Mitä tarjolle talkoissa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Mitä tarjolle talkoissa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 10:11

Jälleen se aika vuodesta kun pitää keksiä talkooruoat parillekymmenelle ihmiselle.

Ehdotuksia?
Ei makkaraa, eikä hernekeittoa.
Kyllästynyt

Re: Mitä tarjolle talkoissa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 10:19

Jaska kirjoitti:Liha tai kalasoppaa.

Ja paljon kaljaa.

Lihasoppaa olen jo lapsena syönyt kiintiöni täyteen ja kalasta kaikki eivät pidä.

Kaljaa ja viiniäkin on tulossa, mutta minun tehtäväni on hoitaa päiväruokailu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kissi » 21.04.2015 10:23

Noh, minä ottaisin uunin avuksi! Liha ja kala ja kasvis kiusaus pöytään äijille. Jälkkäriksi pannukakkua mansikkahillolla.
Jos taas on Ladylike talkoot, niin tilaisin kaupasta 5kg kanasalaattia.
https://stockmann.com/fi/herkku/tilauspalvelu
muoks. Itseasiassa, minä teenkin lihasta ja toisen pelkistä kasviksista, ne kiusaukset
ja tilaan luisäksi sitä broileri salaattia(mikä on kurjaa itse tehdä, mutta tiskillä tekeevät tuoreen, kun pyytelee :)
Kissi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 10:38

Kissi kirjoitti:Noh, minä ottaisin uunin avuksi! Liha ja kala ja kasvis kiusaus pöytään äijille. Jälkkäriksi pannukakkua mansikkahillolla.
Jos taas on Ladylike talkoot, niin tilaisin kaupasta 5kg kanasalaattia.
https://stockmann.com/fi/herkku/tilauspalvelu

Hyvä ajatus tuo kiusaus. Mietin sitä.
Pannaria olen tehnyt niin monta kertaa, että tällä kertaa ajattelin jälkiruoaksi laittaa kaura-omenapaistosta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 10:43

Jaska kirjoitti:Lasagnea. Mikäli nyt sovinistin ehdotus kelpaa.

Vähän liian tavanomaista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 11:03

Jaska kirjoitti:No hanhenmaksapalleroita sitten.

Rahvaanomaista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.04.2015 13:24

Kyllästynyt kirjoitti:

Kiusaukset lienevät helppoutensa vuoksi lasagnea tavanomaisempia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.04.2015 13:29

Mitä ihmeen talkoita tähän aikaan vuodesta on? Haluan myös talkoisiin, minulle ihan sama mikä ruoka, mutta kasvis- tai en todennäköisesti syö.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 13:35

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Kiusaukset lienevät helppoutensa vuoksi lasagnea tavanomaisempia.

Eivät meidän taloudessamme, koska kiusauksissa on niin paljon pilkkomista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 13:41

Ryysy kirjoitti:Mitä ihmeen talkoita tähän aikaan vuodesta on? Haluan myös talkoisiin, minulle ihan sama mikä ruoka, mutta kasvis- tai en todennäköisesti syö.

Kevättalkoot tietenkin. Tervetuloa mukaan.

Jos pääsi kestää korkeuksia, voit liittyä katonputsausryhmään harjaamaan sammaleita kattotiilistä.
Jos ei, voit maalata räystäslautoja, kitkeä rikkaruohoja, levittää lannoitteita, leikata ruusupuskia, haravoida tai lakaista pihaa.

Voin laittaa kasvisruokavaihtoehdonkin, jos sellaista tarvitaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.04.2015 13:47

Jee! Kuulostaa tosi mukavalta. Meillä oli pienenä aina pelkästään vain syystalkoita, mutta niissä vain haravoitiin ja sen jälkeen grillattiin maggaraa. Nykyään ei kai paljoa talkoita ole muutenkaan. Ihmiset talkoilevat usein yksin kevätsiivouksen ja kukkien laiton merkeissä.

Jotkut tekevät talkoissa / juhlissa / missä vain sen virheen, että tekevät ihan perskutin hyvää kasvisruokaa tai naposteltavia jotain kuitenkin. Sitten kaikki lihansyöjät syövät ne kasvisruuatkin hyvällä omallatunnolla, jolloin kasviksille ei jääkään mitään. Yleensäkin kasvisruuat ovat aina parempia kuin liharuuat.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.04.2015 14:08

Jos pääsi kestää korkeuksia, voit liittyä katonputsausryhmään harjaamaan sammaleita kattotiilistä.
Jos ei, voit maalata räystäslautoja, kitkeä rikkaruohoja, levittää lannoitteita, leikata ruusupuskia, haravoida tai lakaista pihaa.

Mietin aloitanko taas uuden ketjun uusavuttomuudestani vai "pilaanko" ruokaketjun. Taidan pilata ruokaketjun, koska tässä oli jo talkootkin mainittu. Mutta:

noista jos pitäisi valita, niin ottaisin kattohommat, haravoinnin ja pihanlakaisun. En nimittäin osaa maalata. Olen kyllä maalannut (vaiko petsannut), mutta kuulemma senkin voi tehdä väärin. Ei saa kahta kertaa maalata samaa kohtaa, muuten väri "menee huonoksi". En myöskään osaa kitkeä rikkaruohoja. Olen kyllä kitkenyt, mutta epäilyttävällä menestyksellä, kun en tiedä mikä on _rikkaruoho_. Sen tiedän, että monien mielestä voikukka on rikkaruoho, mutta jos kukkapenkkiä kitkee, niin on sieltä muutamia "sipulimallisiakin" meinannut lähteä muille maille. Siellä on myös paljon sellaista ruohonnäköistä, mutta hyvänen aika, mistä sen tietää, jos ovatkin jonkin hyvän kasvin alkuja. En ymmärrä miten ihmisille on itsestäänselvyys mikä on rikkaruoho. Joillekin ruohonleikkuussakin kukkiva apila ei ole rikkaruoho, joillekin taas on.

Ruusupuskia en osaa leikata, kun en tiedä miten ne kuuluu leikata ja ihmiset ovat aina tosi tarkkoja puskistaan, miten ne pitää leikata. Ja tuo lannoite. Eikö se ole sellainen, että summamutikassa vaan heitellään nurmikolle?

Minulla on todella paljon tällaista epävarmuutta oikeastaan ihan kaikessa. Sen takia olen koko elämäni ollut mestari välttelemään uusia pieniäkin ja yksinkertaisia tilanteita, koska minulle ne eivät ole yksinkertaisia.

(Voin tarvittaessa siirtää höpötyksen pois tästä ketjusta.)
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 21.04.2015 14:47

Mahottoman kokoinen on piha, kun rikkaruohotkin pitää kitkeä pois talkooväen voimin.

Mitä tarjosit viime vuonna, eikö sitä samaa voisi nytkin tarjota?
toope

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.04.2015 14:54

Pizzaa, vaikka pari erilaista ja jälkiruuaksi ranskalainen sitruunapiirakka kahvin kanssa.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 15:14

toope kirjoitti:Mahottoman kokoinen on piha, kun rikkaruohotkin pitää kitkeä pois talkooväen voimin...

Itse asiassa, niin on.
Kuutar kirjoitti:Pizzaa, vaikka pari erilaista ja jälkiruuaksi ranskalainen sitruunapiirakka kahvin kanssa.

Pizzaa on vaikeaa tehdä riittävää määrää niin, että kaikki saisivat pizzansa kuumina.

Kahvitus ei ole minun ongelmani, sen hoitaa naapuri.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.04.2015 16:31

Illalla on tarkoitus grillata, joten grillipihvit olisivat tårta på torta. Lisäksi niissä on sama ongelma kuin pizzoissakin; kestää kauan saada jokaiselle pihvi nenän alle ja ehtivät jäähtyä ennen syömistä.

En osaa päättää, tarjoaisinko uuniperunoita, muusia vai valkosipuliperunoita.
Jos laitan uuniperunoita, paahtopaisti (jota ehkä laitan) on kuivahko yhdistelmä ja uuniperunan käsittely ulko-olosuhteissa on ehkä hieman hankalaa.
Jos laitan palapaistia, uuniperuna on vähän hassu yhdistelmä sen kanssa.
Jos laitan muusia, sekä paahtopaisti että palapaisti menettelevät, mutta muusi on vähän tylsää.
Jos laitan valkosipuliperunoita, vietän yön perunateatterissa.

Toisaalta, kaupassa näytti olevan tarjouksessa luuton lampaanpaisti (8,95 kg). Uskaltaisikohan sitä yrittää väkertää siitä jotain...
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.04.2015 17:53

Olen ollut rillikekkereissä, joissa ruuanlaittajalla on ilmeisesti ollut samankaltainen ongelma, joten tarjolla oli lihaa (grillipihviä (kanaa myös)), jotain kasviskastiketta (löysempää ja tiiviimpää), muita kastikkeita (jokin palapaistin tapainen, muttei ihan), nyyttejä, erilaisia salaatteja, hirveästi erilaisia lisukkeita ja tulisia kastikkeita / tahnoja ja lisäksi tosiaan oli: spagettia, perunamuussia (siinä oli jokin jännä mauste) ja könttiriisiä. Sitten piti ottaa vähän kaikkia, kun ei osannut valita: muussia, makaroneja vai riisiä.

Paras liha mitä olen ikinä syönyt on porsaan sisäfile. Varmaan se on myös kallista! Mutta nuo kaikki vaihtoehdot kuulostavat herkullisilta. Lammasta en ole maistanut, maistuu kuulemma villalta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 21.04.2015 18:05

Ei ole porsaan sisäfile kallista alle 10 euroa kilo, poron sisäfile maksaa 70 euroa kilo.

Eikö grillipihvit paistu nopeasti, mitään ongelmaa vaikka olisi paljonkin väkee.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.04.2015 18:14

Aijaa. No... toisaalta, en ole poroakaan syönyt, paitsi ehkä kerran vai olikohan se hirvi. Se maistui... no, mauttomalta lihalta. En osaa oikein arvostaa näitä hienoja tai harvinaisempia ruokia, kun en ole tottunut.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 21.04.2015 18:33

Enpä miekään juuri syö sisäfileitä vaan halvempia poron osia.
toope

Seuraava

Paluu Romulaatikko