on älytön.
Totta kai voi mitään sanoa, mutta näin suuresta ja ihmisen elämään kokonaisvaltaisesti vaikuttavasta asiasta kuin pitkäaikaisesta työttömyydestä ei mielestäni pitäisi "asiantuntevia lausuntoja" antaa ilman omaa henkilökohtaista kokemusta...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Varsinkin lyttäävät lausunnot ovat erityisen epätoivottavia. Useimmat työttömät osaavat oikein hyvin lytätä itse itsensä ihan ilman ulkopuolisten apua siinä asiassa...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Ja sinäkö tiedät, etten minä yhteiskunnan tukirahoilla - edes osittain - elä?..
Helmenkalastaja kirjoitti:... Olisit lukenut kirjoittamasi ennen lähettämistä, niin olisit voinut huomata itsekin...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Itse asiassa hain kaikkia mahdollisia töitä, joita kyseinen firma välitti...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Olen tehnyt nuoruudessani laitosapulaisen töitä, varastotyöläisen hommia koulutarvikevarastossa sekä laivasiivousta. Siinä kokemukseni ruumiillisesta työstä. Näiden kokemusten perusteella voin sanoa, että en olisi jaksanut muutamaa kuukautta kauempaa. Enkä näe, että asiantuntijatehtäviin koulutetun henkilön CV:ssä siivoushommat olisivat erityinen meriitti (toisin kuin vaikkapa opiskelijalla)...
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Vahvasti antipatiasi värittämiä ja negatiivisesti minua luonnehtivia sinun ääneen lausumat ajatuksesi, kuten "En ihmettelisi, vaikka kannattaisit tuottamattomien henkilöiden likvidoimista muita kuppaamasta", ainakin ovat.
Sinä se tunget tuota antipatiakorttia milloin minnekin. Et voi näköjään millään myöntää, että sillä mitä ja miten kirjoitat, voisi olla vaikutusta siihen, mitä nettipersoonastasi ajatellaan...
Trisse kirjoitti:Minä osaan kyllä olla hyvällä omallatunnolla vapaa. [...]
Trisse kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Fyysiset rajoitukset saattavat estää fyysisen työn, mutta tuo on juuri sitä mitä tarkoitin; olet hakenut tietynlaisia töitä, mutta et ole niihin tullut valituksi. Et siis ole hakenut "mitä työtä tahansa".
Jos ruumiillisia rajoituksia ei ole, "teoreettinenkin tyyppi" voi tehdä ruumiillista työtä.
Ei ruumiillinen työ ole automaattisesti sellainen johon pystyy kuka vaan joka ei ole halvaantunut. Minut on erotettu kaupan kassalta ja videovuokraamosta (tai erotettu on liian vahva sana mutta heitetty pois koeajalla 3-4 kerran jälkeen). Samoin psykoterapeuttina nyt toimiva kaveri sai potkut opiskeluaikana siivoustyöstä kun ei saavuttanut tietyssä ajassa tiettyä prosenttia alueesta. Noista töistä on yhtälailla kilpailua ja niihin yritetään valita kätevimmät, nopeimmat, reippaimmat ja käytännöllisimmät.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Kukaan ei voi hypätä toisen nahkoihin, ja vaatimus että jokainen vaikeus, vamma tai vääryys on itse kohdattava ennen kuin siitä voi mitään sanoa, on älytön.
Totta kai voi mitään sanoa, mutta näin suuresta ja ihmisen elämään kokonaisvaltaisesti vaikuttavasta asiasta kuin pitkäaikaisesta työttömyydestä ei mielestäni pitäisi "asiantuntevia lausuntoja" antaa ilman omaa henkilökohtaista kokemusta...
En ole antanut ainoatakaan "asiantuntevaa lausuntoa" vaan ainoastaan kertonut oman mielipiteeni.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Olisit lukenut kirjoittamasi ennen lähettämistä, niin olisit voinut huomata itsekin...
Luin, mutta koska en itse ajatellut tuollaista, en ymmärtänyt tai osannut arvata että joku toinen viestistäni löytää jotakin sellaista mitä siellä ei ole.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Olen tehnyt nuoruudessani laitosapulaisen töitä, varastotyöläisen hommia koulutarvikevarastossa sekä laivasiivousta. Siinä kokemukseni ruumiillisesta työstä. Näiden kokemusten perusteella voin sanoa, että en olisi jaksanut muutamaa kuukautta kauempaa. Enkä näe, että asiantuntijatehtäviin koulutetun henkilön CV:ssä siivoushommat olisivat erityinen meriitti (toisin kuin vaikkapa opiskelijalla)...
Toisin sanoen, sitä et ollut valmis tekemään mitä työtä tahansa.
Kyllästynyt kirjoitti:Antipatiasi minua kohtaan on ilmeinen - ja siksi tässäkin keskustelussa hyökkäät kimppuuni ja viittaat minun tuntevan ja ajattelevan jotakin mitä en ajattele enkä tunne. Väität myös, etten "voi näköjään millään myöntää, että sillä mitä ja miten kirjoitan..." Kertakaikkisen typerä väite!
Trisse kirjoitti:Jos haluat vastaavan tilanteen itsellesi niin sun pitää varmaan hommata hyvä persoonallisuushäiriö ensteksi. Passiivis-aggressiivisin piirtein
Helmenkalastaja:Ehdotan, että kaikki ne, joiden mielestä sosiaaliturvan varassa on liian helppo elää, sanotaan irti (turvallisista) työpaikoistaan ja heidän tilalleen palkataan joku työttömien laajasta kaartista. Kuten tv-ohjelman perusteella tiedämme, ainakin kolme henkilöä on aktiivisesti hakenut töitä viime vuoden aikana; ehkä heitä on enemmänkin. Todennäköisesti heidän joukostaan löytyy henkilö jokaiseen vapautuvaan paikkaan, kokematon ehkä, mutta mistäpä sitä kokemusta saisi, jos ei saa työtä. Työ tekijäänsä opettaa ja niin edelleen. Ja niinhän täällä on annettu ymmärtää, ettei sillä omalla koulutuksella niin väliä ole, pitää tehdä sitä työtä, mitä on tarjolla. Ja jos koulutuksella tai osaamisella tai taipumuksilla ei tosiaankaan ole mitään väliä, niin varmasti työnantajakin olisi tyytyväinen, kunhan joku sitä työtä tekisi.
Helmenkalastaja: Nämä ilman omaa syytään (tai no, syyhän olisi heidän asenteensa itseään huonompiosaisiin) irtisanotut pääsisivät nauttimaan sosiaalietuuksista. Heille asetettaisiin kielto hakeutua toisen palvelukseen esimerkiksi kolmen vuoden ajaksi (tätä seurattaisiin säännöllisillä käynneillä TE-toimistossa); oman yrityksen he toki saisivat laittaa pystyyn, jos intoa riittäisi. Toisaalta, miksi nähdä vaivaa, kun sosiaaliturvan varassakin on niin helppo elää... Kolme vuotta voisi olla sopiva aika. Siinä ajassa ehtisi jo oikeasti nauttia sosiaalieduistaan ja lokoisasta elämästä. Eikä tarvitsisi itse pummeja elätellä. Vastaavasti irtisanomissuoja entisille työttömille uusista työpaikoistaan olisi samat kolme vuotta.
Ryysy kirjoitti:Itseasiassa, kyllä, kaipaan sellaisia ajatuksia, että ihmisellä on oikeus elää ja olla olemassa tuntematta jatkuvaa häpeää työttömyydestään. Minulla johtuu todennäköisesti kasvatuksesta se ajatusmaailma, että "jos et ole töissä, et ole mitään". En kovin montaa ihmistä tunne, jotka pystyvät sanomaan, että "olen työtön ja minussa ei ole mitään vikaa".
PS: Porrassiivojan homma voisi olla minulle oikein sopiva, mutta ensin kai pitäisi olla ajokortti...
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa