Tämä pustle ylikuumentaa aivot. Osatko ratkaista?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Tämä pustle ylikuumentaa aivot. Osatko ratkaista?

ViestiKirjoittaja toope » 15.04.2015 05:43

Jaska kirjoitti:Eräs ratkaisu on tuossa, mutta en ole ihan varma meneekö tuo logiikn sääntöjen mukaan. (Toope lunttasi, mutta ei osannut perustella lunttaustaan)

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 41413.html

Minä en kyllä luntannut mistään, mistä sen olisi voinut luntata kun joka paikassa tulee eri vastauksia.
Minä osaan mielessäni pyöritellä asioita mutta en osaa niitä paperilla selittää. Koulussakin sain matiikassa oikean vastauksen mutten osannut sitä kaavaa miten siihen pääsin.

Sitä paitsi olette nyt vasta yöllä ruvenneet pyörittelemään asiaa, kun minä jo nukuin.
Eikä mun vastaus edes taida olla oikein muttei asia kyllä enää kiinnosta, kun jo pääsin yhteen vastaukseen.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 15.04.2015 09:42

"Cheryl kertoo Albertille ja Bernardille erikseen syntymäpäivänsä kuukauden ja päivämäärän."

Olisi toki loogista ajatella tuon perusteella, että nimet ja kerrotut asiat annetaan samassa järjestyksessä.
Niin tuossa ei kuitenkaan selväkielisesti sanota eli myös se pitää päätellä, kenelle kerrotaan mitäkin.
Ja minun käsittääkseni ainoa mahdollinen tapa päästä tehtävässä ratkaisuun annetuilla lähtötiedoilla
on se, minkä Kyllästynyt selitti ja mihin minä myöhemmin vielä vääntelin rautalankaa.

Sateentekijä kirjoitti:Voisin toki luoda oman päätelmäni lähes yhtä vedenpitävästi käyttäen vaihtoehtoisesti jollain perusteella vaikka jokaista päivämäärää, mutta jätän kikkailun viisaammille.

'Lähes yhtä vedenpitävästi' ei riitä, jos halutaan tehtävään ratkaisu.
Olisi suotavaa, että loisit oman päätelmäsi käyttäen edes yhtä muuta päivämäärää, ihan esimerkin vuoksi.
Muutoin ainakaan minä en voi välttyä ajattelemasta, että sinä puhut vain lämpimiksesi.
Tunnetko sananlaskun: Paljon puhetta, vähän villoja?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja SADE » 15.04.2015 09:59

Albert ja Bernard antavat toisilleen "vinkin", mikä tulee selvemmin esiin kun lukee englanninkielisen version.
SADE

ViestiKirjoittaja Ryysy » 15.04.2015 10:39

Ja suomenkielistä versiota sotkee se, että KERROTAAN ; )

Jos yksi tiili painaa kilon ja puoli tiiltä, paljonko painaa kaksi tiiltä?

^Tällaiset saakelin tiilitehtävät ovat myös tuhottoman vaikeita, jos ei osaa X-laskuja, mitenkään muuten tuollaista en tiedä miten voisi ratkaista.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.04.2015 11:28

Flower kirjoitti:En osannut ratkaista, koska sain tehtävänannosta sen käsityksen, että Albertille kerrottiin kuukausi ja Bernardille päivä. Tosin päin selvä tapaus. 17.6.

Minä en ongelmaa pohtiessani tiennyt, kumpi herroista tiesi päivämäärän ja kumpi kuukauden. Se tieto annettiin vasta ajatusketjuni rakentamisen jälkeen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 15.04.2015 12:48

Miksi se tieto olisi sinulle erikseen pitänyt kertoa, kun se luki aloituksen linkissä?
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.04.2015 12:56

toope kirjoitti:Miksi se tieto olisi sinulle erikseen pitänyt kertoa, kun se luki aloituksen linkissä?

Luulin sen ongelman ratkaisemisen kuuluvan kysymykseen.

Aloitusviestistä ko. asia ei tule (ainakaan yksiselitteisen) selväksi, enkä halunnut avata linkkiä, koska luulin sen sisältävän vastauksen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 15.04.2015 14:13

Jos lähdetään englanninkielisestä tehtävänasettelusta, Toopen vastaus on oikea.

Suomennoksessa on jätetty kääntämättä sana 'respectively' eli 'tässä järjestyksessä', mikä tarkoittaa sitä, että Albertille kerrottiin kuukausi ja Bernardille päivä.
(Ehkä tuo on yritetty kääntää sanalla 'erikseen', mutta suomennos ei ole yksiselitteinen.)
Jos Albert tietää kuukauden ja Bernard päivän, tilanne muuttuu seuraavasti:
Albert ei tiedä syntymäpäivää ja tietää, ettei Bernardkaan tiedä -> päivä ei voi olla 18. tai 19. aiemmin kerrotuista syistä. Tässä asetelmassa tuo fakta johtaa toukokuun ja kesäkuun hylkäämiseen. Jäljelle jäävät siis heinä- ja elokuu. Koska Bernardille Albertin "paljastuksen" jälkeen selviää oikea päivä, kuukauden pitää olla heinäkuu, koska siinä on vain kaksi päivää, joista toinen pitää siis voida Albertin ilmoituksen perusteella hylätä. Heinäkuun päivät ovat 14. ja 16., joista 14:n voi hylätä sillä perusteella, että elokuun päivissäkin on 14. päivä. Jäljelle jää siis 16.7.

Ratkaisuja on siis yhteensä kaksi ja oikea ratkaisu riippuu siitä, mitä kummallekin on kerrottu.
Helmenkalastaja

Edellinen

Paluu Romulaatikko