Kellot kesää kohti

Re: Kellot kesää kohti

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 22:05

Hilppa, tuskin tämä kiroamisella terästetty viesti oli hakukoneita tai eteläeurooppalaisia varten, vaan osoitettu meille suomalaisille, joita 'kesäaika' ilahduttaa - kuten minulle tämän ketjun aloittajana:
Fucking kesäaika.Väsyttää jo pelkkä ajatuskin.

Kiroaminen ei muutu korrektiksi kielenkäytöksi sillä, että se tehdään vieraskielisenä. Päinvastoin typerältä ja moukkamaiseltahan sellainen tuntuu - ei korrektilta ollenkaan.
Jos julkisessa kirjoituksessa halutaan käyttää kirosanoja tehokeinona omia ajatuksia ja kokemuksia ilmaistaessa, olisi erittäin fiksua ja ajattelevaista tehdä se reilusti suomeksi suomenkielisellä foorumilla.
En ymmärrä miksi ja millä tavoin sinusta tuntui paremmalta kirjoittaa fucking kesäaika kuin vaikkapa vitun kesäaika. Älyllistä epärehellisyyttä vai jotakin muuta (epärehellisyyttä, tai yritystä huijata itseä/lukijoita)?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.03.2015 22:19

F-sana on sukupuolineutraalimpi kuin v-sana, ja tulen siirtymään sen käyttöön k-sanan sijaan. (K=kettu ja sievistelevämpi)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 22:39

Joo, miksei noinkin. Fucking-kirosanalle on kuitenkin muitakin vaihtoehtoja, kuten helvetti ja saatana. Eikä fuck/fucking ole aina ollenkaan sukupuolineutraali:
http://www.sanakirja.org/search.php?id=22285&l2=17

Mitä jos vain siivoaisit suusi, pesisit vaikka saippualla - jättäisit kirosanat pois viesteistäsi, jotka kirjoitat julkiselle foorumille?
En tiedä muistanko oikein vai väärin, mutta muistini mukaan sinä olet joskus puoltanut korrektia kirjoittamista ja vedonnut asiassa juuri siihen, että tämä on julkinen nettifoorumi. Ei englanniksi kiroaminen ole yhtään sen korrektimpaa kielenkäyttöä kuin sama asia suomeksi. Saatanan kesäaika olisi ihan hyvä vaihtoehto sinun fucking kesäajallesi. Jos tunnet tarvetta ilmaista itseäsi julkisella foorumilla kiroamisen säestämänä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 22:46

Mirri kirjoitti:... Mitä jos vain siivoaisit suusi, pesisit vaikka saippualla - jättäisit kirosanat pois viesteistäsi, jotka kirjoitat julkiselle foorumille?...

Mielenkiintoista. Näköjään on oleellisempaa kuka mitäkin sanoja käyttää kuin se mitä sanoja käytetään. SIllä muuten en ymmärrä, miksei Mirri ole puuttunut niiden kirjoittajien sanavalintoihin jotka ovat käyttäneet paljon pahempia ja karkeampia kirosanoja kuin "fucking" on.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.03.2015 22:52

Sitä paitsi "Kellot kesää kohti" -ketju ei tietääkseni ole varattu ainoastaan kesäaikadiggareille ja -hymistelijöille, vaan muutakin mieltä on lupa olla.

Tällä palstalla en tule hymistelemään kesäajalle, vaikka kirjoittaja Mirri kuinka pahoittaisi mielensä ketjun aloittajana. Ei voi mitään, kaikki eivät pidä kesäajasta ja katson oikeudekseni ilmaista tuon suoraan. Ilman korulauseita. Aivan siten kuin minua itseäni tässä ja nyt sattuu huvittamaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 22:56

Kyllästynyt, hetkisen mietittyäsi saattaisit ymmärtää. Luulen.

Tämä ketju on minun aloittamani, minulle tärkeästä aiheesta. Tietysti seuraan juuri tätä ketjua ja kiinnitän huomiota sen sisältöön.
Aloitusviestissä kerroin omakohtaisesta ihanuuden tunteesta, jota tunnen kesäaikaan siirtymisen myötä. Hilppa viestissään kiroaa asian, joka on minulle myönteinen ja tärkeä, ja josta aloitin tämän ketjun. Kiroaa, vaikka tekeekin sen englanniksi...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 23:08

Hilppa kirjoitti:Sitä paitsi "Kellot kesää kohti" -ketju ei tietääkseni ole varattu ainoastaan kesäaikadiggareille ja -hymistelijöille, vaan muutakin mieltä on lupa olla.

Tällä palstalla en tule hymistelemään kesäajalle, vaikka kirjoittaja Mirri kuinka pahoittaisi mielensä ketjun aloittajana. Ei voi mitään, kaikki eivät pidä kesäajasta ja katson oikeudekseni ilmaista tuon suoraan. Ilman korulauseita. Aivan siten kuin minua itseäni tässä ja nyt sattuu huvittamaan.

Jos oikeasti olisit ilmaissut itseäsi suoraan ja 'ilman korulauseita', olisit tehnyt sen suomeksi. Vaan etpä tehnyt niin...
Totta kai erilaiset mielipiteet ovat sallittuja ja jopa toivottuja. Mutta eihän tämä ole minkäänlainen mielipide: Fucking kesäaika.

Akateemista hienostelua, vai mistä oli kysymys siinä, ettet kironnut suomen kielellä? Saatanan kesäaika olisi käynyt jonkinlaisesta mielipiteen ilmaisusta; lukijoiden ei olisi tarvinnut kaivaa sanakirjoja avukseen ymmärtääkseen millaisen mielipiteen haluat tuoda julki tässä ketjussa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 23:11

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, hetkisen mietittyäsi saattaisit ymmärtää. Luulen.

Tämä ketju on minun aloittamani, minulle tärkeästä aiheesta. Tietysti seuraan juuri tätä ketjua ja kiinnitän huomiota sen sisältöön.
Aloitusviestissä kerroin omakohtaisesta ihanuuden tunteesta, jota tunnen kesäaikaan siirtymisen myötä. Hilppa viestissään kiroaa asian, joka on minulle myönteinen ja tärkeä, ja josta aloitin tämän ketjun. Kiroaa, vaikka tekeekin sen englanniksi...

"Sinulle tärkeästä aiheesta"? Onko kesäaikaan siirtyminen yksityisomaisuuttasi tai keskustelu siitä sinun monopolisi?

Minua suoraan sanoen vituttaa vahingonilosi siitä, ettei sinun itsesi tarvitse enää herätä aamulla töihin - ja toivon, että sinä itsekin, hetken mietittyäsi, ymmärrät kuinka itsekeskeistä hehkutuksesi on.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 23:16

Kyllästynyt, kiitos suorasukaisesta (ja suomenkielisestä!) kirjoituksesta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.03.2015 23:17

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Sitä paitsi "Kellot kesää kohti" -ketju ei tietääkseni ole varattu ainoastaan kesäaikadiggareille ja -hymistelijöille, vaan muutakin mieltä on lupa olla.

Jos oikeasti olisit ilmaissut itseäsi suoraan ja 'ilman korulauseita', olisit tehnyt sen suomeksi. Vaan etpä tehnyt niin...
Totta kai erilaiset mielipiteet ovat sallittuja ja jopa toivottuja. Mutta eihän tämä ole minkäänlainen mielipide: Fucking kesäaika.

Akateemista hienostelua, vai mistä oli kysymys siinä, ettet kironnut suomen kielellä? Saatanan kesäaika olisi käynyt jonkinlaisesta mielipiteen ilmaisusta; lukijoiden ei olisi tarvinnut kaivaa sanakirjoja avukseen ymmärtääkseen millaisen mielipiteen haluat tuoda julki tässä ketjussa.

Vaan enpä tehnyt sinun toivomallasi tavalla. Ja helpotti kerrankin sanoa juuri niillä sanoilla, millä ajattelin. En kadu yhtään.

Eikä kesäajan harmi ole minulle ohitse suinkaan. Vaikuttaa biorytmiini vielä noin viikon. Teillä muilla sitten yhtä auvoa, olkaa onnelliset siitä sitten.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 23:21

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kiitos suorasukaisesta (ja suomenkielisestä!) kirjoituksesta.

Ole hyvä.
Itse käyttäisin mieluummin jotain muuta sanaa kuin "vituttaa", koska minun korviini se karskahtaa joka kerta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 23:21

Hilppa, ok. Hyvä, että helpotti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 23:26

Jaska, millä sanoilla sinä olisit tässä tapauksessa kertonut ajatuksesi, kokemuksesi ja tunteesi kyseisestä aiheesta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.03.2015 23:36

Ok, ihan hyviä ilmaisuja. Jotakin tuollaista minäkin varmaan olisin käyttänyt, vaikka kuulunkin kietaisemaasi kimppuun - 'palstan naisiin'.
En ymmärrä vahvasti sukupuolittunutta niputtamisintoasi, muttei kai minun tarvitsekaan ymmärtää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.03.2015 06:28

Olisi tietenkin pitänyt ilmaista sinun tyyliisi ei-sanomalla.

+i
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 31.03.2015 00:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2015 09:18

Kyllästynyt kirjoitti:Minua suoraan sanoen vituttaa vahingonilosi siitä, ettei sinun itsesi tarvitse enää herätä aamulla töihin - ja toivon, että sinä itsekin, hetken mietittyäsi, ymmärrät kuinka itsekeskeistä hehkutuksesi on.

Kyllä kävi sääliksi niitä, jotka joutuivat vääntäytymään aamutuimaan räntäsateeseen tuntia normaalia aiemmin. Eilen säälitti vielä enemmän; kaikkein kovimmilla olivat ne, joiden täytyi heti sunnuntaiaamuma saada itsensä liikkeelle tunti etuajassa. Luulen kuitenkin, ettei heiltä ole pois se, että minä huokaisen helpotuksesta: ihanaa, minun ei luojan kiitos enää tarvitse! En tiedä kuka kesäaikaan siirtymisestä kärsivä tulisi autetuksi sillä, että minä syventyisin suremaan heidän puolestaan ja jättäisin nauttimatta omasta tilanteestani - jos työkyvyttömyyttä voidaan pitää ilon ja hehkutuksen aiheena.

Voisihan asian ajatella niinkin, ettei työkyvyttömyys ole mitenkään kadehdittava asia, vaan päinvastoin erittäin surullinen asia ja yhdenlainen tappio elämässä, joten lieneekö kenellekään vahinkoa siitä, että työkyvytön löytää tilanteestaan jotakin myönteistä, tai peräti 'hehkuttamisen' arvoista. Helpotus syntyy siitä, että viimeiset ajat työelämässä ennen luovuttamista saattavat olla kohtuuttoman vaikeita. Ihmekös se sitten on, että ihminen suorastaan hehkuttaa vapauduttuaan, rohjettuaan viimein luovuttaa ja 'tunnustaa' työkyvyttömyyden karuksi tosiasiaksi, jota ei pääse karkuun.
Muistelen iloinneeni joskus julkisesti siitäkin, että sain viimeiset vuodet olla pääosin iltatyössä, jonka avulla jaksoin pitempään kuin olisin jaksanut aamuvuoroissa.

Itsekeskeistä tai ei.
Mirri

ViestiKirjoittaja jardin » 30.03.2015 10:07

Minua ei kyllä fucking kesäaika, siksi että pitää herätä normaalia aikaisemmin vaan siksi, kun tulee kesä. Kun ei saa tehdä lumitöitä ja hiihtää.
Ei kyllä fucking vaikka Mirrin löhöö kotona, löhööhän hän myös talviaikana.
jardin

ViestiKirjoittaja Kahvi » 30.03.2015 11:12

Mirri kirjoitti:Kyllä kävi sääliksi niitä, jotka joutuivat vääntäytymään aamutuimaan räntäsateeseen tuntia normaalia aiemmin. Eilen säälitti vielä enemmän; kaikkein kovimmilla olivat ne, joiden täytyi heti sunnuntaiaamuma saada itsensä liikkeelle tunti etuajassa. Luulen kuitenkin, ettei heiltä ole pois se, että minä huokaisen helpotuksesta: ihanaa, minun ei luojan kiitos enää tarvitse! En tiedä kuka kesäaikaan siirtymisestä kärsivä tulisi autetuksi sillä, että minä syventyisin suremaan heidän puolestaan ja jättäisin nauttimatta omasta tilanteestani - jos työkyvyttömyyttä voidaan pitää ilon ja hehkutuksen aiheena.

Voisihan asian ajatella niinkin, ettei työkyvyttömyys ole mitenkään kadehdittava asia, vaan päinvastoin erittäin surullinen asia ja yhdenlainen tappio elämässä, joten lieneekö kenellekään vahinkoa siitä, että työkyvytön löytää tilanteestaan jotakin myönteistä, tai peräti 'hehkuttamisen' arvoista. Helpotus syntyy siitä, että viimeiset ajat työelämässä ennen luovuttamista saattavat olla kohtuuttoman vaikeita. Ihmekös se sitten on, että ihminen suorastaan hehkuttaa vapauduttuaan, rohjettuaan viimein luovuttaa ja 'tunnustaa' työkyvyttömyyden karuksi tosiasiaksi, jota ei pääse karkuun.
Muistelen iloinneeni joskus julkisesti siitäkin, että sain viimeiset vuodet olla pääosin iltatyössä, jonka avulla jaksoin pitempään kuin olisin jaksanut aamuvuoroissa.

Itsekeskeistä tai ei.

Olen kuullut että jotkut ovat kateellisia siitä, että invavessat ovat isompia kuin ei-invavessat. Kaikesta sitä siis voikin olla kateellinen (tai vittuuntunut tms); itse en kyllä osaa mitenkään olla kateellinen esim siitä, että omat jalat eivät kanna ja joutuu sen takia käyttämään pyörätuolia. Varsinkin kun invavessojen käyttö ei ole kielletty meiltä tervejalkaisiltakaan.

___
14:45 poistettu tarpeeton lainaus
Viimeksi muokannut Kahvi päivämäärä 30.03.2015 14:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 11:50

Kahvi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minua suoraan sanoen vituttaa vahingonilosi siitä, ettei sinun itsesi tarvitse enää herätä aamulla töihin - ja toivon, että sinä itsekin, hetken mietittyäsi, ymmärrät kuinka itsekeskeistä hehkutuksesi on.

Kyllä kävi sääliksi niitä, jotka joutuivat vääntäytymään aamutuimaan räntäsateeseen tuntia normaalia aiemmin. Eilen säälitti vielä enemmän; kaikkein kovimmilla olivat ne, joiden täytyi heti sunnuntaiaamuma saada itsensä liikkeelle tunti etuajassa. Luulen kuitenkin, ettei heiltä ole pois se, että minä huokaisen helpotuksesta: ihanaa, minun ei luojan kiitos enää tarvitse! En tiedä kuka kesäaikaan siirtymisestä kärsivä tulisi autetuksi sillä, että minä syventyisin suremaan heidän puolestaan ja jättäisin nauttimatta omasta tilanteestani - jos työkyvyttömyyttä voidaan pitää ilon ja hehkutuksen aiheena.

Itsekeskeistä tai ei.

Olen kuullut että jotkut ovat kateellisia siitä, että invavessat ovat isompia kuin ei-invavessat. Kaikesta sitä siis voikin olla kateellinen (tai vittuuntunut tms); itse en kyllä osaa mitenkään olla kateellinen esim siitä, että omat jalat eivät kanna ja joutuu sen takia käyttämään pyörätuolia. Varsinkin kun invavessojen käyttö ei ole kielletty meiltä tervejalkaisiltakaan.

Yritätkö sinä Kahvi nyt verrata sitä, että minua vituttaa Mirrin hehkutus kuinka hän nauttii ajatuksesta, että toiset joutuvat heräämään aamulla tuntia aikaisemmin, siihen että joku on kateellinen koska invavessat ovat suurempia kuin tavalliset WC:t???
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2015 13:07

Kirjoittaja Mirri » 29.03.2015 00:20

Kiva taas ajatella, että huomisaamun aamutyöläiset saattavat saapua töihin tunnin liian myöhään... Sellaista on vuosien varrella sattunut, joten miksei sattuisi edelleen.

Vahingoniloinen en myönnä olevani, kunhan vain herkuttelen ajatuksella - ensimmäisen kesäaika-aamun herätyksellä ja inhimillisillä unohduksilla, joita huomisaamuna sattuu. Herkuttelen, koska en enää ole heidän joukossaan.

Tämä on oikeasti kova paikka aamu-unisille viikonlopputyöläisille, joiden pitää ehtiä huomenna töihin aamulla normaaliaikaan. Näin vuodesta toiseen, eikä siihen totu. Huomisaamu on pahin; maanantaina jo helpottaa muidenkin vääntäytyessä töihin 'tuntia aiemmin'. Sitä paitsi uuteen rytmiin totuttelevilla työläisillä on maanantaihin mennessä ollut viikonloppu aikaa muistaa kellojen siirto - toisin kuin niillä, joiden pitää mennä huomisaamuna 'kukonlaulun aikaan' töihin.

Kyllästynyt, tuo viestinikö sinua riepoo?
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista