Minkä eläimen näit ekana aamulla......

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Minkä eläimen näit ekana aamulla......

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.04.2015 14:38

Kuusi-, töyhtö- tai hömötiaisia ei välttämättä kaupungissa tapaa, mutta tali- ja sinitiaisia näkee liki missä tahansa, niin kuin rusakoitakin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.04.2015 14:42

Sitä minäkin ihmettelen, jos ei erota toisistaan varista ja harakkaa - sellaisiakin ihmisiä ihan oikeasti on. Ne ovat kuitenkin niin tavallisia lintuja jopa kaupungissa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.04.2015 14:43

Psykopatologia kirjoitti:Onhan pensasjäniskin jänis, mutta jos puhutaan "näin eilen jäniksen",
tarkoitetaan kotoista metsäjänistä, ei euroopanjänistä.

Yhtä hyvin - ja nykyisin yhä useammin - näin eilen jäniksen voi tarkoittaa kaupunkilaisjäniksen näkemistä. On aivan oikein ja hyväksyttyä sanoa näin eilen jäniksen, vaikka otuksen olisi bongannut keskellä Mannerheimintietä. Helsinkiläisjäniksetkin ovat jäniksiä, helsinkiläiskanit taas eivät ole.
Tuntuu kummalliselta sanoa vain metsäjänistä 'kotoiseksi', koska toinen Suomen jänis - rusakko - on usein vielä kotoisempi. Näin on ollut jo aika pitkään: asumusten liepeille ja pihoihin ilmaantuvat jäniksenjäljet ovat maaseudullakin harvoin metsäjäniksen jättämiä.

Kyllästyneelle. En tiedä olenko nähnyt metsäjänistä ikinä elävässä elämässä, en ainakaan valkoturkkisena. Sen sijaan näitä taajamissa ja ihmisten läheisyydessä viihtyviä jäniksiä elämäni varrella sitäkin enemmän. Käsittääkseni myös lapsuudessani maaseudulla; liikkuivat paitsi pelloilla ja metsän reunassa myös pihoissa.
Kaupunkilaisjänisten näkee loikkivan yhä harvemmin, koska ne ovat vuosi vuodelta kesyyntyneempiä. Mutta hienosti ja lujaa loikkivat, kun päättävät tosissaan ottaa käpälät alleen ja pinkoa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kissi » 08.04.2015 14:57

Kahvi kirjoitti:Minä olen sanottavani sanonut, että kattellaan!

Heippa Kahvi.
Kyllästynyt on vittumainen akka.
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 08.04.2015 15:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Kissi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.04.2015 14:58

Mirri kirjoitti:... Kyllästyneelle. En tiedä olenko nähnyt metsäjänistä ikinä elävässä elämässä, en ainakaan valkoturkkisena. Sen sijaan näitä taajamissa ja ihmisten läheisyydessä viihtyviä jäniksiä elämäni varrella sitäkin enemmän. Käsittääkseni myös lapsuudessani maaseudulla; liikkuivat paitsi pelloilla ja metsän reunassa myös pihoissa.
Kaupunkilaisjänisten näkee loikkivan yhä harvemmin, koska ne ovat vuosi vuodelta kesyyntyneempiä. Mutta hienosti ja lujaa loikkivat, kun päättävät tosissaan ottaa käpälät alleen ja pinkoa.

Et siis ole välttämättä koskaan edes nähnyt (metsä)jänistä vaan ainoastaan rusakoita, mutta silti väität minun puhuvan taas (!) puppua kun sanon rusakon ja jäniksen liikkuvan eri tavalla?!?
Milläköhän eväillä, osaamisella tai perusteilla sinä noin varma minun pupunpuhumisistani olet???
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.04.2015 15:01

Flower kirjoitti:Totta, mutta unohdit pyrstötiaisen! Kaikkia ei silti kiinnosta, vaikka näkyisi.

No niinpä unohdin.
Yleisimmät rastaat erotan (tai ainakin uskon erottavani) jotakuinkin, mutta kertut/kerttuset ovat vaikeita.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.04.2015 15:02

Kissi kirjoitti:

Heippa Kahvi.
Kyltsi on vittumainen akka.

Kuinka monta kertaa sinulle pitää sanoa, etten ole sinulle mikään "Kyltsi"?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.04.2015 15:03

Vinkkinä tiaisista. Älkää ikinä koskaan milloinkaan menkö kertomaan lintunörtille nähneenne taliTINTIN. Koska se ei ole todellakaan kuulemma TINTTI.

Helmenkalastaja kirjoitti:Sitä minäkin ihmettelen, jos ei erota toisistaan varista ja harakkaa - sellaisiakin ihmisiä ihan oikeasti on. Ne ovat kuitenkin niin tavallisia lintuja jopa kaupungissa.

Minusta tämä ei ole yhtään outoa, että niitä ei erota. Oudompaa on se, miten joku ei ymmärrä miten voi olla mahdollista miten niitä ei erota ; )
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.04.2015 15:05

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Kyllästyneelle. En tiedä olenko nähnyt metsäjänistä ikinä elävässä elämässä, en ainakaan valkoturkkisena. Sen sijaan näitä taajamissa ja ihmisten läheisyydessä viihtyviä jäniksiä elämäni varrella sitäkin enemmän. Käsittääkseni myös lapsuudessani maaseudulla; liikkuivat paitsi pelloilla ja metsän reunassa myös pihoissa.

Et siis ole välttämättä koskaan edes nähnyt (metsä)jänistä vaan ainoastaan rusakoita, mutta silti väität minun puhuvan taas (!) puppua kun sanon rusakon ja jäniksen liikkuvan eri tavalla?!?
Milläköhän eväillä, osaamisella tai perusteilla sinä noin varma minun pupunpuhumisistani olet???

Kyllästynyt, sinä kirjoitit näin:
Rusakon ja jäniksen erottaa myös liikkumistavasta; jänis pomppii ja loikkii hypähtelemällä, mutta rusakko juoksee "matalakiitoa" - jos ylipäätään vaivautuu juoksemaan (löntystämisen sijaan) lainkaan.

Ehkä käsitin viestisi väärin; luulin sinun sanoneen, ettei rusakko pompi ja loiki.
Mirri

ViestiKirjoittaja toope » 08.04.2015 15:05

Mirri kirjoitti:Tuntuu kummalliselta sanoa vain metsäjänistä 'kotoiseksi', koska toinen Suomen jänis - rusakko - on usein vielä kotoisempi. Näin on ollut jo aika pitkään: asumusten liepeille ja pihoihin ilmaantuvat jäniksenjäljet ovat maaseudullakin harvoin metsäjäniksen jättämiä..

Rusakko on kuitenkin levinnyt vasta Oulun korkeudelle ja aika moni ihminen näkee ihan oikeesti metsäjäniksen.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.04.2015 15:17

Ryysy kirjoitti:Vinkkinä tiaisista. Älkää ikinä koskaan milloinkaan menkö kertomaan lintunörtille nähneenne taliTINTIN. Koska se ei ole todellakaan kuulemma TINTTI.

Helmenkalastaja kirjoitti:Sitä minäkin ihmettelen, jos ei erota toisistaan varista ja harakkaa - sellaisiakin ihmisiä ihan oikeasti on. Ne ovat kuitenkin niin tavallisia lintuja jopa kaupungissa.

Minusta tämä ei ole yhtään outoa, että niitä ei erota. Oudompaa on se, miten joku ei ymmärrä miten voi olla mahdollista miten niitä ei erota ; )

Kuva
Harakka on pitkäpyrstöinen, pääväritykseltään mustavalkoinen ja sillä on kauniita sinisiä/sinivihreitä siipi- ja pyrstösulkia.
Kuva
Harmaavaris on mustan ja harmaan kirjava ja harakkaa lyhytpyrstöisempi.

Ja naakka esittelee itse itsensä; "Njaak, njaak, njaak...".
Kuva
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.04.2015 15:19

Kissi kirjoitti:

Heippa Kahvi.

Jo vuonna 2014 kielsin lempinimien käytön, jos ao. ilmoittaa, että hän ei pidä ko. nimityksestä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 08.04.2015 15:21

Psykopatologia kirjoitti:
Kissi kirjoitti:

Heippa Kahvi.

Jo vuonna 2014 kielsin lempinimien käytön, jos ao. ilmoittaa, että hän ei pidä ko. nimityksestä.

Ja sinä et voi viestiä poistaa vaikka laitoin punaisen. Kaksinaamaista ja ketjun sotkemista myös ylläpitäjältä.
On kai oikein sanoa Kyllästynyt on v...
vai mikä tämän jutun opetus on?
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.04.2015 15:30

Erotan harakan ja variksen, jopa naakankin nykyään. Mutta myös ymmärrän miksi jotkut eivät erota harakkaa ja varista. Helmis ei ole ainoa tässä maailmassa joka on ihan oikeasti avoimesti ihmetellyt (ilman mitään tuomitsevaa asennetta), että kuinka se on mahdollista, ettei harakkaa ja varista erota.

