Terapiassa (toinen kausi)

Re: Terapiassa (toinen kausi)

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 20.08.2010 09:19

Suunnilleen noin, ja sitäpaitsi Gina oli jo kuullut asiasta Tammalta.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Sans nom » 20.08.2010 13:47

Jos Tamma tunnusti tuhman tekonsa terapeutille, niin se varmaan kevensi syyllisen syntitaakkaa. Eikö hänellä ole vakituinen miesystävä?
Sans nom

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 20.08.2010 14:40

Ilmeisen vaginaisessa suhteessa oli.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 21.08.2010 00:29

Maria kirjoitti:Taitaa olla varsinainen hurmuriterapeutti tämä Paul, kun sussuja tuntuu olevan vähän joka sormelle. ;)
Päättelen, kun viestejänne selailen taapäin. En ole jaksanut/ehtinyt montaa jaksoa vilkuilla, kun niin kovin myöhään tulevat.

Asiasta vakavampaan. Katsoin pari Aprilin sessiota ja kovin sykähdyttivät. Olin vaikuttunut terapeutin työskentelystä varsinkin Aprilin ensitapaamisessa. Ajattelin, että tätä pitäisi seurata, mutta kun tulee niin myöhään. Myös Aprilin nuoruus ja näyttelijän kyky näytellä elämänkriisissä olevaa ihmistä herättivät tunteeni.

April on näyttelijänä todellinen kyky.

Miksi suoraan Paulin vastaanotolta ei soitettu äidille (yhdessä)? Miksi Paul ei taluttanut Aprilia klinikkaan? Surkeaa toimintaa.

Merkillisesti Paul Ginan vastaanotolla paasasi halustaan a u t t a a.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja minätäällä » 21.08.2010 21:51

Kelju kun jaksot tulevat noin myöhään. Nukahtanut monesti jo odottaessa. Onneksi on uusinnat. Jälkijunassa siis keskusteluissa.
minätäällä

Re: "Walter"

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 21.08.2010 22:00

Klo 10.00
Pertti Luukkonen kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:tiistai: Walter, ensimmäinen viikko

Tänään lauantaina Valtterin kolmannen viikon uusinta. [Korjaan: toisen viikon]

Ensitapaamisen kättelyssä Paul vastasi Valtterin tohtoritteluun: "Sano vaan Paul." Itse en olisi sinätellyt itseäni vanhempaa ja statuksessa korkeammalla olevaa (vaikkakin opimattomampaa).

Kolmannella kerralla Paul meinasi heittää Valtterin ulos, kun tämä ei pystynyt irtautumaan firmaan liittyvistä kriisiajatuksista. Donaldsonit eivät tule toimeen ilman minua, totesi Valtteri, ja Paul säesti (myöhemmin), että me molemmat tiedämme, että olet erinomainen toimitusjohtaja. Niin erinomainen, että potkut ovat tiedossa, luulen.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 22.08.2010 14:03

Sans nom kirjoitti:
Pertti Luukkonen kirjoitti:Vielä kummallisempaa on, että Paul ei heti sanononut Ginalla, että oli ollut Tammya nussimassa, vaikka kumppanukset tapasivat eteisessä.

Tämmöinen laskee Paulin arvoa hyvänä terapeuttina.

Paulin, ollakseen uskottava terapeutti, olisi siis pitänyt hihkaista Ginalle heti ovensuusta ”Hei Gina, arvaa mitä, pääsin pukille!”, ”Tammy antoi ja nelinkontin!”

Ehkä Paulin on vaikea puhua intiimeistä asioista ohjaajalleen ja/tai hän haluaa pitää ne yksityisinä?

Mistä tiedämme, että Paul ja Tammy nussivat? Riittääkö todistusaineeksi Tammyn ilmestyminen aamiaispöytään paljastavassa yöpaidassa? Vai näkyikö nussimisen jäljet Paulin kasvoista?

Huomaatko, että olen konfrontaalisella tuulella. Kyseenalaistan positiosi!

Ovella Paul kysyy (viattomana), että onko hänellä kotitehtäviä. Gina sanoo, että ensi kerralla heidän pitää puhua Tammasta.
Paul ihmettelee, että miten niin. Mikä nuija!
Pertti Luukkonen

Re: "Walter"

ViestiKirjoittaja Sans nom » 22.08.2010 16:31

Pertti Luukkonen kirjoitti:Kolmannella kerralla Paul meinasi heittää Valtterin ulos, kun tämä ei pystynyt irtautumaan firmaan liittyvistä kriisiajatuksista.

Valtteri on Paulin potilaista ehdottomasti ärsyttävin. Ahdistunut, rauhaton ja stressaava persoona. En pysty katsomaan näitä istuntoja laisinkaan. Angstinen ilmapiiri puskee kuvaruudun läpi.

Pertti Luukkonen kirjoitti:Ovella Paul kysyy (viattomana), että onko hänellä kotitehtäviä. Gina sanoo, että ensi kerralla heidän pitää puhua Tammasta. Paul ihmettelee, että miten niin. Mikä nuija!

Aiemmin oli puhetta Paulin defensiivisyydestä ("istutettu liian pienenä potalla"). Ehkä tämä selittää hänen käytöksensä? Itse on oikein ymmärtänyt, miksi Gina haluaa ohjata keskustelua tiettyyn suuntaan. Toimivatko terapeutit todella näin? Oletin, että potilas määrää aina tahdin ja sävelen.
Sans nom

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 23.08.2010 08:58

Poilas voi puhua vaikkapa säästä kerta toisensa toisensa jälkeen, vaikka tärkeämpiä teemoja olisi tiedossa. Usein vastarintaa täytyy käsitellä ennen sisältöä, johon meno esimerkiksi lyhytterapiassa on suorempaa. Terapeutin tulee miettiä konfrontaatioiden ja tulkintojen oikea-aikaisuutta.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Maria » 23.08.2010 13:12

Pertti Luukkonen kirjoitti:April on näyttelijänä todellinen kyky.

Miksi suoraan Paulin vastaanotolta ei soitettu äidille (yhdessä)? Miksi Paul ei taluttanut Aprilia klinikkaan? Surkeaa toimintaa.

Merkillisesti Paul Ginan vastaanotolla paasasi halustaan a u t t a a.

Niin. Miksi ei? Viime jakson lopulla mietin, että miksi Paul ei jo tarjoutunut lähtemään Aprilin kanssa klinikalle. Helposti fiktioon samastuvana ihmisenä hoin itselleni koko ajan, että "Mene jo nyt!", "Tee hyvä mies jotain!". Toisaalta mietin, miten erilainen USA:n terveydenhoitojärjestelmä on. Miksi eivät klinikalta käsin säilyttäneet hoitokontaktia nuoreen naiseen? Ehkä meillä ei vastaavaa tapahtuisi tuolla tavalla aivan noin helposti. Sittemmin Paulin ote mielestäni herpaantunut. Voi ei, näytti niin väsähtäneeltä ja ponnettomalta. Toisaalta kyse voi olla "juonen" pitkittelystä katsojan koukuttamiseksi, jotta juonessa riittäisi käänteitä ja katsoja kiinnittyisi seuraamiseen. Inhoan draamasarjoissa jännityksen luomista sinne, minne se ei luontevasti kuulu, (muistuttaa liikaa "Bold and beautiful"-lajityyppiä)ja tuon piirteen puuttumista olen pitänyt miellyttävänä Terapiassa-sarjassa. Mutta jenkkilä on jenkkilä ja sinne ja sikäläisiin olosuhteisiin sarja on alunperin tehty?

Joka tapauksessa April on minua liikuttava. Näyttelijän nuoresta Iästä huolimatta koen tilanteen ja tunteet niin helposti samaistuttavina näyttelijän luontevuuden ja tulkinnan vuoksi. Vaikka vakava sairaus ja itseä koskettava menetys olivat erilaiset, koen, että tunteiden skaalassa ja syvimmillään kokemuksessa oli jotain hyvin samanlaista.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.08.2010 13:22

Mutta nyt viimeisimmässä (3. ?) lähtivät menemään klinikkaan jakson päättyessä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 23.08.2010 13:38

Niin lähtivät kävelemään yhdessä samalla oven avauksella ulos huoneesta. Minulle jäi kuitenkin epämääräinen lievä epäilyksen tunne, että pääsikö April kuitenkaan klinikalle asti, vai josko taas jotain mutkia matkaan. Sessiossa selventynyt Aprilin esittämä näkemys elämänpiiristään, että ei olisi ketään, joka olisi saattanut klinikalle oli niin karu ja surullinen mieltä liikuttava toteamus. Monesti on niin, että ei ole ketään, joka vierellä kulkisi. Voi myös olla niin, että ei osaa pyytää eikä läheinen osaa kuunnella, vaan on kiireinen ja stressattu, kuten Aprilin äiti, jolloin tulee tunne, että ei ole ketään.
Maria

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 24.08.2010 13:24

Miksen katso? Jos muistan, katson seuraavan jakson, voinhan tykätäkin.
Ehkä pääsen kärryille joten kuten.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Megakesä » 24.08.2010 19:43

Eilisessä neljännen viikon Oliver-jaksossa Paul käytti tyypillistä "kaivelutekniikkaa". Oliver ja hänen äitinsä eivät eivät olleet tuoneet esille, että viikossa olisi tullut uutta pohdiskeltavaa, ja kaikki oli heistä ok, mutta Paul intti ja kaiveli esille vanhoja ongelmia, ja heidän fiiliksensä laskivat.
Pitääkö aina terapiassa palata edellisten sessioiden tapahtumiin? Mullekin tehtiin usein niin, jos ei ollut uutta puhuttavaa.
Itse tykkään pitää langat käsissäni, ja miettiä etukäteen, mitä asioita haluan käsitellä etteivät sessioni meni märehtimiseksi.
Palaan itse menneisyysmuisteloihin, jos haluan.
Siis jotenkin ärsyttää tuollainen testaaminen (tyyliin: "Oletko ihan varma, että kaikki ok, kyllä sinua varmasti ahdistaa jokin." TAI "Maaliskuussakin meni huonosti. Kyllä tuo hyvä vointisi varmasti pian ohi menee.")
Megakesä

ViestiKirjoittaja ve?e » 24.08.2010 21:10

Mä oon aatellut, että ostaisin DVD:n (jos saa), ja sillä verukkeella jättänyt katsomatta.
Ettei tarvi aloittaa keskeltä.
ve?e

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 24.08.2010 22:07

Megakesä kirjoitti:Eilisessä neljännen viikon Oliver-jaksossa Paul käytti tyypillistä "kaivelutekniikkaa". Oliver ja hänen äitinsä eivät eivät olleet tuoneet esille, että viikossa olisi tullut uutta pohdiskeltavaa, ja kaikki oli heistä ok, mutta Paul intti ja kaiveli esille vanhoja ongelmia, ja heidän fiiliksensä laskivat.
Pitääkö aina terapiassa palata edellisten sessioiden tapahtumiin? Mullekin tehtiin usein niin, jos ei ollut uutta puhuttavaa.
Itse tykkään pitää langat käsissäni, ja miettiä etukäteen, mitä asioita haluan käsitellä etteivät sessioni meni märehtimiseksi.
Palaan itse menneisyysmuisteloihin, jos haluan.
Siis jotenkin ärsyttää tuollainen testaaminen (tyyliin: "Oletko ihan varma, että kaikki ok, kyllä sinua varmasti ahdistaa jokin." TAI "Maaliskuussakin meni huonosti. Kyllä tuo hyvä vointisi varmasti pian ohi menee.")

Aina on puhuttavaa - märehtimistä tai muuta - jos lähtökohtana on kaikkien ajatusten ja tunteiden esiin tuominen - valikoimatta.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 24.08.2010 23:19

http://fi.wikipedia.org/wiki/John_Mahoney (s. 1949 Englanti) - todellinen taitari!

Valtteri sai sitten potkut, mitä Paul ei ollut älynnyt (eikä Valtteri).

Donaldsonit tekivät ainoan mahdollisen liikkeen, ja pörssikurssit lähtivät nousuun.
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja Megakesä » 24.08.2010 23:20

Ai tuo on se pointti. Nyt selkis, tattis.
Megakesä

ViestiKirjoittaja Maria » 25.08.2010 12:49

Oliver-jaksoista on jäänyt ikävät tunteet pintaan, ikään kuin vanhemmat eivät välittäisi lapsesta, vaan sysivät häntä sinne sun tänne. Isä jopa unohtaa tulla hakemaan lastansa sovitusti Paulin luota. Sen vuoksi äidin vaihtelunhalukin tuntui oudolta vaikka osin ymmärrettävältä.

Kun ajattelen omia kokemuksiani, vähän samanlaisia tuntumia joskus jäi kuin Megakesä viestissään toi julki. Että sitä kynttilää piti pitää vakan alla, että ei vaan tulisi jokin ajatus tai julkilausumani korjaava kokemukseni alasammutuksi. Koen, että kyse oli myös sopivuuskysymyksestä eli terapeuttini sopivuudesta juuri minulle.
Maria

ViestiKirjoittaja minätäällä » 25.08.2010 12:55

Hyvä, että Paul kyseli tarkemmin Oliverin ja äidin tilanteesta, vaikka äiti sanoi jopa että kaikki oli korjaantunut yhdessä yössä. Oliverhan oli kokonaan lakannut syömästäkin laihtuakseen ja pelkäsi, että vanhemmat haluaisivat luopua hänestäkin niinkuin adoptiolapsen hankinnasta. Hän sanoi vielä, että toisaalta toivoikin pääsevänsä sellaisten ihmisten luo, jotka todella haluaisivat hänet. Tuntui niin pahalta katsoa, kun varmasti monella lapsella on sama tilanne kuin Oliverilla, ettei missään ole hyvä olla.

Äiti halusi uskoa kaiken olevan hyvin ja lähteä matkalle, isä unohti pojan terapiaan ja koulussa Oliveria kiusattiin.
minätäällä

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa