Flower kirjoitti:Itse muistelen esittäneeni samankaltaista ratkaisua täällä aikoinaan (varsinkin, jos kyseessä on työntekijä, jolle työ maistuu lähinnä irvistellen). Olen täysin samoilla linjoilla Helmenkalastajan kanssa...
Flower kirjoitti:... Minusta ennemmin niin päin, että työn tekeminen on tehty liian vaikeaksi vrt. nollasopparit, osa-aika ja muut pätkätyöt...
Flower kirjoitti:... Jos jostakusta työssäkäyvästä mututuntumalla asia on jotenkin muuten, niin miksei voisi vaihtaa osia sellaisen kanssa, joka mielellään tekisi töitä normaalisopimuksella, mutta ei selviä näistä pätkittäisistä yms. töistä, jos kokee, että itse siitä selviytyisi...
Flower kirjoitti:... On kovin helppoa huudella silloin tietäväisenä, kun oma perse on turvattu ellei ole valmis laittamaan itseään likoon...
Flower kirjoitti:... Minusta myöskään rikollisten ja työttömien tilanteet eivät ole rinnastettavissa, kuten esität.
Helmenkalastaja kirjoitti:...
Ehdotan, että kaikki ne, joiden mielestä sosiaaliturvan varassa on liian helppo elää, sanotaan irti (turvallisista) työpaikoistaan ja heidän tilalleen palkataan joku työttömien laajasta kaartista. Kuten tv-ohjelman perusteella tiedämme, ainakin kolme henkilöä on aktiivisesti hakenut töitä viime vuoden aikana; ehkä heitä on enemmänkin. Todennäköisesti heidän joukostaan löytyy henkilö jokaiseen vapautuvaan paikkaan, kokematon ehkä, mutta mistäpä sitä kokemusta saisi, jos ei saa työtä. Työ tekijäänsä opettaa ja niin edelleen. Ja niinhän täällä on annettu ymmärtää, ettei sillä omalla koulutuksella niin väliä ole, pitää tehdä sitä työtä, mitä on tarjolla. Ja jos koulutuksella tai osaamisella tai taipumuksilla ei tosiaankaan ole mitään väliä, niin varmasti työnantajakin olisi tyytyväinen, kunhan joku sitä työtä tekisi.
Nämä ilman omaa syytään (tai no, syyhän olisi heidän asenteensa itseään huonompiosaisiin) irtisanotut pääsisivät nauttimaan sosiaalietuuksista. Heille asetettaisiin kielto hakeutua toisen palvelukseen esimerkiksi kolmen vuoden ajaksi (tätä seurattaisiin säännöllisillä käynneillä TE-toimistossa); oman yrityksen he toki saisivat laittaa pystyyn, jos intoa riittäisi. Toisaalta, miksi nähdä vaivaa, kun sosiaaliturvan varassakin on niin helppo elää... Kolme vuotta voisi olla sopiva aika. Siinä ajassa ehtisi jo oikeasti nauttia sosiaalieduistaan ja lokoisasta elämästä. Eikä tarvitsisi itse pummeja elätellä. Vastaavasti irtisanomissuoja entisille työttömille uusista työpaikoistaan olisi samat kolme vuotta.
....
Ryysy kirjoitti:- -
Onko jonkun mielestä nyt sitten 450 euroa "liikaa" rahaa? Tai onko sen varaan liian helppo jättäytyä?
Flower kirjoitti:Eihän se työttömän vika kai ole, jos palkkaaminen on tehty työnantajalle vaikeaksi?...
Flower kirjoitti:... Edelleen koen, ettei ainakaan taloudellisesta näkökulmasta ole järkevää pyrkiä löytämään noita töitä aktiivisesti karttelevia vaan keskittyä niiden työllistämisen edistämiseen, joilla intoa työn tekoon on...
Flower kirjoitti:... Minulle tuo esittämäsi näyttäytyy rinnastuksena samoin kuin esim. joku kertoisi omaavansa oikeuden arvostella homoseksiä siinä missä insestiäkin. Voihan se olla, että ymmärrän tuon jostain syystä pieleen...
Flower kirjoitti:... Vielä lisäisin, että miksi koet, ettei ahterisi olisi turvassa, jos töitä kerran on?
Hilppa kirjoitti:Ryysy kirjoitti:- -
Onko jonkun mielestä nyt sitten 450 euroa "liikaa" rahaa? Tai onko sen varaan liian helppo jättäytyä?
Mielestäni tuollaiseen kysymykseen ei voi vastata ainakaan moraalinäkökulmasta, koska ihmisten taloustilanteet lähtökohtaisesti ovat niin erilaiset.
On ihmisiä, jotka eivät tarvitsisi tuota tukea, koska heillä on puoliso/vanhemmat, jotka maksavat elatuksen tai niin paljon säästöjä muodostunut edellisestä palkastaan ja sitten on ihmisiä, joilla ei ole mitään, millä maksaa elinkustannuksiaan eikä myöskään omaisuutta.
toope kirjoitti:Minä voin antaa työpaikkani jollekin, jos saan tuon 480 euroa.
Kyllästynyt kirjoitti:Melkoinen logiikan kuperkeikka; ei se, että kritisoi jotakin, tarkoita sitä että pitäisi itse olla (ollut) samassa asemassa - saati järjestää itsensä samaan asemaan. Kyllähän ihmiset vankilaoloja ja vankeustuomioitakin arvostelevat, muttei kai kukaan oleta, että ensin pitää tehdä rikos ja joutua vankilaan ennenkuin voi tuomioista tai vankiloista mitään sanoa.
Ei kaikkia iskuja tarvitse omaan naamaan ottaa jotta niistä voisi/saisi puhua.
Eikä kyse ole siitä, että sosiaalituilla olisi helppo elää, vaan siitä että niiden varaan on liian helppoa jättäytyä.
Kyllästynyt kirjoitti:Flower kirjoitti:... Vielä lisäisin, että miksi koet, ettei ahterisi olisi turvassa, jos töitä kerran on?
Lienet kuullut YT-neuvotteluista ja irtisanomisista.
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kyllä minä olen vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan työttömien kritisoiminen edellyttäisi jonkinlaista omakohtaista kokemusta asiasta...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Ja Flowerin tavoin olen sitä mieltä, että kirjoituksesi perusteella ei voi välttyä käsitykseltä, että rinnastat keskenään työttömät ja vangit...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Jos sinulla olisi omakohtaista kokemusta siitä, että lähettäisit hakemuksen toisensa perään, vuosikausia, pääsemättä yhteenkään haastatteluun tai päätymättä valituksi minkäänlaiseen, edes yksinkertaisimpaan työhön, vaikka olisit ilmoittanut peseväsi mieluummin vaikka vessoja kuin makaavasi työttömänä, voisin kuunnella mielipiteitäsi ilman että savu lähtee nousemaan korvista...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kun nyt luen kirjoituksiasi työttömistä luusereista ja työhaluttomista sosiaalipummeista, rupeaa tekemään mieli vetää itsensä vessasta alas. Joskus ajattelen, ettei sinun mielestäsi ihmisellä ole mitään arvoa, jos hän ei ole yhteiskunnalle sen hyödyllinen ja tuottava jäsen. En ihmettelisi, vaikka kannattaisit tuottamattomien henkilöiden likvidoimista muita kuppaamasta...
Hilppa kirjoitti:Olen ollut kerran puolisen vuotta työttömänä aikoinaan maisteriksi valmistumiseni jälkeen. Olen siis ollut laiska tuilla (siis vieläpä tuolla paljon parjatulla ansiosidonnaisella) elävä lusmu. Ei se aika ollut herkkua vaan masennuksen kyllästämää aikaa.
Hilppa kirjoitti:Ehdotuksesi, Helmenkalastaja, ei toimi nykyisessä talousjärjestelmässämme eikä nykyisillä laeilla monistakaan syistä. Ei työntekijöitä jää työttömäksi, koska tuilla on helpompi elää vaan sen vuoksi, että kapitalistinen järjestelmämme perustuu vapaaseen kilpailuun. Työn tekijä/työtön valitsee tietenkin sen, joka hänelle maksaa parhaiten valittavissa olevien mahdollisuuksien puitteissa tietenkin. Työnantajakin valitsee sen työntekijän, joka hänelle tuottaa enemmän voittoa pienemmällä palkalla. Miksi työstä maksetaan niin vähän, että tekemällä työtä ei enää elä yhteiskunnassamme, ja valtio on ryhtynyt sitten maksamaan subventiota työnantajille? Miksi joidenkin suurien työnantajien sallitaan vievän voittonsa veroparatiiseihin? Se on ainoastaan globaalia vapaata kilpailua ja kapitalismia. Ja tämän punoksen verkossa yksi seuraus on se, että halvempaa työvoimaa houkutellaan meille.
Hilppa kirjoitti:Tiedän esimerkin. Omnia kouluttaa (myös aikuisia maahanmuuttajia) kehollisen työn tekijöitä, joille Suomessa toimiva veroparatiisiin voittonsa vievä yritys järjestää työssäoppimispaikkoja, joissa suomalainen työmies kouluttaa näitä ilmaisen työn tekijöitä oman työnsä ohella. Kohteiden kilpailutus järjestetään kahden vuoden välein ja tuolloin on joka kerta mahdollista, että työmies (35 vuotta alalla työtään tehnyt) irtisanotaan, mikäli uusia sopimuksia ei saada myytyä riittävästi monikansallisen toimesta. Varalla ovat nämä heikompipalkkaiset suomea huonommin taitavat, jotka otetaan kelkkaan, kun tuotannollisten syiden vuoksi on helposti saatu irtisanottua. Mainittakoon vielä, että tämän työmiehen palkka on minimipalkkaa muutaman satasen parempi ja korvaus 35-vuotisesta urasta valtiolla ja sittemmin yksityistetyllä nykyisin monikansallisella yrityksellä.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Kyllä minä olen vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan työttömien kritisoiminen edellyttäisi jonkinlaista omakohtaista kokemusta asiasta...
Oikeuttaisiko 1. asteen sukulaisten pitkäaikaistyöttömyys kirjoittamaan työttömyydestä, vai pitääkö olla omakohtainen kokemus?
Ja jos omakohtainen kokemus on edellytys kirjoittamiselle - luulenpa, että sinun ja Flowerin pitäisi lopettaa köyhyydestä kirjoittaminen.
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Ja Flowerin tavoin olen sitä mieltä, että kirjoituksesi perusteella ei voi välttyä käsitykseltä, että rinnastat keskenään työttömät ja vangit...
Luet näköjään viesteistäni sellaista mitä ei edes rivien välissä ole. En rinnastanut vankeja ja työttömiä keskenään. Vertasin vain vankilaolojen kritisoimista ja työttömien työnhakijoiden olojen kritisoimista toisiinsa. Tuo on täysin, kokonaan, aivan totaalisesti eri asia kuin se, että olisin verrannut työttömiä ja vankeja keskenään!
Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Jos sinulla olisi omakohtaista kokemusta siitä, että lähettäisit hakemuksen toisensa perään, vuosikausia, pääsemättä yhteenkään haastatteluun tai päätymättä valituksi minkäänlaiseen, edes yksinkertaisimpaan työhön, vaikka olisit ilmoittanut peseväsi mieluummin vaikka vessoja kuin makaavasi työttömänä, voisin kuunnella mielipiteitäsi ilman että savu lähtee nousemaan korvista...
Olisi hyvä esittää jonkinlainen konkreettinen esimerkki moisesta - ja etenkin siitä, mitä työtä kyseinen henkilö on hakenut ja millä ehdoilla.
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Kyllä minä olen vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan työttömien kritisoiminen edellyttäisi jonkinlaista omakohtaista kokemusta asiasta...
Oikeuttaisiko 1. asteen sukulaisten pitkäaikaistyöttömyys kirjoittamaan työttömyydestä, vai pitääkö olla omakohtainen kokemus?
Ja jos omakohtainen kokemus on edellytys kirjoittamiselle - luulenpa, että sinun ja Flowerin pitäisi lopettaa köyhyydestä kirjoittaminen.
Ei oikeuttaisi. Ei edes minun mieheni tiedä, mitä minä koen, puhumattakaan esimerkiksi veljestäni. Eivät he halua kuulla; haluavat pitää kuvitelmansa, että pärjään hyvin, enkä minä halua pahoittaa heidän mieltään. Ja sen perusteella, mitä sinusta välittyy näin nettikirjoittelun kautta, jos olisin sinun 1. asteen sukulaisesti, tuskin kertoisin sinulle omista aivoituksistani ja tunteistani...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Näytäpä yksikin kirjoitus, jossa minä olisin puhunut köyhyydestä!..
Helmenkalastaja kirjoitti:... Minä olen köyhä toki yleisesti käytössä olevilla mittareilla (tulotaso yms.) arvioituna, mutta koska mieheni maksaa asumisemme, en voi sanoa kokeneeni köyhyyttä...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Miksi siis otit esiin vangit? Oletko jossain kritisoinut vankilaoloja? En ole huomannutkaan. Mitä kritisoimista niissä on? Ja muuten, kas kun et kommentoi minun rinnastustani vankeihin...
Helmenkalastaja kirjoitti:... Itse olen hakenut puhtaaksikirjoittajan hommaa (välitysfirman kautta), mutta minulle sanottiin, että olen liian koulutettu. Ei työnantaja kuulemma usko, että viihdyn kauankaan sellaisessa hommassa. Minulle olisi siinä vaiheessa kelvannut mikä tahansa ei-ruumiilliseksi katsottava työ, olkoon vaikka kuinka rutiininomaista...
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:... Kun nyt luen kirjoituksiasi työttömistä luusereista ja työhaluttomista sosiaalipummeista, rupeaa tekemään mieli vetää itsensä vessasta alas. Joskus ajattelen, ettei sinun mielestäsi ihmisellä ole mitään arvoa, jos hän ei ole yhteiskunnalle sen hyödyllinen ja tuottava jäsen. En ihmettelisi, vaikka kannattaisit tuottamattomien henkilöiden likvidoimista muita kuppaamasta...
Älä tunge suuhuni sanoja joita en ole koskaan sanonut tai väitä omakseni ajatuksia joita minulla ei ole.
Enhän minä sinun sanojasi väitäkään sanovani. Kerron vain miltä minusta tuntuu, kun luen kirjoituksiasi näistä aiheista.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa