Asiat, joista ei tiedä, ei kiinnosta?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Asiat, joista ei tiedä, ei kiinnosta?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 19:13

Heille heräisi kiinnostus maailman menoon.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 19:14

Jill kirjoitti:En nosta kun tykkään siitä juuri nuin.

Yksi rivi viestiä ja neljä sigiä - hyvä noin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja huu » 06.04.2015 19:29

Vanhemmiten tv:llä ja muulla medialla on vain tyhmentävä vaikutus, poislukien BBC:n Adam Curtis. Jos tiedot ja maailmankuva ovat vain tv:n ja HS:n varassa, asiasi ovat huonosti.

Itse otsikko on oikein kysymysmerkittä.
huu

ViestiKirjoittaja SADE » 06.04.2015 19:51

Tämän viestiketjun otsikkoon viitaten -> olen eri mieltä.
Ainakin itseäni kiinnostaa monet asiat joista en tiedä juuri mitään.

Niin, ja mitä lapsiin tulee, niin kai heilläkin on erilaiset kiinnostuksenkohteet. Minusta on järjenköyhyyttä olla huomioimatta lapsen henkilökohtaisia tarpeita ja ominaisuuksia. Sen sijaan, että katsotaan lapsen ikää, voisi kerrankin katsoa lapsen persoonaa ja unohtaa ikä.
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 20:17

SADE, onko kaksivuotias mielestäsi liian kehittymätön oppiakseen lukemaan, mutta kolmevuotias riittävän kehittynyt seuratakseen ja ymmärtääkseen (aikuisille tarkoitettuja!) telkkariuutisia?
Mirri

ViestiKirjoittaja SADE » 06.04.2015 20:34

Mirri, riippuu lapsesta. En tosin usko, että itse vartavasten laittaisin kolmevuotiaan lapseni tv:n eteen katsomaan uutisia, mutta jos lapsi itse osoittaisi mielenkiintoaan uutisia kohtaan niin antaisin tottakai katsoa.

Mitä tulee taas kaksivuotiaan lukemaan oppimiseen, niin en edelleenkään usko, että se on mahdollista KUIN ainoastaan aivan extreemi-tapauksissa. Tässä asia, josta en tiennyt, mutta joka kiinnosti ja luin asiasta lisää.
SADE

ViestiKirjoittaja toope » 06.04.2015 20:39

Annatko hänen muutenkin katsoa tv; stä mitä haluaa?

Minäkin olen opinut lukemaan alle 3v, koska sisko meni kouluun ja kuuntelin sen läksyjä.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 20:52

Lapselle tulee selostaa TV-uutisia; silloin alkaa itsekin ymmärtää.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 06.04.2015 20:56

toope, mielestäni mikään ei ole mustaa tai valkoista tai joko-tai. Asiat ratkaistaan kulloisenkin tilanteen mukaan ja kulloiseenkin tilanteeseen vaikuttaa monta eri tekijää. Näin ainakin minun elämässä.
Mitä tulee minulle esittämääsi kysymykseen, niin asia ei ole ajankohtainen elämässäni vaan kirjoitin tämän esimerkkinä.
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 21:17

Psykopatologia kirjoitti:Lapselle tulee selostaa TV-uutisia; silloin alkaa itsekin ymmärtää.

Miksi pikkulapselle pitäisi opettaa ja selostaa TV-uutisia?

Ei telkkari kuvamateriaaleineen ole ainoa - eikä läheskään paras - uutiskanava.
Eikö olisi fiksuinta perehdyttää lapset ensin muiden uutiskanavien aktiiviseen käyttöön ja vasta viimeiseksi passiiviseen telkkariuutisten töllöttämiseen - jos tarve vielä vaatisi telkkariuutisiin tutustumista.
Uutisia voitaisiin telkkarin tuijottelun sijaan lukea lehdistä ja kuunnella radiosta; aikuisetkin voisivat tehdä niin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 21:22

Pieni ei ymmärrä näkemäänsä ilman juontoa.

21.39
Ei aikainenkaan ymmärrä vihreän veran shakkia, ellei tietäväinen sitä hänelle selosta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja huu » 06.04.2015 21:55

Ja kissan viikset radion katselusta, television kuuntelusta tai lehtien pläräämisestä.

Virikeympäristö kotona ja iän lisääntyessä ympäristössä on tärkeä, tarkemmin kirjat. Lue enemmän, luulet vähemmän.

Lapsillemme luettiin kirjoja Milneä ja Janoschia, Kennelt Grahamia ja runoja, kuten etanoista, jotka menivät syyslehden hautajaisiin (Jacques Prévert, meikän bravuuri).

Vaiheessa, jossa meillä (vaimoni & minä) oli pieniä lapsia, asuimme vanhassa kerrosrivarissa. Makuuhuoneet olivat yläkerrassa. Poikien eteisessä oli Einsteinin 1:1 -kokoinen kuva, porrasnousussa lensi vaarin tekemä lokki ja seinällä oli 3x2 - metrinen Sloan Sky Survey - kuva, jossa oli miljoona galaksia.

Poikien täyttäessä 14 vuotta, vein heidät kukin kerrallaan Louvreen. Tulos oli aina aivan loistava. Muistan esim. vanhimman ilmeen, kun hän pysähtyi Marlyn linnasta otettujen valkoisten marmorihevosten salin ovella. Hevoset ovat ylhäällä, aurinko valaisi ne, ne hohtivat kuten esikoinenkin, ja minä olin ylpeä hänestä: minun poikani.

Meillä on vanha piano, mutta sen soittelu on jäänyt vähemmälle sen jälkeen kun 13-vuotiaana sain kasaan Aaron - pianokoulun viidennen vihkon, joten kukaan ei sitä varsinaisesti soittanut paitsi vieraat joskus. Toki siitä on hauska lyödä esimerkiksi D - Es - C - H hänen 10. sinfoniansa pääteema.

Talossa oli silloin kahdet tietokoneet ja yksi suuriruutuinen tv piilossa ovien takana. Koskaan en muista lasten tarvinneen tv-uutisia, maailman selittämistä kyllä.
huu

ViestiKirjoittaja Noolan » 06.04.2015 22:06

Pp lienee tietänee uutisten ym. tv:n tarjonnan olevan varhaislapsuuttaan elävän pienokaisen kehittyville aivoille vahingollisia. En ymmärrä provosointinsa tarkoitusta?
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 22:23

En tiedä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.04.2015 00:28

Mirri kirjoitti:Miksi pikkulapselle pitäisi opettaa ja selostaa TV-uutisia?...

Miksei pitäisi tai saisi selostaa? Minun mielestäni pitää selostaa siksi, koska on mahdotonta kasvattaa lapsia tynnyrissä.
Mirri kirjoitti:... Ei telkkari kuvamateriaaleineen ole ainoa - eikä läheskään paras - uutiskanava...
Mikä sitten on parempi uutiskanava kuin televisio, ja millä perusteella?
Mirri kirjoitti:... Eikö olisi fiksuinta perehdyttää lapset ensin muiden uutiskanavien aktiiviseen käyttöön ja vasta viimeiseksi passiiviseen telkkariuutisten töllöttämiseen - jos tarve vielä vaatisi telkkariuutisiin tutustumista.
Uutisia voitaisiin telkkarin tuijottelun sijaan lukea lehdistä ja kuunnella radiosta; aikuisetkin voisivat tehdä niin.

Mitä etua tai hyötyä tuollaisesta olisi? Sisältöhän on tärkeää, ei väline.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.04.2015 07:56

Luettuna tylsät uutiset eivät kiinnosta pilttiä: "Boris Jeltsin puhui panssarivaunun päällä."
Nähtynä tapahtuma viihdyttää.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.04.2015 13:46

SADE kirjoitti:Tämän viestiketjun otsikkoon viitaten -> olen eri mieltä.
Ainakin itseäni kiinnostaa monet asiat joista en tiedä juuri mitään.

Niin, ja mitä lapsiin tulee, niin kai heilläkin on erilaiset kiinnostuksenkohteet. Minusta on järjenköyhyyttä olla huomioimatta lapsen henkilökohtaisia tarpeita ja ominaisuuksia. Sen sijaan, että katsotaan lapsen ikää, voisi kerrankin katsoa lapsen persoonaa ja unohtaa ikä.

Sama minulla siinä mielessä, että saatan hetkellisesti kiinnostua jostakin, mistä en tiedä mitään. Kuten nyt kampelat ja vesiputket viimeisimpänä. Poliittisissa asioissa kiinnostuneisuutta ehkä vaikeampi määritellä, kun on niin laaja aihe. Varmasti olen kiinnostunut politiikasta, mutta en sellaisella 'stereotypisella' tavalla.

Samaa mieltä, lapset ovat erilaisia. Uutisissahan ei ole ikärajaa eikä monissa muissakaan asioissa / ohjelmissa. Mutta en usko, että tietyissä elokuvissa / sarjoissa / peleissä ikärajat ihan turhaan esiintyvät. Monet myös selittävät lapselle Jumalasta, vaikka siitä ei hirveästi uutisoidakaan. Ja toiset antavat lastensa katsoa hyvinkin jännittäviä elokuvia - ikärajasta viis. Eivätkä kaikki lapset todellakaan saa traumoja jännityselokuvista. Itse asiassa mitä vähemmän niitä näkee, sitä pelottavampia ne ovat.

Huu mainitsi tuossa myös sen, että lukeminen on hyvä tapa tutustua asioihin. Entä jos on paha lukihäiriö? Täytyykö vain ponnistella enemmän vai voisiko silloin jokin muukin tiedonlähde olla yhtä hyvä. Lasta on myös vaikea 'pakottaa' lukemaan.
Ryysy

Edellinen

Paluu Romulaatikko