Ja tässä tämä pitkään kommentoimatta jääneet kommenttini:
20.03.2015 10:03
Ryysy kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Miten miesten tekemiset (tai tekemättä jättämiset) omaan sukupuoleensa kohdistuvien seikkojen parantamiseksi ym liittyvät yhtään mitenkään siihen, mitä naiset tekevät vastaavalla rintamalla? Ei yhtään mitään. Paitsi tietenkin se, että voidaan osoittaa vastakkainen sukupuoli vielä omaakin sukupuolta huonommaksi.
En ole kritisoinut sitä, että naisten pitäisi kyetä puuttumaan ihan kaikkeen - vaan sitä, että puuttuminen joskus on puuttumista näennäisongelmiin samalla kun todellisiakin ongelmia olisi puututtavaksi.
Kyllä miestenkin pitäisi puuttua niihin räikeisiin tasa-arvo-ongelmiin mitä on olemassa, siitä olemme samaa mieltä. Siksi pidänkin pöljänä kaikkea sellaista toimintaa, mikä ajaa sukupuolten vastakkainasetteluun, koska moinen vie melko tehokkaasti puuttumishalut vastakkaisen sukupuolen ongelmiin.
Siten, että alun perin puutuin vain outoon argumentaatioosi ja siten, että tämä on jo toinen kerta, kun tällä palstalla kuulen vedottavan siihen 'miksi naiset / feministit eivät tee niin ja näin'.
Niin kun olen yhdenvertaisuuden kannattaja, niin toki silloin esitän kriitiikkiä sellaisia tahoja/toimijoita kohtaan, jotka eivät mielestäni ole aidon tasa-arvon asialla. Naisissa on tietääkseni paljonkin aitoa yhdenvertaisuutta ajavia, mutta naisten asioita ajavat feministit taas kyllä saavat (ehkä liikaakin) huomiota.
Asian käsittelyä taitaa sotkea sekin, että eri ihmisille feminismi tarkoittaa joskus kovinkin eri asioita. Toisille se on aidon tasa-arvon juttu, toisille taas vain naisten asioita ajava liike - puhumattakaan niistä kolmansista, jotka mieltävät feministit naissovinisteiksi.
Ryysy kirjoitti:Tarkemmin: jos ei ole epärelevanttia tai outoa kysyä "mikseivät feministit", niin pitäisi kysyä "mikseivät naiset", jos kerran on epärelevanttia kysyä "mikseivät miehet".
On toki epärelevanttia tässä yhteydessä kysyä "mikseivät naiset" koska kysymys ei ole kaikista naisista - vaan kysymys on vain ja ainoastaan feministeistä. Mutta edelleenkin se, että mitä ei-feministit tekevät tai jättävät tekemättä vallan toisten asioiden vuoksi, ei oikein liity yhteen sen kanssa, että mitä feministit tekevät tai jättävät tekemättä; esim lumiaurakuskin tolloiluita talvelle kun ei oikein voi argumentoida järkevästi lakasin-lakasinkoneen kuljettajan kesä-tolloiluilla.
Ryysy kirjoitti:Lisäksi, jos puhut paljon feminismistä ym. luot itse näitä vastakkainasetteluja, koska aina kun sanot
miksi feministit
miksi naiset
...eivät tee sitä ja tätä, sinä syyllistät (?) jostakin mitä "pitäisi" tehdä. Tai ainakin kritisoit asiaa esittämällä tärkeämpiä asioita, joihin puuttua.
Tarkoitus ei ole syyllistää yksittäisiä henkilöitä ja tai kokonaista sukupuolta tms, vaan ainoastaan kritisoida feminismiä; ikävä kyllä tuota on vaikea tehdä niin, ettei joku (tahattomasti) syyllistyisi.
Ryysy kirjoitti:Minulle ainakin aiheuttaa ahdistusta se, että en ole jotenkin omalla toiminnallani pystynyt edistämään naisten huonoa tilannetta kohti parempaa tässä maassa saati muissa maissa.
No kyllähän nuo(kin) asiat minuakin ahdistaa. Paljon olisi maailmassa korjattavaa...
Ryysy kirjoitti:Jaskan ratkaisu on se, että maahanmuuttajia ei otettaisi Suomeen, niin mitään ei tarvitse tehdä, kun ongelma on poissa silmistä. Mutta Kahvin ratkaisu on kaiketi se, että jotain pitäisi tehdä olivatpa nämä huonossa asemassa olevat ihmiset sitten Suomessa tai ulkomailla.
Jaskan ratkaisumalliin en ota kantaa, mutta olet oikeassa siinä, että minusta mikä tahansa ongelma (tässä huonossa asemassa olevat ihmiset) tulisi korjata ihan riippumatta siitä, että missä maassa se ongelma on.
Ryysy kirjoitti:Kahvin ratkaisuja taannoin olivat marssit ja mielipidekirjoitukset. Marssin tulisi kaiketi tapahtua Suomessa, samoin mielipidekirjoituksen. Minkä asian puolesta marssisit tai mistä epäkohdasta kirjoittaisit mielipidekirjoituksen? Itse olen tilanteessa, jossa joudun aloittamaan vieläkin ruohonjuurisemmalta tasolta, millä viittaan ensisijaisesti tietojen hankkimiseen.
Varmasti muitakin keinoja on kuin marssit ja mielipidekirjoitukset, mutta nuo nyt ovat länsimaisessa kulttuurissa niitä päävaikutuskeinoja.
Mielipidekirjoituksia, silloin kun sillä tarkoitetaan myös tämmöisillä keskustelufoorumeilla esiintyvää kirjoittelua, olen kirjoittanut vaikka kuinka paljon. Mutta osin kyllä olen samassa kohtaa kuin sinäkin: tiedon hankkimisessa - ja nimenomaan luotettavan ja oikean tiedon hankkiminen on tässä se vaikea juttu. Kärjistettyjä näkemyksiä ja joskus jopa suoranaista vääristelyä kyllä löytyy netin täydeltä, mutta niiden varaan en itse halua rakentaa omia näkemyksiäni.
Ryysy kirjoitti:---
Lisättäköön vielä, että minulle on aina ollut erittäin epäselvää, mitä kukakin missäkin yhteydessä tarkoittaa sanalla feminismi, koska itse olen ajatellut, että suurin osa ihmisistä on feministejä. Kuitenkin jokainen on sitä omalla tavallaan. Minulle feminismi tarkoittaa tasa-arvoa - mitä se teille tarkoittaa? Tutkimusteni mukaan Kahville sana feministi tarkoittaa naista. En osaa tarkemmin määritellä millaista naista. Jaskalle feministi tarkoittaa rumaa naista, joka ei aja kainalokarvojaan ja paapoo maahanmuuttajia.
Joo siis toistan vielä, että feministi ja nainen eivät ole minulle synonyymi.
Yllä jo itsekin edin toteamaan tuon, että tosiaankin vähintäänkin lieviä vaikeampia haasteita näistä asioista keskusteluun tuo se, että feminismi tarkoittaa tosiaankin niin eri asioita eri ihmisille.