Minkä eläimen näit ekana aamulla......

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Minkä eläimen näit ekana aamulla......

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.04.2015 21:58

Ryysy kirjoitti:- -
Oletteko muuten ikinä nähneet lepakkoa? Lennossa näyttävät ihan linnun ja jättiläisperhosen sekoitukselta. Kiertelevät edestakaisin.

Silloin, kun meillä vielä oli mökki, meillä oli iltahämärissä tapana houkutella lepakoita esiin pihanurmella heilutellen valkoisia lakanoita. Lepakot lentelivät sinne tänne. Niitä on hauska bongata, koska ovat niin nopeita viuhahtajia.

Olen myös tuntenut lepakon koskettavan ihoani siivillään. Se hipaisi minua vintillä, kun olin menossa vinttikamariin yöksi ja juuri aukaissut oven.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.04.2015 22:13

Metsäjänis kuuluu alkuperäiseen suomalaiseen metsäluontoon ja on osa katoavaa metsiemme alkuperäislajistoa. Metsäjäniksellä on kykyjä selviytyä ankarista pohjoisen talven olosuhteista. Talvipukuinen jänis on suojassa pedoilta. Saalistajaa pakeneva jänis osaa harhauttaa juoksevan pedon tai metsästäjän koiran tekemällä ympyrälenkin ja hyppäämällä sivuun juoksureitiltä, joten koira voi kadottaa vainun. Jänis on myös erittäin nopea loikkimaan, joten koiran on oltava erittäin nopea ja taitava, jotta saa ajettua jäniksen metsästäjän saaliiksi.

Rusakko on iso ja kömpelömpi eläin, joka on sopeutunut elämään puutarhojen antimia nauttien. Mikäli metsäjäniksen ja rusakon risteytymä olisi yleinen, seurauksena olisi metsäjäniksen häviö, kuten myös elinympäristöjen pirstoutuminen johtaa metsäjäniksen kannan pienenemiseen. Samoin käy muidenkin alkuperäisten metsälajiemme.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.04.2015 22:24

Linnunlaudalla käy myös keltasirkkuja, tavallisia varpusia. Talvella talitinttejä ja sinitiaisia, jokunen harakka.Ps (En viittaa itseeni).
Maaria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.04.2015 22:29

Hilppa kirjoitti:... Olen myös tuntenut lepakon koskettavan ihoani siivillään. Se hipaisi minua vintillä, kun olin menossa vinttikamariin yöksi ja juuri aukaissut oven.

Sama kokemus kun kesällä nukuin harvalautaseinäisessä vintissä. Varsinaista kosketusta ei koskaan ollut, mutta ilmavirran tunsin jonka aivan läheltä lentävä lepakko sai aikaan. Joitakin lepakoita näin päivällä kattotiillien välissäkin.
Kerran kun äitini pyyhki pölyjä taulunkehyksestä (talon varsinaisessa asuinosassa) raamin takaa lähti lepakko lentoon.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.04.2015 22:47

Harmillista, etten ole koskaan saanut esim. pitää lepakkoa kädelläni tai nähdä niin läheltä, että olisin voinut ottaa kuvan tai että se olisi edes koskettanut. Viime kesänä pistin merkille, että tietyntyyppinen ilma tuntui houkuttelevan lepakkoja. (En vaan muista oliko se kuuma yö, sateisen painostava vai millainen.)
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.04.2015 22:48

Trisse kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Pitäisiköhän tälle foorumille laittaa oma osionsa, esim. "luonto"?

Pupujussit?

Kannatan. Luonto on mielenterveyden ja vertaistuen kannalta olennainen kuten myös jotkut pupujussit.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 09.04.2015 22:52

Isäni osoitti pikkuiselle tyttärelleni (parivuotiaalle?) ikkunasta pientä jäniksenpoikasta: "Katso, pupujussikka!" Tyttö ihastuneena: "Pusipussikka".
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.04.2015 22:53

Ryysy kirjoitti:Harmillista, etten ole koskaan saanut esim. pitää lepakkoa kädelläni tai nähdä niin läheltä, että olisin voinut ottaa kuvan tai että se olisi edes koskettanut. Viime kesänä pistin merkille, että tietyntyyppinen ilma tuntui houkuttelevan lepakkoja. (En vaan muista oliko se kuuma yö, sateisen painostava vai millainen.)

Normitilassa niitä on melko mahdoton kuvata, ellet satu tapaamaan nukkuvaa otusta päivällä. Ne ovat lintuja paljon nopeampia lentäjiä. Tosin myös horrostavat, jolloin lymyilevät pimeissä luolissa. Lepakkoa ei saa käsitellä ilman Rabies-rokotusta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.04.2015 22:59

Mitä? Ovatko lepakot vaarallisia? Suuri järkytys oli jo se, että siileiltä voi tulla salmonella.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 10.04.2015 10:42

Jos halajaa metästyskortin, niin pitäisi osata erottaa onko kuvassa:

Kuva

rusakko

näätä

metsäjänis

Tuolta lajintunnistustehtävistä (http://harjoittelu.riista.fi/) voi harjoitella muitakin, mutta ilmeisesti kuvat vaihtelevat summamutikassa. Joten jos on metästäjä, niin pitää puhua metsäjäniksistä ja rusakoista (ja myös näädistä).
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 10.04.2015 11:49

koirani
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 10.04.2015 12:12

Ryysy, kiitos tästä linkistä(http://harjoittelu.riista.fi/) on erittäin tarpeellinen ja pistin Fb: sivuillekkin, ettäs osaavat kohta kaikki kaveritkin tunnistaa metsäjänön näädästä. hieno juttu!
http://harjoittelu.riista.fi/lajintunnistus.html
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.04.2015 13:01

Luulen kuitenkin, että kyseessä on Matti Majava.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.04.2015 13:49

Oravan ja jäniksen risteytys joita metsät ovat nykyään pullollaan.
Pesivät maassa ja pomppivat puissa.
Syövät pajunköyttä ja palturia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 10.04.2015 14:15

Minä kävin siivoamassa 10 kuolleen poron ruhon jotka oli kai ahma tappanut.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.04.2015 14:27

"Näinpä aamulla hirven!" - (Oho!)
"Niin, sellaisen valkohäntäpeuran." - ( ? )
"No onhan IFAkin auto!"
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.04.2015 23:40

Näin eilen ketun, jonka suussa oli valkoinen möhkäle. Jälkimmäinen oli lokki. Kettu juosta jolkotteli tien yli pellolle sukkelin askelin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 10.04.2015 23:51

Kai olet kuitenkin onkinut joskus.

Minä olen ja olen syönyt sushia.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.04.2015 00:09

Minä kissojen omistajana olen nähnyt eläimen syövän toista. Ei se kivaa katseltavaa ole ollut, kun oma söpöliini - Misse - on silmieni alla tehnyt selvää milloin minkäkinlaisesta otuksesta. Onneksi Misse pyydysti lintujen lisäksi myös harmia aiheuttavia jyrsijöitä. Toipa joskus jänispaistinkin keittiöön. Varmaan saalis oli huonomaineisen rusakon poikanen; ei kai ihana kotikissani minkään muun jäniksen poikasta olisi pyydystänyt...

Nykyisin huokaisen helpotuksesta, koska kissani ovat kilttejä sisäkissoja - eivät saaliinhimoisia petoja, kuten Misse aikanaan oli.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.04.2015 00:12

Trissen viestiin: Catch and release.

Yleensä lähes kaikki suomalaiset ovat joskus onkineet edes kerran elämässään. Lapsena se oli jonkinlainen köyhien harraste. Ja vanhemmistani toinen oli kotoisin kalaisan järven rannalta. Aika monet Suomessa ovat, kun järviäkin on melkein pari sataatuhatta.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko