Koiran katse

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Koiran katse

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 11:52

Katso mitä katsekontakti herättää koirassa ja ihmisessä, kun nämä katsovat toisiaan silmiin.
http://www.iltalehti.fi/terveys/2015041 ... 3_tr.shtml
Pinja

Re: Koiran katse

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 12:31

Koiralle katse merkitsee kiintymyksen osoittamista. Sellainen koira, joka on arka ja pelokas voi kokea uhkana silmiin katsomisen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.04.2015 12:38

Pentuna opetettiin, että koiria ei kannata katsoa silmiin. Vieläkin on takaraivossa sellainen, että tuntemattomien tai ns. uusien koirien katsetta tuleekin välteltyä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 15:33

Minä voin tuijottaa niin paljon kuin haluan, ja jos koira hyökkää kimppuuni ja puree niin saa joutaa piikille, ihan sama mikä puremisen laukaisee. Koira ei saa purra tarkoituksella ketään.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 16:27

Koira ei saa purra ihmistä mistään syystä tai koiralle määrätään piikki. Silmiinkatsominen ei ole syynä, että koira saa purra itsensä koettua uhatuksi. Uhattu koirakaan ei saa purra ja se on sääntö ja koiran tyhmyyttä, jos menee puremaan, kun joutaa sitten piikille. Se, että koira puree minua ei tee minusta tyhmää, se on koiran syy eikä ikinä oma syyni. Minä katson silmiin koiraa kuin koiraa, jos joku tietää koiransa olevan purevaa lajia niin ei tarvitse päästää koiraansa luokseni tai on tyhmä henkilö, jos päästää. Minä katson silmiin puree koira tai ei. Pääsääntö on se ettei koira saa purra ketään, joten ei minuakaan enkä puremista hyväksy. Sä oot pelkuri ja tyhmä itse, et ota riskejä mikä on suuri tyhmyyden merkki.
Pinja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.04.2015 17:44

Koirilla on kai nykyään jotain keltaisia merkkejä (tms.), mistä pitäisi tietää, että koiraa ei pitäisi lähestyä, vaan että koira tarvitsee omaa rauhaa. Luotettavien koirien kanssa voi jopa luoda sellaisen vihaisen katsekontaktin, jolloin koira alkaa murista, mutta ei pure siltikään.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 21:24

Sateentekijä kirjoitti:
Pinja kirjoitti:
Sä oot pelkuri ja tyhmä itse, et ota riskejä mikä on suuri tyhmyyden merkki.

Tyhmyyden merkki on se, jos alkaa tuijotella vierasta koiraa silmiin tietämättä reaktioita. Jos koira varoittaa murisemalla, tulisi ymmärtää ettei se ainakaan sillä hetkellä halua lähempää tuttavuutta. Myös omistajan velvollisuus on varoittaa "tuijottelijoita."
Koirilla, kuten ihmisilläkin on erilaisia luonteita. On omistajasta kiinni, millä tavoin niihin suhtaudutaan.

:geek: Minä tuijotan ketä tykkään. Jos omistaja ei halua koiraansa tuijotettavan vieköön ite koiransa muualle, minua on turha alkaa määräillä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 21:27

Trisse kirjoitti:Nyt ymmärrän mitä tarkoitetaan sillä ettei rajatiloilla ole empatiakykyä!

Minulla ei ole enää rajatiladiagnoosia. Eikä masennustakaan, pelkkä lievä ahdistus.
Pinja

Minä Minä Minä

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 21:47

Minä Minä Minä
Pinja

ViestiKirjoittaja toope » 17.04.2015 22:24

Pinja kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Nyt ymmärrän mitä tarkoitetaan sillä ettei rajatiloilla ole empatiakykyä!

Minulla ei ole enää rajatiladiagnoosia. Eikä masennustakaan, pelkkä lievä ahdistus.

Taisi tarkoittaa tuolla sateentekijää eikä sua.

Ja, jos vieras koira puraisee vierasta ihmistä, ei siinä kukaan kysele katsoitko sitä silmiin vai et.
Koiran pitää olla omistajansa hallittavissa, tekee vieras ihminen mitä tahansa.
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.04.2015 22:26

En tiedä kumpaa tarkoitti.
Tuossa jälkimmäisessä olet oikeassa. Omistajan täytyy hallita koiransa joka tilanteessa, eikä kukaan kysele katsoiko sitä silmiin vai ei.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.04.2015 00:43

Omistajalla on lupa kieltää koskemasta koiraansa ja koira voi itsekin osoittaa ettei halua kosketuksia.
Pinja

ViestiKirjoittaja toope » 18.04.2015 13:03

Ja miten se liittyi ketjun aiheeseen?
toope

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.04.2015 14:09

Trissellähän on itsellä rajatila, joten paraskin puhuja. Minulla ei ole empatiaa sellaista ihmistä kohtaan, jolla ei ole empatiaa minua kohtaan.
Pinja

Paluu Romulaatikko