Nyt olen selvittänyt sen: harakka ja varis ovat tavallisimmat 'suurikokoiset' linnut, joista puhutaan paljon. Lisäksi ne liikkuvat usein ryhmissä tai ainakin esiintyvät usein saman näkökentän alaisuudessa. Lapselle jos kertoo, että "tuolla on varis" (jos yksittäinen lintu), niin lapsi on että joo. Sitten kun tuleekin harakka, niin ihan hyvin lapsi saattaa katsoa, että se on "varis", koska niissä on riittävästi samaa 'tyyppisyyttä' eli koko SUHTEELLISEN sama (kun vertaa pikkulintuihin tai räkättirastaaseen), myös värityksessä on riittävästi samuutta. Molempia käsitteitä kuulee usein, siksikin jo pelkät sanat sekä se mihin ne viittaavat, menevät jo muistin tasolla sekaisin.

((Minulla meni tosi kauan kun joskus opettelin kumpi on harakka ja kumpi varis. Henk. koht. ongelma oli siinä, että sen lisäksi että linnut eivät tuolloin kiinnostaneet pätkääkään, niin harakka sanana on myös haukkumasana, mikä viittaa (minun mielessäni) siihen, että joku on jotenkin negatiivinen esim. ruma. Näin ollen havaitsin, että toinen näistä linnuista on epäesteettisempi, joten sen on oltava "harakka", mutta se olikin varis. Jossakin vaiheessa en enää yksinkertaisesti muistanut kumpaan sana harakka / varis viittaa... Keskustelusta tuli tällaista itseään vahvistavaa: "näin tänään harakan, eikun oliko se varis, kumpi oli harakka". Lopulta olin ihan solmussa ihan vain siksi että en muistanut kumpaan lintuun mikäkin tuntomerkki liittyy. Nyt muistan.))
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.04.2015 15:33

toope kirjoitti:Ja sinä et voi viestiä poistaa vaikka laitoin punaisen. Kaksinaamaista ja ketjun sotkemista myös ylläpitäjältä.

Jutun opetus lienee se, että Kis saa näköjään kiusata, provosoida sekä valehdella minusta ja tekemisistäni vuodesta toiseen, ja jos minä siihen puutun, hän valehtelee lisää ja mm. väittää minun asettaneen hänet joskus kirjoituskieltoon (en ole). Jos taas Psykopatologia sanoo jotakin Kissille (tai Kahville), häntä syytetään minun suosimisestani.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.04.2015 15:35

15:34
toope kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Kissi kirjoitti:

Heippa Kahvi.

Ja sinä et voi viestiä poistaa vaikka laitoin punaisen. Kaksinaamaista ja ketjun sotkemista myös ylläpitäjältä.

Fokus on "Kyltsissä".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.04.2015 15:46

Linnuista ja havaitsemisesta vielä, niin joillakin ihmisillä on (luultavasti) luonnostaan enemmän "silmää" erottaa esim. lintujen (kuin muidenkin eläinten) tuntomerkkejä. Olen kuullut myös sanottavan, että "helsinkiläiset eivät erota edes kuusta ja mäntyä" (kiva yleistys), mutta mielestäni, jos näin on, se ei kerro ainoastaan mistään yleissivistyksen tasosta, vaan myös siitä kuinka paljon ihmiset ovat etääntyneen luonnosta.

Ja vielä mitä oppimiseen tulee, Flower kirjoitti aiemmin hyvin, asiat todellakin unohtuvat. Sain joku aika sitten käsiini (kaiketi maantiedon / luonnontiedon tms.) ala-astetason kokeen. En olisi päässyt läpi. Enkä edes ole varma onko omana ala-asteaikanani koskaan opetettukaan "mikä on linnunrata, määrittele galaksi"-tyyppisiä juttuja. Jos on, niin olen unohtanut asiat oikein sujuvasti.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 08.04.2015 15:48

Selvä, muutan nimen. Anteeksi. Kummarran ja kiitän jos saan jäädä henkiin, vaikka olen rikkonut Kyllästynyttä kohtaan. Riennan korjaamaan-->
Kissi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.04.2015 18:17

Kävin pyöräseikkailullani Hakaniemen hallissa (Reini) kysymässä, onko jänistä.
Ei nyt ollut, mutta sitten kun, se on jonkunlainen pötkylä takajalkoja ym.
Kyseessä on tällöin (metsä)jänis, ei rusakko.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.04.2015 19:00

Tässä rusakkopaistin ohje kaupunkilaisille:
http://www.pitkalahdenem.com/blogi/2015/02/02/12

Tuskin Helsingissä kovasti pahastutaan, jos siellä pannaan pataan kaupunkijänis silloin toinen tällöin.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko