Psyykkiset riippuvuudet

Psyykkiset riippuvuudet

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.03.2015 21:09

Onko niillä jotakin yhteistä "taustaa" tai toimintamekanismia?

Mielestäni ainakin shoppailulle (josta voinee kehittyä psyykkinen riippuvuus) sekä alkoholin psyykkiselle riippuvuudelle on yhteistä sellainen jonkinlainen flow-elämystä jäljittelevä olo. Näihin molempiin liittyy myös jonkinlaista turhautumista, ärsyyntymistä, jos ei saa tätä impulssia toteutettua.
Ryysy

Re: Psyykkiset riippuvuudet

ViestiKirjoittaja Maaria » 31.03.2015 20:39

Voi olla myös psyykkisesti riippuvainen ihmisestä, sellaisesti, ettei osaa olla yksin.
Sitten hätä iskee, kun toinen lähtee. Muistan lapsuudestani, kuinka odotin äitiä ja tuijotin ulos ikkunasta.
Muistan ahdistuksen tunteen, kun häntä ei näkynyt. Äiti kuitenkin sanoi, ettei hän ollut kauaa poissa ja niin se varmaan olikin, mutta ahdistukseni oli ääretöntä. Toinenkin tällainen tapaus on ollut, tarkoitan äärettömän pahaa tunnetta siitä, että äiti ei enää palaa, kun hän lähtee.
Maaria

ViestiKirjoittaja Maaria » 03.04.2015 20:08

Olen psyykkisesti riippuvainen miehestäni.
Maaria

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.04.2015 12:41

Ihmisriippuvaisuus (tai sen tapainen) ilmenee minulla ainakin jotenkin eri tavalla kuin muut riippuvuudet. Luulen, että jotain samaa noissa kuitenkin voi olla. Eroahdistus (siis oikeasti erotessa, ettei olla enää parisuhteessa) on jotakin aivan järkyttävää - liittyykö se asiaan?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.04.2015 20:00

Juu. Yksinäisyys on minulle paradoksaalinen juttu.
Nautin yksinolosta, mutta saatan tuntea hirvittävää yksinäisyyden tunnetta joskus.
Luulen, että se liittyy siihen, että tunnen ikäänkuin toinen maailma olisi minussa.
Tämä toinen maailma ei kohtaa ulkopuolista todellisuutta.
En tiedä nyt mitä ajan takaa. Eroahdistus on kai liikaa. Jo murrosiässä, kun täytyi hiljaa etääntyä vanhemmista, koin jäätävää kauhua. Ehken ole vieläkään oppinut itsenäistymään.
Maaria

ViestiKirjoittaja McenNaine » 07.04.2015 18:16

Emt. Seksiriippuvaiset on parhaita <3
McenNaine

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.04.2015 08:35

Kuva
HS - Fingerpori 16.4.2015
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.04.2015 21:21

Muistelisin, että joskus on ollut myös jonkinlaista liikuntariippuvuutta. Siis oikein (lukioikäisenä) ahdisti eikä tiennyt miten olla, jos ei pystynytkään tai kehdannut (esim. serkun luona lomaillessa) tekemään normaalia aamujumppaa tai jos alkoi tuntua, että edellisestä lenkistä on jo liian pitkä aika. Tämän "riippuvuuden" kun saisi takaisin. Tätä ei ehkä lasketa varsinaisesti riippuvuudeksi, mutta jotain samaa fiilistä siinäkin oli...
Ryysy

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet